Előadó: Dr. Valkó László c. egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A direkt marketing fogalma
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Public Affairs – Issues management
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Környezetgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti Menedzsment
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Környezettudatos vállalati termékpolitika
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
„Környezetgazdaságtan I.” előadásvázlat /2013. ősz – Éő/MSc/
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Marketingkommunikáció
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
HEFOP Minőségirányítás 5. hét: a környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása.
A külső környezet elemzése
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Előnyök és alkalmazási területek
Tartalmi keretek (1) PTE TTK Környezettudományi Intézet I.a környezeti átvilágítási és irányítási rendszerek bevezetésének, alkalmazásának szakmai és jogi.
Tartalmi keretek (3) PTE TTK Környezettudományi Intézet II.A környezetközpontú vállalatvezetés rendszere, gyakorlata Környezetközpontú vállalatvezetés.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Globális környezeti problémák és fenntartható fejlődés modul Környezetgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI MSC TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSC.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégia célrendszer
A COACH-bioenergy projekt eredményeinek bemutatása
Dr. Gajdics Ágnes - A környezetvédelmi jog szabályozási módszerei, szabályozási típusok, jogágak, alapfogalmak dr. Gajdics Ágnes -
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Környezetjogi alapelvek
CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ ÉS BÉREZÉS I.A CSR FOGALMÁRÓL II.CSR ALAPÚ BÉREZÉS III.CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ IV.CSR ALAPÚ GLOBÁLIS BÉRPOLITIKA MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL.
Logisztikai alapfogalmak
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Előadó: Dr. Valkó László c. egyetemi tanár
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A külső környezet elemzése
Energetikai gazdaságtan
Vállalati felelősségvállalás
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Vállalati felelősségvállalás
Előadás másolata:

A „Környezetgazdaságtan” kurzus előadásainak vázlata a II. zh-hoz (2014. ősz – BME-társkari-Éő MSc) Előadó: Dr. Valkó László c. egyetemi tanár Horváth György egyetemi tanársegéd

Környezetpolitika Alapelvek, célok + Eszközrendszer OKOZÓ ELV /KÖRNYEZETSZABÁLYOZÁS / KÖZTEHERVISELÉS ELVE MEGELŐZÉS ELVE KOOPERÁCIÓ ELVE SZUBSZIDIARITÁS ELVE FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ELVE

A környezetvédelem szabályozásának rendszere I. KÖZVETLEN, DIREKT SZABÁLYOZÓ ESZKÖZÖK (utasítások, tilalmak + bírságolás) emissziós normák + immissziós normák +termékszabályozás +….. +ELLENŐRZŐ- ÉS SZANKCIÓRENDSZER II. KÖZGAZDASÁGI SZABÁLYOZÓ ESZKÖZÖK (érdekeltség, ösztönzés) környezetszanáló adók fiskális környezetvédelmi hozzájárulás Adójellegű szab. (öko-adók, díjak) KHD k. szabályozó KTD termékdíj letéti díj „Szennyezési jogok piaca” modell

(rendszerintegráció + önkéntesség + kommunikativitás) III. KÖRNYEZETI MENEDZSMENT TECHNIKÁK (rendszerintegráció + önkéntesség + kommunikativitás) környezeti hatásvizsgálat/KHV/ + környezetvédelmi felülvizsgálat KMR-KIR+ auditálás /ISO 14 001; EMAS/ öko-marketing + környezetbarát termékminősítés /öko-címkézés/ környezetszempontú életciklus-elemzés öko-design, öko-sponsoring, … IV. ETIKAI SZABÁLYOZÁS (demonstrativitás) önkéntes szakmai szerződések + teljesítményértékelés (indikátorok) + Local Agenda 21, + környezeti/fenntarthatósági/CSR-jelentés, … V. EGYÉB SZABÁLYOZÓ ESZKÖZÖK (egyedi, sajátos funkciók) környezeti felelősségbiztosítás +biztosítékadás elrendelése+kötelező céltartalékképzés+adatbankok+szubvenciók+oktatás-képzés, …

Nemzetközi tendenciák a környezetszabályozás jelenkori gyakorlatában Közvetett kontra közvetlen szabályozási módok Öko-adók kompenzációja Adórendszer egészének ökologizálása

A SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK-MÓDSZEREK VÁLASZTÁSÁNAK KRITÉRIUMAI /EU tapasztalatok alapján/ A PROBLÉMA TÍPUSA, SÚLYA ÉS SÜRGŐSSÉGE KÖRNYEZETI HATÉKONYSÁG /ökológiai találati biztonság/ GAZDASÁGI HATÉKONYSÁG /gazdasági találati biztonság/ IGAZSÁGOSSÁG, ARÁNYOS TEHERVISELÉS /szociális találati biztonság/ MEGFELELŐ INFORMÁCIÓK /nyomonkövethetőség/ KÖZIGAZGATÁSI ALKALMAZHATÓSÁG (konzisztencia) MEGVALÓSÍTÁS ÖSSZKÖLTSÉGEI ELFOGADHATÓSÁG, ELFOGADTATHATÓSÁG VERSENYSEMLEGESSÉG és RUGALMASSÁG

„Öko-marketing” Előadásvázlat /2014. ősz/ Előadó: Dr. Valkó László címzetes egyetemi tanár (valkol@eik.bme.hu) BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati környezetmenedzsment (Öko-marketing) 1. Alapelvek (a fenntartható fejlődés „Üzleti Kartája”-ICC/1991): Kiemelt vállalati cél Integrált menedzsment Folyamatos fejlesztés Előzetes hatásvizsgálat Üzemeltetési-,termék- ill. szolgáltatási felelősség Környezeti K+F+I Nyitottság, tájékozódás és tájékoztatás …. BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati környezetmenedzsment (Öko-marketing) 2. Jellemzők: Többdimenziós célrendszer Társadalmi célok Piaci célok Környezeti célok Vállalaton és funkcióin túlmutató karakter Vertikális színt Horizontális színt Termék- ill. technológiai színt Proaktív stratégia Kockázatok kezelése Sikerfaktorok beazonosítása BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati környezetmenedzsment (Öko-marketing) 3. Előnyök - kockázatok Előnyök: A vállalat társadalmi elismertségének (imázs) javulása Költségmegtakarítás (anyag- és energiafelhasználás területén) Új és tartós vásárlói kör megnyerése (fogyasztói környezeti piac) Konkurenciával szembeni versenyelőny Új piaci irányultság (beruházási/technológiai környezeti piac) Piaci partnerekkel való kapcsolat javulása (bankok, biztosítók, stb.) Állami megrendelések növekedése (közbeszerzés!) … Hátrányok: Költségnyomás (főleg a kezdeti periódusban) Csökkenő nemzetközi versenyképesség (átmeneti hatás) Piaci bizonytalanságok a környezeti termékek iránt Hiányzó kooperációs hajlam, vállalaton belüli ellenállás … BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati öko-marketing koncepció Lépés : Pozicionálás (profilírozás) A vállalat általános környezeti helyzetének feltérképezése Stratégiainak tűnő kulcstényezők beazonosítása (pl. SWOT-analízis = extern / intern faktorok számbavétele) „Környezeti” termékek lehetséges körének felmérése Fogyasztói szempontok szerint Versenytényezők szerint Termék-, technológiai- és termeléspolitikai jellemzők alapján ….. Fontos: Egyértelmű választ adni a kockázat / előny relációra ! BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati öko-marketing koncepció 2. lépés: Öko-marketing stratégia (portfolió) Offenzív stratégia (aktív) Innovatív (proaktív) Indifferens (passzív) Defenzív (reaktív) környezeti előnyök környezeti kockázatok BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati öko-marketing koncepció 3. lépés: Öko-marketing-mix (eszközkombináció) Termék-, termeléspolitika Árpolitika Értékesítés (disztribúciós) politika Kommunikációs politika !? Strukturális-szervezeti komponensek Tartalmi komponensek BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Vállalati öko-marketing koncepció (egy lehetséges mix) Mix-területek Szervezeti, strukturális komponensek Tartalmi komponensek Termék-, termelés politika Partneri kooperációban „környezeti” szabványok Öko-címkézés, öko-design, termékszortiment, K+F+I, technológia-váltás Árpolitika Kooperációs árdifferencia, „önkorlátozó” árengedmény, kártérítési kötelezettség „Vegyes” árkalkuláció, kedvezményes fizetési lehetőség, erőforráskorlátra érzékeny ár Elosztás (disztribúciós) Közös értékesítési csatornák (bio-üzletek), Szakképzett tanácsadó, „útvonal”tervezés, visszavételi garancia, „több-utas”rendszer Kommunikációs Öko-sponsoring, vásárlói fórumok, környezeti oktatás, szaktanácsadás „környezettartalmú” reklám, konferenciák, kiállítások,… BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Fenntartható/környezetbarát fogyasztás (Alapdokumentumai) • Rió-i Nyilatkozat a környezetről és fejlődésről (8. alapelv) • AGENDA 21 /Feladatok a XXI. századra/ (4.fejezet: A fogyasztási modellek megváltoztatása) EU V-VI. Környezetvédelmi Akcióprogram Célok: - A társadalom magatartási szokásainak megváltoztatása - A fogyasztók támogatása a „megfelelő” fogyasztáshoz, vásárláshoz (öko-címkézési rendszerek fejlesztése) BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Fenntartható/környezetbarát fogyasztás (Stratégiai feladatok) 1. Hatékonyabb energia- és erőforrás felhasználás elősegítése 2. Hulladéktermelés minimalizálása 3. Az egyének és háztartások segítése a környezetkímélő vásárlási döntések meghozatalában 4. Példamutatás kormányzati „vásárlásokkal” (közbeszerzések !) 5. Környezetbarát ármegállapítás 6. A fenntartható fogyasztást támogató értékek erősítése BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

