A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS HATÁSA A FELSZÍNI CSAPADÉKVÍZ-LEFOLYÁS SZÉNHIDROGÉN SZENNYEZETTSÉGÉRE Dr. Buzás Kálmán BME VÍZI KÖZMŰ ÉS KÖRNYEZETMÉRNÖKI TANSZÉK Kecskemét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Kvantitatív Módszerek
AEROSZOL RÉSZECSKÉKHEZ KÖTÖTT RADON LEÁNYELEM AKTIVITÁSOK NUKLID-SPECIFIKUS MEGHATÁROZÁSA Katona Tünde, Kanyár Béla, Kávási Norbert, Jobbágy Viktor, Somlai.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Anyagáramok meghatározásának hibája és a becslés pontosításának lehetőségei.
A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS HATÁSA A FELSZÍNI
SZILÁRD/FOLYADÉK FÁZISSZÉTVÁLASZTÁSI TECHNOLÓGIÁK
HASZNÁLT HÉVIZEK FELSZÍNI BEFOGADÓBA TÖRTÉNŐ BEVEZETHETŐSÉGE,
Felszíni víz monitoring
Felszíni és felszín alatti víz monitoring
§ KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLAT
Vízminőségi jellemzők
KÖRNYEZETI HATÁSOK SZÁMBAVÉTELE EGY AUTÓPÁLYA PÉLDÁJÁN
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
Kémiai szennyvíztisztítás
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
III. előadás.
Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Modellezés, mint módszer bemutatása KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Ülepítés A folyadéktól eltérő sűrűségű szilárd, vagy folyadékcseppek a gravitáció hatására leülepednek, vagy a felszínre úsznak. Az ülepedési sebesség:
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Közműellátás gyakorlathoz elméleti összefoglaló
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VI.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
A KDT-KTVF TEVÉKENYSÉGE A GÁTSZAKADÁS UTÁN :
Kvantitatív Módszerek
Az elemzés és tervezés módszertana
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
ADSZORPCIÓ.
KÉMIAI KEZELÉS ALKALMAZÁSA A SZENNYVÍZTISZTÍTÁSBAN
TPH (Összes ásványi szénhidrogén) Fogalmak Vizsgálati lehetőségek
Környezeti monitoring Feladat: Vízminőségi adatsor elemzése, terhelés (anyagáram) számítása Beadás: szorgalmi időszak vége (dec. 11.), KD: dec. 21.
Felszín alatti vizek minősítése
ADSZORPCIÓ.
Érzékenységvizsgálat
Felszín alatti vizek minősítése
FELSZÍNI VÍZ MONITORING.
Környezetgazdaságtan Fonyó György Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék U épület,
Felszíni víz monitoring
Felszín alatti vizek minősítése
Levegőtisztaság-védelem
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
Az erőművek környezetvédelmi kérdései és élettani hatásai
Alapsokaság (populáció)
Lineáris regresszió.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
SZÁMÍTÁSI FELADAT Határozzuk meg, hogy egy biomassza alapú tüzelőanyag eltüzelésekor a kén-dioxid emisszió tekintetében túllépjük-e a határértéket. Az.
4. gyakorlat Egységárhullámkép számítása
(CSAPADÉK) VÍZGAZDÁLKODÁSRA
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
Magyar Mikroszkópos Konf., V A Paksi Atomerőmű hűtővizéből származó szilárd szemcsék összetételének vizsgálatai Hogyan vizsgáltuk a paksi.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
ADSZORPCIÓ.
A biológiai és a kémiai szennyvíztisztítás szimbiózisa
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM TELEPÜLÉSI CSAPADÉKVÍZ.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm Gyakoriság grafikon (adott méretű esetek db.)
Lobbanáspontok Definíció : – A lobbanáspont az a legalacsonyabb hőmérséklet, 760 mm Hg nyomásra korrigálva, amelyen gyújtóforrás alkalmazása az anyagminta.
Előadás másolata:

A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS HATÁSA A FELSZÍNI CSAPADÉKVÍZ-LEFOLYÁS SZÉNHIDROGÉN SZENNYEZETTSÉGÉRE Dr. Buzás Kálmán BME VÍZI KÖZMŰ ÉS KÖRNYEZETMÉRNÖKI TANSZÉK Kecskemét szeptember 30. október 1.

