Oktatáselmélet és gyakorlat általános problémái, kérdései Dr. Tóth András.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Az EEM helye a menedzsmentben
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
Pedagógus értékelési rendszer
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Alkalmazott nyelvészet I.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Oktatáselmélet és gyakorlat általános problémái, kérdései Dr. Tóth András

A didaktika általános problémái

Filozófiai, pszichológiai, pedagógiai alapok

Oktatástechnológia tartalmi összetevői Oktatástechnológiai célú produktumok. (Információhordozó, -rögzítő és -közvetítő rendszerek, információs és kommunikációs technológiák) Oktatástechnológiai szakismeretek, szaktudás. (Tudományos oktatásfejlesztési, tervezési és tanulásirányítási ismeret- és eljárásrendszer.) Oktatástechnológiai tevékenységek. (Alkalmazó, tervező, oktató, szervező, kutató- fejlesztő, információ szolgáltató, ellenőrző és értékelő munkák.)

Oktatástechnológiai rendszermodell TANULÓK JELLEMZŐI TANULÁSI FORRÁSOK FEJLESZTESI FUNKCIÓK OKTATÁSIRÁ­ NYÍTÁSI FUNKCIÓK Életkor Előismeret Motiváltság Szociális érettség Figyelem Tanulási stílus Kommunikáció Tartalom Anyagok Eszközök Módszerek Környezet Oktatók Kutatás Tervezés Gyártás Értékelés Ellátás Alkalmazás Szervezet irányítás Személyzet irányítás

Meghatározó tényezők a taneszközök hatékonyságának elméleti és kísérleti igazoltsága - ez a pedagógiai, didaktikai, oktatástechnológiai és -informatikai kutatások kutatók feladata, a pedagógusok eszközhasználati szándéka, szakmai tudása és tájékozottsága, amelyet a tanárképzés, továbbképzés fejleszthet, az iskolai infrastruktúra kiépítettsége, amely az oktatásirányítás és iskolafenntartók ügye és végül a taneszközök mennyisége és minősége, amelynek biztosítása egyrészt a gyártók és forgalmazók, másrészt az oktatásirányítás kompetenciája.

Oktatástechnológiai nézetek-pedagógiai gyakorlat pedagógiai szükségletek alapján történjen az oktatási célú alkalmazások meghatározása, lehetőségek feltárása adott tanulócsoport és az intézményesített oktatás jellemeire alapozva célkitűzés, ismeretanyag, feladat, módszer, média, technikák, ellenőrzés, értékelés oktatástechnológia korszerűsége = taneszköz és technika gazdagság adott feltételek között eredményes eljárásokat kell választani

az összehasonlító hatékonyságvizsgálatok kiindulópontja a létező pedagógiai probléma legyen nincs általános kitüntetett az alkalmazásban tanulási környezet, folyamatspeciális információközlés tartalom és alkalmazott struktúrák összehangoltsága tanulók kognitív szintjedifferenciáltság, vázlatos, áttekinthetőség tanítás - tanulás tervezettsége, rendszerszemlélet

Információhordozó és módszer választás: funkcionális, információs, tartalomszerkezeti, oktatás - szervezési tényezők Melyek a tanulok feladatai, mi az oktatási esemény? (Figyel, megfigyel, szóban vagy írásban válaszol, feladatot old meg, értékel külső v. belső kritériumok szerint.) Milyen típusú az információ, mennyire konkrét, ill. elvont? (Komplex, ezen belül tárgy, esemény, szimulált folyamat, jelenség, írott, verbális, auditív, vizuális, ezen belül ikonikus, index vagy szimbolikus, audiovizuális, kinesztetikus, egyéb érzékre ható.)

Milyen szerkezetű a tananyag ill. az elvárt tudás? (Lineáris, modu­láris, spirális, fa, hálós, az ismeret helye, tükrözése, értéke, exteriorizációja, a tevékenység funkciója, bonyolultsága, gyakorlottsága.) Milyen szintű és milyen szervezeti formában történik a tanulás, milyen irányítással? (Alap-, közép-, felső-, szakoktatás, átképzés, továbbképzés, kötött, kötetlen, frontális, egyéni, csoportos, személyes konzultációra, telematikai, konzerv médiára alapozott távoktatás, vegyes rendszerű)

Az oktatástechnológiai szakismeretek elemei Az oktatástechnológiai szakismeretek, szaktudás jelentős mértékben az oktatásfejlesztési és tervezési modellek és folyamatok ismeretét és alkalmazását jelenti. A rendszerszemlélet érvényesítése, a tanulást eredményező hatásokat és tevékenységeket egy azonos pedagógiai célt szolgáló, dinamikus rendszer meghatározható és egymással funkcionális kapcsolatban lévő komponenseinek tekintik.

