Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A.A. Stádium Kft. Péczely György
Advertisements

Csoport munka.
Csoportok (teamek) a projektben. A projekt végrehajtására alakult csoport (team) azokból a szakemberekből áll, akik a projektben a munkát végzik. Ennek.
Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
A tervezés mint menedzsment funkció
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Személyiséglélektan2 Vezetési feladatok
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
Csoportos szellemi alkotótechnikák
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Tanuló szervezet.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
BPR – Business Process Reengeneering
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
A problémafeltárás technikái
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Vezetési feladatok I. 78. lecke

A csoport vezetési aspektusai alapvető menedzsment feladatok A SZERVEZETEK MENEDZSELÉSE AZ EMBEREK MENEDZSELÉSE A TERMELÉS ÉS A MUNKAFOLYAMATOK MENEDZSELÉSE 1. struktúra kialakítása 2. koordinálás 3. kommunikáció 4. információs rendszer 5. munkamegosztás 6. hatásköri megosztás 7.szervezet fejlesztés 1. motiváció 2. konfliktus kezelés 3. munkacsoportok vezetése 4. emberi erőforrás menedzsment 5. szervezeti maga- tartás és viselkedés 6. szervezeti kultúra alakítása 7.változás menedzsment 1. stratégia menedzsment 2. tervek, alternatívák 3. döntés 4. rendelkezés 5. szervezés 6. ellenőrzés 7.minőség kialakítás

A kezdetek-Ringelmann Maximillian Ringelmann -mezőgazdasági mérnök kötélhúzási kísérlet -egyének, átlagok, majd közös kísérlet: az egyéni teljesítmények összege nem egyenlő a csoportos teljesítménnyel: 11 ember 3 húzta átlag fölött, 8 mélyen az átlag alatt, a kísérletben részt vevők számának emelésével ugyan emelkedett a csoport teljesítmény, ugyanakkor az átlag teljesítmény csökkent -Ringelmann effektus =(csökkent az egyéni teljesítménynövelő hatás a létszám növekedésével)

Korábbi munkakísérletek L. Taylor: azok, akik csordákba terelve dolgoznak és akikkel egyénileg senki sem foglalkozik, elvesztik kezdeményező erejüket. Kevésbé hatékonya a munka csoportként, mintsem ha egyéni ambíciójukat táplálják. A csoport hatékonysága a legrosszabb munkás szintjére süllyed, a csoportszellem lehúzza a teljesítményt. Bethlehem Steel Company: 4 embernél több csak külön engedéllyel dolgozhat csoportban, egyébként mindenki külön munkát kap ember, rengeteg munka, nemigen volt külön engedély. A teamok és a munkacsoportok kutatása a hetvenes években került a figyelem középpontjába es években csodaszer, vademecum a vállalati problémák megoldására. Nálunk 90-évektől (addig brigád), napjainkban is tart a folyamat.

A Hawthorne Studies - Tapasztalatok Harvard-i kutatókat (Mayo) kért fel a Western Electric company, azért, hogy megvizsgálják a megvilágítás és teljesítmény közötti kapcsolatot. Más tényezőket is vizsgáltak: szünetek, munkanap hossza, termelési módszer, fizetési rendszer, stb. Kísérleti feltételek –Hat hölgy, teljesítmény és képességek alapján kiválasztva Tapasztalatok: –Jelentős teljesítmény növekedés gyakorlatilag mindenféle körülmény között, még akkor is, ha az eredeti visszaállt –Pozitív, várt reláció nem volt kimutatható a tényező és a teljesítmény között

Következtetések: Hawthorne-effektus (jobban teljesít, ha foglalkoznak vele) A munkás mindig egy csoport része, nem elszigetelt, ami hatással van rá Nem mindegy a vezetői hozzáállás Informális csoportok megjelenése Saját jegyek (stigma, szleng) Őrzik a status quo-t (alacsony termelékenység fenntartására interperszonális eszközök, gúny, fenyítés, stb)

Magatartási szabályok a brain storming ideje alatt (Laáb, 2007 ) 1.Beszéljen szabadon! (A többiek azért vannak itt, hogy meghallgassák elgondolásait!) 2.Beszéljen röviden! (Ön is azért van jelen, hogy meghallgassa mások elgondolásait!) 3.Figyeljen mélyrehatóan! (Az új nézőpontokat meg is kell érteni!) 4.Vitatkozzon megértéssel! (Lehet, hogy Önnek van igaza, de az is lehet, hogy téved!) 5.Ne kalandozzon el! (Ha mások így tesznek, segítsen visszatéríteni őket az eredeti kerékvágásba!) 6.Ne vitasson ténykérdéseket! (Inkább nézzen utána!) 7.Ne féljen attól, hogy naivnak látszik! (A legegyszerűbb kérdések sokszor a legjobbak!) 8.Ne féljen a csendtől! (Előfordulhat, hogy mindenki gondolkodik!)

Rohrbach féle 635-ös módszer (Laáb, 2007) A munkamódszer módja –Ötletelés írásban –6 fős teamben minden team tag 3-3 javaslatot felír egy papírra, amit a többi tagnak továbbadnak –6 forduló -> elvileg 108 ötlet összegyűlhet (6*3*6=108) Fontos! –A lényegre törő fogalmazás (egy ötlet maximum egy sor) –Az olvasható írás (lehetőleg nyomtatott betűvel) –A zavartalan munkakörülmények biztosítása

Philips 66 módszer (Laáb, 2007) A munkamódszer lényege –Ötletelés írásban és szóban –Több 6 fős team van egyidejűleg jelen –6 perces beszélgetéssel választ keresnek az adott problémára –a javaslataikat prezentálják –majd a csoportok új összetételben dolgoznak a javaslatok továbbfejlesztésén

Delphi módszer (Laáb, 2007) A munkamódszer lényege –Ötletelés írásban –Első lépésként egy adott problémával kapcsolatos kérdéssort küldenek minden érintettnek, amit kitöltve visszajuttatnak –A feldolgozást követően második megkérdezésre is sor kerülhet néhány (3-5) menetközben felmerült kérdésben

NCM (Nominális Csoportmunka módszer (Laáb, 2007) A módszer megpróbálja egyesíteni a Brain-storming típusú technikák és a Delphi- módszer előnyeit - teljes listázás, kedvező időfelhasználás. Az alkotás lépesei a következők: –a kérdés pontos, körülhatárolt definiálása után a csoport tagjai írásban rögzítik első ötleteiket. –Majd következik a javaslatok összegyűjtése „körbejárással”. –Egy körben minden résztvevő csak egy ötletet mond, és a gyűjtés addig tart, amíg van ötlet. –Ezt követi a javaslatok tisztázása, összevonása, csoportosítása és a javaslatok rangsorolása egyéni szavazókártyák segítségével. –Végül a szavazás értékelése, megbeszélése, az egyes szavazatok indoklása. Előnye: Az eljárás - más résztechnikákkal kombinálva - alkalmas komplex feladatmegoldásra.

Köszönöm a figyelmet!