Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komlói andezit anyagminősítése és felhasználási területei
Advertisements

Homlokzati tűzterjedés elemzése CFD szimuláció és laborvizsgálati eredmények összehasonlításával Szikra Csaba BME, Mezei Sándor ÉMI Nonprofit Kft,
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
A homokhátsági tanyák természeti környezete IX. ALFÖLD FÓRUM Kecskemét Városháza augusztus 25.
Hajdúsági Szilárd Hulladéklerakó és Hasznosító Társulás ____________________________________________________________________________________________ A.
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
Dulácska völgyhíd építésének organizációs terve
Talajtípusok.
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
GEOMŰANYAGOK FUNKCIÓI AZ ÚTÉPÍTÉSBEN
A mélyépítési munkák előkészítése
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
A talajok alapvető jellemzői II.
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Földművek, földmunkák I.
Töltésalapozások tervezése II.
A talajok mechanikai tulajdonságai II.
Víztelenítések.
Vízmozgások és hatásaik a talajban
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Talaj.
Agrár-környezetvédelmi Modul Talajvédelem-talajremediáció KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
Távhővezetékek csapadékvíz elleni gazdaságos és tartós szigetelése
Dr. Huzsvai László Debrecen
A talajok alapvető jellemzői III.
Közlekedéstudományi Intézet Kht. Út- és Hídügyi Tagozat Aszfalt-, Beton- és Geotechnikai Laboratórium 1116 Budapest, Temesvár utca Telefon: (06-1)
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
KÖRNYEZETTECHNIKA.
Felszín alatti vizek védelme
Csomóponti elemek I.:.
4. gyakorlat. Főpálya, csomóponti ágak és pályák, műtárgyak fajlagos költsége alapján (változatonként): -helyszínrajzról felületek (burkolat és műtárgy);
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Hulladéklerakók izolálása. Házi dolgozat Készítette: Bognár Emese Mária BME – VBK Környezetmérnöki szak II. Év (2009/10.) Neptun kód: E8L87S.
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
Vízkárelhárítás Vízmosások rendezése
Balogh János-Nagy István-Schweitzer Ferenc
Elméleti mechanika alkalmazása a geotechnikában
Geotechnikai feladatok véges elemes
Készítette: Fülöp Roland
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
Dr. Takács Attila – BME Geotechnikai Tanszék
Dr. Huzsvai László Debrecen 2006.
Széchenyi István Főiskola Építő- és Településmérnöki Tanszék Útépítések geotechnikai tervezési szabályzata Szövegtervezet.
Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia.
Útügyi Napok 2006, Eger dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem, Győr Az európai geotechnikai Az európai geotechnikai szabványok honosítása.
Lavina.
Geotechnikai kategória
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Talajvizsgálati módszerek I. A litoszféra és a talaj, mint erőforrás és kockázat 8.
Témavezetők: Meleg Zoltán dr. habil. Simon László
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Vízmozgások és hatásaik a talajban
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 12. előadás.
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
Víztelenítések.
Előadás másolata:

Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr 32. Útügyi Napok 2004. szeptember 8-10. Békéscsaba Békés megyei agyagtalajon épített utak rehabilitációjának geotechnikai kérdései Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr

2003-ban vizsgált Békés megyei utak 4231 j. közút Dévaványa – Gyomaendrőd 11,2 km szakasz 4232 j. közút Kőrösladány – Gyomaendrőd 16,3 km szakasz 47 sz. főút Kőrösladány – Kőröstarcsa 7,0 km szakasz

Vizsgálatok célja 4231 és 4232 j. utak talajvizsgálatok a rehabilitáció előkészítéséhez romlások okainak megállapítása szerkezeti és technológiai javaslatok 47 sz. főút lokális repedések okainak megállapítása helyreállítási lehetőségek felvázolása általános hasznosítás agyagok térfogatváltozásának vizsgálata károsodási mechanizmusok azonosítása útrehabilitációk általános elveinek elemzése

Vizsgálati program földtani, hidrológiai tájékozódás talajadottságok, talajvízviszonyok, csapadékviszonyok, úttörténet tanulmányozása földút, rakott kő, portalanítás, szélesítés, aszfaltbeton, javítások helyszíni szemle: útállapot, károsodás, földmű és a környezet leírása, a földmű geometriájának felmérése méretek, deformáció talajfeltárások fúrásokkal rétegződés, talajvíz a pályaszerkezet és a földmű felső részének nyílt feltárása szerkezet, altalaj leírása behajlásmérés a burkolaton sávonként két vonalban 50 m-enként rutin laborvizsgálatok: azonosítás, víztartalom speciális laborvizsgálatok: tömöríthetőség, nyírószilárdság, duzzadási jellemzők

