Államadósság Radvánszky Csaba. Az államháztartás egyes alrendszereinek összesített (forint és deviza) adóssága.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Likviditás a Budapesti Értéktőzsdén Mennyire felel meg a kibocsátók és befektetők elvárásainak, illetve mitől függ? Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
AZ ELSŐDLEGES FORGALMAZÓK SZEREPE A KÖLTSÉGVETÉS ÉVI FINANSZÍROZÁSÁBAN.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
Ingyenes oktatás a tőzsdéről – a Tőzsdén
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Jegybanki eredmény Magyar Nemzeti Bank,
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Kuti Mónika: Korlátozott finanszírozási flexibilitás.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
Dr. Sivák József c. egyetemi docens
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A magyar gazdaság várható helyzete
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ A magyarországi fogyasztási és hitelezési.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
2004 Az eladósodás éve 2005 A túlélés éve 2004 Az eladósodás éve.
Kiútkeresés az adósságválságban Hol tartunk most? Csermely Ágnes Bankok Magyarországon – 2012 Dr. Gáspár Pál Közgazdaságtudományi Emlékalapítvány konferenciája.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS ÉS AZ ÁLLAMADÓSSÁG FINANSZÍROZÁSA 2003-BAN.
A KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS ÉS AZ ÁLLAMADÓSSÁG FINANSZÍROZÁSA 2004-BEN.
Államadósság és állampapírpiac
I. A pénzügyi rendszer szerepe a gazdaságban
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Előadók: Csekő Gergely és Harangozó Ádám
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
Állampapírpiac évben 1.
A kormány finanszírozási mozgástere 2010-ben. 2 Fő kérdések: 1.Nettó kibocsátás 2010, tények és tervek 2.A nemzetközi hitelcsomag szerepe a finanszírozásban.
Nemzetközi gazdaságtan – feladatmegoldások
A központi költségvetés finanszírozása 2003-ban és az állampapír-piaci „Leg”-ek.
  Az adósságkezelés célja és alapelvei AZ ADÓSSÁGKEZELÉS CÉLJA hosszútávon alacsony költségszint mellett egységes szemléletben megvalósított adósságkezelés,
Az Elsődleges forgalmazók szerepe a költségvetés első félévi finanszírozásában.
A Tőzsde és ami mögötte van Előadó: Pál Árpád. Piacok Értékpapírok piaca  elsődleges  másodlagos Időtáv szerint  pénz piac (ideiglenes újraelosztás)
Magán-nyugdíjpénztárak: álom és valóság Kun János PhD SZEF április 23.
Az önfinanszírozási program aktuális kérdései Nagy Márton alelnök Hoffmann Mihály igazgató Magyar Nemzeti Bank május 10.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
RÖVID ÁTTEKINTÉS A MAGYAR ÁLLAMADÓSSÁGRÓL ÉS ANNAK KEZELÉSÉRŐL Borbély László András Budapest,
Európai Uniós ismeretek
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Fizetési mérleg jelentés április
Készítette: Koleszár Gábor
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
RÖVID áttekintés a MAGYAR államadósságról és az állampapír piacról
Előadás másolata:

Államadósság Radvánszky Csaba

Az államháztartás egyes alrendszereinek összesített (forint és deviza) adóssága.

A gazdaság négy fő szereplője: állam, állam, vállalatok, vállalatok, háztartások, háztartások, külföld. külföld. Az elkülönítés a szervezetek célja szerint történik. Az állam a közfeladatok elvégzője. Minden szereplőre igaz, hogy ha valaki többet költ a bevételeinél, akkor eladósodik – feltéve, hogy valaki hajlandó neki kölcsönadni. Magyarországon az államadósság mértéke jelentős, így az állam a pénz,- és tőkepiac meghatározó szereplője. Az elkülönítés a szervezetek célja szerint történik. Az állam a közfeladatok elvégzője. Minden szereplőre igaz, hogy ha valaki többet költ a bevételeinél, akkor eladósodik – feltéve, hogy valaki hajlandó neki kölcsönadni. Magyarországon az államadósság mértéke jelentős, így az állam a pénz,- és tőkepiac meghatározó szereplője.

Az államháztartás négy fő alkotóeleme: központi költségvetés, központi költségvetés, elkülönített állami pénzalapok, elkülönített állami pénzalapok, társadalombiztosítási alapok, társadalombiztosítási alapok, helyi önkormányzatok. helyi önkormányzatok.

