Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Tömörítés.
Zajszennyezés.
a sebesség mértékegysége
TASKI swingo 455 Erős. Tömör. Kényelmes.. Fő tulajdonságok • optimalizált gépmagasság, hogy az asztalok alá is beférjen • erőteljes gépezet a nehezen.
Szabó István Debreceni Egyetem Villamosmérnöki BSc
A vasúti zúzottkő ágyazat szerepe, feladatai és igénybevételei
EuroScale Mobiltechnika Kft
Készítette: Fülöp Roland
HIDAK, ÉPÜLETEK ERŐSÍTÉSE
Szénszál erősítésű hőre lágyuló műanyagok alkalmazási lehetőségei
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Vezetékes átviteli közegek
EGYÉB FASZERKEZETEK Egyéb faszerkezetek: Provizóriumok
Füles-falszárító patronok a vizes falak ellen
3. tétel.
ZAJVÉDELEM Koren Edit 5..
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Fenntartás, karbantartás
7. A vasúti pálya szerkezeti elemei
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Differenciálmű és tengelyhajtás
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Fizikai átviteli jellemzők, átviteli módok
Csík Zoltán Elektrikus T
ZH: december 18 kedd, 40 perces
Történelmi visszatekintés
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Válaszfalak.
Hiba-előjel alapú spektrális megfigyelő Orosz György Konzulensek: Sujbert László, Péceli Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika.
Zajmérés, zajcsökkentés
Fogamzásgátlás és sürgősségi fogamzásgátlás
Csapszegkötés, kúpos kötés
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
Közl_kvéd021 közlekedési zaj források mérés/számítás (határértékek) csökkentés.
VI/1 HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek Dr. Iványi Miklós.
A dielektromos polarizáció
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A jövő az energia hatékony lakásoké nyílászáró csere, külső hőszigetelés és megtakarítási lehetőségek :19.
Okoskamera és megfigyelőrendszer
Funkciós blokkok A funkciós blokkok áttekintése Az alkalmazás előnyei.
A szett fontosabb jellemzői Praktikussága, higiénikussága mellett kizárólag környezetbarát anyagok felhasználásával készült. A doboz anyaga 3 mm mikrobordás.
Anyagvizsgálat - mérés
(FA)IPARI ZAJMÉRÉS: NÉMETH GÁBOR • Nyugat-Magyarországi Egyetem • Erdészeti és Faipari Vizsgálólaboratórium • NAT /2007 (FA)IPARI ZAJMÉRÉS:
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
közlekedési zaj csökkentése
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Hangtechnika alapok Petró Zoltán 2004 KI.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
2 különböző töltésmegoldások, az út töltésen vezetése,
Kommunikációs káosz Telefon, hangposta, fax, , azonnali üzenetek Túl sok eszköz, túl kevés idő Kommunikációs káosz Telefon, hangposta, fax, ,
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
«PATKÁNYETETŐ LÁDA» 1. 2 cm 26.5 cm 19 cm 11,5 TARTALMAZ: -1 KULCS -1 HOSSZÚ PÁLCA -2 RÖVID PÁLCA SZTENDERD ® Súly: 430 g.
1 A zaj és vibráció elleni védelem, valamint a megvilágítás aktuális kérdései a foglalkozás-egészségügyben Dr. Solt János Munkavédelmi Kutatási Közalapítvány.
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Munkahelyi egészség és biztonság
A VASÚTI ZAJ LÉLEKTANA & RUGALMAS VÁGÁNYSZERKEZETI ELEMEK
Az ablakok és ajtók megfelelőség igazolása
TOWER Frankfurt Pályi Péter.
A környezeti zaj keletkezése, terjedése és csökkentése
A környezeti zaj Keletkezés, terjedés és csökkentés
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék Zaj,- rezgés és sugárzásvédelem NGB_KM015_1 2011 – 2012 tanév tavasz 7. előadás Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