A fenntartható fogyasztás fogalma „Fenntartható fogyasztásnak nevezzük a szolgáltatások és a termékek olyan módon történő felhasználását, amely megfelel az alapvető szükségleteknek, jobb életminőséget eredményez, de közben minimálisra csökkenti a természeti források és a mérgező anyagok használatát, valamint a hulladék- és szennyező anyagok kibocsátását az adott szolgáltatás illetve termék teljes életciklusa során annak érdekében, hogy a jövő nemzedékek szükségleteit ne veszélyeztessék.„ (Report of the Symposium on Sustainable Consumption. Norvegian Ministry of the Environment, Oslo 1994). BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

AZ ÖKO-CÍMKE 1. Jelentős segítség azoknak a fogyasztóknak, akik vásárlásaik során a kevésbé környezetterhelő termékek mellett döntenek. 2. Szolgálja a környezetbarát termék gyártójának az érdekeit is, mivel versenyelőnyt biztosít számára a hagyományos termékek előállítóival szemben. 3. Támogatja azokat a forgalmazókat (kereskedőket), akik az azonos funkciójú termékek között igyekeznek elkülönítetten tárolni a környezetbarát termékeket, segítvén a környezettudatos vásárlók tájékozódását. 4. A fentiek megvalósulása esetén minden bizonnyal csökken a természeti környezetre nehezedő nyomás, tehát… mindnyájan nyertesek lehetünk! BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

„Környezetbarát” termék A „környezetbarát termék”, „környezetkonform termék” fogalmak relatív kapcsolatra utalnak. Azt fejezik ki, hogy a „környezetbarát”-nak minősített termék legalább egy jellemzőjét tekintve (pl. anyagösszetétel, felhasználhatóság gyakorisága, csomagolás módja, újrahasznosíthatóság, stb.) kevésbé veszi igénybe terhelően a természeti környezetet, mint alternatívái, vagy előző önmaga. BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

Környezetbarát termékek védjegyezése Termékek öko-címkézése ≠ Termékek öko-címkézése (Különbség: Környezetszempontú életciklus-elemzés!) BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

„Környezetszempontú”(!) életciklus-elemzés (LCA) Két terméket legalaposabban az életciklus-elemzéssel lehet összehasonlítani. Az életciklus-elemzés (elterjedt angol kifejezéssel: life cycle analysis – LCA) egy olyan módszer, amely a termékek környezeti hatásait összegzi a „bölcsőtől a bölcsőig” szemléletnek megfelelően (az alapanyagok kiválasztásától kezdve, a gyártás, szállítás, használat-fogyasztás és a hulladékká válás környezeti hatásait is figyelembe véve). BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

AMIT AZ KÖRNYEZETBARÁT TERMÉKEK VÉDJEGYEZÉSÉRŐL TUDNI KELL… BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László

AMIT AZ KÖRNYEZETBARÁT TERMÉKEK VÉDJEGYEZÉSÉRŐL TUDNI KELL… EGY ELLEN-PÉLDA!! BME Környezetgazdaságtan Tanszék Dr. Valkó László