A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tájékoztatója a 2015

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Áfa változások
Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
2014. február 26. Hajgató Zoltán pénzügyőr ezredes, főigazgató
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Kiemelt Ügyek Igazgatósága
Fémkereskedelem szabályozása
Elektronikus vám – E-Customs
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tájékoztatója a 2014
Mottó: „Eljön-e a világvége?!” Előadók: Bartos Gyula Borsányi-Bognár Levente.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Értékesítési csatornák
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A Kiemelt Adózók Igazgatóságának tevékenységéről
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
e-jövedék konferencia
Jövedéki Igazgatóság Excise Directorate e-jövedék konferencia (e-)zárjegy felhasználás a.
1 Elvégzett vagyonosodási vizsgálatok év vizsgálatok száma megállapítással zárult vizsgálatok megállapított nettó adókülönbözet átlagos megállapítás db.
Ellenőrzési irányelv Az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 90. §. (1) bekezdése értelmében a kötelező ellenőrzéseken.
Filkey Klára Ellenőrzési Igazgatóhelyettes
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
A becslési eljárás módszerei az ellenőrzési gyakorlatban
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Hogyan segíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vállalkozások gazdálkodását Dr. Varga Árpád Elnökhelyettes, NAV szeptember 30.
Szarvasné Vadászi Csilla
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Az Európai Közösség vámjoga
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Az orvos szabálysértési felelőssége
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Évértékelő sajtótájékoztató
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal évi ellenőrzési irányelve február 18.
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Az áfa-törvény jövő évi változásai
NAV KH Rendészeti Főosztály
Határon átnyúló szolgáltatásnyújtás Ausztriában
Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER)
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Budapesti Ügyvédi Kamara
A közteherviselés aktuális kérdései
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az online pénztárgépek ellenőrzésének eddigi tapasztalatai. Az online pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő adatszolgáltatása. A kötelezettek.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Dr. Helik Ferenc Kiemelt Ügyek Igazgatósága. Szakterületek: Állategészségügy és állatvédelem Állategészségügyi diagnosztika Állatgyógyászati termékek.
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
(Horányi Márton) Lényegi változás nincs, pontosítások, értelmezések.
BELSŐ MEGFELELÉSI PROGRAM MEZEY MARIANN VEZETŐ TANÁCSOS.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Tájékoztató az adózás rendjéről szóló törvény 2007-től hatályos változásairól.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény
Amit a vállalkozások vezetőinek is tudnia kell!
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
a költségvetési tervek teljesítésében
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
A vendéglátó ipari tevékenység tükrében
Előadás másolata:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tájékoztatója a 2015 A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tájékoztatója a 2015. évi ellenőrzési feladatok végrehajtásához Dr. Varga Árpád Külső Kapcsolatokért Felelős Elnökhelyettes 2015. február 19.

ADÓSZAKMAI TERÜLET

Feltárt nettó adókülönbözet adónemenkénti megoszlása 2013. év 2014. év

Általános forgalmi adó Cél: a legjellemzőbb csalási struktúrák és az abban érintett adózók feltárása, az elmaradt adókötelezettségek megállapítása, szankcionálása, szükség esetén büntetőjogi felelősségre vonás kezdeményezése

Általános forgalmi adó Áfa- és jövedelemadó bevallások összhangjának hiánya, láncügyletek gyors feltárása, értékesítési láncolat közbenső szereplőinek fokozottabb vizsgálata, EKAER – áruk mozgatásával összefüggő visszaélések visszaszorítása, bevallási adatok és mélységi ellenőrzéssel beszerzett áruforgalmi adatok jelentős eltérése

Általános forgalmi adó termékértékesítésről vagy szolgáltatásnyújtásról bizonylat kiállítást elmulasztók, adóminimalizálók, szervezett csalásban résztvevő, fiktív számlát kibocsátó vállalkozások és az azokat irányítók, haszonhúzók, elektronikus kereskedelem

