Informatikai szakképzés 2011 dr. Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség - MATISZ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság - HÁPB
A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci helyzete A kutatás 2919 tanuló körében végzett kérdőíves adatfelvétel adataira támaszkodva a 2010 nyarán szakmát szerzett fiatalok munkaerő-piaci pályájának kezdetét vizsgálja, különös tekintettel arra, hogy a szakiskola elvégzése óta eltelt 9 hónap alatt be tudtak-e, illetve be akartak-e lépni a munkaerőpiacra. Mintában nem volt 2010-ben informatikai szakképzésben résztvevő.
A pályakezdő szakmunkások munkaerő-piaci helyzete
A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása A tanulmány alapját egy több mint 4000 vállalkozásra és közintézményre kiterjedő kérdőíves adatfelvétel képezi, mely március és május között zajlott az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara MKIK GVI szervezésében. A kutatás célja, hogy feltérképezze az üzleti szektor és a közszféra egyes szegmenseinek a szakképző iskolát végzettek iránti keresletét egy éven belüli, illetve három éven túli időtávon – szakmánként és megyénként, illetve régiónként. Továbbá, hogy ezt összevesse a szakképző iskolák várható kibocsátási adataival – szintén szakmánként és megyénként, illetve régiónként. A kereslet és kínálat összevetésén keresztül pedig a 2012/2013-as szakképzési beiskolázási keretszámokra tesz javaslatot.
A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása
Az országos „túlkínálati” adat mögött jelentős részben néhány magas „túlkínálatú” szakma áll, ezek Informatikai rendszergazda ( ), Protokoll- és utazás ügyintéző ( ), Pénzügyi-számviteli ügyintéző ( ), Logisztikai ügyintéző ( ), és Üzleti szakügyintéző ( ). MATISZ/HÁPB javaslata: EU informatikai szakképzés fejlesztés figyelembevételével, a képzők – foglalkoztatók-tanulók/szülők közös érdekeltsége alapján történő képzésszervezés.
Mindent digitalizálunk! Új fogyasztási és üzleti modellek jönnek létre. Infokommunikációs technológiák és média konvergencia hatása: mindenkor, mindent, mindenhol, személyre szabva mindenkinek. Globalizáció – hozzáférést és tartalmat mindenkinek!
Új iparágak alakulnak A tartalomipar, amely a világnak a digitális térbe helyezését és használatát valósítja meg. Egyrészt felértékelődik a kreativitás, a felfedező tudás: digitális tanulási tér; mestermunka, közösségi teszt-tér; globális marketing, értékesítés; a befektetett munka gyors megtérülése; egyszemélyes vállalat. Pl.: okostelefon alkalmazások
Új iparágak alakulnak Másrészt terjed a multinacionális munkakörnyezet is: géprabszolgaság, munkaközben rövid idő alatt betanított folyamatok; három műszak; erősen szabályozott termelési környezet; személyre szabott termék, automatizált gyártási soron.
Új képzések alakulnak kollaboratív tanulási környezet; tananyagok rövid életciklusa; informálisan szerzett tudás és soft kompetenciák; örömszerző tanulási környezet (gamification) felértékelődése.
„Új készségek és munkahelyek menetrendje” EU 2020 stratégia A kezdeményezés célja a munkaerőpiac korszerűsítése annak érdekében, hogy növeljük a foglalkoztatottság szintjét, és biztosítsuk az EU szociális modelljeinek fenntartható- ságát. Az új készségek (pl.: médiaműveltség, stb.) elsajátításán keresztül lehetővé tesszük a jelen és a jövő dolgozóinak, hogy könnyebben alkalmazkodjanak az új feltételekhez, illetve szükség esetén pályát váltsanak, hozzájárulva ezzel a munkanélküliség csökkenéséhez és a termelékenység növekedéséhez.
„Új készségek és munkahelyek menetrendje” EU 2020 A „rugalmas biztonság” programja, az európai szociális partnerekkel együtt történő megalkotása és végrehajtása, a gazdasági átmenetek jobb kezelését lehetővé tévő módszerek azonosítása. A valamennyi érdekelt félre kiterjedő oktatási és képzési együttműködést szolgáló stratégiai keret kialakításának jelentős ösztönzése.
EU e-Competence Framwork
Új képzések alakulnak webmarketing fejlesztő; usability/felhasználóbarát szolg. szakértő; internet hotline üzemeltető; elektronikus kereskedelem fejlesztő; közösségi honlapfejlesztő.
Új képzések alakulnak eTartalom - Webdizájner Multimédia fejlesztő / Webtartalom fejlesztő Digitális Animátor / 2D- / 3D specialista Webmester Webtartalom menedzser / Webszerkesztő Web / Multimédia programozó Web / Multimédia projektmenedzser
Új képzések alakulnak eSzolgáltatások - Webmarketing szakértő / Online kampány-szakértő / Online marketing menedzser / Keresőgép-optimalizáció specialista eEladó / E-Kereskedelmi szakértő / Webes értékesítési menedzser Online közösségi menedzser Igazolt etikus hacker / Tesztelő / Online biztonsági specialista Használhatósági (felhasználóbarátság) specialista Hotline / HelpDesk operátor
MATISZ/HÁPB javaslata A munkavállalók számára biztosítani kell a hálózati- és tudásgazdaság működéséhez, az egész életen át tartó tanuláshoz nélkülözhetetlen e-készségek (digitális írástudás/médiaműveltség) elsajátításához szükséges feltételeket, mely kihasználásával a munkaerő-piaci esélyeik nagymértékben javulnak. Célszerű a hazai képzési keretrendszert és a gyakorlati képzést –az európai rendszerekkel összhangban– úgy kialakítani, illetve egyszerűsíteni, hogy a tanulók, a szülők és a munkaadók számára átlátható, a munkavállalók számára pedig átjárható legyen.
MATISZ/HÁPB javaslata A szakképzéssel kapcsolatos döntéseket ágazati szinten kell meghozni –kamara, szociális partnerek (munkaadók és szakszervezetek), képzők együttműködésével–, ahol a döntésben résztvevők vállalják a döntések anyagi következményeit is. Tanulók motiválása: ösztöndíj, kollégium, versenyek/tehetséggondozás/gyorsító sáv; Gyakorlati oktatás fejlesztése: vállalatok érdekeltté tétele, virtuális vállalat a felhőben, gyakorlati oktatók kihelyezése, start up/spin off "tanműhelyek"; Felsőfokú szakképzettség biztosítása az egyetemet, főiskolát elhagyók számára.
MATISZ/HÁPB dr Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar Tartalomipari Szövetség/ Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság Forrás: „Informatikai szakképzés helyzete és jövője”