Ugrás az első oldalra A használhatósági vizsgálatok elméleti és módszertani kérdései Pálvölgyi Mihály Minerva, Budapest, 2005. okt. 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Szervezetfejlesztési Program
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
Új tájékozódási pontok, új tájékoztatási eszközök.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Könyvtárhasználati verseny
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
2009. április 3. Ficzkó Ildikó Honlapelemzés április 3. Ficzkó Ildikó
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata és tapasztalatai a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtárában Szombathely, október 18. Barki Katalin.
Műszaki tudományok az interneten
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Fejlesztési, stratégiai útmutató
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
. Droginfo Európai Addikciós Portál Kovács Beatrix Informatio Medicata szeptember 26.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Debrecen, március 27. Internet Fiesta 2008 Könyvtárak akadálymentesítése az Interneten Internet Fiesta 2008 Debrecen, március 27.
Minerva projekt és digitalizálási tapasztalatok Moldován István OSZK MEK Osztály NDA Konferencia december 14.
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Felhasználói kérdőíves felmérés a MEK-ben Moldován István OSZK MEK.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Bánkeszi Katalin Egyházi Könyvtárak Egyesülése Országos Széchényi Könyvtár Digitalizálás Mit? Miért? Hogyan? Mivel? Továbbképzés Budapest,
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Az E-TANÁR portál.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Információkeresési stratégiák Karoliny Eszter. Témaválasztás - információs probléma Teljesítményértékelési rendszerek alkalmazása a könyvtárakban Teljesítményértékelési.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kulturális honlapjaink minősége márciusi felmérés eredményei Szalóki Gabriella OSZK október 26. Miniszteriális Együttműködés a Digitalizálás.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
„KULTURÁLIS HONLAPJAINK MINŐSÉGE – EURÓPAI SZEMMEL” Honlapnézőben: megyei könyvtáraink az interneten (Fejős László) Műhelykonferencia az Országos Széchényi.
A MEK2.0 magyar digitális könyvtári alkalmazása - eleMEK Moldován István OSZK MEK osztály ”Networkshop” Pécs, április
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
Többnyelvű információ-kereső rendszerek Douglas W. Oard College of Information Studies and Institute for Advanced Computer Studies University of Maryland,
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Virtuális egészségügyi információk szakembereknek, laikusoknak Barangolás a Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtárának honlapjánhttp://
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A MÚZEUMI HÁLÓZAT TARTALOM- ÉS TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Ugrás az első oldalra A használhatósági vizsgálatok elméleti és módszertani kérdései Pálvölgyi Mihály Minerva, Budapest, okt. 26.

Ugrás az első oldalra Tartalom a „menü” 1.A használhatóság fogalma 2.Stratégia, célrendszer 3.Vizsgálattörténet 4.Célcsoportok 5.Módszerek, eljárások 6.Fejlesztési fókusz 7.Javasolt források

Ugrás az első oldalra 1. A használhatóság fogalma 1.1 A fogalom változásai 1.2 Ergonómiai megközelítés 1.3 Termékközpontú megközelítés 1.4 Differenciált megközelítés 1.5 További források a meghatározások- hoz.

Ugrás az első oldalra 1.1. A fogalom változásai - A „használhatóság” összetett fogalom -Korai felfogása szerint: a használat könnyűségét, megtanulhatóságát jelentette - Napjainkban összetett fogalomként értelmezik, melynek egyaránt erősek az objektív és szubjektív elemei. - A használhatóság fő jellemzői: a használat könnyűsége, a rendszer megtanulhatósága + hatékonyság, eredményesség rugalmasság (alkalmazkodás adott feladatok köréhez, variációkhoz).

Ugrás az első oldalra 1.2. A használhatóság ergonómiai megközelítése -IS , a használhatóság irányelvei képernyős terminálok számára -Használhatóság „annak a mértéke, ahogy meghatározott felhasználók meghatározott termék adott összefüggésű használata révén meghatározott célokat hatékonyan, eredményesen és megelégedetten elérnek”

Ugrás az első oldalra 1.3. A fogalom termékközpontú megközelitése IS/IEC a szoftver termék értékelése- minőségi jellemzőik és használati irányelveik Minőség a használatban: a szoftverterméknek az a képessége, hogy lehetővé teszi meghatározott felhasználók számára meghatározott célok hatékony, eredményes, biztonságos és elégedettséget nyújtó elérését, meghatározott felhasználói körülmények között.

