Agrár és környezetvédelmi kérdések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
Advertisements

európai parlamenti képviselő
KAP Összeállította: Németh Tamás
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
2009. évi éves előrehaladási jelentés
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A különleges tejtámogatás
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Közvetlen támogatási lehetőségek között
Vidékfejlesztési Program
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
Agrártámogatások és vidékfejlesztés
Vidékfejlesztési irányok között Magyarországon
Vidékfejlesztési Program
Az MNVH szerepe a helyi gazdaságfejlesztésben
Vendégh Edit A KAP reform legtöbbet emlegetett eleme: a zöldítés
Vidékfejlesztési program
Vidékfejlesztési program
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Vidékfejlesztési program
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az MNVH szerepe és a Vidékfejlesztési Program
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
Az agrárágazat aktualitásai
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az agrártámogatások új rendszere
A közös agrárpolitika első éve, az agrártámogatások új rendszere
A Vidékfejlesztési Program
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Teljeskörű Pénzügyi Szolgáltatások a Pannon Takarék Banknál
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Előadás másolata:

Agrár és környezetvédelmi kérdések A FEJÉR MEGYEI TESZÖV 2015. évi téli tanfolyam PARK INN HOTEL, Sárvár – 2015. január 29. Agrár és környezetvédelmi kérdések Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne!

Az elmúlt 10 évről…

Alapmegállapítás a mezőgazdaságról A magyar mezőgazdaság az elmúlt 2-3 évtizedben nem volt olyan kedvező gazdasági kondícióban mint az elmúlt három évben. Forrás: Kapronczai István, AKI

Kifizetett támogatások források szerinti megoszlása Forrás: AKI számítás VM + MVH adatok alapján Forrás: Kapronczai István, AKI

A termelési érték arányos jövedelmezőség változása néhány kiemelt üzemtípusnál Forrás: Tesztüzemi adatok alapján az AKI Vállalkozáselemzési Osztálya Forrás: Kapronczai István, AKI

Alapmegállapítás az élelmiszeriparról Az teljes termékpálya kritikus pontja ma az élelmiszeripar Forrás: Kapronczai István, AKI

Az élelmiszeripari termelés volumenindexének változása (2002 = 100,0) Forrás: KSH Forrás: Kapronczai István, AKI

Az élelmiszeripar támogatása a vizsgált időszakban Forrás: APEH (élelmiszeripar) és VM (agrárágazat) adatok alapján saját szerkesztés Forrás: Kapronczai István, AKI

Alapmegállapítások a piaci lehetőségek kihasználásáról A hazai piacon a tíz év alatt bővült az import élelmiszerek aránya Nőtt az exportteljesítmény, de további feladat a félkész és késztermékek kivitelének bővítése. Forrás: Kapronczai István, AKI

Az agrár-külkereskedelem alakulása Forrás: KSH Forrás: Kapronczai István, AKI

Alapmegállapítás a vidékfejlesztésről Az ágazati fejlesztési források alapvetően a mezőgazdasági termelés megerősítését szolgálták, a vidéki térségek fejlődéséhez elsősorban az alapszolgáltatások színvonalának szerény mértékű növelésével járultak hozzá. Forrás: Kapronczai István, AKI

EU társfinanszírozású vidékfejlesztési programok forrásai (2004-2013) Megjegyzés: SAPARD, AVOP, NVT, valamint az ÚMVP adatai 2014. február 25-i állapot szerint. Forrás: MVH, VM Forrás: Kapronczai István, AKI

A vidékfejlesztési programok előnyei Lehetővé tették az EMVA források elköltését. Megmozgatták a vidéket anyagiakban, szellemiekben. Számos területen biztosítottak elvi fejlesztési lehetőséget. Teret nyertek a közösségi kezdeményezések. Forrás: Kapronczai István, AKI

