Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komlói andezit anyagminősítése és felhasználási területei
Advertisements

Földművek, földmunkák II.
Az új épületenergetikai szabályozás
Várpalota elkerülő építése
műszaki osztályvezető
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
EKOP Elektronikus levéltár
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
7. Útügyi Kutatási Nap 2008 Budapest, október 15. VAGYONGAZDÁLKODÁS, TELJESÍTMÉNYELVŰ SZERZŐDÉSEK Dr. Gáspár László KTI – SZE.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
készítette: Ritter Ádám szigorló építőmérnök
GEOMŰANYAGOK FUNKCIÓI AZ ÚTÉPÍTÉSBEN
Talajjavítások.
Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem ÚT 2
A mélyépítési munkák előkészítése
Földalatti műtárgyak alagútépítés I.
Támszerkezetek I..
Támszerkezetek II..
Földművek, földmunkák I.
Töltésalapozások tervezése II.
Dr. Kézdi Árpád Emlékülés
Támszerkezetek funkciója
Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem, Győr
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
Lakossági fórum 46. sz. főút km szelvényben lévő endrődi Hármas – Körös híd átépítési munkái február 19.
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Magyar Útügyi Társaság
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Elméleti mechanika alkalmazása a geotechnikában
Geotechnikai feladatok véges elemes
Geoműanyagok.
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem, Győr
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Zöldfelület-gazdálkodás március 4. Zöldfelület-gazdálkodás körébe tartozó feladatok: Zöldfelület-gazdálkodás hatósági feladatok Igazgatási feladatok.
Kihívások és válaszok az alagútépítésben
Készítette: Fülöp Roland
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Széchenyi István Főiskola Építő- és Településmérnöki Tanszék Útépítések geotechnikai tervezési szabályzata Szövegtervezet.
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
Útügyi Napok 2006, Eger dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem, Győr Az európai geotechnikai Az európai geotechnikai szabványok honosítása.
Geotechnikai kategória
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Magyar Útügyi Társaság
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Előadás másolata:

Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia Győr, 2008. március. 26. Szepesházi Róbert Változások az úttervezésben, kihívások a geotechnikában www.sze.hu/~szepesr

Az „utas világ” problémakörei 1980 – 1995 Közlekedéstervezés Forgalomtechnika Útállapot-minősítés Útüzemeltetés PMS Bitumenminőség Geotechnika ? „No problem!”

Prof. Heinz Brandl (TU Wien) 1. Széchy-Emlékelőadás Győr 1995 Autópálya-építés Ausztriában csúszásveszélyes lejtőkön

Geotechnikai hibák

Dr. Keleti Imre: Csökkenthető-e az útépítés ára hazánkban Közúti és Mélyépítéstudományi Szemle 1999. október A földmunkák ára 1992-98 időszakban 10-szeres lett, míg egyéb útépítési munkáké legfeljebb 3-szoros. Új utak árában kb. 40 % lett a földmunka. Az elnagyolt geotechnikai tervek óvatosságra és ezzel árnövelésre késztetik a vállalkozót. Kevés lehetőség van a jobb alternatívák kidolgozására az új lebonyolítási rendben.

1998. ÁKMI – K+F. Az útépítési projektek műszaki dokumentációinak 1998 ÁKMI – K+F Az útépítési projektek műszaki dokumentációinak geotechnikai tartalmai 2002 MAÚT – ÚT 2.1-222:2002 Utak geotechnikai tervezésének általános szabályai 2006 MAÚT – ÚT 2.1-222:2006 Utak és autópályák létesítésének általános geotechnikai szabályai

1. Magassági vonalvezetés: elválás a tereptől. Úttervezési célok Tervezési sebesség növelése Szolgáltatási színvonal emelése Forgalombiztonság javítása 1. Magassági vonalvezetés: elválás a tereptől. Geotechnikai feladatok Magas töltés alapozása, építése Völgyhíd alapozása Mély bevágás csúszásveszéllyel Alagúthajtás talajban

M6 autópálya Szekszárd – Bóly Geresdi-dombság Bátaszék Sárrét 85 – 90 m Bf 145 – 215 m Bf ártéri holocén fedőréteg dunai – ős-sárvízi hordalék felső-pannon agyag lösz (átmozgatott, szélhordta, mocsári) lösz meszes kiválásokkal tengelici vörösagyag felső-pannon agyag S á r r é t M6 autópálya Szekszárd – Bóly 3 alagút – 6 völgyhíd magas (hát)töltések 2 év alatt G e r e s d i - d o m b s á g

2. Helyszínrajzi vonalvezetés: konfliktusmentes sáv keresése. Konfliktusforrások Természeti értékek és védelmezőik Területhasználat és érdekeltjeik Települések és képviselőik Régészeti leletek és feltáróik 2. 2. Helyszínrajzi vonalvezetés: konfliktusmentes sáv keresése. Geotechnikai feladatok Építés járhatatlan mocsaras területen Töltésépítés puha altalajon Vadátjárók Völgyhíd kritikus alapozással Támfal tájba illően

