Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK

BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Készítette: Boros Erzsi
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
KÖZLEKEDÉS, A KÖZLEKEDÉS ALÁGAZATAI
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Mellár János 5. óra Március 12. v
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
szakmérnök hallgatók számára
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2005/06 tanév első félév Kurzus címe: Közlekedéspolitika és az.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Előadás másolata:

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2013 március 25. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)

2 A múlt órán: Budai alsó rakpart 4 A kiindulópontot egy környezeti szempontból vitatható megoldás, a budai szennyvizek tisztítatlan formában való összegyűjtése és Csepelre szállítása képezi. 4 Még ezt a szennyvízvezetéket sem kellett volna feltétlenül éppen az alsó rakpart (egy-két méteres) kiszélesítésével összekapcsolni. 4 Ebben az esetben azonban a kiinduló beruházás nem szolgáltatott volna ürügyet a koncepciójában elavult rakparti sztráda sürgős megépítésére. (Ami egyébként ellentmondott a Duna irányába történő nyitást deklaráló városfejlesztési elképzeléseknek is.) 4 És akkor Buda belső részein a Duna mentén nem a forgalom növelésének, hanem éppen a forgalom csillapításának az eszközeiről folyhatna a vita. 4 Az UNESCO szakértőinek jelentése, és annak interpretációja 4 * Path dependency (pálya-függés)

3 4 Mi a logisztika? 4 Az anyagmozgatástól és a szállítástól az ellátási láncokig 4 A logisztika trendjei és mítoszai 4 Egy példa: a repülő halak esete 4 A city-logisztikáról 4 Személyszállítás: eltérő szempontok Áruszállítás és logisztika

4

5 Logisztika és kombinált fuvarozás

6

7

8

9

10 Logisztika és kombinált fuvarozás

11 4 Logisztika: az üzemen belüli anyagmozgatás szállítások 4 Lényege: „ami nincs a fejedben, az a lábadban…” a rendszerváltás okozta átrendeződés –Készletezés – (alapanyag helyett késztermék-tárolás) –Raktározás – hiánygazdálkodás ellenszeréből / integrálódás a termelési-elosztási folyamatba 4 Logisztika – szervezés, nemcsak „logisztikai központ” Logisztika és kombinált fuvarozás

12 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend (informatika: 1-4 és 9-10) 4 (1) A berlini fal leomlása (azaz a politikai cezura megszűnése) 4 (2) Az internet megjelenése (az információs hardver globálissá válása) 4 (3) A szoftverek kompatibilitásának megteremtése (az együttműködés hátterének szabványosodása) 4 (4) A nyílt forráskódok megjelenése (a szoftverek fejlesztésének társadalmasítása) 4 (9) A keresőmotorok (az információhoz való hozzáférés új alapjai) 4 (10) A mobil kommunikáció kiteljesedése (a vezetékről történő eloldozódás) Logisztika és kombinált fuvarozás

13 4 Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] 4 Tíz meghatározó megatrend folyt. (logisztika: 5-8) 4 (5) A gyártási folyamat kiszervezésének a lehetősége outsourcing (a munkafolyamatok szabványosodása) 4 (6) A fázis-feladatok kiszervezésének a lehetősége (azaz a szolgáltatási tevékenységek munkafolyamat-csomagokra bontása) 4 (7) Az ellátási láncok kialakulása (azaz az üzemek közöttivé vált gyártási folyamat szállítási hátterének megteremtése) 4 (8) Az insourcing (azaz a szállítási láncba beleintegrálódó termelő/szolgáltató tevékenységek kialakulása) Logisztika és kombinált fuvarozás

14 Logisztika és kombinált fuvarozás

15 Logisztika és kombinált fuvarozás BILK

16 4 Megatrendek (ld. fentebb) 4 A termelés helye által meghatározott szállítás helyett kialakult a szállítási lánc által meghatározott termelési fázisok sora –Előképek üzemen belül szállítószalag, konyha –Előképek általánosabban városi közlekedés: az autóközlekedés kívánalmaihoz igazított város (!) 4 Változás a termékek hozzáadott érték tartalmában: megnőtt a szolgáltatás részaránya, megnőtt a tevékenységek szállítási hányada. 4 Átfogó logisztikai szemlélet szükségessége (a szállítás együtt kezelése az előidéző folyamatokkal és a hatásokkal) – vs. teljes szállítási láncok szervezésére vonatkozó gyakorlat. 4 Szorosan kapcsolt szállítási lánc, virtuális vállalat, méretgazdaságosság 4 De össze kell-e egy helyre gyűjteni az árut? (Pályafüggőség) Logisztika és kombinált fuvarozás