A vidékfejlesztési programok hiányosságai: Eredendőek megoldó és nem gerjesztő jellegű fejlesztéseket ösztönöztek. illúziókat gerjesztettek, mert a megoldó jelleghez relatíve kevés volt a pénz, holott abszolúte sok Erősek voltak bennük a lobbi érdekek alacsony hatékonyságú vagy nem hasznosuló fejlesztésekre is költötték a pénzt Új kihívások jelentek meg az elmúlt évtizedben, amelyeket nem vettek figyelembe Forrás: Kapronczai István, AKI

Összefoglaló megállapítások Rossz pozícióban és alkukkal léptünk be (25%-ről indulás) A SAPS bevezetése rontotta az állattenyésztés helyzetét, különösen a sertés és baromfi ágazatot hagyta eszközök nélkül. Egyszerűen lehetet hozzájutni a területalapú támogatásokhoz (javuló kifizetési rendszer) Emiatt és a termeléshez kötött támogatások csökkenése okán romlott a növénytermesztés/állattenyésztés aránya A 2004-2013 közötti időszakban összesen 4 827 milliárd Ft támogatás tényleges kifizetése realizálódott az ágazatban, melynek 70%-a származott uniós forrásból. Jó termés esetén nem voltak (nincsenek) tároló kapacitások

Összefoglaló megállapítások A szántóföldi növénytermesztés helyzetének látványos javulása mellett, kevésbé pozitívan alakult a kertészet, és az állattenyésztés teljesítménye. Az élelmiszeripar a szerkezeti, hatékonysági problémák miatt nem tudta állni a versenyt a nyugat-európai konkurenciával Összességében tehát az EU-s agrár-, vidékfejlesztési támogatások szerkezete befolyásolta az agrárgazdaság egyes ágazatainak eredményességét, de szintén fontos tényező a felerősödött piaci verseny, illetve a csatlakozás előtti technológiai fejlesztések elmaradása.

Az EMVA társfinanszírozásában megvalósuló vidékfejlesztési program kötelezettségvállalási és kifizetési adatai Forrás: MVH

Várható változások a közvetlen kifizetéseknél (EMGA)

2014. átmeneti év (1310/2013/EK/EP rendelet alapján) A Bizottság szerinti éves keret (euróban) (a) 1 272 786 000 Ennek megfelelően, a 68. cikk szerinti 10% (b) 127 278 600 különleges tejtámogatás 3,4% 43 274 724 különleges rizstámogatás 0,1% 1 272 789 kérődző szerkezetátalakítási program 3,38% 43 020 166 dohány szerkezetátalakítási program 1,83% 23 291 983 zöldség-gyümölcs szerkezetátalakítási program 0,68% 8 654 944 biztosítási díjtámogatás 0,61% 7 763 994 Elkülönített jogcímek (c) 46 157 000 elkülönített cukor 41 010 000 elkülönített zöldség-gyümölcs 4 756 000 elkülönített bogyós gyümölcs 391 000 Összes levonás (d)=(b)+(c) 173 435 600 2014. évi SAPS keret (a)-(d) 1 099 350 400 2014. évi fajlagos SAPS összeg 227,65 €/ha Forrás: Vásáry Miklós, FM

Hazai költségvetési eredmények Az EU közös költségvetésének főösszege a 7 évre vonatkozóan 960 milliárd euró, ami 3,5%-kal, ezen belül a KAP költségvetése pedig 11%-kal (421-ről 373 milliárd euróra csökkent és már 28 tagország között oszlik meg) kevesebb mint 2007-2013, de továbbra is a második legnagyobb kiadási tétel maradt. 2007-2013: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 10,4 milliárd euró 2014-2020: Magyarországon az első és a második pillér kerete (folyóáron) 12,3 milliárd euró, ami 1,9 milliárd euró (folyóáron) emelkedést jelent. A tagállamok közötti külső kiegyenlítés nem befolyásolja hazánk helyzetét, Magyarország éves közvetlen támogatási kerete közel 1.270-1.273 millió euró lesz Magyarország éves vidékfejlesztési kerete közel 490 millió euró lesz Magyarország részesedése a KAP költségvetéséből 2,4%-ről 3,2%-ra emelkedett. 2014 átmeneti év. Milliárd euró Közvetlen kifizetések (I. pillér) Vidékfejlesztés (II. pillér) 2007-2013 6,6 3,9 2014-2020 8,8 3,5 Forrás: Vásáry Miklós, FM

