Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Advertisements

Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Csoport munka.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Az osztályterem pedagógiája
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
Személyiséglélektan2 Vezetési feladatok
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Minőségdíjak.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
2. Döntéselméleti irányzatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A vezetésről.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Speciális gyermekvédelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kultúra és kommunikáció
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Vezetési feladatok II. 79. lecke

KOCKÁZATOS DÖNTÉSEK A kockázatos döntésekkel kapcsolatos egyik legjelentősebb felfedezés A. Tversky és D. Kahneman nevéhez fűződik, akik több, mint 25 éve kísérleti személyeknek - több más mellett - a következő két döntési problémát adták. Probléma (1): Képzelje el, hogy az egészségügyi hatóságok egy ritka, ázsiai eredetű betegség kitörésére készülnek fel, amely védekezés nélkül hatszáz ember halálát okozná. A betegség leküzdésére két alternatív programot (A és B) dolgoznak ki. Tételezzük fel, hogy a programok következményei az alábbiak: –ha az A programot valósítják meg, akkor ezzel kétszáz ember életét biztosan megmentik; –ha az B programot valósítják meg, akkor kétharmad a valószínűsége annak, hogy egyetlen embert sem mentenek meg, és egyharmad a valószínűsége annak, hogy megmentik hatszáz ember életét.

KOCKÁZATOS DÖNTÉSEK A kísérleti személyek 72%-a választotta az A programot, míg 28%- uk a B programot. Vagyis a többség számára kétszáz emberi élet biztos megmentése vonzóbb alternatíva volt, mint hatszáz ember megmentése egyharmad valószínűséggel. A tanulság általánosítva következőképpen fogalmazható meg: nyereséges alternatívák esetén a döntéshozók általában kockázatkerülők. Ez azt jelenti, hogy a döntéshozók többsége egy adott, biztosan bekövetkező nyereséget többre értékel, mint egy x­ szer nagyobb, de csak 1/x valószínűséggel bekövetkező nyereséget.

KOCKÁZATOS DÖNTÉSEK Probléma (2): A kerettörténet azonos a korábbival, csak most két másik program (C és D) áll rendelkezésre az alábbi következményekkel: –ha a C programot valósítják meg, akkor ezáltal négyszáz ember biztosan meghal; –ha a D programot valósítják meg, akkor egyharmad a valószínűsége annak, hogy senki sem hal meg, és kétharmad a valószínűsége annak, hogy hatszáz ember hal meg. A kísérleti személyek 78%-a választotta a D programot, 22%-uk pedig a C programot. Vagyis a többség számára négyszáz ember biztos halála kevésbé volt elfogadható, mint az, hogy hatszáz ember hal meg kétharmad valószínűséggel. A tanulság általánosítva a következőképp fogalmazható meg: veszteséges alternatívák esetén a döntéshozók általában kockázatvállalók.

A többség hatása – kockázatos és óvatos lépés A csoportok lehetséges, hogy –több kockázatos döntést hoznak mint az egyén (risky shift) –vagy épp az ellenkezője fordul elő (cautious shift) Goethals and Darley (1977) szerint a kockázatos lépés oka –(a) a felelősség összetett –(b) szociális összehasonlítási folyamatok (a csoport tagjai jobb fényben szeretnek így kerülni)

Csoportok létrehozása (1.) Milyen a csoport és milyenek a funkciói (Tenner-DeToro): 1.Összeadódó feladatok (egy ember képtelen elvégezni a munkát pl. vasúti sín építés) 2.Döntési (diszjunkt feladat): cél a tagok szellemei kapacitásának összesítése) módszerek: nominális, delphi, rohrbach 635, brainstorming) 3.Lánc (konjuktív feladat): focimeccs - a csapat lehetőségeit a leggyengébb tag befolyásolja - nagymértékű együttműködés, jó vezető 4.Optimalizálás: adatfeldolgozó rendszer tervezése - legjobb eredmény

