Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV-101.51, BMVD-101.78 Biró Tamás 2015. március 10.: Morfológia,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fosztóképző körüli bonyodalmak
Advertisements

A mondatelemzés modern útjai
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
AZ IGENEVEK.
ÁLLÍTMÁNY. ÁLLÍTMÁNY MIT ÁLLÍTUNK? Ég a napmelegtől a kopár szík sarja. ige IGEI ÁLLÍTMÁNY.
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Megértési értelmezési folyamatok
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
Szintaktikai elemzés február 23..
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Szintaktikai elemzés március 1.. Gépi tanulás Osztályozási feladat: Adott egyedek egy halmaza és azok osztályba tartozási függvénye (tanító halmaz),
Szófajok rendszere.
A magyar igemódok és igeidők története
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Külföldi TDK konferencia lehetőségek Kókai Judit márc. 6.
IGENEVEK.
Szó, szókészlet, szókincs
A szócikk.
A szöveg lekérdezése A NooJ rendszer alapjai
Héber ige.
Összeállította: Dóber Valéria
Uralisztika Az alapnyelvi szófajok. A szófaji kategorizálás morfológiai alapon szintaktikai alapon szemantikai alapon Komplex módon kell vizsgálni!
Európa nyelvei.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Sémi összehasonlító nyelvészet BMA-HEBD-303 Biró Tamás szeptember 10.
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis BBN-HEB Koltai Kornélia, Biró Tamás október 1.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
U RALISZTIKA U RÁLI N YELVÉSZET. Szerzők (SZTE Finnugor Tanszék) Dolovai Dorottya Körtvély Erika Kozmács István (szerk.) Mészáros Edit Sipőcz Katalin.
2014/15 I.félév Sárközi-Lindner Zsófia.  cél: a szótáron belül (lexémák) m ű köd ő szabályok leírása  fonológiai és morfológiai szabályok ’együttm ű.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 10.: Bevezetés.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
A generatív nyelvelmélet
A magyar igeragozás kialakulása és története: igei személyragjaink eredet szerinti rétegei.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 19.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 17.
Bevezetés a nyelvtudományba
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 14.
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
2. konzultáció szeptember 27.
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 28.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával még nem rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Leíró nyelvtan - adatbázisból
Szakosodási tájékoztató harmadéves osztatlan angoltanár-szakos hallgatók számára november.
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
Bevezetés a nyelvészetbe 3. Alaktan
Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz
Előadás másolata:

Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 10.: Morfológia, „kísérletes nyelvészet”

Egy kutatási projekt (és egy [jó] cikk) szerkezete 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 4.A primer eredmények bemutatása. 5.A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. 6.Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

Kutatási projektek Biró Tamás: Téma: TMA (tense, mood, aspect) a héberben. Kérdés: A héber igealakok az egyes korokban időt vagy aspektust fejeztek-e ki? Lehetséges válaszok: { (BH, idő), (BH, aspektus), (IH, idő), (IH, aspektus)… } Koltai Kornélia és Biró Tamás: mi volt Jézus anyanyelve? Téma: Többnyelvűség a római korban. Kérdés: Mi lehetett Jézus anyanyelve? Lehetséges válaszok: { héber, arámi, görög, latin } Tolnai Ágnes? Hagymássy Melinda? Ónody Péter? Galla Kristóf?

Coursera? Marc van Oostendorp (Universiteit Leiden): Miracles of Human Language: An Introduction to Linguistics XX. Bolyai Konferencia: május

Mai napra feladott irodalom „Kísérletes” morfológia

A sémi kauzatív Š törzs története *Afroázsiai > egyiptomi és akkád kauzatív igetörzs š- prefixummal. Nyugati sémi š > h / #__ (= szó elején), kivéve ha gyökmássalhangzó. Például proto-héber *hapˁil > héber hiphˁil. (v.ö. még Sg3 névmás, stb.) Később h > ˀ ( > Ø) / #__, (v.ö. a hitpael megfelelőinek a prefixumával is) Arab IV. törzs: ˀafˁala, például: ˁalima ’to know’, ˀaˁalama ’to inform’ Közép, és főleg kései arámi: ˀapˁēl Izraeli héber ifil De kései akkád > arámi (v.ö. BA) > héber (bibliai? misnai!) šaphēl. Önálló „igetörzs”? BT: új gyök képzése (+ piel, pual, hitpael). Izraeli héberben félig-meddig produktív šif’el (de v.ö. Nurit Dekel)Nurit Dekel