KAP új célkitűzései (2014-2020) Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása 2. Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ellentételezése és ösztönözése 3. Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása Forrás: Vásáry Miklós, FM

Megállapodás a KAP reformról 2013. június 24-25-i Mezőgazdasági és Halászati Miniszterek ülésén politikai megállapodás született, Az Európai Parlament november 20.-i jóváhagyását követően végleges jogszabály: 2013. december 17. A többi tagállammal együtt 2015-től számunkra is kötelező alkalmazni a reform új elemeit. Forrás: Vásáry Miklós, FM

Nemzeti felső összeghatár (millió EUR-ban) Magyarország 2014-2020 közötti közvetlen kifizetésekre vonatkozó nemzeti felső összeghatárának változatai Időszak Nemzeti felső összeghatár (millió EUR-ban) 2014 1 272,80 2015 1 271,60 2016 1 270,40 2017 1 269,20 2018 2019 2020 2014-2020 8 891,50 Forrás: Vásáry Miklós, FM

A közvetlen támogatások új rendszere Degresszivitás A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Degresszivitás + Alaptámogatás (BPS/SAPS) „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Nemzeti tartalék Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY Tagállam számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Zöldítés követelménye alól mentesül Kölcsönös megfeleltetés be nem tartása esetén közvetlen támogatása nem szankcionálható Forrás: Vásáry Miklós, FM

Alaptámogatás (SAPS) Legfontosabb eredmény: a jelenlegi SAPS rendszer tovább vihető akár 2020-ig = támogatást kaphat minden olyan gazdálkodó, aki az adott évben támogatási kérelmet nyújt be Kizárólag az aktív gazdák jogosultak közvetlen támogatásra akinek a mezőgazdasági tevékenysége nem jelentéktelen és/vagy akinek elsődleges üzleti vagy társasági tevékenysége mezőgazdasági A hazai érdekérvényesítés során egyszerűbb fogalom- meghatározásra törekedtünk és sikerült elérni egy szűk negatív lista alkalmazását, amely a kizárható területeket tartalmazza, amelyet a tagállam tovább bővíthet. Negatív lista: repülőterek, vasúti területek, vízművek, kereskedelmi ingatlanok, állandó sportterületek és rekreációs területek. Forrás: Vásáry Miklós, FM

„Zöld” komponens Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg 30%-a (konkrét értéke gazdálkodónként változhat) Általános érvényű (kivéve kisgazdálkodók), évenkénti és nem szerződéses formájú A kölcsönös megfeleltetés követelményein túlmutat Feltételei: Tárgyévben termesztett növények diverzifikálása Állandó gyepek fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (állandó kultúrával – ültetvény vagy gyeppel - fedett területen felüli jogosult területen) Forrás: Vásáry Miklós, FM

„Zöld” komponens I. – Terménydiverzifikáció I. Nem ugyanazt jelenti, mint a vetésváltás - a vetésváltás=időbeliség; termény diverzifikáció = térbeliség. Eredeti bizottsági javaslat 3 ha felett 3 különböző növény termesztése. Kompromisszumos feltétel: 10 ha alatt 1 növény, 10 ha szántó felett 2 növény (a fő növénykultúra a szántó terület legfeljebb 75%-át foglalhatja el), 30 ha szántó felett 3 növény termesztésének kötelezettsége (a fő növénykultúra nem teheti ki a szántóterület több, mint 75 %-át, továbbá a két fő növénykultúra együttesen nem teheti ki a szántóterület több, mint 95 %-át). Forrás: Vásáry Miklós, FM

„Zöld” komponens I. – Terménydiverzifikáció II. A téli terményeket és a tavaszi terményeket különböző növénykultúráknak kell tekinteni, még abban az esetben is, ha ugyanahhoz a nemzetséghez tartoznak. Mentesülő üzemtípusok: egy vagy több követelményt automatikusan teljesítők (pl. biogazdaságok, döntően gyepgazdálkodással foglalkozók, egyes tanúsítási rendszerekben - ekvivalens gyakorlat elismerése - résztvevő gazdaságok) valamint az állandó gyepterületek. Forrás: Vásáry Miklós, FM