Kutatásunk fő célja eljárás kidolgozása volt, amely az úttervezés egyik műszaki alapparamétere, a forgalom, és a vízminőségvédelem szabályozási paraméterei, a TPH koncentráció és/vagy TPH terhelés között megalapozott, a hatótényezők előfordulásának valószínűségi jellegét figyelembe vevő kapcsolatra épül. Megbízó: NA ZRT, Célkitűzés

A tervezési alapelvek hiánya MI: - a mértékadó forgalmi helyzet - a mértékadó csapadék - mi a mértékadó koncentráció A kiindulási helyzet 1 A környezetvédelmi szabályozás hiánya - csak TPH-ra - emissziós határérték=állandó kibocsátó - Aluldefiniált - Ellenőrizhetetlen, tehát hatástalan - A megoldások ellenőrzésénél keveredik a havaria és normál üzem emissziói elleni védelem

A kiindulási helyzet 2 Az „Eredmény” Sok százmillió Ft kiadás Vs. Nulla vízvédelem Hihetetlen: minden lehetséges módon elhibázott megoldás !

Autópálya lefolyás mintázása Ülepítési és szűrési kísérletek Nemzetközi szakirodalom (folyamatok és korábbi mérési eredmények) Tervezési módszer Szabályozási javaslat Lefolyás szennyeződési folyamata (TPH, PAH) Szennyező anyagok eltávolítása (kezelési módszerek) Koncentrációk és terhelés eloszlása Kutatási módszertan

Háttér TPH, PAH, nehézfémek Városi diffúz szennyezés Közúti közlekedés eredetű szennyezés Parkolók Belterületi utak Autópályák Szabályozási hiányosságok A szennyezők széles köre

Forgalom Csapadék Lemosódás Felhalmozódás Terhelés Mintavétel Forgalom Száraz kiülepedés BEFOGADÓ A szennyezők felhalmozódási és lemosódási folyamata

Monitoring program

M0-Annahegy M7-Martonvásár Mérési helyszínek

Vízhozam arányos sorozatminták csapadék- lefolyásokból –Surrantóba telepített passzív mintázóval Vizsgált anyagok és jellemzők –pH, fajlagos vezetőképesség –Ö. lebegőanyag, KOI k, TPH, PAH -ok –Al, Cr, Cu, Ni, Pb, Zn (összes és oldott) Egyéb adatok –Meteorológiai állomás telepítése (csapadék magasság és intenzitás) –Órai forgalom idősor (ÁAK ZRT) Dinamikus modellel számított lefolyás (SWMM) Monitoring program elemei

Mintavevő berendezés szerkezete és elhelyezése Surrantó elem Műanyag lap (U alakban beszorítva) Terelőélek Mintavételi nyílás Sorba kötött mintatároló flakonok Elvezető cső

Azonos sorszámú minták átlaga Egyedi mérési eredmények Illesztett trend A lebegőanyag, TPH és PAH változása a lefolyás során „first-flush” esemény átlagkoncentráció Ö.lebegőanyag TPH C 5 -C 40 Összes PAH

A palackok feltöltési idejét (t) ismerve adott az egy lefolyási eseményhez (egy árhullámhoz) tartozó minták számát: N = T/t (ahol T az árhullám időtartama. Az árhullámot N db. szakaszra bontva meghatároztó szakaszonként a lefolyt víztömeget (Mi). Az esemény átlagkoncentráció (CE)

Városi utak és parkolók felúszó és/vagy emulgeált olaj

„olaj a vízben” emulzió Az autópálya lefolyásokban található TPH NEM alkot „olaj a vízben” típusú emulziót

TPH az autópálya lefolyásban pelyhes szerkezetű agglomerátum oA szilárdanyag tartalom mintegy 10%-a kolloidális, 60-95%-a kvázi-kolloidális méretű. oOlajcseppek a szilárd (gumiabroncs és aszfalt morzsalék-szemcsék, valamint a PAH-ok aeroszol részecskék) felületére tapadnak. oPelyhes agglomerátum → eltávolíthatóság! 5  m Nagyítás: 400 x

A folyamatos közlekedésre szolgáló útpályákról, balesetmentes forgalom során lefolyó csapadékvízben a TPH néhány mikron méretű részecskék közé zárva, μm méretű agglomerátumokban helyezkedik el, nem alkot „olaj a vízben” típusú emulziót. Az olaj ilyen elhelyezkedése két lényeges következménnyel jár: oA burkolathoz tapadó agglomerátumok leválasztására a csapadékból származó energia kevés, ahhoz a mozgó járművek kerekei és a burkolat között kialakuló nagy áramlási sebességű víz energiája szükséges. A TPH szennyezettség meghatározó tényezője a csapadék idején zajló forgalom mértéke. oA lefolyás alifás szénhidrogén tartalmának eltávolítására az oleofil adszorbensek alkalmazása és a koaleszcencia elvén alapuló berendezések csak alacsony hatásfokkal képesek.

