8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nemzetgazdasági Teljesítmény mérése
Advertisements

B A C Termék felhasználói kör Termék értékesítési Manager (PRO1 PRO2) WowWe partnerprogram Az iWowWe nyújtotta három féle üzleti lehetőség!
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Teljesítménytervezés
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
- 5.PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI FOGALMAK ELKÜLÖNÍTÉSE –
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Tökéletes verseny és monopólium
Árpolitika a turizmusban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
4. Előadás: FEDEZET október 25..
A vállalat pénzügyi modellezése: az ÁKFN struktúra
Kérjük halkítsák le telefonjukat!
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
30. Feladat – 6-7-es Minden Kft. A feladatok az alábbiak: Könyvelje le a január havi gazdasági eseményeket számlasorosan költséghely- költségviselő elszámolást.
Költségtani gyakorló feladatok
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalat pénzügyi modellezése ÁKFN struktúra
A diákat készítette: Matthew Will
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje A fazekas műhely példája és más egyszerű példák a vállalat modellezésére, rendszermátrix számításokra.
Termékszerkezet-elemzés
Költségelemzés, költséggazdálkodás
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
29. Feladat 6-7-es Termelő Kft..
Budapesti Corvinus Egyetem
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Eredményszámítás és -elemzés
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Kalkuláció.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Összefoglalás Vállalati költségek.
Százalék számítás - 1. feladat
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok
ÁRBEVÉTEL ÉS PROFIT, FEDEZETI PONT ÉS ÜZEMSZÜNETI PONT
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Befektetői csomag. NAGY BEVÉTELI LEHETŐSÉG! LIMITÁLT IDŐ 2011 áprilisig A MAGAS JÖVEDELEMÉRT.
Pénzügyi mutatószámok, ROI, EVA
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
A termelés költségei.
11. Vállalatgazdaságtan gyakorlat
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Vállalati Gazdaságtan
2. Előadás Tervezés, Tényezőkre bontás
A termelés költségei.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 12.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba.
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Vállalati terv bemutató
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
Előadás másolata:

8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék

Innovációhoz kapcsolódóan…

Mi a srartup? A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak.

Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen A nyertesek egyike, a Colibrilabs egy erdélyi startup vállalkozás, amely drónjaival a jelenlegi világrekordot szándékozik megdönteni. Prototípusai már most ötször több időt töltenek a levegőben, mint az átlagos versenytársai.

2. kiválasztott A másik kiválasztott a Codie, amely egy fejlesztő játék 10-14 éves gyerekek számára, segítségével a fiatalok játszva sajátítják el a programozás és a számítógépes logika alapjait. A csomag egy robotból és egy okostelefon applikációból áll. Az applikáció a startup által készített, egyedi, grafikus programnyelvet használja, a roboton pedig a gyerekek által létrehozott programok futtathatóak.

Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen A DZZOM bioinformatikai vállalkozás élen jár a humán sejteken belüli gének és fehérjék által alkotott hálózatok építésében és szimulációjában, így hozzájárul a komplex betegségek biológiai folyamatainak és kapcsolatainak megértéséhez. A projekt célja, hogy a kutatók által kifejlesztett termékekkel onkológiai, szív- és érrendszeri, vagy immunológiai betegségek korai diagnózisát segítse, és lehetőséget teremtsen személyre szabott terápiák kifejlesztéséhez.

4. helyezett A Liber8 Technology célja, hogy megszabadítsa a világot a lemerülő akkumulátoroktól és a mindent behálózó kábelektől. A magyar cég olyan IT termékeket gyárt majd, amik kábel és gombok nélkül működnek és sohasem kell őket tölteni. Első termékük egy e-ink kijelzővel borított, NFC chippel kommunikáló luxuskarkötő lesz, amit mobiltelefonnal lehet vezérelni.

5. kiválasztott Az ötödik kiválasztott a GyroSet elektronikus kerekesszék vezérlő platform, amely fedélzeti számítógépe és egyedülálló fejvezérlése révén kinyitja a világot a súlyosan mozgássérült emberek számára. A megoldás a sérült felhasználók igényeit maximálisan figyelembe véve született, ezáltal található benne fejvezérlés, környezetvezérlés, beszéd szintetizátor, navigáció és internet elérés, valamint elektronikus menetstabilizáló algoritmusok, és ha mindez nem lenne elég, fékezéskor még a kerekesszék akkumulátorait is tölti.

Marketing számítási feladatok

Marketing kommunikáció Fogalma: A termékek és szolgáltatások árának megállapítására és a piaci árváltozásokra való reagálás, illetve módszereire vonatkozó vállalati elhatározás. Árpolitikai célok: Nyereségmaximalizálás Piaci részesedés Vállalati stabilitás A marketingmix (4P) Marketing kommunikáció (PROMOTION) Termék (PRODUCT) Ár (PRICE) Értékesítési hely (PLACE)

Költségalapú árképzés A költségalapú árképzés esetén a vállalat kiszámítja a termék előállításának teljes költségét, majd ezt egy meghatározott százalékkal korrigálva kapja meg az árat. Itt a teljes költséget egy meghatározott százalékkal megemelik, és így kapják meg az árat.

1. Feladat Egy 60 szobás balatoni üdülőszálloda a következő 90 napos nyári főszezonban átlagosan 85 %-os kihasználásra számíthat. Ez alatt az időszak alatt költségei várhatóan az alábbiak szerint alakulnak: anyagjelleg ráfordítások 22.700.000 Ft személyi jelleg ráfordítások 15.650.000 Ft értékcsökkenési leírás 10.800.000 Ft egyéb költségek és ráfordítások 19.700.000 Ft összesen: ………. Ft Mekkorának kell lennie a szobák napi árának akkor, ha a vállalat költségarányosan 20 % számviteli profitot szeretne elérni? Mennyi lesz összegszerűen a számviteli profit?

1. Feladat megoldás A 20 %-os költségarányos jövedelem eléréséhez (68.850 × 1,2 =) 82.620 EFt árbevételt kell elérni. A számviteli profit ebben az esetben(82.620 – 68.850 =) 13.770 EFt lesz, ami valóban [(13.770 ÷ 68.850) × 100 =] 20 %-a az összes költségnek. A szálloda kapacitását és a kihasználást figyelembe véve, a 9o napos szezon alatt (60 × 90 × 0,85 =) 4.590 nap kiadásával számolhatnak, ezért a szobák naponkénti árát (82.620 ÷ 4.590 =) 18 E Ft-ban kell meghatározni.

Keresletalapú árképzés

A fedezeti pont számítása A fedezeti elv alkalmazására a keresletalapú árképzésnél van szükség. A fedezeti pont az a legalacsonyabb értékesítési szint, amely mellett a termelés (értékesítés) összes költsége (állandó+változó) megtérül, vagyis a profit nulla. Meghatározásához elsőként az egységnyi termékre jutó fedezeti összeg ismeretére van szükség: Egységnyi termékre jutó fedezeti összeg = Egységár – Egy termék változó költsége A vállalatnak az értékesítési volumentől, azaz az árbevételtől független állandó(fix) költségeit az árbevétel és a változó költségek különbözeteként jelentkező fedezeti összegből kell kitermelnie. A fedezeti pont azt mutatja meg, hogy mennyi terméket kell ahhoz értékesíteni, hogy az összes fix költség fedezetét kitermeljék, vagyis az eredmény nulla legyen: Fedezeti pont = Állandó ktg. ÷ (Egységár – Változó ktg.) Mindezekhez kapcsolódva használatos még a fedezeti hányad mutatója: Fedezeti hányad = Fedezeti összeg ÷ Árbevétel

Fedezeti pont, üzembezárási pont Fedezeti pont: a legalacsonyabb értékesítési szint, itt a termelés összes költsége megtérül, azaz a változó és állandó költség is. Fedezeti ponthoz tartozó mennyiség meghatározása: Állandó költség/(Ár-változó költség) Üzembezárási, üzemszüneti pont: itt az árbevétel fedezi a változó költséget, vagyis a veszteség = az állandó költséggel. Ár és változó költség viszonya. Bezárni akkor kell, ha az ár kisebb, mint a változó költség.

Fedezeti pont számítása Árbevétel Költség Fix költség Fedezeti pont Összes költség q (termelés mennyisége) A fedezeti pontban a vállalkozás árbevétele fedezi az összes költségünket, azaz a fedezeti pont feletti árbevétel már nyereség is. DE! Ne feledjük: ez csupán egy egyszerűsített ábra, mely leegyszerűsített feltételezéseken alapul!

2. Feladat Egy vállalat alábbi adatait ismerjük: a termék értékesítési ára 5.000 Ft/db egy termék változó költsége 3.000 Ft/db a vállalat állandó vagy fix költsége 25.000.000 Ft a) Határozza meg egy termék fedezeti összegét és fedezeti hányadát! b) Adja meg a fedezeti pontnak megfelelő értékesítési volument! c) Számolja ki, mennyi terméket kellene ahhoz eladni, hogy a vállalat évi nyeresége 5.000.000 Ft legyen!

2. Feladat megoldás Egy termék fedezeti összege = 5 – 3 = 2 EFt/db Fedezeti hányad = 2 ÷ 5 = 0,4 × 100 = 40 % b) Fedezeti volumen = 25.000 ÷ 2 = 12.500 db c) 5.000 EFt nyereség eléréséhez a fedezeti volumen felett értékesíteni kell (5.000÷2 = 2.500 db), összesen (12.500 + 2.500 =) 15.000 db terméket.

3. Feladat Egyik üzleti kisvállalkozás háztartási elektromos vízpárologtató készüléket termel, 500 db-ot havonta. Ennek teljes költsége 3 600 000 Ft/hó (2 700 000 Ft változó költség és 900 000 Ft állandó költség). A terméket 15%-os költségarányos nyereséget tartalmazó egységáron kívánják eladni. Milyen egységáron kínálja a párologtatót a vállalat a piacon? Milyen árképzési módszert alkalmazott a vállalat az eladási ár megállapításakor? Mennyi a vállalkozó havi nyeresége e terméken, ha valamennyi darabot értékesíteni tudja a kalkulált áron? Határozza meg számszerűen is, és indokolja azt a legalacsonyabb árat, amelynél a termék gyártását mindenképpen abba kell hagyni!

4.Feladat Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja!

4. Feladat Egy üzleti vállalkozás 3 féle terméket termel, amelyek ismert adatait az alábbi táblázat tartalmazza. adatok ezer Ft-ban Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC 3 600 3 000 2 400 9 000 2. Változó költség VC 12 000 10 000 8 000 3. Összes költség 4. Piaci egységár P 20 25 15 5. Termelt termék mennyiség Q (db) 700 360 800 6. Árbevétel R (ezer Ft) 7. Üzleti eredmény  (ezer Ft)

4.Feladat Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja!

Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC 3 600 3 000 2 400 9 000 2. Változó költség VC 12 000 10 000 8 000 30 000 3. Összes költség 15 600 13 000 10 400 39 000 4. Piaci egységár P 20 25 15 5. Termelt termék mennyiség Q (db) 700 360 800 18 600 6. Árbevétel R (ezer Ft) 14 000 9 000 12 000 35 000 7. Üzleti eredmény  (ezer Ft) - 1 600 - 4 000 1 600 - 4000

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!