ELŐADÁS ANYAGA Zajcsökkentés Vasúti zaj Egyéni zajvédelem

Vasúti zajcsökkentés Zajcsökkentés a járműben a vasúti vontató járművek hajtó- és futóművének módosítása, korlátozottan és nagy költséggel oldható meg aerodinamikai zaj csökkentése – korszerű, áramvonalas külső szerkezet hangszigetelt ablak öntöttvas féktuskó helyett műanyag féktuskó (-5 dB)

Vasúti zajcsökkentés Zajcsökkentés a felépítmény korszerűsítésével összehegesztett, hézagnélküli felépítmény felépítmény egyes elemeinek helyes megválasztása, ahol a modern - elsősorban műanyagipari - technológiáknak köszönhetően elasztomerek, illetve gumielemek segítségével a sín által sugárzott rezgés és az így keletkezett zaj nagymértékben csökkenthető

Vasúti zajcsökkentés kerék-sín kapcsolat javítása: folyamatos ellenőrzés, akusztikai síncsiszolás kisebb kerékátmérő

Vasúti zajcsökkentés a felépítményi megoldások a legtöbb esetben rugalmas, általában műanyag vagy gumi alátétet jelentenek a sínleerősítésen belül, mely alátétlemezek helye alapvetően többféle lehet, ennek megválasztásától függően akár 40 dB zaj- és rezgéscsökkenést is el lehet érni kisebb magasságú sínszelvény kevesebb zajt bocsát ki és a folyamatos alátámasztás vagy folyamatos rugalmas ágyazás szintén csökkenti a zajszintet

Vasúti zajcsökkentés kis sugarú íveknél alkalmazott jobb kenést biztosító sín kenőberendezések csökkentik az ívben haladójárművek nyomkarima-zaját

Vasúti zajcsökkentés A gördülőállomány elhaladásakor a jármű dinamikus hatása a különböző hibákkal terhelt kerék-sín kapcsolaton keresztül bekerül a pályába, és tovább terjed. Ezt a továbbterjedést a felépítményi elemek közé elhelyezett, jól megválasztott, méretezett rugalmas elemekkel lehet jelentősen csökkenteni.

Vasúti zajcsökkentés 1.szint: közvetlenül a sín alatt – rugalmas sínalátétekkel, illetve kettős hangolású sínzajtompító elemekkel Síntalp és a keresztalj között (-3 -6 dB) Síntalp és a lemezalj között (-3 -6 dB)

Vasúti zajcsökkentés valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a keresztalj élettartamát a sín folyamatos alátámasztása

Vasúti zajcsökkentés 2. szint: a sín alátámasztásánál - rugalmas alátét lemezzel, keresztalj­alátéttel, illetve speciális gumiburkolatú keresztaljjal Alátétlemez és a lemezalj között (-10 - 12 dB ) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát

Vasúti zajcsökkentés Pályalemezbe süllyesztett sínek esetén köré öntött elasztomer anyag, a sín két oldala mentén egy gumi csövet helyeznek. (-3 -6 dB) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát kóbor áram elleni védelem

Vasúti zajcsökkentés 3. szint: az ágyazat alatt - úsztatott vasbeton pályalemezes megoldásnál rugalmas paplannal, rugalmas vonal menti vagy pontszerű alátámasztással, vagy zúzottkő ágyazat esetén alágyazati szőnyeggel ágyazat alatt (-15 – 25dB) valamennyi ágyazatkialakításnál alkalmazható növeli az ágyazat élettartamát

Vasúti zajcsökkentés

Vasúti zajcsökkentés Az alkalmazás előnyei Keresztező műtárgyak (aluljárók) felett vagy rövidebb hidak merevebb pályaszakaszának alátámasztása szempontjából. A műtárgy mögötti földműre jutó terhelések kedvezően változnak. Ágyazat vastagsági hiánya esetén az alágyazati szőnyeg szinte az egyetlen megoldást jelenti a pálya rugalmassági folytonosságának fenntartása szempontjából.

Vasúti zajcsökkentés Az ágyazat és a műtárgy közvetlen érintkezési felületén az ágyazat fokozottabban aprózódik, mely a rugalmas anyag közbeiktatásával jelentősen lecsökkenthető. Az alágyazati szőnyeg elválasztó, rezgéscsillapító hatása a műtárgy szerkezetére is jótékony hatással van, a szerkezetbe jutó rezgések szintje lecsökken, ezzel növekszik a műtárgy élettartama, és csökken a fenntartási igénye.