Erősített talajtámfalak Hátrahorgonyzott cölöpfal

Támfal vagy rézsű ? A mezőgazdasági területek, az erdők, a táj védelme érdekében a zöldek a bevágások helyett a támfalas megoldásokat preferálják. A hazai dombvidékekhez inkább a néhány év után természetesnek tűnő bokros, erdős rézsű illik, kőburkolatú támfalak sziklás hegyekbe valók. Ausztria (a szomszédban) szinte csak „bezöldített” máglyafalakat épít, nálunk az üzemeltető „viszolyog” a növényzettől. Bevágásokat támasztunk meg valójában töltésbe való támszerkezetekkel, az építéshez kinyitott bevágás gyakorta véglegesen is jó lenne. Támszerkezet esetén is az általános állékonyság lehet a meghatározó, csúszásveszélyes rézsűt csak hatalmas támszerkezet tud stabilizálni. Az Alpokban (vasutak mentén) 150 éves támfalak vannak, de pl. a pesti partfalak is hasonló korúak, az előírt 100 éves élettartam talán kevés. A támszerkezetek fenntartása, javítása, az öregedés elleni védekezés (beton, acél, fa, geoműanyag romlása, víztelenítés tartóssága) nehéz.

3. Pályaszerkezet méretezése földműteherbírás biztosítása? Pályaszerkezetek fejlesztése Mechanikai méretezés Típus-pályaszerkezetek Burkolat nagymodulusú aszfaltból Teljesítményelvű pályaszerkezet 3. Pályaszerkezet méretezése földműteherbírás biztosítása? Követelmények a földműre Tömörség Teherbírás Gyors ellenőrzés Homogenitás Építés közbeni járhatóság Vízelvezetés

Földmű minősége, minősítése Teherbírás E2 MPa Méretezési: 40 Tervezett: 65 Takarás előtti: 50 Leromlás: DE2 / Dw Statisztikai „jó”: E2 – sE2 Németország: 100 Tartós minőség(?) 200 Tömörségellenőrzés Kiszúróhengeres minta Izotópos mérés Homokszórásos Tárcsás terhelés Könnyű ejtősúlyos mérés Dinamikus mérés FDVK (CCM) Technológiaellenőrzés

4. Gazdaságosabb tervezés geotechnikai tartalékokból. Autópályaépítésünk gazdaságossága Világviszonylatban drága Túlzott szolgáltatási szintek Korrupció, kartellezés, csőd, csúszás Társadalmi kritika, Szigorodó ellenőrzés 4. Gazdaságosabb tervezés geotechnikai tartalékokból. Geotechnikai lehetőségek Meredekebb rézsűk Másodlagos anyagok Hosszabb építési idő Alaposabb előkészítés

A rézsűhajlás kérdései A rézsűhajlás költségvonzata jóval nagyobb, mint azt a „szocialista” magyar mérnökök általában „érzik”. Az M7 ap. ~30 db ~20 m-es bevágásából egyetlen egy csúszott meg (az is a késői víztelenítés miatt), ami túlzott óvatosságra vall. Nagyobb kockázatvállalás is elfogadható lenne, mert az építés alatti mozgások kezelhetők, s nincs életveszély. Vannak már könnyen, gyorsan kezelhető, olcsó, megbízható állékonyságvizsgáló számítógépes programok. A megfigyeléses módszer jól alkalmazható lenne, a szomszéd rézsűkön tapasztaltak alapján, s a mélyítést figyelve. A meredekebb hajlás miatt fenyegető erózió elleni védekezésre már jó termékek (geotextília, -háló, juta-, kókuszpokróc) vannak. Az üzemeltetés lapos rézsűhajlásra vonatkozó igénye felülvizsgálandó, keressük adekvát növénytelepítésben a megoldást.

Tervezés az új lebonyolítási rendben Geotechnikai változások Engterv, tenderterv az államnak Kiviteli terv a győztes vállalkozónak Szolgáltatási szint, tartósság, minőség Közbeszerzési szabályok Hatósági engedélyek 5. Áttervezés a győztes vállalkozó számára: a geotechnikai munkákban a legtöbb a változás. Geotechnikai változások Földanyagok beszerzési helye Töltésalapozások módosítása Támszerkezet típusa, formája Hídalapozások Időtényező

Olcsó, időigényes, „tudásalapú” töltésalapozási módszerek

Költséges, speciális töltésalapozási megoldások

6. Útkorszerűsítések tervezése geotechnikai feladat is. Következő évtized útépítési feladatai Lepusztult közutak felújítása Burkolatszélesítés Elkerülő utak építése Kapacitásnövelés 6. Útkorszerűsítések tervezése geotechnikai feladat is. Geotechnikai szempontok Burkolat és földmű komplexitása Víztelenítés megoldása Szélesítés konstrukciója Töltésmagasság optimálása Közúti aluljáró

Az útmérnök és a geotechnikus szemléletmódjának különbözősége

Geotechnikai válaszok és feltételeik Talajjavítási technológiák Geoműanyagok Új támfalkonstrukciók Speciális mélyépítő cégek Geotechnikai szaktervezők Innovációs készség Geotechnikai útügyi előírás FEM-programok Megfigyeléses módszer Monitoring Talajvizsgálatok Tanulmányterv Időbeli ütemezés Diszpozíció Kooperáció Geotechnikai ismeretek