Az alternatív vitarendezés, az érdekalapú tárgyalás és a resztoratív technikák bevezetése a szakképző intézmények működési és nevelési gyakorlatába.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Japán és amerikai üzleti partnerrel
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
Egészségügy Betegjogok.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
A szóbeli közlés felépítése
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Magyar Bíróképző Akadémia február.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
interperszonális személyiség-koncepciója
Konfliktus és konfliktuskezelés
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(3) december 5.
Konfliktuskezelés - mediációval
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja 1 Mediációs kutatás Összefoglaló OBmB, november – a közvetítői.
A közvetítői eljárás pártfogó felügyelői tapasztalatai
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Mediátor képzés Kártérítés.
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Intézményi akkreditációs lajstromszám: AL – 1868 Intézményi nyilvántartási.
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A Mediáció.
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Autonómia és felelősségvállalás
Mediation and Restorative Justice in Prison Settings Empirikus kutatás- OKRI Kísérleti modellprogram –Foresee Partnerek: Balassagyarmati Fegyház.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.

Családbarát munkahelyek és települések kialakításának támogatása Milyen értéket kínál a pályázónak a program?
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Mediátorképzés Büntető mediáció.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
SZERVEZETI MEDIÁCIÓ Mediációs Műhelytalálkozó Zajkás Gergely DHL Supply Chain.
Nagykanizsa július – HEP munkatalálkozók tapasztalatainak összegzése- a szervezetek szemével Közös fellépési lehetőségek a tapasztalok.
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kognitív és emotív jelentés
Néhány ábra (Büntető eljárás- 2)
Előadás másolata:

Az alternatív vitarendezés, az érdekalapú tárgyalás és a resztoratív technikák bevezetése a szakképző intézmények működési és nevelési gyakorlatába

„A mediáció lényege, hogy képes a feleket egymás felé fordítani, de nem úgy, hogy szabályokat kényszerít rájuk, hanem segít megteremteni kapcsolatuk újszerű és közös felfogását, melynek révén megváltozik a két fél egymáshoz való viszonyulása.” (Riskin,1994.)

„A mediáció a vita kimenetelét alapvetően magukra a felekre bízza „A mediáció a vita kimenetelét alapvetően magukra a felekre bízza. Felmenti őket a kívülálló, magasabb rangú hatóságok véleménye és szabályai alól, legyenek ezek jogi vagy más természetűek. Ezen túlmenően a mediáció nem csupán azt engedi meg, hogy a felek maguk állítsanak fel szabályokat az elfogadható megoldás érdekében, hanem arra is készteti őket, hogy találjanak olyan megoldást, amelyet saját hatókörükben meg tudnak valósítani, vagyis a felek állítják fel a szabályokat, és ők teremtik meg a vita megoldásának feltételeit is.” Alfini-Press-Sternlight-Stulberg 2001

Kooperatív és kompetitív konfliktus

A mediáció szakaszai Szakaszok Célok A mediátor feladata 1. A mediációs ülésmegnyitása Mediációs szerződés megkötése, melyben rögzítik az alapszabályokat, illetve a felek elköteleződnek arra, hogy egymással együttműködve, aktívan részt vesznek konfliktusuk megoldásában. A felek személyiségéhez, igényeihez, pillanatnyi állapotához igazodó hangnem kialakítása és légkör megteremtése az együttműködés érdekében. 2. Az információk összegyűjtése Mindkét fél saját szemszögéből ismerteti a konfliktus kialakulását, tartalmát, a megoldására tett korábbi próbálkozásokat. Feltáró szakasz: tények, nyílt és rejtett érdekek, érzések, motivációk, indulatok, előítéletek, projekciók, attribúciók kerülnek felszínre a történetmesélés során – többnyire még monológok formájában. A felek inkább egymásról, mint egymáshoz beszélnek: vö. Én-Az reláció. Segít, hogy a felek kifejezzék aggodalmaikat, megfogalmazzák szükségleteiket, katalizálja az elszabaduló érzelmeket, mederben tartja a vitát, fenntartja a felek közötti erőegyensúlyt, rövid kérdések segítségével igyekszik minél több információt összegyűjteni a konfliktussal kapcsolatban.