„Zöld” komponens II. – Állandó gyepterület Csak 5%-ban lehetne csökkenteni a nagyságát a 7 év alatt, Kompromisszum szerint: tagállami szintű monitoring is megfelelő, A jelenlegi gyakorlatnak megfelelőn: visszaállítási kötelezettség (azon termelők esetén, akiknek olyan földterület áll a rendelkezésükre, amelyet korábbi időszakban állandó legelőként vagy állandó gyepterületként használt földterületből alakítottak át). Forrás: Vásáry Miklós, FM

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar). A bevezetés kétlépcsős: 2015-től a szántóterület 5%, majd egy 2017. évi felülvizsgálattól függően akár 7%. Egyenértékű gyakorlatok elismerhetőek akár a zöldítés mindhárom követelményére vonatkozóan, illetve többféle mentesülő gazdálkodási/területi típus (pl. egyes AKG programok, biológiai gazdálkodás). Forrás: Vásáry Miklós, FM

Fiatal gazdálkodók támogatása Kötelező, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a. Feltételei: 40 évnél fiatalabb termelő aki most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy gazdaságát az első támogatási kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül hozta létre. Legfeljebb 5 éven keresztül nyújtható. A támogatás felső területi korlátja 25 és 90 hektár között tagállami hatáskörben állapítható meg. Tagállami átlagtámogatás 25%-a adható a támogatható hektárszámig, Magyarországon 90 hektárig, ez kb. 64 €/ha. (Mintegy 9000 fiatal gazdával számolhatunk.) Forrás: Vásáry Miklós, FM

Termeléshez kötött támogatás önkéntes, legfeljebb az éves pénzügyi keret 13%-a (pl. nagymagvú hüvelyesek, len, kender, rizs, héjas gyümölcsűek, burgonyakeményítő, tej és tejtermékek, magvak, juh- és kecskehús, marha- és borjúhús, szárított takarmány, cukorrépa, gyümölcs és zöldség, valamint rövid vágásfordulójú fás szárú energetikai ültetvény.) plusz 2% kizárólag fehérjenövények támogatására Területi minimumküszöb: 1 hektár Magyarország célja e keret teljes felhasználása A termeléshez/teljesítményhez kötött támogatások társadalmi elfogadottsága hazánkban kedvezőbb és foglalkoztatást megőrző szerepe is van Forrás: Vásáry Miklós, FM

Kisgazdaságok egyszerűsített támogatása Önkéntes, a közvetlen támogatási keretösszeg maximum 10%-a fordítható a jogcímre Minden közvetlen kifizetést helyettesít Egyösszegű támogatás, melynek mértéke minimum 500 € maximum 1250 €/év/gazda. Legalább 1 hektáros területtel kell rendelkezni, aki nem érné el a normál rendszerben az 500 eurót, annál felkerekítik az átalány támogatást. 500 és 1250 euró között a normál rendszerben járó támogatásnak megfelelő összeget kap a termelő. Mintegy 80 ezer termelő vagyis a közvetlen támogatásokban részesülő összes termelő csaknem 50%-a kaphat egyszerűsített kisgazda támogatást. Forrás: Vásáry Miklós, FM

A közvetlen támogatások új rendszere Maradványelv érvényesülése: fajlagos értéke a tagállami pénzügyi boríték és az egyéb alkalmazott kötelező és önkéntes elemek függvénye Tagállami nemzeti boríték (2015: 1,272 milliárd euró) - Zöldítés (30,00%) - Fiatal gazdák (0,62%) - Termeléshez kötött (13,00%) - Termeléshez kötött fehérje (2,00%) - Kisgazdaságok (4,58%) Alaptámogatás (SAPS) (53,73%) Forrás: Vásáry Miklós, FM