Ugrás az első oldalra 1.4. A használhatóság differenciált megközelítése webes szolgáltatásoknál - Tartalmi használhatóság - Grafikai használhatóság - Technológiai használhatóság - Navigációs használhatóság - Interaktivitási használhatóság - Akadálymentesítés (fogyatékkal élők számára) forrás: rovatai

Ugrás az első oldalra 1.5. További fogalmi meghatározások További fogalommeghatározások találhatók a -Usability fogalma c. rovatban -a használhatóság.lapban:

Ugrás az első oldalra 2. Stratégia, célrendszer Mibe illeszkedik a használhatóság? Európai Uniós stratégiák: Lisszaboni stratégia ( ) Magyar stratégiák: MITS, Nemzeti Szélessávú, Nemzeti Lisszaboni Akcióprogram 2.1 A Calimera program általános céljai 2.2 A Calimera 3. munkacsomag speciális céljai

Ugrás az első oldalra 2.1. A Calimera program általános céljai A helyi kulturális intézmények internetes erőforrásainak fejlesztése a használhatóság kritériumait figyelembe véve - használók, könyvtárosok, levéltárosok, múzeumi szakemberek, IT-szakemberek, fenntartók, (ön)kormányzat stratégiai együttműködésével

Ugrás az első oldalra 2.2. A Calimera speciális céljai: 3. munkacsomag (1)Európai használhatósági stratégia kidolgozása (2) Használhatósági irányelvek kidolgozása és érvényesítése (3) Elméleti-módszertani keret kidolgozása és tesztelése a helyi kulturális szolgáltatások fejlesztésére

Ugrás az első oldalra 3. Vizsgálattörténet 3.1 A használhatósági vizsgálatok fő korszakai 3.2 A vizsgálati fókusz egy angol tanszék példáján

Ugrás az első oldalra 3.1. A használhatósági vizsgálatok fő korszakai -Kezdeti vizsgálatok 50-es évek -Nagygépek es évek -Online hálózatok as évek -Személyi számítógépek es évek -Internetes-webes környezet 90-es évek óta

Ugrás az első oldalra 3.2. A vizsgálati fókusz egy angol tanszék példáján -University of Sheffield Department of Information Studies példája (BEAULIEU, Micheline, TMT, sz ) (1) A könyvtárak használóira vonatkozó kutatások 1970-es évek közepéig (2) Információhasználói csoportok empirikus vizsgálata (3) Az elméleti keretek (használhatósági modellek) kifejlesztése (4) A használókra és rendszerekre irányuló kutatások módszertani és tematikus integrálása 2000-

Ugrás az első oldalra A kutatások harmadik szakasza Az elméleti keretek kifejlesztése információs igények, információke- resési viselkedés empirikus vizsgálata online környezetekben, problémamegoldás modellezése

Ugrás az első oldalra A kutatások negyedik szakasza A használókra és rendszerekre irányuló kutatások módszertani és tematikus integrálása (használók bevonása fejlett kísérleti információkereső rendszerek, szolgáltatások tervezésébe, kiértékelésébe) 2000-

Ugrás az első oldalra 3.3. Magyarországi kutatások irányai (1) Könyvtárhasználat általában és könyvtártípusok szerint (2) Könyvtári eszközök használata (3) Célcsoportok szerinti használat (4) Az információhasználat kutatása (5) Adatbázisok, online katalógusok, internetes, webes szolgáltatások használata, használhatósága (6) Nemzetközi együttműködés a Calimera programban

Ugrás az első oldalra 4. Használói célcsoportok 4.1. A célcsoport fogalma, jelentősége 4.2. A használók megértése 4.3. A használói magatartás jellemzői

Ugrás az első oldalra 4.1. A célcsoport fogalma, jelentősége Célcsoport - a webszolgáltatást nagy valószínűséggel használó csoport - pl. foglalkozás, életkor, internethasználati készség stb. szerint Az egyes célcsoportok véleményének megismerése megfelelő vizsgálati módszerek tervezését, kidolgozását, alkalmazását igényli

Ugrás az első oldalra 4.2. A használók megértése - A használhatósági kutatás kulcsa a használók megértése: - Milyen célcsoportok vannak? - Mik a használói igények? - Kik a webhely használói? - Miért használják a webhelyet? - Mit keresnek azon?

