1 Óbudai Egészségolimpia Projekt bemutatás Eredmények - tanulságok
2 A prezentáció felépítése népegészségügyi adatok – összefüggések, projekt indoklás – projekt bemutatás: szakmai alapvetések – fő irányok, tevékenységek – események, eredmények, kommunikációs eszköztár, buktatók – sikerek – tanulságok,
3 Főbb halálokok Magyarországon
4 Születéskor várható átlagos élettartam - férfiak
5 SDR, légcső, hörgők és tüdődaganat, /
6 Népegészségügyi adatok (1) A keringési rendszer megbetegedésében szenved a nők 39%-a és a férfiak 32%-a. A magas vérnyomás előfordulási gyakorisága 29% (EU átlag 17%), A nők 8%-a, a férfiak 7%-a cukorbeteg, A magyar férfiak tüdőrák-halandósága a világon a legmagasabb; Magyarországon ma évente 28 ezer ember halála írható egyedül a dohányzás rovására,
7 A dohányzás és az alkoholizmus után az elhízás a harmadik legfontosabb elkerülhető, betegséghez és halálozáshoz vezető ok, nők 29%-a, a férfiak 38%-a túlsúlyos, Az elmúlt tíz évben megduplázódtak a fiatalok gerincbetegségei. Felmérések szerint a gyermekek és fiatalok 60–80%-a tartáshibás. Az ifjúság 55%-a nem sportol semmit, Népegészségügyi adatok (2)
8 Az egészségi állapotot meghatározó tényezők szerepe
9 Alapvetés Az egészségi állapotát döntően maga az egyén, életmódján keresztül befolyásolhatja! A projekt célja a lakosság körében olyan, a mindennapos, tartós egészséget támogató életvitel, vagy tudatos életmód-(változtatás) ösztönzése és támogatása, amely a hosszú távon érvényesülő kedvező gyakorlat révén valóban csökkenti az egészséget veszélyeztető kockázatokat.
10 A projekt által elérni kívánt általános cél emberek megértsék, hogy a leggyakoribb betegségek (magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, mozgásszervi problémák, némely rákfajta stb.) a helytelen életmód (táplálkozás és a mozgásszegény életmód) következményeként alakulnak ki. tudatosuljon a lakosságban, hogy ezek a betegségek elkerülhetők helyes életmód kialakításával. a lakosság felismerje, hogy tud tenni rossz egészségi állapota ellen, vagy meg tudja előzni annak kialakulását, illetve, hogy elsajátítsa és a mindennapjai részévé tegye a helyes életvitel elemeit.
11 Kérdések – megoldások Életforma váltás problémái: Időtényező – ismeretek – készségek! - Következmény: a projekt 2 éves felkészülés – mérés - Módszertani problémák: a megfelelő módszerek - eszközök megtalálása az aktuális helyzet és változás többtényezős mérése
12 Betegségek és befolyásoló tényezők viszonya
13 Néhány elméleti szempont Health Belief Model Miért nem szívesen vesznek részt az emberek a szűrő programokon? Miért vesznek részt inkább szívesen egy-egy eseményen mégis? De miért nem változtatnak, vagy képesek változtatni tartósan életstílusukon? Értelmi vagy/és érzelmi motiváció Fenyegetettség? Súlyosság képzete? Eredmény elvárás és realizálás? Áldozatvállalás? Képesség érzete?
14 A projekt konkrét célja - fő szegmensei: Az egészséges, illetve a megfelelő testsúly tartása, elérése, a kóros testsúly közelítése az optimálishoz Megfelelő kondíció, állóképesség, fizikai aktivitási szint-, készség javítása, optimális szint tartása A vérnyomásérték 140/90 hgmm alatti tartása Dohányzásmentes életvitel A verseny résztvevői értékrendjében előkelő helyet foglalt el az egészség az egészségtudatos magatartás, az önmagunkkal való törődés fontossága.