Közvetlen kifizetések csökkentése (degresszivitás): kötelező, az alaptámogatások (BPS/SAPS) 150 ezer euró feletti összegére legalább 5%-os elvonást kell alkalmazni Figyelembe vehető a kifizetett munkabér és annak járulékai (gazdaságfehérítő és foglalkoztatás ösztönző hatású) Az elvont összegek az adott tagállamban vidékfejlesztés keretében felhasználhatóak (100%-os EU finanszírozás) 5%-os degresszivitás esetén az alábbi hatások várhatóak A kötelező degresszivitás nincs hatással az alaptámogatás mértékére.   Munkabérek figyelembevétele nélkül Munkabérek figyelembevételével Az elvonás mértéke (1 000 euró) 3 987 200 Az érintettek száma (db) 525 52 Forrás: Vásáry Miklós, FM

A közvetlen támogatások várható értékeinek* alakulása Támogatási jogcím Várható támogatási összeg SAPS + zöldítés: 214,2 €/hektár (137,5+76,7 €) Fiatal gazdák kiegészítő támogatása: 63,8 €/hektár Termeléshez kötött támogatások: ágazattól/teljesítménytől függő (összesen 190,6 M €/év) Kisgazdaságok egyszerűsített egyösszegű támogatása: (Kerekítés 500 €-ig, 500-1250 € között annyi támogatás, mint amennyi a normál rendszerben járna.) max. 1250 €/év/termelő * Becsült értékek Forrás: Vásáry Miklós, FM

AKG elképzelések

Az AKG 2014-2020 közötti időszakban Jelenleg az új EMVA rendelet [az Európai Parlament és a Tanács 1305/2013/EU Rendelete] szerinti prioritásokhoz kötődő intézkedések kidolgozása zajlik. Az AKG a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program 4. és 5. prioritásához kapcsolódik 4. prioritás - a mezőgazdasággal és az erdőgazdálkodással kapcsolatos ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása, különös tekintettel a következő területekre: 5. prioritás - az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint a karbonszegény és az éghajlatváltozás hatásaival szemben ellenállóképes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszeripari és az erdészeti ágazatban, különös tekintettel a következő területekre.

Az AKG 2014-2020 közötti időszakban A 2014 utáni időszakot tekintve kiemelt szakmai célkitűzés az eddigi eredmények megőrzése, javítása, valamint az önkéntes vállalások rendszerének további közelítése a célterületek természeti, környezeti adottságaihoz. A következő időszakban az AKG-tól elkülönülten működtetni tervezett „ökológiai termelés” intézkedés is hasonló célokat fogalmaz meg.

Az AKG 2014-2020 közötti időszakban A Nemzeti Vidékfejlesztési Terv, valamint az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program terület-alapú intézkedéseit megvizsgálva megállapítható, hogy miközben maguk az intézkedések alapvetően környezet- és természetvédelmi célokat igyekeztek szolgálni, addig csak részben sikerült azt elérni, hogy a jogcímek kedvezményezettjei valós környezeti szolgáltatásokért kapott kifizetésként, és ne „egyfajta top-up”-ként értelmezzék azokat. Lehetőség mutatkozik továbbá az intézkedések területi/környezeti megfontolások alapján történő hatékonyabb differenciálására, valamint az egymás mellett felvehető kifizetések jobb összehangolása is.

Az AKG 2014-2020 közötti időszakban A tervezői munka jelenlegi célkitűzése az, hogy megvizsgálva a korábbi időszakok AKG és kapcsolódó intézkedéseinek működési tapasztalatait, valamint hazánk egyéb környezet- és természetvédelmi stratégiáit, programjait és nemzetközi kötelezettségeit, egy olyan javaslatcsomagot állítson össze, amely alapján a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program elfogadása után a Vidékfejlesztési Minisztérium jogcímrendeletekkel kapcsolatos jogalkotói munkája elindulhat.

