ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI TEHETSÉGNAP ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI ABAÚJSZÁNTÓ, 2014. 05. 22.
Iskolánkról 1901 - az oktatás kezdete 1971 - Ilosvai Selymes Péter nevének felvétele 1991 - Ilosvai Tehetséggondozó Alapítvány megalakulása 2002 - Művészeti Iskola létrehozása 2003 - Integrációs Iskola létrejötte 2005 - ÖKO iskola 2008 - Tagiskolák : Fony, Telkibánya 2012 - Akkreditált Kiváló Tehetségpont 2012 - Az iskola felújítása és bővítése
Tehetséges gyermek Kiemelkedő képességet és odaadást mutató gyermek. A „tehetség”- köznapi értelemben átlagon felüli adottságot jelent: az általános és a speciális iskolai képességekben, az alkotó gondolkodásban, valamely művészeti területen. A kiemelkedő képességeken kívül eredeti gondolkodást, kreativitást és a tevékenység iránti elkötelezettséget, motivációt feltételezi.
Tehetséggondozás Tehetséggondozás = mindenkinek egyenlő fejlődési esély. Nincs nagyobb jogtalanság, mint a nem egyenlőket egyenlőként kezelni. (Mönks)
Tehetséggondozás A tehetséggondozás olyan pedagógiai, pszichológiai tevékenység, ami magába foglalja a tehetség felismerését, és a tehetség fejlesztését.
Tehetségazonosítás az iskolában A tehetség felismerése, azonosításának szükségessége: iskolai és egyéb teljesítmények (régebbi, jelenlegi) tanulmányi versenyek véleménygyűjtés tanári megfigyelés és jelölés tehetséglisták beszélgetések tapasztalatai iskolai és egyéb rendezvényeken való szereplés a kiváló képességek korai megnyilvánulásai pszichológiai, lelki segítségnyújtás (hiányosság)
Tehetséggondozás az iskolában 2. Egyoldalú képességfejlesztés helyett komplex tehetségfejlesztés: erős és gyenge oldal fejlesztése megfelelő légkör biztosítása szabadidős, lazító programok biztosítása
Tehetséggondozás az iskolában 3. Táguló szervezeti keretek Tanórán tehetségfejlesztő tanítási módszerek alkalmazása: differenciálás, egyéni és csoportmunka, kooperatív tanulás, tanulási stílusok módszer, felfedező módszer, integrált oktatás, cselekvéses tanulás, számítógépes oktatás, csoportbontások: képesség-és teljesítmény szerinti csoportosítás: osztályon belüli differenciálás, évfolyamon belül történő csoportbontás (6. és 8. évfolyamon, felmenőben az idegen nyelvet)
Tehetséggondozás az iskolában Tanórán kívüli foglalkozásokon szakkörök előkészítők (8. évfolyamon) nyári táborok úszásoktatás pályázati keretekben különböző foglalkozások, műhelyek működtetése egyéb: informatikai vizsgára és alapfokú nyelvvizsgára való felkészítés ünnepeken, rendezvényeken való szereplés
Tehetséggondozás az iskolában Művészeti iskola néptánc (kicsik és nagyok csoportja) általános iskolai kereteken belül alsóban 1 testnevelés órán zeneoktatás (hegedű, gitár, citera, zongora) színjátszás képzőművészet
Tehetséggondozás az iskolában 4. Az iskola és a család folyamatos együttműködése (szülői értekezletek, egyéni beszélgetések, családlátogatások) Terv: szülők iskolája 5. Hozzáértő, kreatív, tehetséges pedagógus (továbbképzések) 6. Megfelelő környezet és tárgyi feltételek (pályázatok) 7. Célok tisztázása, megfelelő motiváció (jutalmazások)
Tehetséggondozás az iskolában Ahogyan Ranschburg Jenő fogalmazza: - a család és társadalom értéket ad, - a tanár kapukat nyit, - a társak a katalizátorok.
Tehetséggondozás az iskolában 5. Versenyfelkészítés helyi tagozati szintű körzeti, térségi (minden területen) megyei (biológia, elsősegély nyújtó, sport) országos (természetismeret)
Tehetséggondozás az iskolában Szervezeteink: Tehetséggondozó Munkaközösség Abaújszántó és Térsége Tehetségsegítő Tanács Ilosvai Tehetséggondozó Alapítvány Emberi, anyagi erőforrások bevonása Fenntartó Pályázatok Szülők Pedagógusok Partnerek
Tehetség-tanácsadás Elbeszélgetések: szülő-pedagógus, pedagógus-diák, szülő-pedagógus-diák Pályaorientációs előadások, Nyílt napok, Szülői értekezletek Kivételes mérés (grafológiai feltérképezés)
Hálózatosodás Tehetség témakörben rendezvényeken való részvétel. Kapcsolattartás, tapasztalatcsere a környék tehetségpontjaival. Tehetségnapok rendezésével: ötletbörze, megbeszélések, kiértékelések, eszmecsere.
“Ha neked is van egy almád meg nekem is van egy almám és cserélünk, akkor továbbra is egy-egy almánk lesz. Ám ha neked is van egy gondolatod meg nekem is van egy gondolatom és azokat cseréljük el, akkor már két gondolata lesz mindkettőnknek.” (George Bernard Shaw)
Köszönöm a figyelmet!