A magyarországi református közoktatás területi sajátosságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
A R EGIONÁLIS S ZOCIÁLIS M APPA BEMUTATÁSA Borsod –Abaúj – Zemplén megye Regionálna sociálna mapa Boršodsko – Abovsko – Zemplínska župa HUSK/1101/1.6.1/0131.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Településhálózatunk, a falvak és a tanyák
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A Szatmári határmenti térség társadalmi-gazdasági jellemzői Nagy Egon Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, RO.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Munkanélküliség.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A évi demográfiai adatok értékelése
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Mezőkövesd etnikai összetételének változásának vizsgálata
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Szektorok közötti együttműködések
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A Közép-Dunántúli Régió népessége és népesedési folyamatai
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
A Dél-Dunántúli Régió településszerkezete
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Az osztrák-magyar határtérség demográfiája és tudástőkéje
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Egészségesek a roma nők?
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
A helyettes szülői ellátás működése
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Ózd kistérségének középtávú cselekvési terve
Népesedési folyamatok I. rész
AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓ és HAJDÚ-BIHAR MEGYE MUNKAERŐPIACI HELYZETE
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
Speciális szóródás: Koncentráció
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Készítette: Koleszár Gábor
dr.Vécsei Pál Migrációs folyamatok alakulása 1949 és 2009 között
„Út a munkához”program
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A magyarországi református közoktatás területi sajátosságai Dr. habil. M. Császár Zsuzsanna egyetemi docens PTE TTK Földrajzi Intézet e-mail: cszsuzsa@gamma.ttk.pte.hu

Kutatási célok I. ▪ A 2011-es népszámlálás: reformátusok területi megoszlásának elemzése ▪ A református népesség demográfiai jellemzése ▪ A református népesség településföldrajzi jellemzői ▪ A közoktatási intézményhálózat térbelisége ▪ A református közoktatási intézményeknek helyt adó településeken élő református népesség demográfiai jellemzése a KSH adatbázisa alapján ▪Kérdőíves felmérés a református oktatási intézményekben

Kutatási módszerek Statisztikai adatok elemzése ( KSH nyilvános és zárt adatbázis, MRE adatai) Dokumentumok elemzése Kérdőíves felmérés A területi adatok térinformatikai módszerekkel való ábrázolása és elemzése

Eredmények 2001-es és 2011-es népszámlálás összevetése, elméleti kérdések A magukat a történelmi vallásokhoz, felekezetekhez tartozónak vallók száma drasztikusan csökkent, addig a más vallási közösségekhez tartozóké a 2001-es 96.760-ról 167.231-re, vagyis 72,8%-kal nőtt. A magukat református felekezethez tartozónak vallók száma és aránya is drasztikusan csökkent. Míg 2001-ben 1.622.796 fő (az összlakosság 15,9%-a), addig 2011-ben csupán 1.153.454 fő (az összlakosság 11,31%-a) vallotta magát reformátusnak (katolikus 2001-ben összlakosság: 54,5%-a, most 38,9%-a).

A vallásosak aránya és vallások szerinti megoszlása, 2011 Forrás: Németh Zs. 2014.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerk. ▪ Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerk. A református vallásúak számának és arányának változása a korábbi népszámlálások tükrében Az 1949. és 2001. évi cenzus között a férfiak száma kétszer olyan magas arányban csökkent (30,42%), míg a nőké csak 15,25%-al. Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerkesztés A református népesség arányának eloszlása és annak változása településtípusonként Forrás: KSH adatok alapján saját szerkesztés

Forrás: KSH adatok alapján saját szerk. A református népesség számának változása településkategóriák szerint területi bontásban Főváros 34.5 %-os csökkenés Megyei jogú városokban változás 32%-os veszteség Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

A református népesség számának változása településkategóriák szerint területi bontásban A többi, városi jogállású településen 16.5 %-os veszteség Községekben 35, 8%-os veszteség Forrás: saját szerk.

Református népesség településtípusonként területi bontásban Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

Forrás: KSH adatok alapján saját szerk. A magukat reformátusnak vallók számának változása, korcsoportonkénti bontásban A református vallásúak családi állapota a magukat reformátusnak vallottak számához viszonyítva %-os eloszlásban Forrás: KSH adatok alapján saját szerk.