Vasúti zajcsökkentés Magyarországi alkalmazásra példa 4 évvel ezelőtt a győri vasútállomásnál a vágányok alatt merőlegesen átvezetett aluljáró felett néhány helyen különösen kis ágyazatvastagság (15-25 cm) kialakítására volt csak lehetőség A beépítést megelőzően számos ellenőrző vizsgálat történt a rendszer alkalmazásával kapcsolatban, szerteágazó mérési program készült, amely nyomon követte a beépített rendszer megfelelőségét és időállóságát.

Vasúti zajcsökkentés vasúti járművek zajszintjét befolyásoló egyes tényezők és hatásuk

Vasúti zajcsökkentés a vasút helyes vonalvezetése az épületek megfelelő elhelyezése és védelme a járművek kiképzése és jó állapotban tartása a vasúti pályák megfelelő kiképzése a sínek összehegesztése és megfelelő karbantartása (pl. síncsiszolás) különféle zajcsökkentő lemezek beépítése síntalp alá vagy síngerincbe való beépítése állomások hangosbemondóinál az éjszakai csökkentett hangerővel történő üzemeltetés

Vasúti zajcsökkentés zajgátló létesítmények építése fás, (erdősáv) környezet kialakítása védőtöltés építés védőfal (beton, előregyártott betonelemes, tégla, falazó elemes, fa, műanyag, üveg, fém, egyéb anyagú) építése vagy ezek kombinációja

Zajcsökkentés a vevőnél 125 - 8000 Hz közötti frekvenciatartományban hatásosak Egyszer használatos füldugó Olyan helyen ahol könnyen szennyeződik Minden egyes viselés után cserélni kell Kényelmes, puha, megbízható Szennyeződés nem jut be a fülbe csillapítása: 9 - 32 dB

Zajcsökkentés a vevőnél

Zajcsökkentés a vevőnél Többször használatos füldugó Olyan helyen ahol kevés szennyeződés éri Egyszerű használat Rendszeresen tisztítandó Tökéletesen illeszkedik a hallójáratba Többszöri felhasználás

Zajcsökkentés a vevőnél

Zajcsökkentés a vevőnél Detektálható füldugó Olyan területen alkalmazzák, ahol környezeti szennyeződés könnyen a dugóra kerülhet, körülményes lenne az eltávolítás, és valamilyen irritációt okoz Konzervipar Élelmiszeripar Dohányipar Gyógyszergyártás Vegyipar

Zajcsökkentés a vevőnél

Zajcsökkentés a vevőnél Zajvédő fültok fejhallgatóhoz hasonló, félgömb/kagyló alakú tok helyezkedik a fülkagyló körüli felületre tok belsejében hangelnyelő anyag van 6 havonta kell cserélni a betétet csillapítása: 8 - 45 dB

Zajcsökkentés a vevőnél

Zajcsökkentés a vevőnél Impulzus zajvédő fültokok Elektronikus sávszűrővel van egybeépítve. Lényege, hogy az impulzus, vagy erős zajokat 83 dBA zajszinten levágja. A beépített külső mikrofon így a beszédhangokat és fontos jelzéseket átengedi, de a káros zajokat kiszűri. Kiváló kommunikációs lehetőséget biztosít, kiváló zajcsillapítás mellett.

Zajcsökkentés a vevőnél URH rádió adóvevővel egybeépített fültok. Nagy területen, csarnokban, építési területen és daruknál biztosít kommunikációs lehetőséget a zaj elleni védelem mellett. Rádiótelefonhoz csatlakoztatható fültok. Modern világunk elengedhetetlen kelléke olyanok számára, akik telefonon kommunikálnak zajos környezetben.

Zajcsökkentés a vevőnél

Zajcsökkentés a vevőnél Zajvédő sisak egész fejet lefedő sisak, a fülrészén külön zajvédő szerkezet van Komplett fejvédelmet nyújt csillapítása: 12 - 47 dB

Zajcsökkentés a vevőnél