Társasági adó Cél: az adóalap védelme indokolatlanul elszámolt költség-, ráfordításelemek adóalap módosító tételek beruházásnak minősülő tételek elszámolásának helytállósága agresszív adótervezés kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatos társasági adóalap csökkentés transzferárak ellenőrzése

Társasági adó támogatások felhasználásának, szabályszerű igénybevételének ellenőrzése - fejlesztési adókedvezmény, (az első igénybevételt követő harmadik év végéig legalább egyszer), - látvány-csapatsportok támogatása, - filmalkotás, - előadó-művészeti szervezet támogatása, - kisvállalkozások kamatkedvezménye, befektetési adóalap-kedvezmény

Egészségbiztosítási Alapot és Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető bevételek Cél: - az adó- és járulékfizetésre kötelezettek teljesítésének elősegítése, - a teljesítés adóhatósági eszközökkel történő kikényszerítése fekete foglalkoztatás visszaszorítása, munkaerő-kölcsönzés szabályszerűségének vizsgálata, adókedvezmények jogszerű igénybevételének vizsgálata, társaságok vezető tisztségviselőinek biztosítási jogviszonya, kapcsolódó járulékfizetési kötelezettségek vizsgálata, tevékenység specifikus járulék vizsgálatok, költségelszámolás lehetősége minimális

Személyi jövedelemadó Cél: jelentős jövedelmeket eltitkoló magánszemélyek vizsgálata jelentős kockázatot hordozó társaságok magánszemély tagjai, a vállalkozások pénzforgalmi számlájáról jelentős összegű készpénzt felvevő, de annak vállalkozási célú felhasználását igazolni nem képes, az adócsalás gyanús ügyletekkel érintett magánszemélyek, csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárások alá kerülő adózók vagyonát vagy jelentős jövedelmeket eltitkoló magánszemélyek ÉLETVITELRE FORDÍTOTT KIADÁS VAGYONGYARAPODÁS,

Személyi jövedelemadó EGYÉNI VÁLLALKOZÓK bevallási kötelezettségeiket nem teljesítők, több éve veszteséges, de jelentős beruházást végrehajtók, kiskereskedők, ha árbevétel értékesített készlet értéke aránytalan, aktív korú, de megszűnt 1-2 éve és nincs jövedelem információ. ŐSTERMELŐK bevallás benyújtását elmulasztók, EV-ként is ugyanolyan vagy hasonló tevékenységet folytatók (szabályszerű elkülönített nyilvántartások) jövedelmet minimalizálók, jövedelem- (nyereség-) minimum alatt vallók adókedvezmények feltételeinek teljesülése, az adó-visszaigénylések jogszerűségének vizsgálata

Egyes adónemektől független ellenőrzési célkitűzések Árumozgások valós idejű ellenőrzése (EKAER), Online pénztárgépek használatának ellenőrzése, Adóregisztrációs eljárás, fokozott adóhatósági felügyelet következetes alkalmazása, Székhelyváltók fokozottabb ellenőrzése illetékességi körön kívüli ellenőrzések keretében, Munkaerő-kölcsönzés rendeltetésszerű gyakorlásának elősegítése, Készpénzforgalom ellenőrzésének szigorítása, A csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése

A célkitűzések megvalósítását támogató kiemelt eszközök, módszerek Ügyfélorientált kiválasztás - központi adó- és vámszakterületi kockázatkezelés alapján Belföldi összesítő nyilatkozatok adatainak hasznosítása, Informatikában rejlő előnyök fokozott adóhatósági felhasználása, Koordináltabb, fokozottabb együttműködés a bűnügyi és vámszakmai területekkel, társhatóságokkal, Nemzetközi tapasztalatok hasznosítása