Jellemző pályaszerkezet főpálya 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg 1994 1 cm emulziós felületi bevonat 1984 10-15 cm utántömörödő aszfaltmakadám 1977 itatásos hengerlés több rétegben 1950 15-20 cm szórt vagy rakott alap 1920 szélesítés 4 cm JU 35 aszfaltbeton kopóréteg vagy 1994 10 cm emulziós záróréteg 1960/80 15-20 cm kohósalak útalap b/j 1960/80

47. sz. főút felújított szakasza

Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj zsugorodása miatt

Tönkremeneteli mechanizmusok az altalaj duzzadása miatt

A károsodás hatástényezői az éghajlati viszonyok és változásaik 2000 év szárazsága meghatározó lehetett a talajvízszint mélysége nem látszik meghatározónak a környező növényzet fasorok kedvezőek – bozótos kedvezőtlen a földmű geometriája töltésben: repedés, csúszás terepen: zsugorodás, teherbíráscsökkenés a földmű anyaga fiatal öntéstalaj veszélyes, szikesek nem közepes agyag is „térfogatváltozik” a felszín közelében a pályaszerkezet anyaga, minősége hajlékony deformálódik, törik – merev „hosszreped” gyenge szélesítések; vékony erősítés, kátyúzás: hiábavaló forgalmi terhelés nem számottevő a szokásos leromlási folyamat szempontjából nehézjárművek kerekének közvetlen terhelő hatása jelentős

A rehabilitáció lehetőségei Teljes újjáépítés Pályaszerkezet javítása Földmű javítása Kiegészítő beavatkozások

Teljes újjáépítés Mértéke teljes szélességben félpályán csak a szélesítés helyén Módszer talajcsere min. 1,0 m szemcsés anyaggal az agyagtalaj meszes kezelése geotextília az altalaj és a védőréteg közé típus-pályaszerkezet építése. Indokoltsága töltésszélesítés mozog, anyaga rossz pályaszerkezeti anyagok elöregedtek szélesítés rossz altalaj puha

Pályaszerkezet javítása erősítés hidegremix-technológiával aszfaltbeton kötő- és kopóréteggel leromlott, de értékes, javítható pályaszerkezeti anyagok esetén ha nem kell tartani a földmű függőleges repedéseitől FZKA réteg (min. 15 cm) aszfaltbeton vagy itatásos makadám kopóréteggel erősen deformálódott, kátyús burkolatfelületek esetén ha a földmű duzzadása további deformációkat okozhat aszfaltbeton erősítő-kiegyenlítő-, kötő- és kopórétegek aszfaltráccsal kevéssé deformálódott, mozaikos, kátyús szakaszokon ha alapvetően megfelelő a földmű teherbírása foltszerű földmű- és burkolatalap javítás után aszfaltbeton vagy itatásos makadám erősítőréteg aszfaltráccsal jó profilú, foltszerűen tönkrement burkolat esetén ha egészében jó, de lokálisan gyenge a földmű teherbírása repedések kitöltése bitumenemulzióval a pályaszerkezet teherbírása megfelelő ha nincs deformáció a repedés mentén

A földműjavítási technológiák meszes (vagy más szilárdító anyagú) kezeléssel szemcsés talajjal javított helyi agyagból, vagy alkalmas anyagnyerőből georács alkalmazásával a töltésrézsűk anyagának kicserélése a lehető legteljesebb mértékben a burkolatszéltől indulva ahol a rézsűcsúszás jelei érzékelhetők meliorációs árkok feltöltése szükség esetén az előbbivel kombinálva ahol az árok koronaéle 3,0 m-nél jobban megközelíti a burkolat szélét a padka anyagának kicserélése min. 1,0 m mélységig alacsony töltésben és a terepen vezetett pályán ahol függőleges repedések észlelhetők a padkán, illetve ahol a burkolat széle erősen károsodott, de a teljes újjáépítés lehetetlen a padka szintre hozása, szélesítése min. 3,0 m-re, 5 % oldalesés kialakítása alacsony töltésekben és a terepszinten vezetett szakaszokon lehumuszolás után a pályaszerkezet javításához kacsolódva.

Kiegészítő beavatkozások a vízháztartás kedvező befolyásolása céljából fasor telepítése a lehető legkisebb távolságra a burkolattól lehetőség szerint mindkét oldalon bozótosok, cserjések eltávolítása a burkolatot 3,0 m-nél jobban megközelítő növényzet esetén vízzáró fólia beépítése a padkába és/vagy a rézsű oldalába legalább 50 cm takarással csúszásveszélyt nem okozó hajlással.