17 4 Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp (ill. a kurzus honlapján) 4 A központi fekvés mítosza 4 A tranzit mítosza 4 A megállított áru mítosza 4 A magunkhoz ragadható folyosó mítosza 4 Intermodalitás – egy szlogen mítosza 4 A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza 4 A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Logisztika és kombinált fuvarozás

18 4 „Magyarország fordítókorong” 4 „Híd kelet és nyugat között” 4 „A Balkán kapuja” 4 „Magyarország logisztikai központ” 4 Ezek a szlogenek a kormányzattal az ország fekvésének egyediségét akarják elfogadtatni, és erre hivatkozva állami pénzekből támogattatni logisztikai beruházások megépítését 4 Egyrészt helyzetünk nem egyedülálló, másrészt, ha így lenne, akkor is kérdéses, vajon a 21. században éppen ezt a pozíciót kellene-e eladni, erre alapozni a jövőt. Logisztika és kombinált fuvarozás A központi fekvés mítosza

19 4 „Ha erre jön, majdcsak lepottyan valami a számunkra” 4 A tranzitforgalomról a valódi döntéshozatal máshol történik: nyilván a valamelyik végponton. 4 A tranzitáló szakasz szerepe mindig kiszolgáltatott és esetleges marad. 4 Éppen fordítva, a logisztikának a hazai kiindulású és a hazai célpontú forgalomra kellene alapvetően épülnie. 4 A kedvező fekvés nem azért előnyös, mert sok áru „úgyis” áthalad rajtunk, hanem azért, mert ide tud jönni az, amit az itteni fejlődés igényel. 4 Új-Zéland, Finnország, Svédország – egész jól elvannak... Logisztika és kombinált fuvarozás A tranzit mítosza

20 4 „A várhatóan még tartósan külső uniós határokon” való jelenlét – „mert ott megállításra kerül az áru” 4 Éppen a felszívódó belső határokon át nő meg az együttműködés. ( A – H ; H – RO stb.) 4 A kölcsönös haszonnal járó együttműködésre kellene hosszú távon a stratégiát építeni, nem pedig a kényszermegállításból eredő lehetőségre. 4 Természetesen egy-egy vállalkozás (üdítőárus, kocsimosó, büffé, fogadó stb.) jól teszi, ha rugalmasan épít a torlódásra, tömegre. Léptéktévesztés azonban országos stratégiát ilyesmire próbálni alapozni. Logisztika és kombinált fuvarozás A megállított áru mítosza

21 4 Sandaság, protekcionista diplomácia elképzelése – (pl. szlovák, osztrák érdekeltek kihagyása) 4 A valóság: vannak földrajzi adottságok 4 Pl. FÁK – Európa forgalom fele Lengyelországon át, 20% Szlovákián át, 24% Magyarországon át. 4 Természetesen egy előbb kiépített kapcsolat átmenetileg meg tudja változtatni az arányokat, de naivitás azt hinni, hogy hosszabb távon nem áll be a földrajzi adottságoknak megfelelő arány. 4 Kulturált, valódi együttműködés éppen a kialakult arányok kölcsönös elfogadására, munkamegosztás, specializáció, stabil arányok megalapozására épülhet Logisztika és kombinált fuvarozás A magunkhoz ragadható folyosó mítosza

22 4 Intermodalitás, co-modalitás: különböző közlekedési alágazatok (modes) együttműködése. (Itt közút-vasút- hajózás, cargo; - de egyébként P+R, átszállás, vasút-busz stb. is) 4 Vajon a logisztikai központok mennyire segítik elő az áruforgalomnak a vasútra terelését, illetve mennyiben éppen átveszik a hagyományos vasúti rendező- pályaudvarok szerepét és azokat váltják fel közúti rendező- pályaudvari funkciókkal, de ezzel éppen elősegítve az áruszállítás további közút felé áramlását? 4 A soproni terminál esete – és a csatlakozás utáni helyzet Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza

23 Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza Qui prodest?

