Informatikai szakképzés 2011 dr. Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség - MATISZ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság - HÁPB.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS.
Advertisements

Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
2009. szeptember 14. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 2. előadás.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
Munkanélküliség végzettség alapján
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
DAT’2006 – Budapest, november 21. CompTrain projekt ismertetése - együttműködés a szakképzés fejlesztésében.
A régió informatikai ágazati és szakképzési fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség 2008 évi Informatikai Regionális Szakképzési.
A régió informatikai ágazati és szakképzési fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség 2008 évi Informatikai Regionális Szakképzési.
Az informatikai szakképzési kapacitások, a munkaerőpiaci kereslet-kínálat Kovács Levente Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola és Kollégium
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT mentor projekt.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Takács Erika Zádori Zoltán
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Miskolc-Lillafüred, január 30. Bihall Tamás.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 Javuló várakozások – tovább bővülő foglalkoztatás Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Szövetségi Munkaközösség Fogyatékkal Élő Embereket Foglalkoztató Műhelyek bejegyzett egyesület.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
A szakiskola jelene és jövője
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Informatikai szakképzés 2011 dr. Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség - MATISZ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság - HÁPB

A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci helyzete A kutatás 2919 tanuló körében végzett kérdőíves adatfelvétel adataira támaszkodva a 2010 nyarán szakmát szerzett fiatalok munkaerő-piaci pályájának kezdetét vizsgálja, különös tekintettel arra, hogy a szakiskola elvégzése óta eltelt 9 hónap alatt be tudtak-e, illetve be akartak-e lépni a munkaerőpiacra. Mintában nem volt 2010-ben informatikai szakképzésben résztvevő.

A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci helyzete

A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása A tanulmány alapját egy több mint 4000 vállalkozásra és közintézményre kiterjedő kérdőíves adatfelvétel képezi, mely március és május között zajlott az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara MKIK GVI szervezésében. A kutatás célja, hogy feltérképezze az üzleti szektor és a közszféra egyes szegmenseinek a szakképző iskolát végzettek iránti keresletét egy éven belüli, illetve három éven túli időtávon – szakmánként és megyénként, illetve régiónként. Továbbá, hogy ezt összevesse a szakképző iskolák várható kibocsátási adataival – szintén szakmánként és megyénként, illetve régiónként. A kereslet és kínálat összevetésén keresztül pedig a 2012/2013-as szakképzési beiskolázási keretszámokra tesz javaslatot.

A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása

Az országos „túlkínálati” adat mögött jelentős részben néhány magas „túlkínálatú” szakma áll, ezek Informatikai rendszergazda ( ), Protokoll- és utazás ügyintéző ( ), Pénzügyi-számviteli ügyintéző ( ), Logisztikai ügyintéző ( ), és Üzleti szakügyintéző ( ). MATISZ/HÁPB javaslata: EU informatikai szakképzés fejlesztés figyelembevételével, a képzők – foglalkoztatók-tanulók/szülők közös érdekeltsége alapján történő képzésszervezés.

Mindent digitalizálunk! Új fogyasztási és üzleti modellek jönnek létre. Infokommunikációs technológiák és média konvergencia hatása: mindenkor, mindent, mindenhol, személyre szabva mindenkinek. Globalizáció – hozzáférést és tartalmat mindenkinek!

Új iparágak alakulnak A tartalomipar, amely a világnak a digitális térbe helyezését és használatát valósítja meg. Egyrészt felértékelődik a kreativitás, a felfedező tudás: digitális tanulási tér; mestermunka, közösségi teszt-tér; globális marketing, értékesítés; a befektetett munka gyors megtérülése; egyszemélyes vállalat. Pl.: okostelefon alkalmazások

Új iparágak alakulnak Másrészt terjed a multinacionális munkakörnyezet is: géprabszolgaság, munkaközben rövid idő alatt betanított folyamatok; három műszak; erősen szabályozott termelési környezet; személyre szabott termék, automatizált gyártási soron.