Iskolai végzettség 44,97% az általános iskolai végzettséggel rendelkezők aránya –Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 25% még ált. isk. végezettséggel sem rendelkezik 23,7%-a érettségizett- kiemelkedik: Budapest, Pest és Baranya megye 13,9%-a főiskolai, egyetemi végzettség - Bp. Pest, Baranya, Hajdú-Bihar megye

Forrás: MRE oktatásügyi adatai alapján saját szerk.

Református közoktatás térbelisége Rendkívül színes és megosztott kép, az urbánustól a periférián lévő rurális településekig, eltérő gazd-társ-i fejlettségű térségek Nagyrészt a református népesség térbeliségével összefüggő térstruktúra Néhány térségben intézmény(hálózat) fejlesztés szükséges pl. Vas megye Városi településeken közép- és alapfokú hálózat Falvakban alapfokú és óvodai hálózat jellemző, eltérő struktúra az ország keleti és nyugati felén Részben ezért a tagintézmények sűrűsége nagyobb néhány megyében: BAZ, GYMS, Veszprém, Baranya, Pest megye Intézménysűrűség a legnagyobb a főváros környékén Pest megyében

Leghátrányosabb helyzetű kistérségek Magyarországon Forrás:http://palyazat.gov.hu/lhh

Forrás. KSH adatok alapján saját szerk. ,

A reformátusok által lakott települések az LHH-s kistérségekben (készítette: Németh Á.)

Reformátusság a hátrányos helyzetű térségekben Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Baranya megyék egyes kistérségei több szempontból hazánk legelmaradottabb vidékei közé sorolhatóak (itt van az ország 20 legrosszabb mutatókkal rendelkező kistérsége) A református felekezethez tartozók jelentős része az ország legelmaradottabb kistérségeiben él – amelyek rurális, aprófalvas, illetve alföldies típusúak Térszerkezeti szempontból periférián helyezkednek el és gyenge vonzási képességű központokkal jellemezhetőek (Pap N. 2010) Gazdasági inaktivitás, magas munkanélküliség, szociálisan periférikus helyzetű társ.-i csoportok beköltözése jell. - hátrányos szociális helyzet

Közoktatási intézményhálózatnak helyt adó települések református lakosságának jellemzője ▪ vizsgálat színtere: az a 149 település, ahol oktatási intézmény működik ▪Demográfiai jellemzőjük: magas a 60 év felettiek aránya (32,8%) ▪Magas az általános iskolai végzettségűek aránya (39,6 %) ▪Alacsony foglalkoztatás - országos átlag alatt - 36,1%, inaktívak aránya 37,7 % ▪ A települések két típusa jell: nagyváros és környéke ill. hátrányos helyzetű települések – utóbbiban a 40-59 és 60 felettiek korosztályának túlsúlya, inaktivitás, alacsony isk. végzettség., elöregedő korszerkezet jellemző

Kérdőíves felmérés Strukturált kérdőív, 130 iskola részvétele (172 intézményből)

A vizsgált középfokú felekezeti intézmények típusa (%) Középfokon gimnáziumok túlsúlya - tradíció Kevés szakközépiskola, szakiskola hiánya – általános tendencia egyházi oktatásban Szakközépiskolák leggyakoribb képzési területe a gépészet, faipar, építőipar, informatika, mezőgazdaság, valamint a művészeti oktatás

Az intézmények településtípusonkénti megoszlása

Hátrányos helyzet A református intézményekben tanulók szüleinek végzettsége: Hátrányos helyzetű tanulók megoszlása az intézményekben

Hátrányos helyzet jellemzői I. Az intézmények 35%-a hátrányos helyzetű településen található ( a válaszadók megítétélése szerint) Az intézmények egyötödében a tanulók több mint fele anyagi problémákkal küszködő családból érkezik A válaszoló intézmények közül a hátrányos helyzetűek nagy részében a roma tanulók aránya magasabb, 10-30 % illetve néhány intézményben 50 % feletti A roma tanulók részvétele nagyobb arányt mutat a 2000 után, de főleg a 2012 után átvett intézményekben

Hátrányos helyzet jellemzői II. A hátrányos helyzetű diákok aránya Észak-Magyarországon a legmagasabb (50,1 - 61,8%), ugyanakkor a dél-dunántúli, valamint az észak- és dél-alföldi megyék mutatói is igen magasak (40,1 - 50%) Az iskoláknak csak közel fele rendelkezik hátrányos helyzetűeket segítő programmal További kutatás