A sz. fordulójának művészetfilozófiái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Művészet By: Turi Krisztina.
A szimbolizmus 29/C.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Van Gogh: Parasztcipők – Heidegger: A műalkotás eredete
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
és a legkevésbé teljes az
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A harmadik erő elméletei
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Miért / Kiért van a művészet?.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Gondolatok a művészet rendszeréről
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A romantika.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bevezetés a neveléstudományba
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
A romantika.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Pszichológiai Ismeretek
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Kant ( ) a szépről és a zseniről
A romantika művészetfelfogása
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Husserl ( ) Matematikai és filozófiai tanulmányokat folytatott.. A fenomenológiai filozófia és módszer elindítója: phaenomenon: ‚jelenség’, ‚a.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

A 19-20.sz. fordulójának művészetfilozófiái

Naturalizmus Emile Zola: A kísérleti regény (1880) „Összefoglalom kísérleti moralista szerepünket. Feltárjuk a hasznos és káros mechanizmusát, napvilágra hozzuk az emberi társadalmi jelenségek determinizmusát, hogy majd egyszer uralkodhassunk a jelenségeken és irányíthassuk őket. Egyszóval, együtt dolgozunk a századdal a természet meghódításán, az ember hatalmának megsokszorozásán.”

Stéphane Mallarmé (1842-1898) L’art pour l’art: ‘művészet a művészetért’ ; szubjektív sejtetés, titokzatosság Mindenki művészete: „Minden, ami szent, és szent is akar maradni, titokzatosságba burkolódzik. A vallások rejtelmek mögé sáncolják el magukat, amelynek fátylát csak a hivatottak lebbenthetik fel; a művészetnek is megvannak a maga rejtelmei”… „A zene mindenkinek a szemében művészet, s az a festészet is, az a szobrászat is – a költészet azonban már nem az (pirul is mindenki, ha nem ért hozzá, holott még senkit sem láttam, aki pirult volna, amiért járatlan a művészetek valamelyikében), ezért aztán a zenét, festészetet, szobrászatot a szakemberekre hagyják, a költészetet viszont, mivel mindenki műveltnek óhajt látszani, nekiállnak tanulni.”

Benedetto Croce (1866-1952) Szembefordulás az utánzás-elméletekkel: a művészet teremtője a fogalmiságtól mentes intuíció. Az intuícióhoz kapcsolódó kifejezések: vízió, szemlélet, elképzelés, képzelet, megjelenítés, képzet. Az esztétika alapelemei (1917): Mi a művészet? A művészet nem fizikai dolog. A művészet nem hasznossági ténykedés. A művészet nem erkölcsi ténykedés. A művészet nem fogalmi megismerés.

Pszichologizáló művészetfelfogások Henri Bergson (1859-1941): Idő és szabadság (Tanulmány a tudat közvetlenadatairól – 1889): a pozitivizmus bírálata; a diszkurzív megismerés nem képes a létezés ős-alapját megközelíteni; ezt csak az intuíció képes megragadni. Sigmund Freud (1856-1939): a művészet mint a tudattalan kifejeződése. Theodor Lipps (1851-1914): „Einfühlung” (‘beleélés, beleérzés’)-elmélet: a művészet lélektani alapja a beleélés: a szubjektum saját lelkiállapotának kivetítése a tőle idegen tárgyi világba. „Az esztétikai élvezet a tárgyba áthelyezett önélvezet.” Wilhelm Worringer: Absztrakció és beleélés (1908) A különböző ábrázolási módok lelki feltételeinek bemutatása: a népek világérzése, a kozmosszal szemben tanúsított lelki állásfoglalás. A „beleélésvágy” lelki feltétele: boldog, panteista , bizalmon alapuló viszony az ember és a külvilág jelenségei között →az organikus élő valóság szépségének ábrázolása boldogító érzést vált ki (pl. antik görög szobrászat, reneszánsz művészet). Az absztrakcióra törekvés lelki feltétele: az embernek a külvilág jelenségei miatti belső nyugtalansága, vallási vonatkozásban a képzeletvilág erősen transzcendentális színezete.→”Az absztrakt, törvényszerű formák tehát egyedül azok a legmagasabbrendű formák, amelyekben az ember a világkép szörnyű zűrzavarában ki tudja pihenni magát.” ( pl. természeti népek művészete, gótika, modern avantgard művészet, főleg az expresszionizmus).

A fenomenológiai művészetfelfogás Fenomenológia: a kifejezés eredete: phainomenon (gör. →’fenomén’ : a ‘jelenség’, a ‘megjelenő’, a ‘megmutatkozó’) + logosz (‘tan’). Husserl (1859-1938): a megismerés célja a jelenség megismerése; a fenomének előítélettől (metafizikai előfeltevésektől) mentes leírása („vissza a dolgokhoz!”). Roman Ingarden (1893-1970): lengyel filozófus, esztéta: Az irodalmi műalkotás (1931): az irodalmi mű létmódjának a vizsgálata, az esztétikai jelenségek előfeltevés nélküli vizsgálata. Mi biztosítja az irodalmi mű önazonosságát a különböző egyedi olvasatokkal szemben? Az irodalmi mű intencionális tárgy . Az irodalmi mű felépítése: a rétegek harmonikus strukturáltsága és sokszólamúsága. A nyelvi hangképződmények rétege. A jelentésegységek rétege (szavak, mondatok). Az ábrázolt tárgyiasságok rétege. A sematizált látványok rétege.