A gazdasági matematikaoktatás eredményességének növelése Kollár Judit BGF-PSZK MAFIOK 2014. Pécs augusztus 25-27.
miről ismerhető fel a jól működő oktatási rendszer? Bevezetés miről ismerhető fel a jól működő oktatási rendszer? A tudásalapú társadalomban hallgatók színvonalas képzése jó tanulmányi és versenyeredmények versenyképes diploma teljesítményképes tudás „A teljesítményképes tudás valamely ismeret elsajátításának az a szintje, amelyet alkotó alkalmazás, új feladatok megoldásában történő kombinált felhasználás jellemez.” (Dr. Poór Ferenc).
Kutatási kérdések Mi a gazdasági szakok elvárásainak felelőssége a matematikával szemben? A gazdasági matematika tárgy elsajátításához milyen ismeretanyag szükséges? Milyen matematikai tudással érkeznek a hallgatók a gazdasági felsőoktatási intézménybe? A tanulók rendelkeznek-e azokkal a kritikusnak nevezett elemekkel, amelyek elsajátítása nélkül nem sajátítható el komplexebb tudáselem? Milyen differenciált kezelést lehet biztosítani a felmerülő problémákra? Milyen hatékonyságúak a terápiák?
A szinvonalas gazdasági képzés elvárásai magas szintű szakemberképzés komoly matematikai alapokat nyújtó alapképzés Sargent (Nobel díjas amerikai közgazdász) listája : differenciálszámítás, differenciálegyenletek, komplex függvénytan, funkcionálanalízis, lineáris algebra, mátrixelmélet, valószínűségszámítás, optimumszámítás, sztochasztikus kalkulus és irányításelmélet
A gazdasági matematika tananyagának elsajátításához szükséges készségek alapműveletek biztonságos elvégezése számológép használata nélkül a hatványozás, gyökvonás azonosságainak, köztük levő kapcsolatának ismerete algebrai kifejezésekkel egyszerű műveletek végrehajtása, egyszerűsítés, szorzattá alakítás egyszerű elsőfokú, másodfokú, törtes, négyzetgyökös, abszolút értékes, exponenciális, logaritmikus egyenletetek, egyenlőtlenségeket megoldása
az egyenletrendszerek megoldási módjainak ismerete és biztonságos használata a függvénytani alapfogalmak ismerete, függvény transzformáció segítségével azok ábrázolása a mértani sorozat összegképletének ismerete, a kamatos kamatra vonatkozó képlet használata, s abból bármelyik ismeretlen adatot kiszámolása a matematikai nyelv logikai elemeinek tudatos használata és alkalmazása
A gazdasági felsőoktatásba felvételt nyert hallgatók matematikai tudása a gazdasági képzéshez szükséges matematikai alapképességek vizsgálata Empirikus vizsgálat 2013-14. tanév BGF PSZK 946 fős heterogén minta segédeszköz nélkül 12 feladat / 40 pont / 45 perc Pontozás: itemenként 1 pont
Eredmények:
Pearson-féle korrelációs együtthatók: érettségi – felmérő : 0,465 érettségi – Gazd. matek 1.vizsga : 0,194 felmérő – Gazd. matek 1.vizsga : 0,320 Jeles vizsgajegyet az emelt szinten jelesre érettségizett diákok kaptak.
A felmerülő problémák orvoslása - eredményesség növelés- oktatáspolitika emelt szintű érettségi megkövetelése marad a középszintű érettségi tananyag tartalmi szabályozása, segédeszközök használata
Intézményes mentőcsomag a felzárkóztató kurzus Az általunk elvárt legalább 40%-os szintet a hallgatók 26%-a teljesítette. A tudásfelmérő dolgozat értékelése alapján: kötelező: 40 pontból legfeljebb 4 pontot, azaz 10% alatti eredményt elérőknek (302 fő / 946 fő) ajánlott: 11%-39% közötti eredményt elérőknek. önszorgalomból járók. 30-50 fős csoportos foglalkozások.
Párhuzamos oktatás a Gazdasági matematika 1. tárggyal, Heti két óra gyakorlat. Párhuzamos oktatás a Gazdasági matematika 1. tárggyal, szorosan kapcsolódva az aktuális héten leadott analízis anyaggal. A matematika tanítás kognitív célrendszerét alkalmazva pótoljuk a hiányosságokat, gyakorlati példákon keresztül megmutatjuk, hogyan kapcsolódnak az új ismeretekhez. A középiskolai alapkészségek ismétlésére, gyakorlására: A CooSpacen közzé tett, a témakörökhöz kapcsolódó 5-10 gyakorló pdf. formátumú feladat. A CooSpacen közzé tett, a témakörökhöz kapcsolódó video anyag. A CooSpacen közzétett nagyszámú gyakorló feladatok, teszt formában. célja: önellenőrzés, tudás ellenőrzés. (jelenleg készül)
Példák a Felzárkózató kurzus órai anyagaiból: ….összetett függvény, inverz függvény Sorozatok tulajdonságai : monotonitás….
Határérték fogalma. Műveletek konvergens sorozatokkal….
A kurzus hatékonysági vizsgálata A felzárkóztatásra kötelezett hallgatók 25%-nak sikeres vizsga. (előző évben 6%) Nagy sikere volt azok körében, akik önszorgalomból jártak ezekre az órákra – sikeres vizsga A hallgatók több mint 95%-a jónak, motiválónak nevezi a kurzus tematikáját és alapelvét. 89%-a úgy nyilatkozott, hogy a kurzus segítette a felzárkóztatásukat. 37%-a kisebb csoportlétszámmal gondolná a hatékonyság növelését. 24%-a az otthoni tanulást interaktív gyakorlófelülettel egészítené ki. 25%-ának még több felzárkóztató órára lenne szükség.
További terveim Gyakorló feladatok összeállítása a szintfelmérő dolgozat sikeres teljesítéséhez (elkészült: BGF PSZK honlapján). Tudatosabb tananyagfejlesztés, a hallgatók igényeit figyelembe véve. E-learning digitális tábla segítségével. Interaktív oktató program pl: MatekSoft Evolution 2.0 Tapasztalataink megosztása középiskolai tanárokkal, Oktatási Hivatal munkatársaival.
„ A kutatás a TÁMOP. 4.2.4. A /2 -11-1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program - Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.”
Köszönöm a figyelmet!