Tanulás életen át Tanulás és életút Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapest november 30.
Tanulás és életút ismert, de előre nem leírható összefüggés keresése Foglalkoztatás –egyéni boldogulás sajátosan XX. századi kérdésfelvetés, hit a statikus rendszerek közötti szinergiában
Tanulás és életút – remény és küzdelem Az enciklopédiák fénykorában, a középkor derekán még lehetségesnek tűnt a tudás teljes gyűjteményének kialakítása. A felvilágosodás nagy enciklopédiakészítői számára ez a remény azonban már szertefoszlott. Az utóbbi évtizedekben a tudás és a tudományok fokozódó tagolódásával szemben ellentétes folyamat kezdődött meg. Újraegyesítő nagy elméletek születtek, és a résztudományok között interdiszciplináris együttműködések alakultak ki. A gyakorlati tudás az elméleti tudás alapja. A természetre vonatkozó tudásunk ma már egyértelműen gyakorlati. Vajon elmondható-e ugyanez a társadalomra s a kultúrára vonatkozó tudásunkról? (Nyíri Kristóf )
Fogalmak „élete” ( ) Lifelong Learning: élethosszig tartó tanulás –Lifewide, Lifedeep kifejezések Stilisztikai megfontolásból: egész életen át tartó tanulás MTA bizottsági vélemény (2007): tanulás életen át – ez a TéT!
A felnőtt népesség részvétele a tanulásban- képzésben (Eurostat 2006)
Formális és non-formális tanulásban való részvétel (25-64 évesek) EU átlag: 5 és 17% Magyarország: 3 és 5% Ausztria: 4 és 26% Finnország: 9 és 41% Dánia: 8 és 47% Svédország: 14 és 48%
A felnőttképzésben résztvevők korcsoport szerint megoszlása
Az éves munkavállalók foglalkoztatási aránya (2002)
Gábor Dénes ( ) – a hologram Oláh György (1927-) - kémikus Wigner Jenő ( ) - fizikus Kármán Tódor ( ) Kandó Kálmán ( ) Szilárd Leó ( ) Világhírű „jól” tanulók
„ Tanulás életen át” keretrendszer és a tanulás holisztikus modellje
Munkanélküliségi ráta a legmagasabb iskolai végzettség szerint (KSH)
- 100%: érettségivel rendelkezők jövedelme, - világos sárga: a főiskolát és egyetemet végzők jövedelme, - bordó: a felsőfokú szakképzést végzők jövedelme, - lila: az érettségivel nem rendelkezők jövedelmének százalékos arányait jeleníti meg. Forrás: OECD - Education at a Glance 2005 Az oktatási szintekkel együtt járó kereseti előnyök
Frissen végzett diplomások száma (KSH 2006)
Az egész életen át tartó képzési keretrendszer és a hazai képzési modell
Gyorsuló pályán? De mi lesz a többiekkel?
Mit is értünk a TéT-en? Konszenzus van az alábbi négy tág és egymást kölcsönösen alátámasztó célkitűzés körül: –önmegvalósítás –aktív állampolgári részvétel –társadalmi integrálódás –alkalmazhatóság/alkalmazkodóképesség. EU BIZOTTSÁGI KÖZLEMÉNY Az egész életen át tartó tanulás európai térségének valóra váltása (2001 november)
Hazai kérdések Milyen is az életen át tanulás, különösen a felnőttképzés finanszírozása? Mit tehetne a media, különösen a közszolgálati televízió? Hogyan is állunk az előzetes – informális, non- formális úton szerzett - tudás hazai elismerésével? Mit hozhat a mobil kommunikációs eszközök tömeges elterjedése? Léteznek-e Magyarországon az életen át tanuláshoz kapcsolható karriermodellek?
Példa a medializácóra: Az összes tv csatorna száma: 2705 –USA: 559 –Németország: 193 –Olaszország: 118 –Hollandia: 108 Oktatási csatornák: 73 –USA: 17 –Brazil: 7 –Mexico: 8
Új szerves tanulási környezet virtuális egyetem (virt. szem.!), m-learning, virtuális enciklopédia ("micro-content") , SMS mint kommunikáció és ezzel tanulás … -- internet-böngészés, honlap-készítés és -karbantartás mint kommunikáció és ezzel tanulás (képszerkesztés! forráskódalkalmazás!) Skype: cset mint konverzáció… "Wikipédia", specializált portálok, e-könyvtárak, JSTORE - The Scholarly Journal Archive, amazon.com