Felsőoktatási rangsorok 2011 Globális és magyar tendenciák, felsőoktatáspolitikai környezet Dr. Fábri GyörgyELTE PPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Competitive NanoMedicines for the Global Market ITDH, 2009, Január 21. A projektgenerálás módszertana a klaszterekben Name:Lisziewicz Zsolt, PhD Position:Chief.
Advertisements

A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Felsőoktatási rangsorok és a nyilvánosság Dr. Fábri György kutatásvezető OFIK.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
Rangsorok a médiában /A legjobb befektetés a tudás/ Budapest november 8. Szauer Péter.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Hallgatói kiválóság és intézményválasztási motivációk a hazai felsőoktatási felvételiknél Budapest, Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem október 28.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Összehasonlító pedagógia
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Civil Európa – civilek Európában
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
1 A menedzserizmus esélyei az Európai Felsőoktatási Térségben Menedzserizmus az oktatásügyben. Műhelykonferencia a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Az Erasmus eredményei dióhéjban
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

Felsőoktatási rangsorok 2011 Globális és magyar tendenciák, felsőoktatáspolitikai környezet Dr. Fábri GyörgyELTE PPK

 A rangsorok az elmúlt negyedszázadban médiatermékké váltak.  A nemzeti rangsorok sokszínűek, az indikátorok/intézmények/súlyozások/célcsoportok tekintetében az adott felsőoktatási rendszerekhez igazodnak.  A globális rangsorok komoly módszertani hiányosságokkal küszködnek, a kutatási teljesítmény abszolutizálása miatt, eredményeik jelentős fenntartással kell kezelni.  Az EU új rangsorprogramja klasszifikációs hangsúlyú, multidimenzionális vállalkozás, így a magyar elitegyetemek számára elérhető mérce.  A 2001-ben indult UnivPress-ranking magyar rangsorprogram felsőoktatás-szociológiai megalapozású, multidimenzionális projekt.  Fejlesztés: az UnivPress-ranking tudásbázisán szakmai háttérszolgáltatás (ranking clearing house) indult a magyar egyetemek számára. Téziek I. – Rangsorok

Téziek II. – A rangsorok környezete Mi jellemzi rangsorokat létrehívó felsőoktatási környezetet? széleskörű és növekvő hozzáférés a felsőoktatáshoz társadalmi mobilitás versenyen alapuló, teljesítményfüggő, folyamatosan növekvő finanszírozás kiválóság-orientáltság nemzetközi mércék Milyen lehet a magyar felsőoktatás?  szűkülő hozzáférés  zártság, csökkenő mobilitás  radikális forráskivonás, egyedi poltikai döntésektől függő, centralizált finanszírozás  Kiválóság-érzéketlenség  Nemzeti bezárkózás

I. Rangsorok a felsőoktatásban

Rangsor-történeti előzmények - USA  1900 Alick Maclean: Where We Get Our Best Men  1904 Havelock Ellis  1906 (1910) James Cattel The American Men of Science  1925 Raymond Hughes: A Study of Graduate Schools of America  1934 American Council on Education  1952 Robert Knapp – Hubert Goodrich: Origins of American Scientists  1958, Paul Lazarsfeld – Wagner Thielens, Jr.: The Academic Mind (Multidimensional)  1967 Jack Gourman (Gourman Report)  1968 Plaboy  1969 George Pierson: The Education of American Leaders  1972 National Academy of Sciences (reputáció-rangsor)

US News&Reports 1983 – 1987 – évente  Médiarangsor  Követők (Princton Review, Atlantioc Monthly, Forbes, Newsweek, Wall Street Journal stb.)  Változó indikátorok – folyamatos viták  Intézményi lázadások

Rangsor-hullám:  Maclean  Le Nouvel Observateur  Stern  Spiegel:  Times Higher Education Supplement  The Guardian  The Sunday Times  Financial Times  Perspektywy Ranking  ország...

Miért lettek média-rangsorok?  Demokratizálódás: információs igény  Tömegesedés: információs piac  Kapacitás-bővülés: információs hiány  Medializálódás: információs kultúra

II. Magyar rangsor-történet

: UnivPress Ranking : Egyetemek mérlegen : Felvi rangsor : Heti Válasz-Népszabadság : Felvi Rangsor - HVG Diploma

Az UnivPress-Felvi rangsor  Indikátorok forrásai:  Külsős adatforrások (minisztréium stb.)  Intézményi adatszolgáltatás  Peer review  Hallgatói vélemények  Hirdetéselemzés  Indikátorok tartalmai:  Hallgatói kiválóság  Bemeneti adatok  Oktatói kiválóság  Mennyiségek (létszám, infrastruktúra stb.)  Hallgatói visszajelzések (szakmai színvonal, hallgató-orientáltság, intézményi légkör, diploma értéke)  Rangsorolás szubjektumai:  Karok (domináns képzési területekkel)  Lényegében teljeskörű