15 A projektben használt általános módszerek játékos versenysorozat, díjakkal ismeretterjesztés szűrések, egészség és sportnapok, akciók „egészségtanácsadások”, készségfejlesztés
16 Célcsoportok (kommunikáció és akciók szempontjából) ÓBUDA TELJES LAKOSSÁGA, ezen belül: Iskolai tanulók Pedagógusok Túlsúlyos gyermekek Csökkent munkaképességűek Fogyatékkal élők Sportolók Önkormányzati intézmények dolgozói Kisgyermekes családok Civil szervezetek, kisebbségek Idősek, gondozási központhoz kapcsolódók Egészségügyi dolgozók
17 Konkrét módszerek-eszközök - események Ismeret közvetítés – készség fejlesztés - egészség – „szűrő”napok - egészséges rendelések - cikkek, műsorok, könyv-kiadás, DM levél, naptár,szórólapok, edzéstervek, diéták,kvízjáték,”szabadegyetem”, - életmód tábor,”ingyenes torna” Motiváció – szlogenverseny, díjak, ajándékok, promóciós rendezvények Szövetségesek megnyerése (civilek, pedagógusok, védőnők stb.)
18 Szakmai tevékenység szűrő – egészségnapokon (1) Test – tömegindex, test-összetétel, Vérnyomásmérés, Haskörfogat mérésű, Kilégzett levegő CO tartalma, COPD szűrés, Bőrgyógyászati – anyajegy szűrés, Szájüregi szűrés, Szemészeti szűrés, Urológiai szűrés, prostata szűrés,
19 Szakmai tevékenység szűrő – egészségnapokon (2) Vércukor – koleszterin vizsgálat, Mammográfiás szűrés, Ortopédiai szűrés, Nőgyógyászati szűrés, Kérdőíves felmérés (depresszió), Speciális vizsgálatok (ergospirometria – sportolók, laktózérzékenység, objektív hallásvizsgálat…stb.), Személyes konzultáció (orvosok, dietetikusok, személyi tréner, védőnő, asszisztens….),
20 Értékelés
21 Kommunikációs eszközök (1) Hagyományos eszközök: –Helyi és országos hatókörű TV, –Rádió, –Sajtóhirdetések (elsősorban helyi), –Weboldal (cikkek, események, sikertörténetek, kalkulátorok, stb.), –San Marco Szabadegyetemen információ közvetítés,
22 Kommunikációs eszközök (2) Direkt eszközök, PR aktivitás: - sajtótájékoztató(k), sajtóközlemény, sajtó háttérbeszélgetés, - szakácskönyv megjelentetés, - szellemi totó, társasjáték, - ismert közéleti személyiségek részvétele, - LCD monitorokon külön program a rendelőkben (évi 500 ezer orvos-beteg találkozó), - díjak, - közvélemény-kutatás és tudományos eredmények publikációja, - jelentős akciók, mint media-események, - direct mail, Olimpiai brossúrák, „hűtő”naptár- minden óbudai családhoz, Visszacsatolás és rugalmasság igény a kommunikációs gyakorlatban,
23 A leghatékonyabb motivációs – kommunikációs – ismeretközvetítő és készségfejlesztő eszköz A SZEMÉLYES KONZULTÁCIÓ !
24 Néhány eredmény számokban Szűrő – sport és- tanácsadó rendezvények: száma: résztvevők: fő „Olimpiai” rendezvények: száma: 4 résztvevők: fő Módszertani anyagok: 8 db Helyi nyomtatott sajtóval és elektronikus médiával elértek száma 2 éven keresztül, kéthetente: kerületi család ( fő) Szórólapok, kiadványok minden kerületi családhoz eljutottak, A 4 nagy olimpiai rendezvény 75 sajtómegjelenést generált, 8,5 millió emberhez jutott el (???)
25 Buktatók Tudtuk-e mérni az eredményt – eredményességet? Kiindulási helyzet bizonytalansága! Adminisztrációs terhek! Pályázati merevség! Közbeszerzési eljárások („nem azért nyerték meg, hogy megcsinálják”) Nem kalkulálható külső tényező(k) – pl. időjárás! „Pozitív” események media vákuma!
26 Siker Sikertörténetek – a valós személyes eredmények A résztvevők száma - a különböző eseményeken résztvevők - kommunikációs csatornákon elértek Módszertani és tudományos eredmények Az igény felkeltése Ismeretek bővülése, attitud változása….??
27 Tanulságok Nagyon – nagyon gondos tervezés Rugalmasság igény – ugyanakkor akadályai Adminisztrációs teher és szerteágazó projekt esetén menedzsment és szakember erőforrás biztosítása Kik az igazi szövetségesek? Az egészségügy önmaga mennyire az? A mérés, mérhetőség problémái Mi a media igazi szerepe?
28 Köszönöm a figyelmet!