Az ellenőrizendő főbb tevékenységi körök 1. Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, élelmiszergyártás 0146 Sertéstenyésztés 0142 Egyéb szarvasmarha tenyésztése 0220 Fakitermelés 1011 Húsfeldolgozás, - tartósítás 1061 Malomipari termék gyártása   3. Kereskedelem 4520 Gépjárműjavítás, -karbantartás 4623 Élőállat nagykereskedelme 463 Élelmiszer, ital, dohányáru nagykereskedelme 471 Nem szakosodott bolti vegyes kiskereskedelem 4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem 4941 Közúti áruszállítás 5210 Raktározás, tárolás 5520 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás 5610 Éttermi, mozgó vendéglátás 6420 Vagyonkezelés (holding) 6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése 7820 Munkaerő-kölcsönzés 8010 Személybiztonsági tevékenység 2. Ipar 1610 Fűrészárugyártás 24 Fémalapanyag gyártása 2511 Fémszerkezet gyártása 4120 Lakó- és nem lakóépület építése

Jövedelmezőség szempontjából ellenőrizendők Jövedelmezőségi szintek TESZOR kód Az adózó székhelye 4532 Gépjárműalkatrész kiskereskedelem 4778 Egyéb máshova nem sorolt új áru kiskereskedelme Dél-alföldi régió 6,9 6,4 Dél-dunántúli régió 6,1 10,0 Észak-alföldi régió 7,5 6,3 Észak-magyarországi régió 9,0 Közép-dunántúli régió 7,9 9,1 Közép-magyarországi régió 8,0 10,8 Nyugat-dunántúli régió 6,2 8,5

Az ellenőrzési típusok tervezett arányszámai   Ellenőrzés típusa Arány (%) 1. Bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzések (ideértve az egyszerűsített ellenőrzéseket is) ebből: 60,5 1.1 Legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzései (a tevékenységet záró ellenőrzések kivételével) 12,4 1.2. Vagyongyarapodási vizsgálatok 5,2 1.3. Bevallás kiegészítése alapján elrendelt ellenőrzések 0,1 1.4. Kiutalás előtti ellenőrzések ebből: általános forgalmi adó adónem vizsgálatok 10,1 8,5 1.5. Átalakuló, egyesülő, szétváló, a tevékenységüket kezdő, a csőd, felszámolási, kényszertörlési eljárás alapján, vagy egyéb módon megszűnő, vagy tevékenységüket jogutód nélkül megszüntető vállalkozások ellenőrzései 2. Állami garancia beváltásához kapcsolódó ellenőrzések 0,5 3. Egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzések 26,7 4. Adatok gyűjtését célzó, illetőleg egyes gazdasági események valódiságának vizsgálatára irányuló ellenőrzések 12,0 5. Ellenőrzéssel lezárt időszakra vonatkozó ismételt ellenőrzések 6. Egyéb Art.-on kívüli ellenőrzések (pl. 1+1 % ellenőrzése) 0,2 Összesen 100,0

VÁMSZAKMAI TERÜLET Vámigazgatási szakterület Jövedéki szakterület Rendészeti szakterület

Vámigazgatási szakterület

1. Közösség saját forrásainak védelmében végzett ellenőrzések irányai az áru tarifális besorolásának vizsgálata; az áru bejelentett származásának ellenőrzése; az antidömping, vagy kiegyenlítő vám kivetéséről szóló intézkedések betartásának vizsgálata; a vámtarifaszámokhoz tartozó kiegészítő kódok alkalmazásának vizsgálata; a vámérték helyességének, kimunkálásának vizsgálata; a vámmentes vámeljárások vizsgálata; a textil- és ruházati termékek, valamint lábbelik importjának fokozott ellenőrzése; az export vámeljárások ellenőrzése; Ügylet specifikus vizsgálatok

a legnagyobb behozatali irányú forgalmat bonyolító gazdálkodói kör ellenőrzése; gazdasági vámeljárások ellenőrzése; további kereskedelempolitikai intézkedéssel vagy más tarifális kedvezménnyel érintett termékek szabad forgalomba bocsátásának ellenőrzése; az egyszerűsített eljárásban vámkezeltető gazdálkodói kör ellenőrzése; áfa önadózói engedéllyel rendelkező gazdálkodói kör ellenőrzése; székhelyüktől eltérő helyen vámeljárásokat kezdeményező gazdálkodói kör ellenőrzése; több tagállamban vámeljárásokat kezdeményező gazdálkodói kör ellenőrzése.