Az ige: „cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj” Szemantika: cselekvést, történést, létezést fejez ki. Szintaxis:a mondatban az igei állítmányi szerepet töltheti be. Morfológia: Derivációs (képzési) morfológia és szóösszetétel: „igeként” viselkedik. Inflekciós (ragozási) morfológia: igeragozási paradigma (conjugation) szerint: Idő/aspektus, mód, szám, személy, nem… + főnévi és melléknévi igenevek…

Az ige: „cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj” Morfológia: Derivációs (képzési) morfológia: a világ nyelveiben képzők és szóösszetétel. De a sémi nyelvekben nincsenek képzők, és nincs szóösszetétel (kivéve constructus-os szerkezetet: főnévből [mn-ből] főnevet [mn-et] hoz létre), de vannak igetörzsek: igéből igét „képez”. Főnévből igeképzés (denominális igék = denominative verbs) Inflekciós (ragozási) morfológia

Az ige: „cselekvést, történést, létezést kifejező szófaj” Morfológia: Derivációs (képzési) morfológia Inflekciós (ragozási) morfológia: igeragozási paradigma (conjugation): Idő/aspektus, mód, szám, személy (és nem, stb.) szerinti paradigma Non-finit alakok: igenevek (participium, infinitivus…), stb. (Ld. a következő diát!)

Morfológiai folyamatok Produktivitás: (majdnem) bármely szóra, pl. új szavakra alkalmazható Produktív: magyar denominatív igeképzés -l és -z képzőkkel Nem produktív: magyar -mány, -oda/-öde képzők Inflexiós morfológia (szinte) teljesen produktív, derivációs morfológia széles spektrumon mozoghat. V.ö. héber igetörzsekkel: produktívan tehető-e át egy gyök egy másik törzsbe? Szemantikai transzparencia: jelentés megjósolható az összetevőkből franciakulcs vs. francia kulcs Inflexiós morfológia transzparens, derivációs morfológia széles spektrumon. Héber igetörzsek: attól függ, hogy határozzuk meg egy-egy törzs jelentését. Ami (egyáltalán) nem transzparens, az önálló lexikális elem.

Mi az, hogy „igetörzs”? Avagy: a különböző szótárak eltérő logikája mögött mi húzódik meg? Bibliai héber nyelvtanírási hagyomány Kiindulás: gyök => alapjelentés Gyök+törzs=>gyök jelentése + igetörzs jelentése Adott gyök különböző törzsekbe helyezve: mintha igéből igét képeznénk Probléma: az egyes törzsek jelentését nehéz szisztematikusan leírni. Modern héber nyelvtanírási hagyomány Kiindulás: tő=>alapjelentés Tő = gyök + törzs Törzsek, mint igeragozási paradigmák (v.ö. latin, francia, orosz…) Adott gyök különböző törzsekben: vagy van szemantikai kapcsolat, vagy nincs. Probléma: általában több kapcsolat, mintha alternatív paradigmák lennének.

Múlt órára: „kísérletes” morfológia Nurit Dekel (2009). The šif’el binyan in Israeli Hebrew: fiction or reality? Leeds Working Papers in Linguistics and Phonetics 14:1– Olvassuk el a cikket: Hogyan épül fel a cikk? Figyeljük meg a „hatos” szerkezetet: 1. Háttér, téma-meghatározás. 2. Kérdés-meghatározás. 3. Módszertan 4. Eredmények. 5. A kutatási kérdésre adott válasz, diszkusszió. 6. Összefoglalás. Általános háttér: micsoda? Konkrét kutatási probléma: micsoda? Módszertan: micsoda?

Jövő hétre (Strukturalizmus és) generatív nyelvészet

Következő órára nem: kemény strukturalizmus Zellig S. Harris (1941). Linguistic Structure of Hebrew. Journal of the American Oriental Society, 61(3): Fussuk át a cikket: Bevezetés, konklúzió, ábrák, közepe Hogyan épül fel? Általános háttér: micsoda? Konkrét kutatási probléma: micsoda? Módszertan: micsoda?

Következő órára: kompetencia és performancia Noam Chomsky (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge MA: MIT Press, pp Monica Macaulay (2006). Surviving Linguistics: A Guide for Graduate Students. Somerville, MA: Cascadilla Press, pp (on plagiarism). Ray Jackendoff (2007). Language, Consciousness, Culture: Essays on Mental Structure. (Jean Nicod Lectures) Camdridge, MA – London, UK: MIT Press, pp

Viszlát jövő kedden!