A lefolyások PAH profilja

A lefolyásban előforduló PAH-ok forrásainak meghatározása

A lefolyások PAH tartalmának forrásvizsgálatával, a különböző molekulasúlyú PAH-féleségek előfordulási arányainak meghatározásával kimutatható volt, hogy a PAH meghatározó hányada égési folyamatból keletkezik, és a gépjárművek kipufogó gázainak korom tartalmához köthető. Az egyéb PAH források (légköri kihullás, gumiköpeny és aszfalt morzsalék, illetve a kiszóródó kenőolajok) szerepe elhanyagolható.

#1 kifolyó (-5cm) #2 kifolyó (-10cm) #3 kifolyó (-20cm) #4 kifolyó (-30cm) töltet felszíne (0cm) 35 cm térkőhomok leeresztő csap TPH és PAH eltávolítás homokszűrővel

A közlekedési eredetű, felszíni és felszín alatti vizek szennyezés elleni védelmére a gyakorlatban hatékonyan alkalmazhatók a szikkasztó, szűrő tározók. oElőülepítéssel kombinált homokszűrővel a TPH és PAH 90% fölötti eltávolítása érhető el. A visszatartás a tározófenéken kialakított szűrőréteg felső 2-5 cm vastag rétegében végbemegy. A rétegcsere gyakoriságát a kolmatálódás sebessége határozza meg. oA oleofil tulajdonságú perlit töltet TPH leválasztó hatásában alapvetően nem az oleofil tulajdonság, hanem csak a szemcsés közeg szűrőhatása jelentkezik. oAz önállóan alkalmazott ülepítés TPH leválasztása - mivel az elsősorban a finomabb, kvázi kolloidális méretű szemcsékben dúsul fel - kisebb a lebegőanyagénál.

felszín alatti szivárogtató árok, talajszűrés szikkasztó árok wetland

szikkasztó tározó kierjesztett, előtározós, állandó vízborítású tározó

Forgalom Csapadék Lemosódás Felhalmozódás Terhelés Csapadék eloszlás Forgalom eloszlás TPH konc., anyagáram eloszlás Mintavétel Forgalom Száraz kiülepedés BEFOGADÓ Lemosódás folyamata Egyszerűsítés → tervezési paraméterek

A hiányzó forgalmi adat előállítása fuzzy leképező rendszerrel Kétváltozós regressziós egyenlet együtthatóinak számítása a mintavételi program eredményeiből A forgalom és a csapadék együttes előfordulási valószínűségé átlagos csapadékosságú évre Az L (g/ha,év) fajlagos emisszió empirikus gyakoriságának meghatározása a mintaterület forgalmára Az eredmények kiterjesztése különböző eloszlási paraméterű forgalmakra, átlagos csapadékosságú évre Összefüggés meghatározása a forgalom eloszlási paraméterei, és a TPH E várható értéke, illetve 95%-os tartósságú értéke között. A TPH E éves eloszlásának meghatározása a regressziós egyenlet alkalmazásával a mintaterület forgalmára A V (m 3 /ha) vízminőség védelmi célú, fajlagos tározótérfogatok meghatározása a forgalom és a TPH E határértéke függvényében. Adatok: Órás forgalom idősor Csapadék adatok (órás csapadék magasság és intenzitás) Mintázott lefolyási eseményekből meghatározott TPH E Regressziós analízis Fuzzy algoritmus Illeszkedésvizsgálat 95%-os konfidencia szinten, Χ 2 próba A csapadék és forgalom idősorok eloszlásának függetlenség vizsgálata A csapadék és a forgalom éves adatsorainak eloszlásvizsgálata Monte Carlo szimuláció Illeszkedésvizsgálat 95%-os konfidencia szinten, Χ 2 próba Összefüggés meghatározása a forgalom eloszlási paraméterei, és az L várható értéke, illetve 95%-os tartósságú értéke között.