Az ügylet specifikus ellenőrzések tervezett arányszámai Utólagos ellenőrzés típusa Arány (%) Adatgyűjtésre irányuló utólagos ellenőrzés 16,4 A vámáru-nyilatkozatok egyedi felülvizsgálatára irányuló utólagos ellenőrzés 57,4 A vámellenőrzés alá eső külkereskedelmi tevékenység felülvizsgálatára irányuló utólagos ellenőrzés 24,6 Ismételt ellenőrzés (a felülellenőrzés kivételével) 0,8 Audit típusú utólagos ellenőrzés Összesen: 100,0

2. Regisztrációs adóra irányuló ellenőrzések 3. Biztonsági és védelmi típusú ellenőrzések 4. Vámhatósági tevékenységi engedély, valamint AEO tanúsítvány kiadását követően végzett ellenőrzések

Jövedéki szakterület

2. közúti, vasúti határátkelőkön, postán célzott ellenőrzések I. Dohánygyártmányokkal kapcsolatos feladatok Elsődleges cél: a dohánygyártmányok illegális forgalmazásának megakadályozása. Ennek érdekében: 1. zöldhatár ellenőrzés (ukrán, szerb határ–rendőrséggel együttműködve), 2. közúti, vasúti határátkelőkön, postán célzott ellenőrzések (röntgen berendezések, szolgálati kutya alkalmazása), 3. piacok, vásárok, közterületek, szórakozóhelyek fokozott ellenőrzése, 4. média, internet figyelése, 5. szoros együttműködés a bűnügyi szakterülettel, szakmai szervezetekkel. II. Adózatlan jövedéki termékek szállításának kontrollja Elsődleges cél: adózás alól elvont, szállítás alatt lévő jövedéki termékek felderítése, Magyarországra való behozatalának, értékesítési helyekre történő eljuttatásának megakadályozása. 1. tagállamokat összekötő fő- és mellékútvonalak fokozott ellenőrzése, 2. kockázatelemzés alapján autópályákon, frekventált átkelő hidaknál, kompoknál váratlan ellenőrzések tartása.

III. Kereskedelem ellenőrzése 1. nem jövedéki engedélyes kereskedők (vendéglátó-ipari egységek) ellenőrzése az erjesztett italok, valamint a magán- és bérfőzés keretében előállított párlat illegális kereskedelmi forgalmazásának felderítése, ellenőrzése érdekében, továbbá az adózás alól elvont egyéb jövedéki termékek felderítése, forgalmazásuk visszaszorítása érdekében, 2. az idegenforgalom szempontjából frekventált földrajzi területeken (Balaton-part, stb.), és rendezvényeken szezonális időszak alatt végrehajtott ellenőrzések, 3. rendszeres, időszakos, illetve alkalmi rendezvények (piacok, vásárok) ellenőrzése, 4. nyugta- és számla kibocsátási kötelezettség ellenőrzése a jövedéki terméknél, 5. internetes kereskedelem ellenőrzése, 6. üzemanyagtöltő állomások mintavétellel egybekötött ellenőrzése, 7. PB gázzal kapcsolatban elkövetett jogsértések felderítésére irányuló ellenőrzések, 8. cukortermékek forgalmazásának, felhasználásának ellenőrzése, 9. a kenőolajokkal és az 5 kg-nál nagyobb kiszerelésű szabadforgalomba bocsátott cseppfolyósított szénhidrogénnel folytatott kereskedelmi tevékenység ellenőrzése.

