Tehetség – képzések a tanfolyamoktól a pedagógus szakvizsga programig Heimann Ilona ELTE PPK heimann.ilona@ppk.elte.hu Dávid Imre DE davidi@vipmail.hu 2014. szeptember 19.
Az előadás főbb tartalmi pontjai Tehetségek tanárai a tanárrá válás folyamatában -visszatekintés Miben tudott támogatást adni a MTT pedagógusoknak a 25 év során? Eredmények és távlatok Vélemények, visszajelzések a képzésekről Mottó: EGYETLEN OKTATÁSI RENDSZER SEM EMELKEDHET MAGASABBRA, MINT AMILYEN A TANÁRAI MINŐSÉGE
A tanárrá válás folyamata Folyamatos szakmai fejlődés Kezdő pedagógus – szakértő pedagógus Egyéni felelősség - egymástól tanulás Tanfolyami képzések Diplomamegújító képzések Szaktanácsadó –pedagógus szakvizsga
Első lépések a MTT szervezésében Speciális kollégiumok, tréningek és tehetséggondozás Angol és német nyelvű tanártréningek Bessenyei György Tanárképző Főiskola ELTE Tanárképző Főiskolai Kar Eszterházy Tanárképző Főiskola Janus Pannonius Tudományegyetem Kossuth Lajos Tudományegyetem Magyar Iparművészeti Főiskola Minden intézményben ott vannak kezdeményezőként a Magyar Tehetséggondozó Társaság alapító tagjai
KEDVEZŐ TÖRVÉNYI HÁTTÉR 11. /1997. (VI. 27. ) Korm KEDVEZŐ TÖRVÉNYI HÁTTÉR 11./1997.(VI.27.) Korm. rendelet a tanárképzés követelményeiről 277/1997.(XII.22) Korm. rendelet a pedagógus továbbképzési kötelezettségről 7 évente legalább 120 óra 29./1997.(IX.16. )MKM rendelete a tehetségfejlesztési szakirányú képzési szak képesítési követelményeiről 41./1999. OM rendelet a pedagógus szakvizsgáról 15./2006.(IV.3)OM rendelet az alap - és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről
(2011. évi CCIV. tv. A nemzeti felsőoktatásról és a 283/2012. (X. 4 (2011. évi CCIV. tv. A nemzeti felsőoktatásról és a 283/2012. (X.4. ) Korm. rendelet) Nemzeti Tehetségprogram 2009. Magyar Géniusz integrált tehetségsegítő program 2012. Tehetséghidak projekt 2014.Talentum program
Tanfolyamok és más képzési formák Tanfolyamok: 10-120 órás tanfolyami képzések Szakirányú tanár továbbképzések: Tehetségfejlesztő szaktanácsadó 4 féléves Pedagógus szakvizsga program, tehetségfejlesztés, tehetséggondozás 2+2 féléves Módszertani tanácsadó a tehetséggondozásban 2 féléves Tehetségkoordinátor 2 féléves Tehetségnevelő tanár MA képzés Képzőintézmények száma:7 Néhányan akkreditációs eljárás alatt
Tanfolyamok és képzési eredmények Az egyetemekhez és más intézményekhez kapcsolódó tanfolyamok képzési adatairól ( 30-120 órás képzések) csak becsült adatok állnak rendelkezésre , a résztvevők száma meghaladja a kétezer főt. Géniusz Tehetség program keretében Közel 200 tanfolyam: 10 órástól 30 órásig 14 ezer résztvevő pedagógusoknak, pszichológusoknak, szülőknek, mentoroknak Tehetséghidak: bővülő kínálat Összességében 5 ezer fő részvételével Tanúsítvány
Diplomamegújító képzések, eredmények A diplomamegújító posztgraduális, graduális képzéseken végzettek számának alakulásáról nem áll rendelkezésünkre minden képzőintézettől pontos adat KLTE, majd Debreceni Egyetem ELTE TFK, majd PPK Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Tanárképző Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Szent István Egyetem Pedagógiai Kar ( Szarvas) Apor Vilmos Katolikus Főiskola,Tehetségkoordinátor Biztató jelek a közeljövőben INDULÓ KÉPZÉSEK, valamint a beadott akkreditációs kérelmek
EREDMÉNYEK SZÁMOKBAN Intézmények Végzettek száma/fő Szakirány Tanulmá- nyi idő Debreceni Egyetem 444 Pedagógus szakvizsga Tehetség szakirány 2 félév 4 félév ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar 352 Tehetségfejlesztő szaktanácsadó Módszertani tanácsadó a tehetséggondozásban Szent István Egyetem Pedagógiai Kar, Szarvas 79
Nyugat-Magyarországi Egyetem 70 Tehetségfejlesztő szaktanácsadó 4 félév Eszterházy Károly Tanárképző 19 nappali tag. 161 levelező tag. Tehetségnevelő tanár MA képzés Miskolci Egyetem 7 levelező tag. Pedagógus szakvizsga 2 félév Apor Vilmos Katolikus Főiskola 27 Tehetségkoordinátor Összesen 1159
Nem véletlen egybeesés Tehetségpontok - végzettek száma 1270 1159
Miben, hogyan segít, segített a MTT? Folyamatos tájékoztatás – honlap (www.mateh.hu), Kutatómunkák támogatása Doktori programok Újabb akkreditációk és képzések Kapcsolódás a Nemzeti Tehetségprogram Talentum stratégiájához
Vélemények, visszajelzések „Az elmúlt két év eredményét úgy tudnám a legegyszerűbben megfogalmazni, hogy helyükre kerültek a dolgok, ösztönös tehetségfejlesztőből tudatossá értem.” „A képzés elvégzése után tehetséggondozó tevékenységem nagymértékben kibővült. Ugyanis a szakképzés elvégzéséig inkább csak a versenyfelkészítésre fókuszáltam Miután megismerkedtem a tehetséggondozás, fejlesztés területeivel, úgy tevékenységem is egyre több irányba tört.”
„Felismertem a képzés kapcsán, milyen nagy jelentősége van annak, ha a tehetséggondozás szintjei egymásra épülnek, az óvodától a felsőoktatásig.” „A tanítási órákon gyakran használom a kooperatív tanulási formát, amelynek kedvező hatása nemcsak a tanulmányi eredmények javulásában mutatkozik meg, hanem az osztályon belül az összetartozás érzése is erősödik.”
„Új pszichológiai mérőeszközöket próbáltam ki a tanulók megismerése során. Rendkívüli hatással volt rám a rendszerszemléletű személyiségfejlesztés modellje. Hasznos ismereteket és tapasztalatokat szereztem a pedagógiai tervezés területén.” „Megerősített a képzés abban, hogy minden pedagógiai törekvésnek arra kell irányulnia, hogy boldog, harmonikus embereket neveljünk – alkalmaznunk kell az élménypedagógiai eljárásokat a tanulásban.”
„Megerősödött bennem, hogy sokkal tudatosabban kell feltárni a gyermek érdeklődését, képességét és készségét, szükségleteit. Már nem akartam minden tanítványomat zenei pályára csábítani, erőltetni és mindenáron ezen a területen versenyeztetni. Fontosabb lett számomra a velem dolgozó fiatal igénye, az Ő szükséglete, mi a fontos számára és miben lehet jó.”
További tartalmas ünnepi megemlékezést kívánunk minden kedves kollégának!