„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest február 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Az előadás címe mint utalás az OFI pedagógiai fejlesztési folyamataira és produktumaira Feltevések: Tudások és szakértelmek nem csupán átáramlanak a szervezeten, hanem fel is halmozódnak abban Ezek integrációja (együttműködése, szinergiája) legitimációs és (kognitív) bizalmi potenciál a szervezet számára (társadalmi tőke, intézményi tőke) Kumulálódik-e, érvényes-e? –Átvihetők-e a tudások egyik fejlesztési folyamatból a másikba és ha igen, mi és hogyan? –Az érvényességét elegendően biztosítja-e a K+F szerkezet, a kutatás és a fejlesztés egymásrautaltsága? –Megvan-e a közös nyelv, melyen a szakmai kommunikációról és az előrehaladásról beszélhetünk?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Témák, kulcsszavak Mi indokolja a fejlesztést? Mit kell tenni? Hogyan lehet elérni? Mi az, amit elérünk? Melyek a siker kritériumai? Hogyan lehet fenntartható, amit elérünk? Hipotézis, feltétel, garancia: a komplexitás figyelembe vétele problémaközösség és gyakorlatközösség a befogadó szervezetekkel a fejlesztő szervezet innováció-orientált kultúrája, tudástőkéje, kapcsolat-hálózata, hozzáértése, szakértelem- hálózata, bizalmi tőkéje
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A komplexitás - Mire kell figyelni? a dolgok egymástól való kölcsönös függésére a folyamatok beláthatatlan és a jövőbeni történések pontos kiszámítását elvileg lehetetlenné tevő komplexitására a dolgok egyszerre több dimenzióban (és több szinten) történő elemzésének szükségességére arra a tényre, hogy minden megszerzett előnyért valahol valakinek fizetnie kell
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Az oktatás jövőjének négy lehetséges forgatókönyve ( forrás: J.M.Saussois, 2006, idézi Halász Gábor ) „A túlélés forgatókönyve” „Piaci forgatókönyv” „A megőrzés forgatókönyve” „Az átalakulás forgatókönyve” Az iskolák az egyént szolgálják Az iskolák a közösséget szolgálják Az oktatás zárt világ Az oktatás nyitott világ A legtöbben ezt a forgatókönyvet szeretik
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A fejlesztés elvei célok is egyúttal Problémaközösség, gyakorlatközösség a részvétel elve a partnerség elve a helyi körülményekhez adaptált tevékenység/ek elve
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A fejlesztési folyamatban: eltérő szervezettípusok együttműködése fölérendelt cél: változás-orientáció, problémaközösség, gyakorlatközösség, kölcsönös érzelmi és kognitív alapú bizalom, Az összekapcsoló (típusú) „társadalmi tőke” növekedése Az iskolák dominánsan „klán” típusú, illetve „hierarchikus” szervezetek-e, vajon a fejlesztő szervezet (csoportja) inkább „adhokrácia” típusú szervezet?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Az utalások forrása 21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció – I. szakasz. Halász Gábor: Az oktatás kormányzásának jövője: válasz a komplexitás kihívására Kovács Zoltán és Sass Judit (2008): A szervezeti bizalom összehasonlító vizsgálata a quinni szervezetkultúra- típusokban. In:Új kutatások a neveléstudományokban. MTA Pedagógiai Bizottsága, Budapest, A társadalmi tőke növelésének lehetőségei fejlesztéspolitikai eszközökkel. TÁRKI,
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Horváth Zsuzsanna