24 4 „olcsóbb inputok beszerzése” 4 „olcsóbb exportálási lehetőség” 4 „megnő a helyi termelő piaci rádiusza”. 4 Ez mind igaz, de nem csak a helyi termelő, hanem más termelők költségei is hasonlóan csökkennek, - sőt egy magyarországi áruközpont segítségével éppen a távoli termelő tudja az áruját a mi piacaink közelében tartani. 4 Ez nem tilos, - csak az a kérdés, hogy olyan érdekről van-e szó, amit a magyar adófizetők pénzéből kellene megtámogatni? Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

25 4 Logisztika és kombinált fuvarozás Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

26 Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

27 4 A hazai logisztikai kapacitások ráépülnek arra a hibás, egyközpontú rendszerre, amit a főútvonalak ma kijelölnek, és amit a jelenlegi fejlesztések tovább fokoznak. Ezzel a fővárosba koncentrálunk olyan kapacitásokat, melyek részben inkább a nyugati és a keleti országrész központjában (pl. Székesfehérvár ill. Szolnok térségében) fejthetne ki hasznos térségfejlesztő hatást. 4 ( ld. a boríték-modell.. >-< ) Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza

28 4 Tizenegy krumpli tervezete Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

29 4 Németország: 22 LKP 80 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Franciaország: 9 LKP 50 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Hollandia: 3 LKP 15 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Spanyolország: 20 LKP 40 millió lakos (Hu: 5 LKP) 4 Olaszország: 15 LKP 50 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Portugália: 1 LKP 10 millió lakos (Hu: 1 LKP) 4 Görögország: 10 LKP (terv) 10 millió lakos 4 Forrás: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: (2003) Logisztika menedzsment. Tankönyv. 10. kiegészítő fejezet. Letöltve a honlapról. Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

30 4 A krumplik és a makaróni nincs összehangolva Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

31 4 „2005. november 24-én elindult Magyarország egyik legnagyobb logisztikai központjának építése Herceghalom mellett. A közel 120 hektáron megvalósuló, 200 millió euro értékű zöldmezős beruházás alapkövét Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter helyezte el. A kereskedelmi központtal és ipari parkkal is kiegészülő fejlesztés célkitűzése, hogy a közép-kelet európai régió meghatározó logisztikai centrumává váljon.” ( TRANSIT 2005 dec. 2) Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza

32 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények folyamán Magyar Logisztikai Stratégia (GKM majd KHEM)

33 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

34 Logisztika és kombinált fuvarozás „Újabb” fejlemények

35 4 A repülő halak esete 4 Tina Petersen – Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp FLUX – Centre for Transport Research, Roskilde University, Denmark Logisztika és kombinált fuvarozás

36 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

37 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

38 Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp

ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2013 március 25. CITY-LOGISZTIKA

40 4 Mi a probléma? 4 Uniós lecke: városi áruszállítás és logisztika 4 Áruelosztó központok és fuvar-falvak (logisztikai parkok) 4 Személyközlekedés: miben más? 4 Közlekedésfejlesztési rendszerterv 2001 és 2008, Teherforgalmi stratégia… 4 Összefoglalás City-logisztika

41 4 Környezetbarát, az életminőségre figyelemmel lévő, fenntartható, szervezett városi ellátási rendszer 4 Az alapprobléma: mind a szállítás végpontjai, mind a lakosság, mind a forgalom a városokban koncentrálódnak. Melyik szempontja előbbrevaló? 4 A „magas kémény elve” – a szennyezés hatását tartja távol 4 „Távfűtés” – a szennyező tevékenységet viszi a város peremére 4 „Napelem” – technológiai megoldás kisebb(?) szennyezésre 4 „Okos mérő” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘szoftver’) 4 „Szigetelés” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘hardver’) (HF 1) City-logisztika

42 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU SZEMÉLY

43 A probléma EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

44 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény EGYÉNITÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés

45 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

46 A probléma egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNITÖMEGESINTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás egyedi igényeknek megfelelő szerve- zett áruszállítás (HF ) SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle- kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

VÁROSI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA Fóliák 2003 EU által támogatott kutatási eredmények a városi közlekedés területén KÖZLEKEDÉSI OKTATÁSI SEGÉDANYAG