Javaslatok 2014-2020-ra Az AKG jogcím tekintetében a kidolgozás alatt álló rendszer egyik fő jellemzője, hogy nem a jelenlegi célprogram struktúra alapján épül fel, hanem a vállalható kötelezettségeket előírás alapon határozza meg. Eszerint minden gazdálkodó (szaktanácsadói segítséggel, illetve a technikai feltételek rendelkezésre állása esetén önállóan) a saját területi adottságai alapján valójában egyénre szabott célprogramokat állíthatna össze, amelyek az adott tájhoz és a gazdálkodó igényeihez történő jobb igazodást tennének lehetővé, miközben a rendszer felépítése jelentősen egyszerűsödne.

Javaslatok 2014-2020-ra A jelenlegi elképzelések szerint tehát a gazdálkodó az intézkedésbe bevonni kívánt területén művelési áganként meghatározott számú előírás-kombinációt - tulajdonképpen személyre szabott célprogramot - választhat. Adott esetben lehetőség lenne akár a korábbi célprogramok tartalmának gazdaság szintű összeállítására is - tehát a szakmai tartalom nem csökken - ugyanakkor a jelenlegi kötött célprogramos szerkezet ebben a formában megszüntetésre kerülne. A támogatási összeget – mint a jelenlegi rendszerben is – előírásonként kellene kiszámítani, vagyis az adott területre felvehető összes kifizetési összeg a felvett előírások számától és azok hozzáadott értékétől függene.

Javaslatok 2014-2020-ra Terület-használati kifizetési rendszer „2. generációs” agrár-környezetgazdálkodási kifizetési rendszer Képes kezelni az összes terület-alapon működő támogatási rendszert (KAT, AKG, NATURA) Nem célprogram, hanem előírás alapú támogatási (kifizetési) rendszer Az előírásokat nem blokkszinten, hanem gazdaságonként harmonizálja Megszüntethetőek a célprogramok közötti nagy aránytalanságok

Javaslatok 2014-2020-ra Lehetőség van az előírások további differenciálására az alábbi kategóriáknak megfelelően: Kötelező (minimális) előírások Területileg kötelező előírások (Érzékeny Természeti Területek; NATURA 2000 területek; Víz Keretirányelv, Nitrát Direktíva, Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése által érintett területek; szél- vagy vízeróziónak kitett terület; élővíz parti sávja) Választható előírások: A kötelező (minimális) előírások A területileg kötelezően választandó előírások A választható előírások köréből a gazdálkodó szabadon választhat

Az AKG 2014-2020 közötti időszakban Várhatóan maradnak az 5 éves kötelezettségvállalási periódusok. Az új rendszertől hatékonyabb forrásfelhasználás, kevesebb szankció és mérhetőbb környezeti hozadék várható A tervezet komoly szaktanácsadó háttér működtetését igényli A tervezett rendszer két legfontosabb eleme az önkéntesség és a területi különbözőségek kezelése Az agrár-környezetgazdálkodási és éghajlati kifizetések vonatkozásában az ország teljes területére rendelkezésre fog állni egy olyan előírás-készlet, mellyel a korábbi rendszer horizontális célprogramjaihoz hasonló, de legalább minimális környezeti hozzáadott értékkel rendelkező előírás-kombináció összeállítható.

Mindenkori cél: A gazdálkodóknak kifizetni a támogatást, nem az EU-nak visszafizetni! Ugyanakkor az AKG nem talált pénz, hanem a többlet kötelezettségek és kieső jövedelem ellentételezése céljából adott kifizetés. Mindenkinek körültekintően kell átgondolni, hogy milyen kötelezettség vállalással, és mekkora területtel kíván belépni az AKG támogatásba, hogy a vállalt kötelezettségeket a támogatási időszak teljes időtartama alatt be tudja tartani!!!

