Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
A marketing fejlődése és szerepe
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Makroökonómia 5. előadás.
Közgazdaságtan 5. hét.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Versenyelemzés 8.fejezet.
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A piac Szakiskola.
Piaci formák fajtái.
Vállalati Gazdaságtan
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Makroökonómia 3.előadás.
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A marketing piac tartalma
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Tiszta monopólium.
Termelési tényezők piaca
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
Termék & Márka Kopcsay László.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
A termelés költségei.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A vállalkozás környezete
A termelés költségei.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
A PIAC.
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Marketing I. 7. előadás Árpolitika
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
A piac és a piacgazdaság
A vállalat kínálata és a piac jellege
Gazdasági rendszerek.
A munkaerő-kereslet.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A kereslet.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
Előadás másolata:

Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén aut. pótvizsga.  2 ZH lesz  Érdemjegy: 2 ZH +házidolgozat érdemjegyek átlaga

Bevezetés a marketingbe A piac megismerése

Monopólium  tökéletlen verseny: olyan piaci helyzet, amikor legalább egy eladó elég nagy ahhoz, hogy befolyásolni tudja a piaci árat, és a kibocsátást kis számú cég kínálja. Fajtái: monopólium, oligopolium, és a monopolisztikus verseny.  monopólium: olyan piaci struktúra, amelyben egy árucikket csupán egyetlen cég kínál. Ebből kifolyólag profitja maximalizálása érdekében az árat magasan tartja, és a kibocsátás mennyiségét alacsonyan. A monopólium árbefolyásoló.

Belépés a monopolizált piacra  Egy piacra való bejutásnak a tökéletes verseny kivételével mindig vannak nehézségei, korlátjai. Ezek a következők:

 - Az optimális üzemméret minél nagyobb, annál nehezebb a belépés, annál kevesebb vállalat képes kielégíteni a keresletet. A gazdaságos üzemméret alapján kialakult monopóliumot természetes monopóliumnak nevezzük. Ez olyan piaci struktúra, ahol egy termékegységre jutó átlagköltség a kibocsátott mennyiséggel csökken. Vagyis egy cég hatékonyabban látja el a piacot az adott termékkel, mintha több cég szerepelne az adott iparágban. 

 - Ellenőrzési monopólium a fontos nyersanyagforrások felett. Arany- só- rézbányászat állami monopólium volt sok országban, s az ilyen engedélyek megszerzése monopolhelyzetet képezhet.

 A beinduláshoz szükséges beruházások és pénzbefektetések nagysága. Minél nagyobb, annál inkább korlátozza a belépők körét.  Szabadalmak, licencek, know-how-k. A technikai fejlődés legújabb eredményeit szabadalmak védik. Gyártási eljárást, termelési engedélyt meg kell vásárolni. Nélkülük nem lehet versenyképes költségekkel termelni.

 Az állam korlátozhatja a piacra lépést. Vámokkal, behozatali tilalmakkal védheti a belső termelőket. Egy termék termelésére kizárólagos jogot adhat egyes régiókban. Speciális engedélyeket adhat bizonyos terület ellátására (autópálya-építés, telefonszolgáltatás), de ilyenkor szabályozza a vállalat tevékenységének bizonyos elemeit (pl. ármaximalizálás).

Oligopólium:  (Autópályaépítők) amikor kevés cég uralja a piacot. Megkülönböztetünk összejátszáson alapuló oligopóliumot (amikor a cégek hasonló terméket adnak el, és felismerik a kölcsönös függést, akkor belátják, hogy ha nem versenyeznek egymással, akkor eljuthatnak az ár és a mennyiség tekintetében oda, mintha egyetlen monopolista lenne a piacon), és domináns céggel jellemzett oligopóliumot (T- COM)(amikor a piac nagy részét egyetlen cég tartja kézben, és a fennmaradó részen osztoznak a kisebb vállalatok. Ilyen esetben a kisebb cégek, vagyis a kompetitív udvar hatására a nagyobb vállalat nem képes monopóliumként működni, viszont a kis cégek sem képesek a tökéletes verseny kialakítására.)

Monopolisztikus verseny:  olyan piaci struktúra, melyben nagyon sok olyan javakat kínáló cég van, amelyek közeli, de nem teljes helyettesítői egymásnak (pl.: a cigaretta fajták, vagy a benzinfajták). Az ilyen piacon minden cég bizonyos hatást tud gyakorolni az árra.

Monopszónia  Amikor a keresleti oldalon csak egy cég áll (pl.: cukorrépa termelők és a cukorgyár viszonya).

Tökéletes verseny:  Olyan piaci helyzet, amikor az eladók és a vásárlók száma nagyon nagy, és az eladók által kínált termékek homogének. Egyetlen cég sem elég nagy ahhoz, hogy befolyásolni tudja a piaci árat, vagyis árelfogadók.

Kereslet- Kínálat Feltételezés: a piac tökéletes!

Egyéni kereslet:  egy vásárló által adott időpontban megvásárolni kívánt mennyiség, valamely áruból.  Tapasztalat: az egyén fogyasztása általában függ az áru árától.

Piaci keresleti görbe:  összes fogyasztó kereslete egy adott árura vonatkozóan az ár függvényében. Hasonló, mint az egyéni keresleti görbe: azok összegzése. (Új vevők belépése árcsökkenéskor!)

Kereslet függ még:  szükséglet-struktúra (igényszint nő)  kínálat struktúra (új termék megjelenése)  jövedelemváltozás  jövőre vonatkozó várakozások (áremelkedés)  más termék ára (benzin, autó)

 Az egyéni kereslet jelenti: d, volumen = Q,  Az egyéni kereslet az ár csökkenésével növekszik, az ár növekedésével csökken. Ezt az összefüggést mutatja az egyéni keresleti görbe.  Az ártól függetlenül is változik az egyének kereslete, mert a szükséglete megváltozik (piacbefolyásolás, mint külső vagy belső indíttatás hatására)!  A jövedelem változásától is függ az egyén kereslete!  A jövőre vonatkozó várakozások is befolyásolják a kereslete, akár a kereslet növekedése akár a csökkenése irányában.

 Más termék árának alakulása is szerepet játszik az egyén kereslet alakulásában. (Pl. Kiegészítő termékek esetében, helyettesítő termékek esetében. /benzin/)  Paradox árhatás: ár↑ és kereslet is↑ (pl. további áremelkedés félelme, presztízs)

Egyéni kínálat, ~i görbe: termelő eladási magatartása az ár függvényében.

Q (quantity, mennyiség) függ még:  - termelési költségtől  - profitkilátásoktól  - versenytényezőktől (piacszerzés, piaconmaradás)  Egyéni kínálat: egyetlen eladó kínál a piacon (egyéni kínálat az ár növekedésével változik)  Piaci kínálati görbe: összes eladó kínálata egy adott árura vonatkozóan az ár függvényében.

Az ár mozgása beállítja a keresletet, egyensúlyba kerülnek egymással.