48 4 „Ezt az anyagot “Városon belüli teherszállítás és city logisztika” címmel Ulrich Schäffeler and Jost Wichser IVT-ETH, (Institute for Transport Planning and Systems, Swiss Federal Institute of Technology) állította össze 2001-ben, majd egy előadásokat is tartalmazó workshop folyamán került átformálásra 2002-ben.” Meta-anyag: 11 elkészült uniós kutatás összegzése 4 Urban freight transport and city logistics LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT 4 LEAN - Integration of LEAN LOGISTICS in urban multimodal transport 4 BESTUFS – Thematic Network "Harmonisation of strategies and highlighting best practice to determine optimum URBAN FREIGHT SOLUTIONS " 4 IDIOMA – Innovative distribution with intermodal freight operation in metropolitan areas 4 REFORM – Research on freight platforms and freight organisation 4 DIRECT – Data Integration Requirements of European Cities for Transport Városi áruszállítás és logisztika

49

50

51

52

53

54 4 „A városközpontokban a forgalom optimalizálása gyakran nem összeegyeztethető a résztvevő felek érdekeivel. Hajlandóak ugyan optimalizálni a saját forgalmukat a saját érdekeik függvényében, ami azonban nem felel meg egy általános optimalizáció elvárásainak.” 4 „Ennek következtében az áruelosztó központok a legtöbb esetben sikertelenek voltak.” 4 „Az áruforgalmi központok kialakítása terén vannak elért eredmények. Ezen központok célja a jelentős teherforgalmi teljesítményű vállalkozások koncentrációja a jól megközelíthető ipari területeken. Az ilyen jellegű teherforgalmi központok intermodális terminálokká történő fejlesztése támogatandó.” 4 „A közlekedés klasszikus szemlélete, amely korábban a főszabály volt (és a személyszállításban még ma is az), mindössze úgy határozza meg önmagát, mint a két pont közötti megteendő távolságot. Napjainkban a szállítást a logisztikai folyamat részeként értelmezzük.” Városi áruszállítás és logisztika

55

56 4 AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA Brüsszel, COM(2007) 607 végleges A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv => {SEC(2007) 1320} {SEC(2007) 1321} 4 2. AKCIÓK: e-teherszállítás és intelligens közlekedési rendszerek (ITS) Fenntartható minőség és hatékonyság A szállítási láncok egyszerűsítése Járműméret és rakodási egység „Zöld” teherszállítási folyosók Városi teherszállítási logisztika ( kapcsolódási-elosztási pontok, „fuvar-falvak”, tapasztalatcsere, holisztikus megközelítés ) A teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv

57

58 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} 4 „Az Európai Unióban a lakosság több mint 60 %-a városi környezetben él. Az EU GDP-jének megközelítőleg 85 %-át városokban állítják elő.” 4 „optimalizálni kell a közlekedési módokat és meg kell szervezni a különböző kollektív közlekedési módok (vonat, villamos, metró, busz, taxi) és az egyéni közlekedési módok (személyautó, motorkerékpár, kerékpár, gyaloglás) kombinálásának lehetőségeit.” 4 „…el kell érni a jól működő gazdaság, a mobilitáshoz való jognak a közlekedési iránti igény megfelelő kezelésén keresztüli tiszteletben tartása, az életminőség és a környezetvédelem tekintetében kitűzött közös célokat.” 4 „…össze kell egyeztetni a személyszállítási és a teheráru-szállítási célú közlekedés érdekeit, bármilyen is legyen az igénybe vett közlekedési mód.” A városi mobilitás új kultúrája felé

59 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} A közlekedési dugóktól mentes városok és nagyvárosok felé Zöldebb városok és nagyvárosok Az intelligensebb városi közlekedés felé Az akadálymentesen hozzáférhető városi közlekedés felé A biztonságos és biztonságérzetet adó városi közlekedés felé 4 3. A városi mobilitás új kultúrájának megteremtése Az ismeretek javítása… …és adatgyűjtés 4 4. Pénzügyi források 4 5. Konzultációk A városi mobilitás új kultúrája felé