Csoportok létrehozása (2.) Vizsgálathoz, tanácshoz, véleményhez: bizottság Feladat megoldás: feladatcsoport Folymat, minőség javítás: folymatjobbítási csoport Részleg vagy minőségjavítás: részlegszintű javítási csoport Kapacitás összegzés: team

Általában Informális-feladat vagy funkció (hangulatjavítás) Funkcióra csoport, feladatra teamot Mezőgazdaságban: állandó változó Primér-szekunder

A CSOPORTOK FELOSZTÁSA Primer- Szekunder csoportok Hivatalos Formális - Informális csoportok Team vagy csoport JellemvonásFormális csoportInformális csoport 1. Fő célokFeladat végrehajtásTagi elégedettség 2. EredetSzervezeti eredetSpontán alakul ki 3. Tagokra gyakorolt hatásHivatalos hatalomSzemélyiség,szak értelem 4. KommunikációHivatalos csatornaMinden csatorna 5. VezetőSzervezet nevezi kiKiemelkedik 6. Személyek közötti kapcsolatMunka és feladatkapcsolatSpontán módon alakul ki 7. IrányításFenyegetés és pénzbeli jutalom Erős szociális szankció

Társadalmi csere elmélete Akkor csatlakozunk egy csoporthoz, ha az az értékes jutalmak maximumát nyújtja, miközben a lehetséges költségek a legcsekélyebb számát rója ránk. Biztonság Státusz Affiliáció Támogatottság, elfogadottság Hiedelmek megerősítése Közösség Hatalom Célok megvalósítása Személyes befektetés Feszültség Ellentétek Elutasítás Ellenkezés

A csoport felállítása Szakértelem leltár

Felelősség mátrix

A csoport/csapat tagjainak kiválasztása A CSOPORTON BELÜLI FELADATMEGOSZTÁS SZEMPONTJAI ALACSONY KÉPESSÉG MAGAS KÉPESSÉG ALACSONY HAJLANDÓSÁG NEM SZABAD A SZEMÉLYRE FELADATOT BÍZNI TUDJA, DE NEM AKARJA: CSÖKKENTI A CSOPORT TELJESÍTMÉNNYÉT MAGAS HAJLANDÓSÁG AKARJA, DE NEM TUDJA: KOCKÁZATOS NINCS PROBLÉMA

A CSOPORTOK KIALAKULÁSÁNAK SZAKASZAI (Tuckmann) FORMÁLÓDÁS /Forming/ – egyének halmaza, megbeszélések, vita PROBLÉMÁK IDŐSZAKA (FORRONGÁS) /Storming/ érdekellentétek, viharok CSOPORTNORMÁK KIALAKULÁSA /Norming/ norma és működési gyakorlat TÉNYLEGES MŰKÖDÉS /Performing/ teljes érettség, kijelölt tevékenység Szüneteltetés /Retiring/ időszaki tevékenység hiánya Megszűnés /Mourning/ a feladat megvalósulása után Problémák: azonosulás, burkolt fejlődés, társadalmi szokások

Blanchard-Carew- Parisi (egyperces vezető csapatot épít) című könyvében fejlődési szakaszok eltérő vezetési stílusokat igényelnek

Csoport, közösség fejlődésének szintjei (Szendrő Szupi József nyomán) Káosz: Nincsenek társak, kapcsolatok, együttműködések 1. Családszerű modell: Sikeres személy környezetében lenni, előnyös elemeket használni 2. Probléma közösség: Tapasztalatok keresése, cseréje, nincs alkotó együttműködés 3. Akció közösség: Közös probléma meghatározása, majd együttes, eseti feloldása 4. Tevékenység közösség: Közös feladatok meghatározása, (szerepek, ciklikusság) 5. Érdekközösség: Társak közt erőforrások eseti átadása, tervezés, egyeztetések 6. Öntevékeny közösség: Állandósult, fenntartások nélküli asszertív együttműködések