Hatósági felügyelet keretében végzett ellenőrzésének főbb irányai 1. helyszíni, eseti vizsgálatok lefolytatása az adóraktárakban, adómentes felhasználók üzemében, 2. be- és kitárolási bizonylatok ellenőrzése, és a vezetni rendelt nyilvántartásokkal, valamint a Jövedéki Árumozgási- és Ellenőrző Rendszer adataival történő összevetése (EKÁER), 3. termelési folyamatok ellenőrzése, 4. adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése, 5. engedélyezési feltételek fennállásának, változás bejelentési kötelezettség teljesítésének vizsgálata, 6. mérő- és tárolóeszközök hitelesítéseinek vizsgálata, 7. kockázatelemzés alapján folyamatos jelenléttel és vizsgálattal gyakorolt hatósági felügyelet elrendelése, a közösségi adófelfüggesztési eljárásban szállított jövedéki termékek belföldi nyomonkövetése, 9. a jövedéki adók területén való közigazgatási együttműködésről és a 2073/2004/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 389/2012/EU rendelet szerint kezdeményezett tagállami megkeresések és a folyamatba épített jövedéki kockázatkezelés alapján kockázatosnak minősített szállítmányok ellenőrzése.

A jövedéki ellenőrzések tervezett arányszámai Típus Arány (%) jövedéki ellenőrzés 60,55 hatósági felügyelet keretében végzett ellenőrzés 5,42 egyéb ellenőrzési tevékenység keretében végzett ellenőrzések (pl. nem jövedéki termékre próbavásárlás, árueredet ellenőrzés, foglalkoztatotti ellenőrzés, szerencsejáték ellenőrzés) 33,84 adóellenőrzés 0,19 Összesen * 100,00 * nem tartalmazza a harmadik országos határátkelőhelyen végzett ellenőrzéseket

Rendészeti szakterület

Rendészeti ellenőrzések főbb irányai I. Jogsértő cselekmények felderítése fokozott ellenőrzések az ukrán határszakasz, a szerb határszakasz, a román határszakasz mélységi övezetében. II. Fémkereskedelemmel kapcsolatos ellenőrzések a bejelentési kötelezettség alá eső „érzékeny FAJ kód alá tartozó” fémkereskedelmi engedélyköteles anyag leadásának ellenőrzése, fémlopások felderítése céljából a társszervekkel (rendőrség, közszolgáltatást nyújtó gazdálkodó szervezetek) történő együttműködés keretében közös ellenőrzések fokozása. III. A szabálysértési szakterület ellenőrzéseinek prioritásai szerzői jogvédelemhez kapcsolódó jogsértő cselekmények felderítése, a hamisítás elleni fellépés, hamis termékek lefoglalása, szabálysértési eljárások bevezetése és lefolytatása. IV. A nemzetközi közúti áruszállítás tisztaságának elősegítése érdekében végzett ellenőrzések a gyorsan romló élelmiszerek és élő állatok közúti szállításának ellenőrzése, a bérelt járművekkel végzett közúti áruszállítás. V. A hulladékgazdálkodással kapcsolatos ellenőrzések a nem jogkövető magatartást tanúsító gazdálkodók minél szélesebb körű feltérképezése és ellenőrzése, be- és kitárolási, illetve szállítmányozási bizonylatok ellenőrzése, és a vezetni rendelt nyilvántartások adataival történő összevetése.

A rendészeti ellenőrzések tervezett arányszámai Típus Arány (%) - rendészeti ellenőrzés (pl. az adatok gyűjtését, az adótartozások és egyéb kintlévőségek beszedését célzó ellenőrzések, közúti áru- és személyszállítás ellenőrzése, határforgalom ellenőrzése) 95,79 - fémkereskedelmi ellenőrzés 0,58 - hulladékgazdálkodás ellenőrzése 0,20 - egyéb ellenőrzési tevékenység keretében végzett ellenőrzések (pl. foglalkoztatotti ellenőrzés, közérdekű bejelentéssel kapcsolatos ellenőrzés, árueredet ellenőrzés) 3,43 Összesen 100,00

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!