Tantárgy teljesítésének feltételei: Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak. Katalógus van Hiányozni 3 X 2 óráról lehet. Több hiányzás esetén aut. pótvizsga. 2 ZH lesz Érdemjegy: 2 ZH +házidolgozat érdemjegyek átlaga
Bevezetés a marketingbe A piac megismerése
Monopólium tökéletlen verseny: olyan piaci helyzet, amikor legalább egy eladó elég nagy ahhoz, hogy befolyásolni tudja a piaci árat, és a kibocsátást kis számú cég kínálja. Fajtái: monopólium, oligopolium, és a monopolisztikus verseny. monopólium: olyan piaci struktúra, amelyben egy árucikket csupán egyetlen cég kínál. Ebből kifolyólag profitja maximalizálása érdekében az árat magasan tartja, és a kibocsátás mennyiségét alacsonyan. A monopólium árbefolyásoló.
Belépés a monopolizált piacra Egy piacra való bejutásnak a tökéletes verseny kivételével mindig vannak nehézségei, korlátjai. Ezek a következők:
- Az optimális üzemméret minél nagyobb, annál nehezebb a belépés, annál kevesebb vállalat képes kielégíteni a keresletet. A gazdaságos üzemméret alapján kialakult monopóliumot természetes monopóliumnak nevezzük. Ez olyan piaci struktúra, ahol egy termékegységre jutó átlagköltség a kibocsátott mennyiséggel csökken. Vagyis egy cég hatékonyabban látja el a piacot az adott termékkel, mintha több cég szerepelne az adott iparágban.
- Ellenőrzési monopólium a fontos nyersanyagforrások felett. Arany- só- rézbányászat állami monopólium volt sok országban, s az ilyen engedélyek megszerzése monopolhelyzetet képezhet.
A beinduláshoz szükséges beruházások és pénzbefektetések nagysága. Minél nagyobb, annál inkább korlátozza a belépők körét. Szabadalmak, licencek, know-how-k. A technikai fejlődés legújabb eredményeit szabadalmak védik. Gyártási eljárást, termelési engedélyt meg kell vásárolni. Nélkülük nem lehet versenyképes költségekkel termelni.
Az állam korlátozhatja a piacra lépést. Vámokkal, behozatali tilalmakkal védheti a belső termelőket. Egy termék termelésére kizárólagos jogot adhat egyes régiókban. Speciális engedélyeket adhat bizonyos terület ellátására (autópálya-építés, telefonszolgáltatás), de ilyenkor szabályozza a vállalat tevékenységének bizonyos elemeit (pl. ármaximalizálás).
Oligopólium: (Autópályaépítők) amikor kevés cég uralja a piacot. Megkülönböztetünk összejátszáson alapuló oligopóliumot (amikor a cégek hasonló terméket adnak el, és felismerik a kölcsönös függést, akkor belátják, hogy ha nem versenyeznek egymással, akkor eljuthatnak az ár és a mennyiség tekintetében oda, mintha egyetlen monopolista lenne a piacon), és domináns céggel jellemzett oligopóliumot (T- COM)(amikor a piac nagy részét egyetlen cég tartja kézben, és a fennmaradó részen osztoznak a kisebb vállalatok. Ilyen esetben a kisebb cégek, vagyis a kompetitív udvar hatására a nagyobb vállalat nem képes monopóliumként működni, viszont a kis cégek sem képesek a tökéletes verseny kialakítására.)
Monopolisztikus verseny: olyan piaci struktúra, melyben nagyon sok olyan javakat kínáló cég van, amelyek közeli, de nem teljes helyettesítői egymásnak (pl.: a cigaretta fajták, vagy a benzinfajták). Az ilyen piacon minden cég bizonyos hatást tud gyakorolni az árra.
Monopszónia Amikor a keresleti oldalon csak egy cég áll (pl.: cukorrépa termelők és a cukorgyár viszonya).
Tökéletes verseny: Olyan piaci helyzet, amikor az eladók és a vásárlók száma nagyon nagy, és az eladók által kínált termékek homogének. Egyetlen cég sem elég nagy ahhoz, hogy befolyásolni tudja a piaci árat, vagyis árelfogadók.
Kereslet- Kínálat Feltételezés: a piac tökéletes!
Egyéni kereslet: egy vásárló által adott időpontban megvásárolni kívánt mennyiség, valamely áruból. Tapasztalat: az egyén fogyasztása általában függ az áru árától.
Piaci keresleti görbe: összes fogyasztó kereslete egy adott árura vonatkozóan az ár függvényében. Hasonló, mint az egyéni keresleti görbe: azok összegzése. (Új vevők belépése árcsökkenéskor!)
Kereslet függ még: szükséglet-struktúra (igényszint nő) kínálat struktúra (új termék megjelenése) jövedelemváltozás jövőre vonatkozó várakozások (áremelkedés) más termék ára (benzin, autó)
Az egyéni kereslet jelenti: d, volumen = Q, Az egyéni kereslet az ár csökkenésével növekszik, az ár növekedésével csökken. Ezt az összefüggést mutatja az egyéni keresleti görbe. Az ártól függetlenül is változik az egyének kereslete, mert a szükséglete megváltozik (piacbefolyásolás, mint külső vagy belső indíttatás hatására)! A jövedelem változásától is függ az egyén kereslete! A jövőre vonatkozó várakozások is befolyásolják a kereslete, akár a kereslet növekedése akár a csökkenése irányában.
Más termék árának alakulása is szerepet játszik az egyén kereslet alakulásában. (Pl. Kiegészítő termékek esetében, helyettesítő termékek esetében. /benzin/) Paradox árhatás: ár↑ és kereslet is↑ (pl. további áremelkedés félelme, presztízs)
Egyéni kínálat, ~i görbe: termelő eladási magatartása az ár függvényében.
Q (quantity, mennyiség) függ még: - termelési költségtől - profitkilátásoktól - versenytényezőktől (piacszerzés, piaconmaradás) Egyéni kínálat: egyetlen eladó kínál a piacon (egyéni kínálat az ár növekedésével változik) Piaci kínálati görbe: összes eladó kínálata egy adott árura vonatkozóan az ár függvényében.
Az ár mozgása beállítja a keresletet, egyensúlyba kerülnek egymással.