Differenciált oktatási cél és követelményrendszer; az általános célkitűzések mellett az operacionalizált célok rendszerét is kidolgozzák, mégpedig olyan taxinómikus formában, hogy azt az oktatási stratégiák és módszerek, médiumok kiválasztásához, a folyamattervezéshez és teljesítményértékelési rendszer kidolgozásához is alapként lehessen használni.

Formai értékelés és kibernetikai értelmű visszacsatolás alkalmazása, mind a tanulók tevékenységének folyamatos segítése, szabályozása, mind pedig a rendszerösszetevők optimalizálása és a rendszerműködés tökéletesítése céljából. Tanuló és tanulásközpontúság; a tanulásról alkotott pedagógiai és lélektani elméletek valamelyikének elfogadását és azoknak a célpopulációra való lebontását. A tanulók életkori sajátosságainak, tényleges előismereteinek, tanulási motívumainak feltárása a folyamattervezés egyik alapja.

A tanítás - tanulás folyamatának tervezése; a tanulói és tanári tevékenységek tartalmának és sorrendjének, valamint irányítási rendszerének kidolgozását. (Leggyakrabban a Cagné-féle (1987) megközelítést alkalmazzák, amely szerint ezek a kővetkezők: figyelem­felkeltés - motiváció - a tanulók informálása a pontos elvárásokról - a szükséges előismeretek felidézése - az új anyag prezentálása - a tanulói aktivitás kiváltása - visszacsatolás - a rögzítési és transzfer folyamatok elősegítése - a teljesítmények értékelése.)

Kidolgozott oktatási stratégiák és médiumok. A kidolgozottság a stratégiák és médiumok teljes körének és ezek bizonyított használhatósági mutatóinak figyelembevételén alapuló, valamint az adott célokhoz, tananyaghoz és tanulócsoportokhoz igazodó döntés meghozatalát jelenti. Kritériumokon alapuló teljesítmény-értékelés. Ez elsősorban a tanulói teljesítményeknek a szükségletelemzésből levezetett cél és követelményrendszer szerinti megítélése, nem pedig szubjektív, vagy helyi normákhoz való viszonyítása.

Szükséges személyes készségek kommunikációs és interperszonális készségek (team vezetés, tárgyalás, kapcsolatteremtés, szervezés), információstrukturálás, adatbázis-fejlesztés (információ-rögzítés, tárolás, osztályozás, rendezés), rendszer-szintű problémamegoldás (soktényezős rendszerek felmérése, modellezése, alternatíva felismerés, javaslatok, megoldási tervek készítése), humán, szaktudományos és gazdasági erőforrások kezelése (szervezet-irányítás, információtechnológia, ráfordítás/hatékonyság elemzés).

Professzionális tevékenységek az oktatás eredményességének, hatékonyságának fejlesztésére alkalmas projektek kidolgozása, társadalmi és egyedi, oktatási szükségletelemzési feladatok szakszerű megtervezése és irányítása, tanulók és csoportok tárgyi ismereteinek, képességeinek, attitűdjeinek, motivációs szintjének mérése, munka-, feladat- és tartalom/tananyag struktúrák feltárása, jellemzése és szükség szerinti konstruálása, képzési, oktatási folyamatok végeredményeinek, objektív követelményrendszerének megfogalmazása,

tanulási környezet, infrastruktúra, feltételrendszer jellemzőinek meghatározása, specifikálása, oktatási és képzési célhierarchiák képzése, taxonomikus megfogalmazása oktatási stratégiák és módszerek kiválasztása, értékelése nyomtatott, audiovizuális és elektronikus médiumok kiválasztása, specifikálása, tanítási - tanulása folyamatok megtervezése, a tevékenységek megfelelő sorrendjének meghatározása,

oktatási folyamatok hatékonyságának és eredményességének kvalitatív és kvantitatív értékelése, multimédia rendszerek fejlesztése, gyártásának pénzügyi és technológiai tervezése, megszervezése, tanár-továbbképzési szemináriumok vezetése, média- bemutatók szervezése hatékony személyes, vizuális, elektronikus és írásos kommunikáció megfelelő interperszonális kapcsolatok kialakítása, team- vezetés, oktatás fejlesztési projektek indoklása, terjesztése, elfogadtatása.