Állami szerepvállalás finanszírozása eladósodás útján. Összetevői: Nettó finanszírozás Nettó finanszírozás költségvetési hiány (elsődleges hiány + kamatfizetés) költségvetési hiány (elsődleges hiány + kamatfizetés) egyéb – hiányban nem szereplő – kötelezettségek (pl. konszolidáció), adósságátvállalások (pl. MÁV) egyéb – hiányban nem szereplő – kötelezettségek (pl. konszolidáció), adósságátvállalások (pl. MÁV) Meglévő adóssággal kapcsolatos tranzakciók Meglévő adóssággal kapcsolatos tranzakciók lejáró adósság megújítása lejáró adósság megújítása adósságállomány átértékelődése (pl. árfolyamveszteségek) adósságállomány átértékelődése (pl. árfolyamveszteségek) Bruttó finanszírozás Bruttó finanszírozás

Az adósság kialakulása a gazdaság teljesítményéhez képest, illetve a maastrichti kritériumok tükrében 1990–1994: A rendszerváltás után a gazdasági szerkezetátalakításhoz (pl. bankkonszolidáció) szükséges volt aktív állami szerepvállalás, ami romló gazdasági teljesítmény mellett jelentős eladósodáshoz vezetett. 1990–1994: A rendszerváltás után a gazdasági szerkezetátalakításhoz (pl. bankkonszolidáció) szükséges volt aktív állami szerepvállalás, ami romló gazdasági teljesítmény mellett jelentős eladósodáshoz vezetett. 1995–2001: Magára találó gazdaság, a privatizációs bevételek adósságtörlesztésre történő felhasználása, gyorsan csökkenő adósságráta, maastrichti adósságkritérium teljesítése. 1995–2001: Magára találó gazdaság, a privatizációs bevételek adósságtörlesztésre történő felhasználása, gyorsan csökkenő adósságráta, maastrichti adósságkritérium teljesítése. 2002: újra emelkedő adósságráta. 2002: újra emelkedő adósságráta. 2004: az államadósság 56,7%, az ESA95 módszertan szerint több. 2004: az államadósság 56,7%, az ESA95 módszertan szerint több.

Az adósság szerkezete Devizanem szerint: forint-deviza Forint-deviza összetétel az adósságállományban: Forint-deviza összetétel az adósságállományban: a devizaadósság legfőbb kockázata az állam szempontjából: árfolyamkockázat – az alacsonyabb kamatok miatt olcsónak tűnő devizafinanszírozás az árfolyam hirtelen leértékelődése miatt költségessé válhat a devizaadósság legfőbb kockázata az állam szempontjából: árfolyamkockázat – az alacsonyabb kamatok miatt olcsónak tűnő devizafinanszírozás az árfolyam hirtelen leértékelődése miatt költségessé válhat devizaadósság pozitívuma: szélesebb befektetői kör és a hazai állampapírpiac „tehermentesítése” * devizaadósság pozitívuma: szélesebb befektetői kör és a hazai állampapírpiac „tehermentesítése” * forintadósság előnye: nincs árfolyamkockázat forintadósság előnye: nincs árfolyamkockázat forintadósság hátránya: magasabb hozamszint. forintadósság hátránya: magasabb hozamszint.

Az adósság szerkezete Formája szerint: értékpapír, hitel Hitel és állampapírok megoszlása az adósságállományban: Hitel és állampapírok megoszlása az adósságállományban: az állampapírpiac fejlődésével egyre nőtt az „értékpapírosított” adósság aránya + hitelek ma főleg nagy nemzetközi intézményektől (Világbank, EIB, EBRD), illetve hazai hitelátvállalásokból származnak; az állampapírpiac fejlődésével egyre nőtt az „értékpapírosított” adósság aránya + hitelek ma főleg nagy nemzetközi intézményektől (Világbank, EIB, EBRD), illetve hazai hitelátvállalásokból származnak; állampapírpiac: a leglikvidebb és legkisebb hitelkockázatot hordozó értékpapírok piaca ban a másodpiaci forgalom milliárd forint, míg a piacon forgó állomány milliárd forint volt; állampapírpiac: a leglikvidebb és legkisebb hitelkockázatot hordozó értékpapírok piaca ban a másodpiaci forgalom milliárd forint, míg a piacon forgó állomány milliárd forint volt;

Az adósságkezelés célja a finanszírozás elfogadható kockázatok mellett a lehető legalacsonyabb hosszú távú hitelfelvételi költségekkel egységes szemléletben valósuljon meg; a finanszírozás elfogadható kockázatok mellett a lehető legalacsonyabb hosszú távú hitelfelvételi költségekkel egységes szemléletben valósuljon meg; elfogadható kockázatok: átváltás kockázat és költség között; elfogadható kockázatok: átváltás kockázat és költség között; (példa: mennyiségi korlátoktól eltekintve a jelenlegi hozamszintek mellett sokkal olcsóbb lenne külföldi devizában eladósodni, de nagy az árfolyamkockázat a forint esetleges gyengülésekor) (példa: mennyiségi korlátoktól eltekintve a jelenlegi hozamszintek mellett sokkal olcsóbb lenne külföldi devizában eladósodni, de nagy az árfolyamkockázat a forint esetleges gyengülésekor) hosszú táv: az adósságkezelés folyamatos tevékenység, úgy kell végezni, hogy a befektetők mindig érdemesnek találják finanszírozni az államot; hosszú táv: az adósságkezelés folyamatos tevékenység, úgy kell végezni, hogy a befektetők mindig érdemesnek találják finanszírozni az államot;

Szereplők a kibocsátó: magyar állam; a kibocsátó: magyar állam; a kibocsátó képviselője: ÁKK; a kibocsátó képviselője: ÁKK; az elsődleges piac: elsődleges forgalmazók, lakosság, külföldi bankok (devizakibocsátáskor); az elsődleges piac: elsődleges forgalmazók, lakosság, külföldi bankok (devizakibocsátáskor); befektetők: természetes és jogi személyek bel- és külföldön. befektetők: természetes és jogi személyek bel- és külföldön.

Államadósság Kezelő Központ tevékenységi körei ellátja valamennyi, az adósságkezeléssel kapcsolatos funkciót: ellátja valamennyi, az adósságkezeléssel kapcsolatos funkciót: forint-deviza kibocsátások, forint-deviza kibocsátások, kamatfizetés és törlesztés, kamatfizetés és törlesztés, a költségvetés éves finanszírozási tervének elkészítése és az éves kamatkiadások megtervezése, a költségvetés éves finanszírozási tervének elkészítése és az éves kamatkiadások megtervezése, a hosszú távú finanszírozási stratégia kidolgozása, a hosszú távú finanszírozási stratégia kidolgozása, kockázatkezelés, kockázatkezelés, nyilvántartás, nyilvántartás, az államadósság finanszírozásával és az állampapír-piaccal kapcsolatos információk széleskörű és gyors közzététele, az államadósság finanszírozásával és az állampapír-piaccal kapcsolatos információk széleskörű és gyors közzététele, likviditáskezelés, likviditáskezelés, piaci szereplő, piacszabályozó és -fejlesztő (piaci hatékonyság biztosítása) piaci szereplő, piacszabályozó és -fejlesztő (piaci hatékonyság biztosítása)

Aktualitás A bruttó államadósság 2004-ben milliárd forintot ért el, ami a becsült GDP 56,7 százaléka, így az adósságráta kismértékben csökkent, 0,3 százalékponttal kevesebb a évinél. A bruttó államadósság 2004-ben milliárd forintot ért el, ami a becsült GDP 56,7 százaléka, így az adósságráta kismértékben csökkent, 0,3 százalékponttal kevesebb a évinél. Az idén szűkítik az államadósság hazai finanszírozásának arányát és növelik a - hazainál olcsóbb - devizafinanszírozás lehetőségét. Az idén szűkítik az államadósság hazai finanszírozásának arányát és növelik a - hazainál olcsóbb - devizafinanszírozás lehetőségét. Tavaly a központi költségvetés nettó finanszírozási igénye 1.098,7 milliárd forint volt, ami nagyjából megegyezett a évi finanszírozási igénnyel és több mint 200 milliárd forinttal volt kevesebb a évi nettó finanszírozási igénynél. A nettó állampapír-kibocsátás összege milliárd forintot tett ki, jelentős arányú volt a nettó devizakibocsátás, a forint állampapír-piac stabilizálódott. Tavaly a központi költségvetés nettó finanszírozási igénye 1.098,7 milliárd forint volt, ami nagyjából megegyezett a évi finanszírozási igénnyel és több mint 200 milliárd forinttal volt kevesebb a évi nettó finanszírozási igénynél. A nettó állampapír-kibocsátás összege milliárd forintot tett ki, jelentős arányú volt a nettó devizakibocsátás, a forint állampapír-piac stabilizálódott.

„Államadósság … Ebből az Ön adóssága: …”  - A kérdést úgy lehetne feltenni: kíváncsi-e Ön arra, hogy az államadósság finanszírozására mennyit költ az állam az Önök adójából? Összehasonlítva persze azzal az összeggel, amit az államadósság által (ami gyakorlatilag előre elköltött adóbevételt jelent) létrejött beruházások haszonként hoztak.  - Az államadósság mértékében ugyanis csak az a kérdés: többe kerül-e, mint amennyi hasznot hoz. (Nem mindegy, hogy belső fogyasztást élénkítünk hitelekből, vagy gazdaságfejlesztő beruházásokat finanszírozunk)  - Ameddig a mérleg pozitív, „akármennyi” is lehet az államadósság: akár a fele, akár a duplája – Önmagában egy szám nem mond semmit.

A témához kapcsolódó oldalak:

Köszönöm a figyelmet!