A csoport kialakítása révén jegyekkel fog rendelkezni Norma: viselkedésre vonatkozó elvárás: munkával, kapcsolatos, méltányosság, lojalitási, reciprocitási Szerkezet tagok szerepei és a közöttük lévő viszony: Státusz: egyén relatív helye – horizontális – szerep - viselkedésre vonatkozó elvárás Kohézió: összetartó erő, elkötelezettség a csoport iránt – elkötelezettség - magas teljesítmény - társas serkentés Konformitás: illeszkedés a normákhoz Csoporteredményesség és hatékonyság: eléri-e (milyen célt) és milyen áron (vállgazdasági terminus eredmény/ráfodítás)

Jelenségek a csoport működése folyamán Személy és környezetérzékelési jelenségek dominálnak, amik az egyénekre jellemző Társas facilitáció és lógás Apolló szindróma: magas intelligencia Csoportgondolkodás: Janis Személyiség burkolás-felelősségáthárítás (tömegjelenségek-Le bonn-Tarde) Csoportközi kapcsolatok

Eszközök a csoport vizsgálatában Moreno, Mérei-szociometria Moreno csoportkutatási technikája, a szociometria, amely feltárja a spontánul kialakuló kiscsoportok jellemzőit. A társaskapcsolatok felmérése, a rokonszenvi és ellenszenvi választások alapján történik, amelyet a szociogram segítségével tudunk felrajzolni. Pár: két személy kölcsönös választása úgy, hogy másokat nem választanak Hármas: Három személy kölcsönös kapcsolata (klikkesedés) Zárt négyzet: Négy személy kölcsönös kapcsolata (klikk!) Csillag: egy személynek több kölcsönös kapcsolata van, de azok között, akik hozzá kötődnek, nincs kapcsolat Lánc: nem lezárt, párok egymáshoz kapcsolódása Perem: legsúlyosabb esete a magány

Csoportközi kapcsolatok Csoportközi kísérletek: Sherif-féle terepkísérletek (1949 ) Az összekacsoló erő kapcsolatban van a többi csoporttag iránt táplált pozitív érzésekkel azok magasra értékelésével (etnocentrizmus) együtt jár a külső személyek iránti negatív magatartással összefügg a percepcióval - előfeltevés valóságészlelési torzulás ellentétek Az első Sherif-féle kísérletek 1949, Connecticut (USA) Előfeltételek, bizonyítás (csoportképződés, csoportnormák, csoportközi konfliktusok ) Terepgyakorlatok, kísérleti feltételek, igazolás, és mi van ma?

Csoportközi kapcsolatok Együttműködés és csere Dominancia és alávetés Konfliktus és versengés A versengő csoporton belül - autokratikus stílus, szervezettség, feladatorientáltabb légkör, konformitás növekedése A versengő csoportok között - percepció torzulása, ellenséges beállítottság növekedése, interakció és kommunikáció csökkenése A győztes - nő a kohézió, feladatorientáltság csökkenése, önelégültség nő Vesztes – feszültség, elhárító mechanizmus, konfliktus, felbomlás Feloldás: magasabb cél, közös ellenség, tárgyalás, percepció torzulások elemzése

VEZETŐI FELADATOK, MÓDSZEREK A MUNKACSOPORTOK ALAKÍTÁSÁBAN, IRÁNYÍTÁSÁBAN A CSOPORT VEZETŐJÉNEK DÖNTŐ SZEREPE VAN A CSOPORT FEJLŐDÉSÉBEN, SIKERES MŰKÖDÉSÉBEN Tisztázza a célokat - Apolló-szindróma- feladat a cél elérése nem pedig a versengés Tulajdonság alapján összeállítás Megfelelő csoporttípus Támogatás (Lwein-Likert) Magas teljesítmény (Eredményesség és hatékonyság)

Köszönöm a figyelmet!