Ugrás az első oldalra 4.3. A használói magatartás jellemzői A kérdéssel külön rovat foglalkozik: A felhasználók viselkedésének jellemzői címen az alábbi startlapon:

Ugrás az első oldalra 5.Módszerek, eljárások 5.1 A szentendrei használhatósági teszt és fórum 5.2 A tesztfolyamat összetevői 5.3 A célcsoportok meghatározása 5.4 A tesztelés célrendszere 5.5 Értékelés, jelentéskészítés 5.6 Javaslatok, ajánlások

Ugrás az első oldalra 5.1. A szentendrei használhatósági teszt és fórum A kulturális intézmények webhelyeinek és webszolgáltatásainak használhatósági tesztelése december 3-4. Szentendre, Pest Megyei Könyvtár CALIMERA projektbeszámoló era_hasznalhatosagi_jelentes.rtf

Ugrás az első oldalra 5.2. A tesztfolyamat összetevői (1) Tervezés célcsoport, mintavétel stb. (2) Célok meghatározása, adatok köre (mennyiségi, minőségi) (3) Lebonyolítás -feltételek, felügyelet biztosítása (4) A mennyiségi és minőségi adatok értékelése

Ugrás az első oldalra 5.3. A célcsoportok meghatározása A tesztelésben részt vevők (5 fő könyvtárhasználó, 5 fő kulturális szakember) kiválasztása, jellemző adatainak előzetes felvétele: nem, életkor, foglalkozás, számítógép- használat, -használat, webbön- gészés, ill. webkeresés gyakorisága

Ugrás az első oldalra 5.4. A tesztelés célrendszere Alap: Manchester Public Library által kidolgozott használhatósági teszt célterületei: A honlap vonzó jellege, érthetősége A webhely információkeresési használhatósága A webOPAC információkeresési használhatósága A webhely használhatósága átfogóan, több szempont szerint

Ugrás az első oldalra A honlap vonzó jellege, érthetősége -Első benyomások alapján tesztelik (5 fokozatú skálával) -Értékelési szempontok: (1)Érdekesség (2) Érthetőség (3) Vonzó jelleg (4) Felhasználóbarátság (5) Színek, színhatás (6) A tartalom áttekinthetősége

Ugrás az első oldalra A webhely információkeresési használhatósága A tesztelés szempontjai: (1) A webhely szempontjából releváns információk kerestetése, megtalálása (2) Kereséstámogató rendszer (linkek, válaszidő stb.) (3) Információtartalommal való elégedettség (4) Általános elégedettség -ugyanaz az ötfokozatú skála, mint fentebb

Ugrás az első oldalra A webOPAC információkeresési használhatósága (1) Tipikus keresőkérdések kiválasztása (2) A feladatmegoldás hatékonysága (3) Kereséstámogató eszközök értékelése

Ugrás az első oldalra A webhely használ- hatósága átfogóan, több szempont szerint Összbenyomás A megértés könnyűsége A rendszertámogatás hatékony- sága A feladatvégrehajtás időkeretei További észrevételek, javaslatok

Ugrás az első oldalra Az összbenyomás részletei (1) Idegesítő-kielégítő? (2) Unalmas-ösztönző? (3) Megbízhatatlan-megbízható? (4) Nem megfelelő - megfelelő? A használó ötfokozatú skálán fejezi ki véleményét

Ugrás az első oldalra A megértés könnyűsége Kvantitatív és kvalitatív adatok szintézise: (1) Szövegolvasás könnyűsége (1-5 skála) (2) Nehézséget jelentő mozzanatok (szöveges kifejtés) (3) Magyarázatok megértésének könnyűsége (1- 5 skála) (5) Nehézséget jelentő mozzanatok (szöveges kifejtés ) (6) Ismeretlen, különleges szavak, kifejezések (szöveges kifejtés)

Ugrás az első oldalra A Rendszertámo- gatás hatékonysága (1) Folyamatos tájékoztatás (1-5 skála) (2) Hibaüzenet igen-nem (3) Hibaüzenet értékelése (1-5 skála) (4) Hibajavítás (igen-nem) (5) Hibajavítás könnyűsége (1-5 skála) (6) Súgó megtalálása (igen-nem) (7) Súgó használata (igen-nem) (8) Súgó segítségnyújtása (1-5 skála)

Ugrás az első oldalra A feladatvég- rehajtás időkeretei - Az időkeret értékelése (1-5 skála) túl hosszú … a feladatnak megfelelő

Ugrás az első oldalra További észrevé- telek, javaslatok (1)Konkrét kérdések, problémák, fontosnak tartott szempontok kifejtése (pl. tartalmi, technikai, rendszer-támogatási stb.) (2) Tanácsok, javaslatok megfogalmazása

Ugrás az első oldalra 5.5. Értékelés, jelentés- készítés Minta: Centre for Research in Library and Information Management (CERIM) -Tesztelési minták és irányelvek -Használhatósági projektjelentések - -Az adatok elemzése, értékelése - mennyiségi adatok táblázatos, grafikonos prezentálása, minőségi adatok, észrevételek feldolgozása, rendszerezése

Ugrás az első oldalra

5.6. Javaslatok, ajánlások Az elemzett szolgáltatásoknak megfelelő metodikák Sokrétű metodikai eszköztár Konkrét fejlesztési javaslatok

