Gördülőelemes hajtómű

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Tengely-méretezés fa.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Elektromos mennyiségek mérése
Energiaellátás: Tárolás
Koordináta transzformációk
Készítette: Glisics Sándor
Közlekedési pályák tömörítőgépek Budapest 2012.
Feladatok Mikro és nanotechnika pót ZH-ra na meg pótpótZH-ra 
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
1 terv (régi szint a szürke): x 4 =  x 1 x 2 x 5 =  x 1 x 3 x 6 =  x 2 x 3 x 7 =x 1 x 2 x 3 1. példa: Ina Tile.
Boole- féle algebra Készítette: Halász Rita I. István Szakképző Iskola szeptember 19.
A tételek eljuttatása az iskolákba
NC - CNC.
NC - CNC.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Széchenyi István Egyetem
Differenciálmű és tengelyhajtás
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Hő- és áramlástechnikai gépek II
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Gyártási modellek Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 7. előadás.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Mérnöki Fizika II előadás
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
Munkapont - Szabályozás
szakmérnök hallgatók számára
CSIGA ÉS CSIGAKEREKEK MEGMUNKÁLÁSA
Számítógépes Grafika Megvilágítás Programtervező informatikus (esti)‏
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Számjegyvezérlésű forgácsoló megmunkálás tervezése CAD/CAM rendszerekben Dr. Horváth László.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
Kaszkád erősítő Munkapont Au Rbe Rki nagyfrekvenciás viselkedés
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Munkapont - Szabályozás
7. Házi feladat megoldása
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Az elektrosztatikus mozgatás Székely Vladimír Mizsei.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Aszinkron gépek.
Csapágyak-1 Csapágyakról általában Siklócsapágyak.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
NYOMATÉKÁTSZÁRMAZTATÓ HAJTÁSOK
Határozatlan integrál
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Kvantitatív módszerek
2008. November 13. Fazakas András COO A Nav N Go sztori: egy magyar cég a virtuális világpiacon.
Mikroökonómia gyakorlat
Menetdiagram.
IV Előadás Emelőgépek elemei
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Cikloid hajtómű tervezése CAD Alkalmazásom 2. Mechatronika BSc szak
Rugalmas csapágyazás laprugóval
Fogaskerekes hajtások
A munkasebesség egyenlőtlensége
Számítógépes modellezés és tervezés 2
a sebesség mértékegysége
Gears Fogaskerekek.
Előadás másolata:

Gördülőelemes hajtómű Bogár István: Gördülőelemes hajtómű

A fogaskerék sok évszázados fejlődése Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás jellemzői, előnyös tulajdonságok Lehetséges alkalmazási területek

A fogaskereket több ezer éve alkalmazzák. Kezdetek, a hajtás primitív feltételei: A fogosztás a két keréken azonos legyen A fogak ne „akadjanak össze” Korszerű fogaskerekek: A primitív feltételek teljesülnek Állandó hajtó kerék fordulatszámhoz állandó hajtott kerék fordulatszám tartozik

Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Indulás az elődök nyomdokain: ZSÁKUTCA!

Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Újraindulás, de az elődökével ellentétes irányból: Nézzük meg, hogyan mozog a gördülő golyó a térben? EREDMÉNY: általános matematikai modell

Az elmélettől a CAD-modellig Bemenő paraméterek: Áttétel Tengelytáv Tengelyszög Golyóátmérő Erőátadás iránya Relatív forgásirány A golyópálya (kapcsolódási görbe) egy pontja

Az elmélettől a CAD-modellig 1.A jellemző görbék kiszámítása: CC: kapcsolódási görbe LC: vezérgörbe RC: gördülőgörbe

Az elmélettől a CAD-modellig 2. A golyó ki-és bevezető pályaszakasz kiszámítása 3. A kerekek egyszerűsített CAD-modelljének létrehozása

Az elmélettől a CAD-modellig 4. Szilárdsági méretezése és veszteség becslés Golyó sz. 1 2 3 4 5 6 Erő [N] 2028.06 1761.02 1397.75 1103.18 1028.11 1214.52 Görbületi sugár[mm] 2.62088 2.60619 2.58595 2.5693 2.56502 2.57571

