A kisgépes repülésben jelentkező repülési hibák 2 esettanulmányon keresztül bemutatva Szilágyi Endre balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
Advertisements

egy egyszerű példán keresztül
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.
A repülés kultúra A tudatos gyakorlás vezet mesterfokra.
Amit a Spanielekről tudni kell!
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
József Tihanyi Semmelweis University, Faculty of PE and Sport Sciece,
Small Liga Mozgás vezérlő rendszere
Valószínűségszámítás
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
Henger, kémény lengése és a lengés csökentése. A henger körüli áramlás Műegyetem Áramlástan Tanszék 2005 Kritikus alatti: Re < 10 5 lamináris határréteg.
Bernoulli Egyenlőtlenség
AVL fák.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Élt egyszer egy dombtetőn három fa
Programozás I. Ciklusok
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
1 Szimmetriával rendelkező mechanikai rendszerek Horváth Ákos ELTE Atomfizikai Tanszék Október 18.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
KINEMATIKAI FELADATOK
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
\ A modern és fenséges Airbus 380, az Atlanti óceán fölött repült, New-York felé.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
FIZIKA A NYOMÁS.
1. kísérlet Látható rezgések Fábián Orsolya. – gondolkodott Marci, amikor meglátta ezt a Különös szerkezetet a Csodák Palotájában… Hm… Vajon ez hogyan.
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Szintaktikai, szemantikai szabályok
Felszín alatti vizek védelme Vízmozgás analitikus megoldásai.
Ültetési rend Jelzések:
Megoszló terhek. Súlypont. Statikai nyomaték
Radioaktivitás II. Bomlási sorok.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Hogyan Készítsünk tájleírást
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
A Föld légkörének hőmérsékleti tartományai
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KUTATÁS-MENTÉS.
és a Venn-Euler diagrammok
Erőtörvények Tóth Klaudia 9/b..
FFFF eeee kkkk eeee tttt eeee tttt eeee ssss tttt s s s s uuuu gggg áááá rrrr zzzz áááá ssss.
Az aerodinamika.
Mikroökonómia gyakorlat
Az áramló folyadék energiakomponensei
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
Csővezetékek.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Egyéb műszaki jellemzők
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
„Három a Károly” Félmaraton egyéni A tavalyról már ismert három szakaszos váltóverseny útvonalát kiegészítettem egy 5,05 km-es oda-vissza szakasszal.
Műszertan előadás Nógrádi József február 27.
EGYSZERŰ MOZGÁSOK Motorok vezérlése.
PERDÜLET NAGY NORBERT I₂.
téma közlemény SmartArt-ábra piros hátterű képekkel (Haladó)
Előadás másolata:

A kisgépes repülésben jelentkező repülési hibák 2 esettanulmányon keresztül bemutatva Szilágyi Endre balesetvizsgáló

Első eset: Típusátképzés kategórián belül. Beechcraft Bonanza A36

A kifogástalan állapotban lévő repülőgép új tulajdonoshoz került. Első eset A kifogástalan állapotban lévő repülőgép új tulajdonoshoz került. Néhány óra típusátképzés után - melynek során nagy vonalakban bemutatták a robotpilóta gyakorlati használatát is - a tulajdonos megkezdte önálló repüléseit.

Első eset A külföldi célrepülőteret látvarepülési szabályok mellett kívánták elérni, aminek minden feltétele adott volt. A repülési szintet FL 110-en tartották. (3350m). Miután a repülőtérrel felvették a rádiókapcsolatot, a kapott információk figyelembevételével megkezdték a süllyedést, minek során egy felhőréteget kellett áttörniük. A felhőben jegesedést tapasztaltak, amit egy szintén oda tartó utasszállító repülőgép is megerősített. Röviddel azután, hogy a jegesedést okozó felhőből kiértek, repülőjük nem várt hullámmozgásba kezdett. A parancsnok a váratlan szituáció hatására egy „hullám” tetején határozottan megnyomta a magassági kormányt, amivel a gépet zuhanásba vitte, és ezzel egy időben megnyomta a robotpilótát kikapcsoló gombot. Majd az elmondása szerint úgy érezte, hogy a robot nem kapcsolódott le, hanem nagy erővel kényszerítette a gép orrát a föld felé. Komoly erőfeszítés árán sikerült a zuhanásból kivenni a gépet, majd miután a sebesség a normál értékre csökkent, a repülő kormányozhatósága visszaállt, és a leszállást rendben sikerült végrehajtani.

Nézzük a tényeket, és elemezzük a történteket. Első eset A pilóta egyértelműen a robot hibájára gyanakodott, bár a szerkezet elvi felépítésével nem volt tisztában, hiszen arról képzést nem kapott. Nézzük a tényeket, és elemezzük a történteket.

Első eset A képeken látható a beépített robot, valamint a szarvkormány bal oldalán lévő piros színű leválasztó gomb.

Első eset A viszonylag egyszerű felépítésű robotpilóta képes a repülőgép magasságát valamint a vízszintes szárnyat tartani. Korlátozottan alkalmas enyhe emelkedés és süllyedés végrehajtására is. A magasság tartását a barometrikus nyomás alapján végzi, amihez a légnyomást a statikus bevezetőn keresztül kapja. A kis repülőgépeken a pitot csővel ellentétben a statikus portot nem szerelik föl a jegesedést megakadályozó fűtéssel. A képen látható a repülő törzsére szerelt bevezető nyílás, amely nem fűthető.

