C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Moodle a tananyagfejlesztésben Papp Gyula Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tartalom A Moodle A Moodle Debrecenben Miért pont Moodle Az „Elektronikus tananyagok” tantárgy A Moodle Magyarorzságon Eszközök Célok Módszerek A Moodle és a Calderoni keretrendszer kapcsolata Az egyszerűbb néha több… Tartalmaink és a Calderoni keretrendszer
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen A Moodle Debrecenben DE TTK Szilárdtest Fizika Tanszék DE BTK Szociológia és Szociálpolitika Tanszék DE Egyetemi Könyvtár DE Informatika Kar DE-AMTC Agrár és Vidékfejlesztési Kar Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Debreceni Református Kollégium DE BTK Angol-Amerikai Intézet DE Állam- és Jogtudományi Kar
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen A Moodle a Magyar felsőoktatásban 1.Budapesti Corvinus Egyetem, 2.Budapesti Gazdasági Főiskola, 3.Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 4.Budapesti Műszaki Főiskola, 5.Debreceni Egyetem, 6.Dunaújvárosi Főiskola, 7.Eszterházy Károly Főiskola, 8.Eötvös Lóránd Tudományegyetem, 9.Károli Gáspár Református Egyetem, 10.Károly Róbert Főiskola, 11.Kecskeméti Főiskola, 12.Kodolányi János Főiskola, 13.Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, 14.Nyíregyházi Főiskola, 15.Miskolci Egyetem, 16.Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, 17.Nyugat-Magyarországi Egyetem, 18.Pannon Egyetem, 19.Pázmány Péter Katolikus Egyetem, 20.Pécsi Tudományegyetem, 21.Szegedi Tudományegyetem, 22.Szent István Egyetem, 23.Széchenyi István Egyetem, 24.Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Miért pont Moodle Pedagógiai, módszertani előnyök A végletekig testre szabható Szolgáltatások Nyelv Megjelenés Dinamikus fejlődés Nagy közösség és sok tapasztalat Szabványok alkalmazása/támogatása Tanulótámogatás
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen „Statikus” tartalmak Tananyag a Moodle-ban Szöveges oldal létrehozása Weboldal létrehozása Hivatkozás fájlra vagy weboldalra Könyvtár mutatása Címke beszúrása IMS tartalomcsomag
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tevékenységek I. Kommunikáció Fórum Üzenetküldés Csevegés RSS (fórumból, adatbázisból, szótárból) Blog
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tevékenységek II. Értékelhető tevékenységek Fórum Teszt Feladat (Offline, Online szöveg, Egyetlen állomány feltöltése, Speciális állományfeltöltés ) Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Hot Potatoes teszt Műhely
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tevékenységek III. Struktúrált/interaktív tananyagok Lecke LAMS (Learning Activity Management System) SCORM/AICC tartalomcsomagok (SCORM 1.2 és SCORM 2004) Wiki
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tevékenységek IV. Kollaboratív, kooperatív tevékenységek Fórum Műhely Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Wiki
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tevékenységek V. Egyebek Válasz Felmérés Jelenléti ív … Kérdőív Moduls and plugins Több, mint 240 modul, bokk és plugin
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Értékelési formák Formatív szöveges – Skálák Szabad szöveges Pontozás – Ne osztályozz!! Kategóriák kezelése Súlyozás Kizárás Kivételek kezelése Automatikus osztályozás (Oklevél ) Megjelenítés testre szabása
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Elektronikus tananyagok
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Mottó „A kommunikációs technológia hálózata átfogja az egész világot, és meg is változtatja azt.”
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Reformok reformja Újra át kell gondolni: „hol” „mikor” és „mit” kell tanulni. Irány: az ismeretgazdaság közéleti szabályozása Új pedagógiai stílus bevezetése, amely egyszerre részesíti előnyben a személyre szabott és a hálózati együttesben való tanulást A tudás és a kompetenciák megszerzésében mindenki által elért teljesítmény megfelelő elismertetése A pedagógus új, vagyis a kollektív-intelligencia-animátori szerepének kialakítása Az ismeretek átadásának monopóliumával szemben e téren az új ismeretgazdaság működtetésére kell helyezni a hangsúlyt
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Miért van szükség a tantárgyra? Az IKT bevonul az iskolákban Szociális előrehaladás Interaktív hálózatok Az új tömegek, mint hatalmi tényező Kollektív intelligencia A tudáshoz fűződő új viszony Az esélyegyenlőség eszköze Katalizátorszerep vs. módszertani kultúra „Új humanizmus”
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tematika Digitális tananyagok Multimédiás tananyagok Szerzői rendszerek Mi az e-Learning Az elektronikus tananyagok felépítése Learning Design tananyagok E-Learning tananyagok Metaadatok Keretrendszerek Kommunikációs formák e-Learning 2.0
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Célok Gyakorlati ismeretek biztosítása Módszertani ismeretek elsajátítása Az e-Learning fogalomrendszerének a megismerése Bevezetés a digitális tananyagok készítésével kapcsolatos alapismeretekbe IKT kompetenciák fejlesztése Az eszközválasztás készségének kialakítása Pedagógusi kompetenciák fejlesztése „Új” pedagógusi szerep gyakorlása Kollaboratív módszerek elsajátítása és alkalmazása „Új” értékelési módszerek elsajátítása
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Az alkalmazásokról Moodle-t Moodle-lal Moodle-ra ATutor, Authorware, Claroline, COEDU, Colloquia VLE, CooSpace, del.icio.us, Digg, Macromedia Director, DoceboLMS, Dokeos, ELGG, eXe Editor, Macromedia Flash, Flickr, Google-Alert Google-Calendar, Google-Maps, Google-Reader, Google-Docs; ILIAS, LAMS, Mahara, Marratech, Messenger, Moodle, Neobook, Neptun LMS, OLAT, Pronto, Reload Metadata and Content Packaging Editor, Scala Multimedia MM200, Sakai, SDT, Skype, Slideshare, TalkToWrite, ToolBook Instructor, VMukti, Wikipédia, YouTube…
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Módszerek Mestermunka készítése – A hallgató által választott tananyagrészlet (2-4 tanórát átölelő téma) feldolgozása... Eszközök (szoftverek) összehasonlító elemzése Viták, vélemények, tapasztalatok megosztása … valamely reformpedagógiai módszer szerint Közösségi hálózat építése Csoportmunka Gyűjtőmunka Alkotó tevékenység Mikrotanulás Előadás
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen A vállalkozás
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Az egyszerűbb néha több… Mit tároljak? Módszert? Mi lesz a kontextussal? Tevékenységorientált tanítás – Hol a tartalom? Új viasz? – azaz miért nem LOM? Szó vs. cselekvés Moodle kurzus leírása MoodleCore (LOM) Az esélyegyenlőség eszköze Tanulási forrást? Moodle kurzusforma tárolása (.zip)
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Tartalmak Hallgatói segédletek Oktatói segédletek Szaktudás Moodle kurzusok? SCORM csomag(ok) …… ??? .. ..
C 5 K 3 – V. Calderoni Kompetencia Kerekasztal – Debrecen Köszönöm figyelmüket! Papp Gyula Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola