Napelemek használata közúti járműveken

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlott telepítési verziók
Advertisements

GLOBÁLIS ÉGHAJLATVÁLTOZÁS
Energiaköltségek optimalizálása
A megújuló energiaforrások
Energiahatékonyak vagyunk? Szabó Valéria projektmenedzser.
Depóniagáz, mint üzemanyag
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
A KONTAKT-Elektro Kft. tüzelőanyag-cellás fejlesztései
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Energiatakarékos otthon
Közösségi Energia udvarok kialakítása
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
1 Radikális változások küszöbén- a szivattyúk alkalmazását érintő EU irányelvek és rendeletek Erdei István Grundfos Hungária Kft.
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
A villamos kapacitás fejlesztése hazánkban
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Napelemek Készítette: Vincze István (JHKAXQ) Energetika BMEGEENMN01
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Készítette: Gáti-Kiss Dániel Témakör: Energiagazdálkodás
Járművillamosság-elektronika
- Alternatív energiaforrások -
Környezet- és emberbarát megoldások az energiahiányra
Mi is az? görög ενεργεια kifejezésből Ahol: - az εν- jelentése „be-” - az έργον-é pedig „munka” - az -ια pedig absztrakt főnév Az εν-εργεια összetétel.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Az alternatív energia felhasználása
Napelemes USB-s táp. USB Charger with Solar Panel.
Az alternatív energia felhasználása
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Energiatermelés? Energia-átalakítás! Nap – hő – elektromos – kémiai
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A megújuló energiaforrások
A villamos jel analízis módszer alkalmazása forgó gépek energetikai és diagnosztikai vizsgálata céljából Gyökér Gyula okl. vill. mérnök.
Geotermikus erőművek létesítésének lehetőségei Magyarországon
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
S Z É L E N E R G I A.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
HÁLÓZATRA VISSZATÁPLÁLÓ NAPELEMES RENDSZEREK MAGYARORSZÁGON
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Napenergia és felhasználása
A napelemes (PV) hálózatra termelő villamos erőművek helyzete a világban, és Magyarországon.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Nap, mint megújuló energiaforrás a gyakorlatban
Az elektromos autó, jövő a jelenben
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Az alternatív energia felhasználása
Energiahatékonysággal a költségcsökkentés és
Az alternatív energia felhasználása
„Innovatív közösségi napelem hasznosítás” LEADER térségek közötti együttműködési projekt.
MEGÚJULÓ ENERGIÁK INTEGRÁLÁSA A HAZAI ENERGIARENDSZERBE,
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Város energetikai ellátásának elemzése
Tőkés Napenergia hasznosítási körkép ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia szeptember 12–13., Tatabánya EUSOL.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
A NAPELEMEK HATÁSA A FOGYASZTÓI KARAKTERISZTIKÁRA Herbert Ferenc november 25.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
Napelem és hőszivattyú Út az energia önellátás felé Gyurcsovics Márk.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Napelemes rendszerek és a napkollektor
Járművillamosság- elektronika I.
Előadás másolata:

Napelemek használata közúti járműveken LŐRINCZ Illés Napelemek használata közúti járműveken Széchenyi István Egyetem Győr Közúti és Vasúti Járművek Tanszék

Tartalom Alternatív energia forrás: napelemek Napelemek járműveken Extra könnyű versenyautók Hagyományos, kisméretű járműkategória Napelemek használata általános autóknál 2013.11.20. Lőrincz Illés

Modern civilizáció „vívmányai” Globális energetikai problémák Környezetszennyezés Mit tehetünk? Teendőink 2014.11.06. Lőrincz Illés

Teendőink: Energia felhasználás csökkentése Környezet tudatos szemlélet Energia- és járműipar átalakítása 2014.11.06. Lőrincz Illés

Számok: Összes teljesítmény felhasználás jelenleg: 15 TW=15*1012 W Földet érő napsugárzás: 86000 TW Szélenergia: 870 TW Geotermikus: 32 TW

Napelem típusok Monokristályos 15-20 % hatásfok Polykristályos 10-15 % Amorf cellák 1-2 µm, 5-10 % Többátmenetes cellák 20-40 % koncentrálva a napfényt 2014.11.06. Lőrincz Illés

Napelemek járműveken Főbb szempontok: Vízszintesen elhelyezni a modulokat, amennyire lehetséges MPPT vezérlők használata A napelem modulok feszültségszintje egyezzen meg az energiatárolóéval vagy DC -DC konvertert kell alkalmazni 2014.11.06. Lőrincz Illés

Napelemek járműveken A napelem modulok tervezésének nehézségei: A jármű karosszéria elemei általában nem sík felületek. Különböző nagyságú és irányítottságú elemek. 2014.11.06. Lőrincz Illés