Új képzések alakulnak kollaboratív tanulási környezet; tananyagok rövid életciklusa; informálisan szerzett tudás és soft kompetenciák; örömszerző tanulási környezet (gamification) felértékelődése.

„Új készségek és munkahelyek menetrendje” EU 2020 stratégia A kezdeményezés célja a munkaerőpiac korszerűsítése annak érdekében, hogy növeljük a foglalkoztatottság szintjét, és biztosítsuk az EU szociális modelljeinek fenntartható- ságát. Az új készségek (pl.: médiaműveltség, stb.) elsajátításán keresztül lehetővé tesszük a jelen és a jövő dolgozóinak, hogy könnyebben alkalmazkodjanak az új feltételekhez, illetve szükség esetén pályát váltsanak, hozzájárulva ezzel a munkanélküliség csökkenéséhez és a termelékenység növekedéséhez.

„Új készségek és munkahelyek menetrendje” EU 2020 A „rugalmas biztonság” programja, az európai szociális partnerekkel együtt történő megalkotása és végrehajtása, a gazdasági átmenetek jobb kezelését lehetővé tévő módszerek azonosítása. A valamennyi érdekelt félre kiterjedő oktatási és képzési együttműködést szolgáló stratégiai keret kialakításának jelentős ösztönzése.

EU e-Competence Framwork

Új képzések alakulnak webmarketing fejlesztő; usability/felhasználóbarát szolg. szakértő; internet hotline üzemeltető; elektronikus kereskedelem fejlesztő; közösségi honlapfejlesztő.

Új képzések alakulnak eTartalom - Webdizájner Multimédia fejlesztő / Webtartalom fejlesztő Digitális Animátor / 2D- / 3D specialista Webmester Webtartalom menedzser / Webszerkesztő Web / Multimédia programozó Web / Multimédia projektmenedzser

Új képzések alakulnak eSzolgáltatások - Webmarketing szakértő / Online kampány-szakértő / Online marketing menedzser / Keresőgép-optimalizáció specialista eEladó / E-Kereskedelmi szakértő / Webes értékesítési menedzser Online közösségi menedzser Igazolt etikus hacker / Tesztelő / Online biztonsági specialista Használhatósági (felhasználóbarátság) specialista Hotline / HelpDesk operátor

MATISZ/HÁPB javaslata A munkavállalók számára biztosítani kell a hálózati- és tudásgazdaság működéséhez, az egész életen át tartó tanuláshoz nélkülözhetetlen e-készségek (digitális írástudás/médiaműveltség) elsajátításához szükséges feltételeket, mely kihasználásával a munkaerő-piaci esélyeik nagymértékben javulnak. Célszerű a hazai képzési keretrendszert és a gyakorlati képzést –az európai rendszerekkel összhangban– úgy kialakítani, illetve egyszerűsíteni, hogy a tanulók, a szülők és a munkaadók számára átlátható, a munkavállalók számára pedig átjárható legyen.

MATISZ/HÁPB javaslata A szakképzéssel kapcsolatos döntéseket ágazati szinten kell meghozni –kamara, szociális partnerek (munkaadók és szakszervezetek), képzők együttműködésével–, ahol a döntésben résztvevők vállalják a döntések anyagi következményeit is. Tanulók motiválása: ösztöndíj, kollégium, versenyek/tehetséggondozás/gyorsító sáv; Gyakorlati oktatás fejlesztése: vállalatok érdekeltté tétele, virtuális vállalat a felhőben, gyakorlati oktatók kihelyezése, start up/spin off "tanműhelyek"; Felsőfokú szakképzettség biztosítása az egyetemet, főiskolát elhagyók számára.

MATISZ/HÁPB dr Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar Tartalomipari Szövetség/ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság Forrás: „Informatikai szakképzés helyzete és jövője”