Ugrás az első oldalra Az elemzett szolgáltatásoknak megfelelő metodikák Sajátos tervezési szempontok igénye: (a) városi, megyei,... felsőoktatási könyvtári,...szakkönyvtári webhelyek (b) WebOPAC-ok (c ) Digitális könyvtárak (d) Adatbázisok (e) Webkalauzok (f) e-tanulást, képességfejlesztést stb. Segítő internetforrások

Ugrás az első oldalra Sokrétű metodikai eszköztár (a) Használhatósági teszt csoportban vagy önállóan, könyvtárban vagy virtuálisan kitöltve (b) Megfigyelés (c ) Mentor-módszer /aktivitás/ (d) Interjú /reflexió/ (e) Videofelvétel (f) stb. és a fentiek kombinációi

Ugrás az első oldalra Konkrét fejlesztési javaslatok 1. (a)A célrendszerbeni és metodikai különbségek figyelembevétele könyvtári, múzeumi, levéltári webszolgáltatások tesztelésénél (b) A célcsoportok differenciált meghatározása, megközelítése, kezelése (c) A Calimera használhatóság teszt széleskörű alkalmazása, adaptálása a helyi igényekhez (d) A webhelyszolgáltatás: „Nagyköveti funkció a globális kibertérben” (e) Más kulturális intézményekre való kölcsönös hivatkozás a webszolgáltatásokban

Ugrás az első oldalra Konkrét fejlesztési javaslatok 2. (f) A tesztelés-értékelés során kimutatott problémák (tartalom, navigáció, keresés, felhasználóbarát jelleg stb.) megoldása (g) A használhatóság-elemzési módszertan további fejlesztése, kézikönyv, útmutató létrehozása és fejlesztése magyar nyelven

Ugrás az első oldalra 6. Javasolt források 6.1 Calimera webhely 6.2 Calimera útmutató 6.3 Calimera kutatási jelentések 6.4 Egyéb kutatási források 6.5 Linkgyűjtemények, webkalauzok 6.6 Szakdolgozatok, OTDK-dolgozatok

Ugrás az első oldalra 6.1.Calimera webhely --EU-fejlesztési programok --Munkacsomagok --Országjelentések --Beszámolók

Ugrás az első oldalra

6.2. Calimera útmutató Kulturális alkalmazások: elektronikus forrásokat közvetítő helyi intézmények útmutatója magyar fordításban (1) Társadalompolitikai irányelvek (2) Menedzsment útmutató (3) Technikai útmutató

Ugrás az első oldalra 6.3. Calimera kutatási jelentések magyarul Példa: Az infokommunikációs technológián alapuló rendszerek használhatósága. Összeáll. Androne Glosiene, Zinaida Manzukh, Vilnius, július 21. Tömörítette Pálvölgyi Mihály

Ugrás az első oldalra 6.4. Egyéb kutatási források -Usability Net Az 5. kutatási keretprogram, 2003: a használhatósági vizsgálat fázisai és módszerei

Ugrás az első oldalra 6.5. Linkgyűjtemények, webkala- uzok 1. Angol nyelvű példák Webdesign.about.com Webreference.com Usability Webguide Northwest Alliance for Computational Science &

Ugrás az első oldalra 6.5. Linkgyűjtemények, webkala- uzok 2. Magyar nyelvű példa A Használhatóság.lap.hu és rovatai Usability fogalma / usability-vel foglalkozó oldalak / a felhasználók viselkedésének jellemzői / tartalmi használhatóság / navigációs használhatóság / interaktivitási használhatóság / grafikai használhatóság /technológiai használhatóság / akadálymentesítés (fogyatékkal élők számára / / usibility-vel foglalkozó cégek / usability tesztelése / usability hírlevelek / konferenciák / társlapok / könyvajánló

Ugrás az első oldalra 6.6 Szakdolgozatok, OTDK- dolgozatok F A szombathelyi tanszék példái  Jóföldi Hajnalka: Kultúrák hatása a weben való információkeresési szokásokra. Magyar felhasználók magatartása Kultúrák hatása a weben való információkeresési szokásokra F Dobre Norbert : Megyei könyvtárak weblapjai - összehasonlító elemzés OTDK 3.hely, Győr, 2005 F Rábáné Wallner Rita: Angoltanuláshoz használható webhelyek elemzése és értékelése, 2005 F 2005-ben az elkészült szakdolgozatok közel 30%-a foglalkozott webhelyfejlesztéssel, -értékeléssel!

Ugrás az első oldalra Köszönöm szíves figyelmüket! n Pálvölgyi Mihály n BDF Könyvtár- és Információtudományi Tanszék n 9700 Szombathely, Károlyi Gáspár tér 4 n