A romantika művészetfelfogása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mi az a SLAM POETRY?.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Művészet By: Turi Krisztina.
József Attila / / Tóth Márta.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Kölcsey Ferenc Készítette: Bakay Bea.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
Friedrich Hölderlin 1770.március június 7.
A magyar felvilágosodás irodalomból
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
Felvilágosodás Bevezető óra.
Az ógörög líra születése
Készítette: Szatmári Kinga
Zene és Liturgia?!.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A romantika.
„Sztárok” az irodalomban
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A szimbolizmus.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A görög és római kultúra
A romantika.
Bevezetés a filozófiába
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Dráma Irodalmi mű.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Ars poeticák 26/A.
Romantika.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Kant ( ) a szépről és a zseniről
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A felvilágosodás esztétikája
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
A német romantika Novalis.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Levelek Iris koszorújából 1909
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A romantika.
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Madách Imre Útravaló verseimmel.
A Blaha Lujza téri Népszínház
Előadás másolata:

A romantika művészetfelfogása

Művelődéstörténeti-művészeti-szellemi háttér Szembefordulás a felvilágosodás egyoldalú ész-kultuszával, a vallásos érzés megerősödése. A történelmi hagyományok újrafelfedezése (lásd pl. történelmi regények: W. Scott). A népköltészeti alkotások gyűjtésének és feldolgozásának kezdetei (pl. Németország: Herder). Romantikus művészet: az éles kontrasztok kedvelése, szembefordulás a klasszicizmus harmonikus szép-felfogásával (pl. a rút ábrázolása), a fantázia szerepének hangsúlyozása, a szélsőséges érzelmek ábrázolása, a költészet és a zene mint kitüntetett művészeti ágak, egzotikus témák kedvelése, a műfaji határok átlépése, gyakran töredékesség.

A korai német romantika művészetelmélete (18-19. sz. fordulója) A „jénai kör”: Novalis, F. Schlegel, A. W. Schlegel. Athenaeum folyóirat. Alkotóművészet, kritika és művészetelmélet összefonódása. Nem írtak átfogó rendszeresztétikát. Jellemző kifejezési formájuk a töredék, aforizma (‚tömör, szellemes mondás, gondolattöredék’). Költészet, bölcselet és vallás egységének hirdetése.

Novalis (1772-1801) töredékei Költő és író (lásd Heinrich von Ofterdingen c. regény, Himnuszok az éjhez c. misztikus vers-ciklus). Töredékek: A hagyományos utánzás-elméletek elutasítása: „A költészet az igazán abszolút való.” A zseni (géniusz) eleve költői, a költő az igazán „morális ember”. „Az élet értelmét csak művész találhatja ki.” A valódi költő „mindentudó”. A teremtő fantázia szerepének hangsúlyozása. „A világot romantizálni kell”: az emberi lét minőségi meghatványozása.

F. Schlegel (1772-1829) a művészetről Író, kritikus és művészetelméletíró. 116. Töredék: a romantikus költészet egyesíti a szellemi és társadalmi élet legkülönbözőbb formáit: „A romantikus költészet az egyetemesség haladó költészete. Rendeltetése nemcsak az, hogy a költészet szétkülönült műfajait ismét egyesítse, és a költészetet összekapcsolja a filozófiával és a retorikával. Szándéka és feladata költészetet és prózát, zsenialitást és kritikát, műköltészetet és természetes költészetet is hol keverni, hol vegyíteni, a költészetet élővé és társassá, az életet és a társadalmat költőivé tenni, az élcet költőiesíteni, a művészet formáit mindenféle alkalmas műveltséganyaggal megtölteni és telíteni, s a humor lendületével átlelkesíteni.”

Kritikai töredékek: tudomány, filozófia és költészet egysége: „A modern költészet egész története szüntelen kommentár a filozófia rövid textusához: Legyen minden művészet tudomány, minden tudomány művészet; egyesüljön poézis és filozófia”. (115.) Eszmék: A vallás sajátos, szubjektív értelmezése („művészetvallás”): „Csak a vallás által lesz a logikából filozófia; csak belőle fakadhat minden, amivel az több merő tudománynál. És vallás nélkül az örök, teljes és végtelen poézis helyett csak regényekig jutunk, vagy ama játszadozásig, melyet ma szépművészetnek neveznek.” (11.)

A művésznek saját vallása van: a végtelenről alkotott önálló nézete Az ember természetes állapota, hogy zsenivel rendelkezzék. (19.) „Minden teljes emberben géniusz él. Az igazi erény a zsenialitás.” (36.) „Művész az, akinek centruma önmagában van.” (45.) Természettudomány és költészet összekapcsolása: „Ha a fizika mélyére akarsz hatolni: engedd, hogy beavatást kapj a poézis misztériumaiba.” (99.)

Beszélgetés a költészetről: dialógus formában megírt tanulmány. A mitológiáról: egy új mitológia megteremtése szükséges a költészet megújításához: „Az új mitológiának a szellem legmélyéből kell megteremtődnie; minden műalkotások legművészibb alkotása lehet csak, mert át kell fognia az összes többi műalkotást, hogy lenne a poézis ősi forrásához új patak-ágy és szent edény, lenne maga a végtelen vers, mely minden költemény csíráját magában hordozza..”