A mediáció szakaszai Szakaszok Célok A mediátor feladata 3. A megvitatandó témák listája A közös álláspontra utaló, érzelmi szempontból meghatározó, valamint tartalmilag fontos kérdések elkülönítése az információhalmazból. A lényeges pontok elválasztása a lényegtelenektől, a panaszok állításokká alakítása, a szubjektív és érzelmi alapú megnyilvánulások átfordítása a szükségletek nyelvére. 4. A felsorolt témák megtárgyalása Egymás szempontjainak, szükségleteinek, érdekeinek megismerése, mérlegelése és jobb megértése, ezáltal saját céljaik és a konfliktus átértékelése. Objektívebbé válnak, a kezdeti monológokat felváltja a dialógus. Biztonságos légkört teremt, elismeri az együttműködést, bátorítja a passzív felet; különbséget tesz a közlések tárgyi és viszonyszintje között; átfogalmaz, visszatükröz, értelmez. 5. A megállapodás kidolgozása Brainstorming. A felek figyelme, miközben a megoldásra irányuló ötleteiket sorolják, a múlt sérelmei helyett immár a jövő lehetőségei felé fordul. Majd az ötletekből kiválogatják a megvalósíthatókat és a közösen elfogadhatókat. Nem ad tanácsot, nem hoz döntéseket, még csak nem is sugalmaz alternatívákat. Abban segít a feleknek, hogy maguk jussanak el a mindkettőjük számára elfogadható megoldás(ok)ig.

A mediáció szakaszai Szakaszok Célok A mediátor feladata 6. A megállapodás megfogalmazása és rögzítése Nem jogi szerződés, inkább a konfliktus megoldásához szükséges kötelezettségek összegzése; rögzíti, hogy a felek miben jutottak egyezségre, a jövőben milyen feladatok és kötelezettségek hárulnak rájuk, s milyen határidőkkel. Segít, hogy a megállapodás részletes, konkrét és kivitelezhető legyen. 7. A mediációs ülés lezárása Amennyiben a felek nem jutnak konszenzusra, további ülések szükségességének megvitatása. Megállapodás esetén, de annak hiányában is, összefoglalja a folyamatot; kifejezi elismerését a feleknek; rámutat azokra a pontokra, amelyekben közeledtek az álláspontok, s melyekben sikerült megegyezni. 8. Az eset nyomon követése Amennyiben a felek igénylik, biztosítják őket a kapcsolattartásról, a megállapodás betartásának nyomon követéséről. Lehetőséget teremt később felmerülő kérdések tisztázására.

A büntető és a helyreállító szemléletben mutatkozó eltérések Büntető igazságszolgáltatás Helyreállító igazságszolgáltatás 1. A bűn/bűntett az állam elleni vétek. A bűntett személy-személy elleni vétek. 2. A múltra koncentrál, a bűntettre, amit az elkövető végrehajt. A problémamegoldásra fókuszál, amit a jövőben a helyreállítás érdekében tenni kell. 3. Folyamatos ellentétes viszony az elkövetővel szemben. Párbeszédes és egyeztető viszony. 4. A büntetés kiszabásának célja: megtorlás, elrettentő példa. Visszaállítás elrendezése: jóvátételben való megegyezés, mindkét oldalon a helyreállítást célozza meg. 5. Beavatkozás-centrikus: az elkövetővel szemben az állam részéről. Megismerés-centrikus: a sértett és az elkövető helyzetének megismerése, a sértett kárigényének rendezése; az elkövető bátorítása a felelősségvállalásra. 6. A bűncselekmény pusztán jogi definíció: minden morális, szociális, gazdasági és egyéb szempont mellőzése. A bűncselekmény értelmezése széles: morális, szociális, gazdasági és egyéb szempontok figyelembevétele. 7. A bűn bélyege eltávolíthatatlan – stigmatizáló. A bűn bélyege eltávolítható: a helyreállító folyamat következményeként. 8. Elfogadhatatlan a megbánásra és bocsánatkérésre való biztatás. Mindkettő lehetséges alternatíva az elkövető számára.

A konfliktus interakciójának megváltozása Forrás: Bush és Folger (2005). The promise of mediation. p. 55.

A projekt megvalósulásához a támogatást a Munkaerő-piaci Alap terhére a Nemzeti Erőforrás Minisztérium biztosítja

Köszönjük figyelmüket Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Alternatív vitarendezés projekt www.mediacio.ofi.hu