60 4 COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel, p. {SEC(2007) 1209} 4 „A városi területeken megvalósuló áruszállításhoz 4 Hatékony összekapcsoló felületet kell teremteni a távolsági szállítás és a rövid távolságokra, a végcélhoz történő szállítás között. => 4 A helyi áruszállításhoz kisebb, hatékony és nem környezetszennyező járműveket lehetne használni. 4 A városi területeken áthaladó, hosszú távú áruszállítás negatív hatásait tervezéssel és műszaki intézkedésekkel lehet csökkenteni.” 4 „…A tömegközlekedésben az ITS használata az üzemeltetés és az új szolgáltatások jobb irányítását teszi lehetővé (flottamenedzsment, utastájékoztató rendszerek, jegyértékesítő rendszerek stb.)..” 4 „…” A városi mobilitás új kultúrája felé

61 A logisztikai szemlélet csapdája Intermodális központ, áruelosztó stb. Érvényesítendők-e ugyanezek az elvek a személyforgalomban?

62 4 BKRFT 2001 S-Bahn BKRFT A közgyűlés által 2001-ben elfogadott BKRFT a kilencvenes évek folyamán alakult ki, hosszas előkészületekkel, széleskörű konzultációkkal. 4 A közösségi közlekedési filozófiájának központi és szent eleme volt a 4-es metró, és az összes utas-áramlási elvet ez a szempont határozta meg. 4 A közösségi közlekedés technokrata merevséggel másolta az áruelosztó központok logisztikai elvét, kényszeres átszállásra késztető nagy intermodális csomópontokat alakítva ki a metróvégállomásokon. (Korábbi minta az Örs vezér tér, vagy a Köki) 4 „Nagyforgalmú átszálló kapcsolatok fejlesztése” Gyakorlatilag a metró vonalakra történő ráhordást, az utasfeltöltést biztosító tervezés. 4 Az utas számára nem az a kedvező, ha egy „mindent tudó” óriási csomóponton választhat 22 továbbvezető irányból, -- hanem az átszállásmentes, vagy kevés, de egyszerű átszállással megoldható utazás. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

63 4 Ács Balázs - István György: Átjárhatóság és intermodalitás a 4-es metró tervének tükrében 4 „az átjárhatóság az átszállások számának csökkentésére való törekvést jelenti, az intermodalitás pedig az átszállások kényelmetlenségének csökkentését.” 4 Rámutatnak, hogy a BKRFT intermodális csomópontokon elsősorban az egyéni közlekedésről a metróra való átszállást (funkciójában P + R parkolókat) propagál, és háttérbe szorul a kollektív közlekedési eszközök közötti kényelmes átszállás kifejlesztése, a különböző eszközök átjárhatósága (interoperabilitás) pedig igazán fel sem merül. 4 Itt a logisztikai elvek követése a közösségi közlekedésben kifejezetten hibás irányt alapoz meg. 4 S-Bahn koncepció. A 11 elővárosi vasútvonal bekapcsolása a főváros belső közlekedésébe, átjárhatóság földrajzi értelemben. Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve

64 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

65 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

66 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

67 A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium október hó

68 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium december

69 Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Távlati koncepció és a 2020-ig javasolt fejlesztés terve. FKT URB konzorcium december

70 Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége: ?ResourceID=TirPortalBinary&docu mentversionid=67144

71 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége:

72 Budapest teherforgalmi stratégiája Budapest teherforgalmi stratégiája Elérhetősége:

73 4 A probléma: szervezetten megoldani a diszperz városi szállításokat 4 Uniós city-logisztika tanulmányok városkörnyéki áruelosztó központok majd az intermodális teherforgalmi központok (parkok) kialakítását javasolják 4 A valóságban ritkán vált be a séma: nincsenek típus-megoldások: a tapasztalatokból lehet (kell) tanulni, de minden város egyedi megoldásokat igényel. 4 Teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv 2007 ( 1/6 akció a városi teherforgalom ); ill. A városi mobilitás új kultúrája felé 2007 ( integrációk ) 4 Budapest 2001-es közlekedési rendszerfejlesztésének terve átvette az elosztó központok elvét, és a közösségi közlekedésben hasonló intermodális csomópontokra (kényszerátszállást jelentő végállomásokra) alapozta a struktúráját. Fordulat: S-Bahn 4 Budapest közlekedési rendszerének évi fejlesztési terve, bár tartalmazza a S-Bahn koncepciót, az új logisztikai elvet nem tette struktúrája alapjává. „Teherforgalmi stratégia” elv- és távlathiányos A city-logisztikáról – Összefoglaló

Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2013 március 25. ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !