Általános és középiskolai könyvtárosok szakmai továbbképzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai Könyvtári Világnap
Advertisements

2008/2009-es tanév Oktatáskutató és Fejleszt ő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Összeállította: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári szakreferens.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Szóbeli vizsga és szervezésének kérdései mindkét szinten
2007/2008-as tanév Oktatáskutató és Fejleszt ő Intézet – Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum.
Könyvtárismeret Dokumentumok típusai.
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Könyvtárhasználati verseny
MKE 44. Vándorgyűlése Helyismereti Szekció Győr, július 13. péntek Magdics Erika Szabadhegyi Magyar-Német Középiskola, Győr.
Képességszintek.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Általános könyvtárismeret
Információ feldolgozása
INFORMATIKA KÖNYVTÁRHASZNÁLATI TÉMAKÖR II.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Hagyományos és nem hagyományos dokumentumok a könyvtárban
Könyvtárhasználat.
Raktári jelzet a könyvtárakban
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Gazdasági ismeretek.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A SZAKDOLGOZAT.
A dokumentumrögzítés története:
A könyvtárak rendje Hozzáférhetőség szempontjából a könyvtárakban megkülönböztethetünk zárt raktárat és szabadpolcos tárolást. A zárt raktárhoz csak a.
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Könyvtári ismeretek 5. osztály Készítette: Czékus Lívia
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
KÖNYVTÁRISMERET.
Így készítek fel a „Bod-ra”…. A verseny három fordulós: 1. iskolai forduló 1. iskolai forduló 2. megyei/fővárosi forduló 2. megyei/fővárosi forduló 3.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
A NYANYELVI ISMERETEK ÉS KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSE A T EHETSÉGHIDAK P ROGRAMBAN Abaújszántó, május 22. Tehetségnap Vezető fejlesztő: Nagy Ottóné Fejlesztő:
MKE XXXI. Vándorgyűlés, Papa Tankönyvek a könyvtárosképzésben Tóvári Judit főiskolai tanár Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger Tóvári Judit.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
Könyvtár: Nagyobb mennyiségű könyvnek rendszerezett (közhasználatra szánt) gyűjteménye. Szerepe: beszerezni, őrizni, hozzáférhetővé tenni a tudást és az.
Dokumentumok  Minden jog fenntartva. A dokumentum A dokumentum: az ismereteket tartalmazó információhordozó. Ez lehet tárgy, könyv, folyóirat,
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Szülői értekezlet
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
SZFP II Kompetenciamérés
Elektronikus szótárhasználat

Tanácsok a portfólió készítéséhez
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Előadás másolata:

Általános és középiskolai könyvtárosok szakmai továbbképzése Így készítsük fel diákjainkat a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyre! Általános és középiskolai könyvtárosok szakmai továbbképzése Budapest, 2014. november 26.

A verseny története 1. 1993/94-től országos verseny 2. 3 fordulós: iskolai, megyei, országos 3. Írásbeli és szóbeli is 4. 5-6. osztályosoknak a Bod Péter Társaság szervezi – Ugrin Gáborné Majoros Márta emlékére http://bodpetertarsasag.blog.hu 5. 7-10. osztályosok két kategóriában versenyeznek az OFI-OPKM szervezésében http://www.opkm.hu

A verseny célja a tehetséggondozás a tanulók információs műveltségének a fejlesztése az önálló tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése az információs műveltséget és a forráshasználati képességeket mozgósító tudás mérése, értékelése

Milyen diákot válasszak erre a versenyre? 1. kitartó – októbertől áprilisig tartó folyamatos munka 2. kifejezőkészsége, fogalmazási készsége jó – szóbeli és írásbeli forduló is van 3. kommunikációs készsége fejlett – a szóbeli 3 fős zsűri előtt zajlik 4. ötletgazdag, kreatív – projektfeladatok várnak rá

Kit válasszak? 5. döntéshelyzetben gyors – más diák használja az általa is választott dokumentumot 6. sokoldalú – többféle dokumentumtípust kell használni 7. logikus – szóban indokolnia kell a megoldást 8. műveltség, széles látókör – nem a tananyagot kérdezik

Ilyen készségek szükségesek 9. szövegértése pontos legyen 10. gyakorlati érzék – a feladatot az ő élethelyzetéhez igazítják 11. helyesírása pontos legyen a szöveg képe rendezett, a külalak tetszetős legyen – a vázlatát, jegyzetét elkéri a zsűri kudarctűrő képessége legyen

Hogyan készüljünk? Általános könyv-és könyvtárhasználati ismeretek – korábbi évek feladatlapjainak kitöltése, kézikönyvek használata, tájékozódás a könyvtár tereiben, a raktári jelzetek, az ETO gyakorlása, a dokumentumtípusok ismerete, a könyv tájékoztató apparátusának megismerése, periodikumok legfontosabb adatainak keresése

Gondolattérkép készítése Az idei téma mely ETO-számokkal hozható kapcsolatba? Pl. Radnóti és kora 0 – ált. lexikonok, múzeumok 1 - filozófiai, bölcseleti írásai 2 – vallás – Sík Sándor papköltő keresztelte meg, a tanára is volt 3 – módszertan, oktatás, nevelés

Gondolattérkép 7 – képzőművészeti alkotások Radnótiról 8 – műveinek műfaji sajátosságai, műveinek értelmezése, kortársai, műfordításai, magyar és világirodalmi lexikon, irodalmi fogalomtár, egynyelvű és kétnyelvű szótárak, értelmező szótár, magyar irodalmi helynevek 9 – történelmi és földrajzi atlasz, útikönyvek, életrajzi lexikon, művelődéstörténeti könyvek

Búvárkodás a könyvtárban 1. A szak-és szépirodalomban Radnótiról keresünk szövegeket 2. Szövegértési feladatokat oldunk meg 3. A kézikönyvekben szócikkeket keresünk 4. Folyóiratokat böngészünk - online is 5. A megyei könyvtár állományában is kutatunk, kölcsönzünk is 6. A forrásokról bibliográfiai leírást készítünk

Búvárkodás az interneten Radnótiról és kortársairól keresünk képeket, szobrokat, festményeket, szövegeket, kritikákat, földrajzi helyeket, ahol megfordultak Verseivel, köteteivel ismerkedünk Ráhangolódunk, beszélgetünk kötetlenül Házi feladatként versolvasás, szövegértés, internetes portálok felkeresése

Feladatlapok kitöltése Feladattípusok kérdés-válasz: egy feltett kérdésre válasz, adat keresése, megfogalmazása választás: adott felsorolásból választani a megadott szempontok szerint fogalommagyarázat ajánlás: pl.: könyv, folyóirat rejtvény: keresztrejtvény kitöltése, készítése igaz-hamis: állítások helyességének megállapítása, adatokkal való alátámasztása, indoklása kronológia: események időrendezése csoportosítás: valamilyen megadott vagy szabadon választott szempontok szerinti csoportosítás

Ilyen típusú feladatlapot készítek csoportosítás: valamilyen megadott vagy szabadon választott szempontok szerinti csoportosítás párosítás: két összetartozó elem azonosítása, jelölése vaktérkép: földrajzi helyek jelölése térképen sorrendezés : betűrend, időrend értelmezés :(szöveg, kép ...): különböző szövegtípusok, képek, ábrák, grafikonok, menetrendek … értelmezése, azok segítségével feladatok megoldása érvelés: információkkal, érvekkel alátámasztott szöveg fogalmazása kiegészítés: megadott szöveg, adatsor, verscím … kiegészítése, befejezése

hivatkozás forrás megadása felhasznált irodalomjegyzék összeállítása források jellemzése ismeretterjesztő műfajok jellemzőinek kiválasztása katalóguscédula értelmezése katalóguscédula hiányzó adatainak pótlása szövegrészlet műfaji besorolása folyóirat jellemzése szócikk írása elektronikus katalógus használata raktári jelzet megállapítása Találkozhattak-e? Megtörténhetett-e? képfelismerés művészeti alkotások keresése a témában

Kreativitást igénylő feladatok Készíts Wikipédia szócikket a levegőről! (ismerni kell a témát és a szócikk felépítését is) Mátyás királyról legyen Faceebook-oldalad! (kortársai, „ismerősei” – földrajzi helyek, épületek is, levelezése) Szerkessz meghívót egy tudományos emlékülésre – Kopernikusz – évfordulóra -, s állíts össze programot három napra! Szerkessz kislexikont az erdőről! 20 szócikk szerepeljen benne! Radnóti nyomában – Állíts össze programot osztálykirándulásra három napra! (múzeumok - belépődíjak, látnivalók, közlekedés, étkezés, költség,stb.)

6. Készíts társasjátékot – 4 kérdező és 4 válaszkártyát tervezz a tömegközlekedés témájában! 7. Tervezz meg egy kiállítást, aminek témája a környezetvédelem! - az erdő és a levegő témaköréhez (kiállított tárgyak, meghívottak, helyszín, melyik korosztálynak szól) 8. Készíts prezentációt, amelyben bemutatod a versenyünk névadójának életútját, jelentőségét! Minél több forrást használj fel! 9. Tervezd meg egy folyóiratnak a rovatait, aminek a témája a család! 10. Tervezz programot az Érsekkertbe a madarak és fák napja alkalmából 6-14 éves diákoknak! (a biodiverzitás) A felkészülésre másfél-két óra áll rendelkezésre, az előadásra 10-15 perc.

Az értékelés szempontjai Hogyan tájékozódik a diák a könyvtár tereiben? Ki tudja-e választani a megfelelő dokumentumtípust? (többfélét) Ismeri-e a dokumentum tájékoztató apparátusát? Jártas-e a kézikönyvek használatában? A dokumentumok illusztrációit be tudja-e építeni a munkájába? A periodikákban eligazodik-e? Az internetes portálokon hogyan tájékozódik? Tud-e szabályosan jegyzetcédulát készíteni? Tud-e a felhasznált dokumentumokról bibliográfiai jegyzéket készíteni? Tartalmi és formai követelményeknek megfelel-e a munkája? Jól gazdálkodik-e az idővel? Mindezeket a zsűri a felkészülés közben figyeli.

A zsűri előtt A vázlatot, a kész munkát( plakátot, képeslapot, társasjátékot) áttekintik - szövegértés, lényeglátás, esztétikai követelmények Szóban 10-15 percben előadás/ prezentáció következik – félreproduktív szöveg A kommunikáció nem nyelvi jeleit is használja felelete közben! Fontos, hogy a tanuló érvelni tudjon, mit miért így csinált! (határozott fellépés, magabiztosság, jártasság a témában) Könyvtári szakszavakat használjon az előadás közben! Indokolja azt is, hogy mit tett volna másképp, ha több ideje van! Készítette: Csatóné Poczok Katalin cspkati4@gmail.com könyvtárostanár Egri Ward Mária Általános Iskola és Gimnázium

A verseny iskolai fordulója

Országos döntő a Veres Pálné Gimnázum könyvtárában – 2010-ben

Az országos verseny 3. helyezettje 2012 tavaszán

Országos döntő 2013 tavaszán

Az élmezőny 2006-ban – Székesfehérvárott