A hiányzó forgalmi adat előállítása fuzzy leképező rendszerrel Kétváltozós regressziós egyenlet együtthatóinak számítása a mintavételi program eredményeiből Adatok: Órás forgalom idősor Csapadék adatok (órás csapadék magasság és intenzitás) Mintázott lefolyási eseményekből meghatározott TPH E Regressziós analízis Fuzzy algoritmus

TPH E = 4.43 * J – * H, (mg/l ) ahol:J – a forgalom (1000 ej/h) mértéke a csapadék idején, és H – a lefolyást kiváltó csapadék magassága, (mm). Az esemény átlagkoncentráció (TPH E ) meghatározása a csapadék magasságának és a csapadék idején zajló forgalomnak a függvényében 95%-os konfidencia szinten szignifikáns

A hiányzó forgalmi adat előállítása fuzzy leképező rendszerrel Kétváltozós regressziós egyenlet együtthatóinak számítása a mintavételi program eredményeiből A forgalom és a csapadék együttes előfordu- lási valószínűsége (átlagos csapadékosságú évre) Az l (g/ha) (L (kg/ha,év) fajlagos emisszió empirikus gyakoriságának meghatározása a mintaterület forgalmára A TPH E éves eloszlásának meghatározása a regressziós egyenlet alkalmazásával a mintaterület forgalmára Adatok: Órás forgalom idősor Csapadék adatok (órás csapadék magasság és intenzitás) Mintázott lefolyási eseményekből meghatározott TPH E Regressziós analízis Fuzzy algoritmus Illeszkedésvizsgálat 95%-os konfidencia szinten, Χ 2 próba A csapadék és forgalom idősorok függetlenség vizsgálata A csapadék és a forgalom éves adatsorainak eloszlásvizsgálata Monte Carlo szimuláció Illeszkedésvizsgálat 95%-os konfidencia szinten, Χ 2 próba

Az eredmények kiterjesztése (forgalom eloszlási paraméterek, átlagos csapadékosság) Összefüggés meghatározása a forgalom eloszlási paraméterei, és a TPH E várható és 95%-os tartósságú értéke között. A V (m 3 /ha) vízminőség védelmi célú, fajlagos tározótérfogatok meghatározása a forgalom és a TPH E határértéke függvényében. Összefüggés meghatározása a forgalom eloszlási paraméterei, és az L várható és 95%-os tartósságú értéke között.

Számítási eljárást dolgoztunk ki a forgalom eloszlási paramétereitől függő esemény átlagkoncentráció és a fajlagos TPH terhelés éves eloszlásának meghatározására, átlagos csapadékosságú év feltételezésével. Az eljárás alapja az a kétváltozós lineáris regressziós egyenlet, melyet autópálya lefolyások mintázásával a csapadék idején zajló forgalom és a csapadékmagassága figyelembevételével, a lefolyás (esemény) átlag-koncentrációjára határoztunk meg.

A TPH E 50, 90 és 95%-os tartósságú értékéi a forgalom várható értékének függvényében

Az adott autópálya szakasz éves forgalma, jó közelítéssel normális, míg az átlagos csapadékosságú év csapadékainak magassága exponenciális eloszlású, és a két eloszlás nem független egymástól. Az együttes előfordulási valószínűség Monte Carlo szimulációval előállítható volt. Ezekkel a feltételekkel az F(TPHE) értékei a lehetséges hazai forgalomintenzitási tarto- mányokra kiterjeszthetővé váltak.

Számítási módszert dolgoztunk ki a TPHE várható, és 95%-os tartósságú értékeinek meghatározására. Hasonló eljáráson alapulva készültek a fajlagos terhelések nomogramjait is.

Fajlagos tározótérfogat a szabályozási határérték 95%-os valószínűségű betartásához

átlag 0.75/ / / /0.95 A fajlagos, éves TPH emisszió átlagos és 95%-os tartósságú értékei L, gTPH/ha,év

A forgalom és a csapadék statisztikai jellemzőinek ismeretében számítási módszert dolgoztunk ki annak a legkisebb, vízminőség védelmi célú tározó térfogatnak a meghatározásához, amely valamennyi, adott TPH E határértéket meghaladó koncentrációjú lefolyás befogadásához elegendő. A tervezési nomogramok a TPH = 2, 3, 5 és 10 mg/l-es (feltételezett) szabályozási határértékek 95%-os biztonsággal történő betartásához szükséges fajlagos tározótérfogatok meghatározására a forgalom eloszlási paramétereinek függvényében.

Fajlagos tározótérfogat a szabályozási határérték 95%-os valószínűségű betartásához

Az eredmények lehetővé teszik, hogy: - a tervező, a tervezési forgalom ismeretében meghatározza a várható emissziót és ennek ismeretében - a hatóság az engedélyezési eljárás során mérlegelje a várható környezeti hatást.

Köszönöm