Dilemmák-viták:  Abszolút rangsorok értelmesek-e?  Hallgatói vélemények, mint rangsorképző tényezők  Források megbízhatósága  Indikátorok súlyozása  Indikátorok összevonhatóságának határa

Rangsor-fejlesztések:  Tudásbázis  Posztrgraduális képzésben kurzusok  Szolgáltatások intézményeknek  Rangsor-olvasási szolgáltatás médiának, felhasználóknakmédiaprogram  Nemzetközi rangsor-auditáláshoz tanácsadás  Kutatásokkal partneri program az EU-rangsorhoz  Médiaprogram

III. Rangsorok értelmezése

Rangsor-típusok  Reputáció/presztízs  Peer-review  Munkaerőpiac, szakértők  hallgatók  Bementi jellemzők  Felvételi eredmények  Hallgatói érdeklődés  Kimeneti jellemzők  tudományos produktumok  érvényesülés  Akadémiai rangsorok

A presztízs fogalma  „ Pozitív oldalról nézve a reputáció az első új ismeret kommunikálására utal, negatív oldalról nézve viszont annak eredménytelenségére” (Luhmann 1992)  A minőséghez való általános társadalmi hozzáállás, egy „attitűd kaleidoszkóp” (Theus 1993)  A társadalmi tőke egyik formája, amelyet a versenyszférában lehet alkalmazni. Ezt a tőkét a múltból örököltük, és folyamatosan reprodukálni kell, illetve függ a társadalmi hálózatokba történő bevonásától (Bourdieu 1983) Máté-effektus (Merton 1968) “halo” (dicsfény)-effektus / kognitív előítélet (Thorndike 1920) Ellentmondások

Jogászok Percepciós horizont és presztízs ellentmondásossága

Gazdasági képzés

Informatikusok

Természettudományi karok

Bölcsészek

IV. Globális rangsorok

Ezredforduló utáni médiahullám:  2004: Shanghai Jiao Tong University’s Academic Ranking of World Universities  2004: Times Higher Education Supplement (THES) “World University Rankings”  2006: The Centre for Higher Education Development (CHE)  SIR World Report 2008 (SCOPUS)  : EU Multidimensional Ranking / Classification / Mapping

Külföldi hallgatók aránya Forrás: Education at Glance 2010 Külföldön tanuló hallgatók száma A globális rangsorok információs piaca

A globális rangsorok problémái

Kutatási egyoldalúság

Leszűkítik az egyetemi funkciókat Oktatás “Harmadik misszió”: szolgáltatás a társadalomnak, gazdaságnak Kutatás

Veszélyek  Uniformizál  Döntéshozatalt torzítja  Hallgatók szempontjait háttérbe szorítja Az elemzők, döntéshozók, a média számára a kiválóság a rangsorhelyezéstől függ – a hallgatók számára az előadóteremben dől el.

“Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.” Einstein

V. A rangsorok hazai felsőoktatáspolitikai környezete

A magyar egyetem helyzete  A tudásbázison alapuló nemzetstratégia konzervatív kezdeményezésre indult, s politikai rendszereken átívelő projekt volt 90 éven át  Hatását stabilizálta a tudáérték beépülése a nemzeti identitásba.  Társadalompolitikai (“Bildungsbürgertum”) és gazdasági (magas hozáadott értékű tőke iránti orientáció) konszenzus jelenítette meg a közéletben.  A felsőoktatás drámai kommunikációs vereséget szenvedett 2011-re.  Mostanra a tudás társadalmi percepcióját a beszállítói kapitalizmus modellje igyekszik uralnio.  A globalizáció korában nem várható társadalmi nyomás a Kárpát- medencei szupremációt/megmaradást védő, tudás-központú nemzetstratégia érdekében.

Kirándulás a tények világába

A diploma-deficit blöffje * Szlovákiában kiugróan magas, 36%-os a középfok alatti végzettségűek munkanélkülisége! Education at Glance 2010 OECD alapján

A diploma-túltermelésről való tévedés Forrás: OECD Education at Glance 2010

Munkaerőpiaci mítosz Forrás: KSH Felsőoktatási Statisztika

Felsőoktatási hallgatók és a munkaerőpiac szakterületi arányai 2010-ben

Az állami intézmányhálózat széttagoltságának téveszméje

A menedzserizmus látszata

A forráskivonás forrása???

Minek ide rangsor???

Köszönöm figyelmüket!