Ezzel sem volt tisztában a pilóta. Első eset A jegesedés során minden valószínűség szerint ez a nyílás eltömődött, ami a magasság hibás meghatározását eredményezte. A robot a megfelelő nyomásmagasságot keresve kezdte el a repülőt – a változó légnyomás hatására – föl-le vezetni. Az „igazi” pilóta mintájára a robotpilóta is a trimm használatával állítja be a vízszintes repülést, mégpedig oly módon, hogy előbb a magassági kormányt mozgatja egy viszonylag erősebb villanymotor, majd hogy ezt a motort ne terhelje folyamatos erő egy kisebb motor addig mozgatja a magassági kormány kiegyenlítő trimmlapját amíg azon meg nem szűnik az erő. Ezzel sem volt tisztában a pilóta.

Első eset A teljes kép kialakításához elemezzük a repülő egyensúlyát az adott esetben. Itt figyelembe kell venni a fedélzeten elhelyezkedő emberek valamint a rakomány súlyát. Tudjuk, hogy elől a pilóta melletti ülésen még egy személy foglalt helyet. Kettőjük súlya együtt mintegy 160 kg volt. A Második sor ülés elé két darab festékes vödröt helyeztek el, ami 60 kg-ot nyomott. A hátsó ülésen is két személy foglalt helyet 150 kg össztömeggel. Az üléssorok mögötti csomagtérben 45 kilogrammnyi terhet helyeztek el. Jól érezhető, hogy a gép közel volt a maximális terheléshez, bár sem a súlya, sem a súlypontja nem volt a megengedett tartományon kívül. Ennek a repülőnek a sajátossága az, hogy a fogyó üzemanyag hatására a súlypont hátrafele vándorol, amin az a következő ábrából jól látható.

Minden egyéb terhelési adat változatlan. Első eset A két ábra közötti különbség abból adódik, hogy a 74 gallonos tele tankból 10 gallonra csökken a benzin mennyisége. Minden egyéb terhelési adat változatlan. Tele tank, 74 gallon 10 gallon

Első eset Kiegyenlítő erő Felhajtóerő Kiegyenlítő erő Súlyerő Súlyerő Látható, hogy függőleges zuhanásban a súlyerő „eltűnik”, viszont az aerodinamikai eredetű kiegyenlítő erő nem, sőt a sebességnövekedés hatására még nagyobb bólintó nyomatékot hoz létre! Ez a jelenség okozta a majdnem végzetes zuhanást!

PPL pilóta átképzése TMG-re Második eset PPL pilóta átképzése TMG-re

Második eset Nem túl nagy gyakorlattal rendelkező PPL pilóta motoros vitorlázó képesítést szerzett. A kézben lévő szakszolgálati engedéllyel gyakorló repülésre indult. Mivel a vitorlázó repülésben nem volt tapasztalata, megkért egy nagy gyakorlattal rendelkező oktatót, akinek vitorlázó és movit jogosítása volt, hogy kísérje el. Rövid próbálkozás után, járó motorral a közeli reptér felé vették az irányt, ahol nem szándékoztak leszállni, csak a megközelítést és a behelyezkedést kívánták gyakorolni. Mintegy 30-40 méter magasan helyezkedtek be küszöb fölé, majd a reptér közepe táján egy enyhe jobb fordulóval a közeli hegyek felé vették az irányt. A gépet a pilóta vezette, a mellette ülő társa a tájat figyelte. A gépet vezető személy nem figyelt arra, hogy az előtte látható hegygerinc nem valós horizont, hiszen az kb. 300 méterrel fölöttük helyezkedik el. A 750 kg összsúlyú motoros vitorlázó repülőgép mindösszesen 80 lóerős motorral rendelkezett. Minden valószínűség szerint a magasan kiválasztott horizont és a gyenge motor együttes hatására a légijármű sebessége egyre csökkent.

Második eset A repülőtér, a behelyezkedés és a további útvonal

Második eset A motoros képzést nem régen befejezett pilóta nem ismerte föl az átesés előtti gép remegést, az pedig nem tudatosult benne, hogy a vitorlázó és movit gépekre nem szerelnek átesés jelző készüléket. Riadtan kérdezte a mellette ülő, elbámészkodó társát: „Mi ez a remegés”. A válaszra már nem volt idő, mert a teljes gázzal forgó motor reakció nyomatékának megfelelően a gép bal forgású dugóhúzóba perdült. Az ekkor ocsúdó oktató rászólt a pilótára, hogy engedje el a botkormányt, amit az görcsösen hasra húzva tartott, és mintegy háromnegyed fordulat után sikerült megszüntetni a dugóhúzót. Sajnos a felvételre már nem volt elég magasság így a repülő az alatta lévő erdős hegyoldalnak ütközött. A repülő megsemmisült, de utasai csodával határos módon megmenekültek.

Ezt a látványt vélte horizontnak a pilóta Második eset Ezt a látványt vélte horizontnak a pilóta

Ez a szomorú, de egyben szerencsés végeredmény Második eset Ez a szomorú, de egyben szerencsés végeredmény

Nem figyelte a repülőgép sebességének változását. Második eset Az eset okai: A motoros gépen oktatott pilótában nem tudatosult az átesésjelző hiánya. A PPL képzés során nem válik készséggé az átesés előtti remegés felismerése A gépet vezető személy nem jött rá a nála magasabban lévő hegygerinc okozta hamis horizont helyzetre Nem figyelte a repülőgép sebességének változását. Bár a gépen volt műhorizont nem használta azt.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! szilagyi.endre@kbsz.hu www.kbsz.hu