Járművek fogyasztása, hatótáv A kis tömegű, városi járművek átlagos fogyasztása 0.08 és 0.12 kWh/km közé esik. Napi 20 km-t tesznek meg rendszerint Körülbelül 1-2 kWh energiát fogyasztanak naponta ezek a járművek 500Wh/m2/nap a napi energia termelése egy modulnak 2-4 m2 napelem kellene 2014.11.06. Lőrincz Illés

Járművek csoportosítása 1. Extra könnyű versenyautók Alacsony fogyasztás- napelemből termelt energia 2. Hagyományos, kisméretű járműkategória Nem túl nagy fogyasztás- energia akkumulátorokból, folyamatos töltés mellett 3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Jelentős fogyasztás- napenergia segédüzemű villamos fogyasztók számára 2014.11.06. Lőrincz Illés

1. Extra könnyű versenyautók NUNA 7 Nuon Solar team Delft-ből, 2013-as győztes World Solar Challenge Darwin-ból Adelaide-be Több mint 3000 km Motor hatásfoka 98 % Max. 6 m2 solar area 5,3 kWh, 21 kg battery 1,7kw fogyasztás 100 km/h-nál Monokristályos 22,5% 2014.11.06. Lőrincz Illés

1. B Extra könnyű versenyautók Szesocar Shell Eco-marathon Nogaro 2008-ban, 22 km, 45 perc alatt alumínium váz és karosszéria- 158 kg Villanymotorok fogyasztása együtt 8.5 Wh/km Fogyasztás: 248 W/s Töltés: 229 W/s Eredő fogy.: 0,7 Wh/km 1513.3 km/kWh 13.367 km/l 2014.11.06. Lőrincz Illés

1. C Extra könnyű versenyautók Szenergycar Lausitz ringen 2009-ben alumínium váz, karbonszálas karosszéria 93 % töltés/fogyasztás arány- felhős időben Fogyasztás: 278 W/s Töltés: 258 W/s 1468 km/kWh 12.973 km/l 149 kg 2014.11.06. Lőrincz Illés

1. D Extra könnyű versenyautók Szevolution car A 2010. évi Shell Eco-marathon győztese napelemes városi autó kategóriában, 138 kg, 1,3*1,3*3,5 m Először pozitív energia mérleggel ebben a kategó-riában, 109% 6.9 m2, 417 W/s Motorok fogyasztása: 381 W/s ∞/km 2014.11.06. Lőrincz Illés

2. Hagyományos, kisméretű járműkategória Venturi Eclectic, francia golfautó Kis fogyasztás, károsanyag kibocsátás nincs Nap és szél energiáját hasznosítja, villamos motor hajtja Ára 24,000€-tól indul 2.5 m2 szolár panel 50 km/h 50 km hatótáv 2014.11.06. Lőrincz Illés

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Szolár panelek a Ford Transit kisteherautón 500W/s optimális töltési teljesítmény a 6 m2 napelemből Akkumulátor feszültség több, mint 400 V DC -DC konverter 120V-ból készít 400 V-ot 2014.11.06. Lőrincz Illés

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Tömegközlekedésben használt "Solarve" névre keresztelt busz Okayama-ban hibrid dízel- villamos busz A tetőre telepített Sanyo napelemek generálnak 798 W teljesítményt a világítás és légszűrő számára. 2014.11.06. Lőrincz Illés

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Napelemes tetejű busz tisztítja a belső levegőjét a járműnek. A négy szolár modul tölti az akkumulátorát a busznak és így már bekapcsolható a lég- kondi, illetve internet akkor is, amikor nem működik a dízelmotor. 2014.11.06. Lőrincz Illés

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel A Tindo elektromos busz Adelaide-ben Újzélandon. A Szolár busz projektet- 700 kW teljesítményű photovoltaikus erőmű tölti. 11db zebra akkumulátora sodium / nickel chloride-ból áll. 200 km hatósugár Töltéskor percenként 1 km-nyi energiát tölt 2014.11.06. Lőrincz Illés

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Kis villamos vonat A napelemes töltésű villamos hajtású motorkocsi a Királyréti Erdei Vasútnál. 3 fázisú aszinkron motor hajtja. 2014.11.06. Lőrincz Illés

Következtetések: A napelem modulok használata egyre inkább elterjed az új közlekedési eszközöknél. Sok féle jármű típusnál használhatunk napelemeket. Még vasúti járműves alkaImazást is találtam. 2014.11.06. Lőrincz Illés

Köszönöm a figyelmet! SZElectry-city 2013-ban Amsterdamban Kontakt: lorinczi@sze.hu SZElectry-city 2013-ban Amsterdamban 0,6 m2 napelemmel 2014.11.06. Lőrincz Illés

2014.11.06. Lőrincz Illés