Az elmélettől a CAD-modellig 5. A kerekek CAD-modelljének befejezése

Az elmélettől a CAD-modellig 6. Csapágyak méretezése 7. Golyóvezető elemek konstrukciója

Az elmélettől a CAD-modellig 8. A tengelyek, csapágyak konstrukciója

A gördülőelemes hajtómű működése

Minden nyomaték átviteli feladatra megoldást ad: A hajtás jellemzői Minden nyomaték átviteli feladatra megoldást ad:

A hajtás jellemzői Tetszőleges tengelyelrendezés Magas hatásfok Kis indítási nyomaték Nagyszámú kapcsolódó golyó (magas kapcsolószám) Egyszerű holtjátékmentesíthetőség Flexibilitás: a kerekek méretaránya független az áttételi aránytól A relatív forgásirány szabadon választható!

Az elmélettől a megvalósításig CAD-Modell Konstrukció Szilárdsági méretezés Geometriai méretezés Matematikai modell A kész kerekek Megmunkálás CNC gépeken

Lehetséges alkalmazási területek Kitérő tengelyű hajtások Ahol szükséges a holtjátékmentesítés Nagyobb áttételek esetén kisebb méretek Gyorsító hajtóművek Kenésmentes hajtóművek: élelmiszeripar, gyógyszeripar Hideg helyen üzemelő hajtóművek

Ajánlati tervek Kormánymű Áttétel: 1:1 Tengelyszög: 90o Tengelytáv: 51.7 mm Golyóátmérő: 7.10 mm Kapcsolószám: 7 Befoglaló méret: 63.3 mm x 63.1 mm x 114.7 mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok: 97% Áttétel: 1:1 Tengelyszög: 90o Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő: 4.3 mm Kapcsolószám: 8 Befoglaló méret: 68 mm x 68 mm x 63 mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok: 94% Áttétel: 100mm/ford. Tengelyszög: 90o Golyóátmérő: 3.5 mm Kapcsolószám: 7 Befoglaló méret: 59.1 mm x 59.1 mm x 21 mm Maximális bemenő nyomaték: 42 Nm Átlagos hatásfok: 97 %

Differenciálmű meghajtás Ajánlati tervek Differenciálmű meghajtás Áttétel: 3.067 Tengelyszög: 90o Tengelytáv: 30 mm Golyóátmérő: 12.2 mm Kapcsolószám: 6 Hajtott kerék átmérő: 226 mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok: 96 % Áttétel: 19/6 (3.17) Tengelyszög: 90o Tengelytáv: 100.7 mm Golyóátmérő: 15 mm Kapcsolószám: 6 Hajtott kerék átmérő: 230.8 mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok: 97 %

Vasúti forgózsámoly meghajtás Ajánlati tervek Vasúti forgózsámoly meghajtás Áttétel: 8.08 Tengelyszög: 90° Tengelytáv: 180.2 mm Golyóátmérő: 12.6 mm Kapcsolószám: 11 Hajtott kerék átmérő: 400 mm Maximális bemenő nyomaték: 1190 Nm Átlagos hatásfok: 96 %

Ajánlati tervek Gázturbina kihajtás Áttétel: 17/30 Tengelyszög: 39.6° Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő: 11.2 mm Kapcsolószám: 7 Hajtott kerék átmérő: 227/249 mm Maximális bemenő nyomaték: 815 Nm Átlagos hatásfok: 96 %

1:10-es áttételű, kitérő tengelyű hajtómű Prototípusok 1:10-es áttételű, kitérő tengelyű hajtómű

1:50-es áttételű, csigahajtásszerű hajtómű Prototípusok 1:50-es áttételű, csigahajtásszerű hajtómű

1:10-es áttételű CNC körasztal hajtás Prototípusok 1:10-es áttételű CNC körasztal hajtás

A hannoveri kiállításon bemutatott alkalmazás 2011 szeptember

Összehasonlítás

Standard hajtómű

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bogár István 2330-Dunaharaszti Jedlik Ányos utca 14. Tel.: +36-24/492-111 Fax: +36-24/492-112 E-mail: info@dldh.hu Weblap: www.dldh.hu Bogár István Pomáz www.bogardrive.com bogar.istvan56@gmail.com