Várható változások a pályázatos kifizetéseknél (EMVA)

Az agrár- és vidékfejlesztési támogatások új rendszere Magyarországon KAP I. pillér közvetlen támogatások (uniós forrás) - FM piaci intézkedések (uniós forrás) - FM KAP II. pillér vidékfejlesztés (uniós és nemzeti forrás) - ME Nemzeti támogatási jogcímek (nemzeti forrás) - FM Forrás: Miniszterelnökség

Magyarország 2015-2020 közötti felső összeghatárai (alkalmazva mind a KAP I-ben a degressziót, mind a KAP II-ből az átcsoportosítást) Az 1. pillér forrása (2014-2020): 8 916 millió € (EU) A 2. pillér forrása (2014-2020): 3 430,6 m€ (EU)+ 714,4 m€ (HU) = 4 145 m€ Összesen: 13 061 millió € 300 Ft /EURO árfolyamon: 3 918 300 millió forint. Éves átlagban: 653 milliárd forint. Forrás: Miniszterelnökség

A Vidékfejlesztési Program 2014 - 2020 A magyar VP legfontosabb célkitűzései, prioritásai: Fókuszált fejlesztési célok: Vidéki munkahelyek megőrzése, fejlesztése = munkaigényes ágazatok; Kisebb gazdaságok differenciált segítése; Versenyképesség, termelési és jövedelembiztonság; Erőforrás-hatékonyság és környezetkímélő gazdálkodás; Korszerű tudásbővítés, tudástranszfer és innováció; Területi kiegyenlítés és fókuszálás; Vidéki települések erőforrás-hatékony működése (helyi alapanyagok, szolgáltatások, megújuló erőforrások és együttműködések) + 2 tematikus alprogram: Rövid Ellátási Lánc ( REL) és Fiatal Gazda (FIG) Forrás: Miniszterelnökség

VP források (300Ft/€) Cikk/ kód Intézkedés/alintézkedés/művelet megnevezése Teljes közkiadás (Mrd Ft) 14. cikk Tudás transzfer és információs akciók 8,62 15. cikk Tanácsadási szolgáltatás, üzemvezetési és helyettesítési szolgáltatások 13,63 16. cikk Minőségi rendszerek mezőgazdasági termékekre, élelmiszerekre 10,07 17. cikk Beruházás tárgyi eszközökbe 458,2 18. cikk Mezőgazdasági termelő potenciál helyreállítása/megelőzés 6,30 19. cikk Mezőgazdasági üzemek és vállalkozások fejlesztése 60,03 20. cikk Alapvető szolgáltatások és falumegújítás vidéki területeken 73,06 21-26. cikk Beruházások erdőterületek fejlesztésébe és erdő-megújításba 62,741 27. cikk Termelői csoportok létrehozása 25,24 28. cikk Agrár-környezetvédelem és éghajlatváltozás 191,46 Forrás: Miniszterelnökség

VP források (300 Ft/€) Cikk/kód Intézkedés/alintézkedés/művelet megnevezése Teljes közkiadás (Mrd Ft) 29. cikk Ökológiai gazdálkodás 63,24 30. cikk Natura 2000 és Víz Direktíva kifizetések 61,36 31. cikk Kifizetések természeti és egyéb sajátos hátrányokkal küzdő térségekben 22,86 33. cikk Állatjólét 43,53 34. cikk Erdő-környezetvédelem /genetikai erőforrások 15,50 35. cikk Együttműködés alapú fejlesztések 15,34 36. és 37. cikk Mezőgazdasági kockázatkezelés (pü. eszközei) 28,59 42-44. cikk EMVA LEADER (Helyi Fejlesztési Stratégiák és megvalósítás) 57,53   Technikai segítségnyújtás 26,13 Ebből MNVH funkciók 18,65 Összesen: 1243,50 Forrás: Miniszterelnökség

További újdonságok Természeti erőforrások juttatása a (kis)településeknek Önkormányzatok, illetve társulások is lehetnek kedvezményezettek 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet a kedvezményezett járások besorolásáról Az ÚMVP-DIT esetében a megvalósítási határidő ez év december 31-ről jövő év március 31-jére tolódott. De az utolsó kifizetési kérelmet is 2015. május 31-éig lehet benyújtani. Továbbá az integrált közösségi szolgáltató terek (IKSZT) is tovább - jövő év április 30-áig - vehetik igénybe a működtetési támogatásokat. Új egységes eljárásrend az összes OP-ben LEADER országos lefedettség, de… Tanyaprogram Termelő falu? Hungarikum pályázat még 2014. decemberében Forrás: Miniszterelnökség

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne!