Az integrált terápiák elvének szakmai modelljei Dr. Schiffer Csilla
a felső tagozatos tanárok nem szívesen vállalkoznak a kéttanáros modell kipróbálására kevéssé tudják elképzelni a gyógypedagógus jelenlétét a tanórán a gyógypedagógusoknak is csupán a fele vállalkozna a tanórai kooperációra a felső tagozaton a tanárok ugyan elismerik, hogy a tanulási problémákkal küzdő tanulók számára előnyös a kéttanáros modell, de megkérdőjelezik annak pozitív hatását az átlagos és átlag feletti teljesítményű tanulók esetében. (Némethné et al., 2008)
co-teaching a két pedagógus közül az „egyik tanít, másik megfigyel”, az „egyik tanít, másik követi”, két csoport „párhuzamos tanítása”, az egymás melletti csoportokban történő „helyhez kötött tanítás”, a kisebb és nagyobb csoportokban történő alternatív tanítás és a tényleges team-tanítás (Cook, 2004; Friend, 2008)
kéttanáros modell Hazai példa Formái: (Kemény, 2010) professzionális asszisztencia csoportos vagy egyéni rétegmunkán belüli segítségnyújtás modellje teamtanítás kooperatív tanítás (Kemény, 2010)
kéttanítós modell 2 délelőtti és délutáni tanítók együttműködése Hazai példa: Gyermekek Háza délelőtti és délutáni tanítók együttműködése egymást részben átfedő munkaidő mellé gyógypedagógus egyes órákra
’otthonos tanulókörzet rendszer’ a tanárok néhány fős csoportja tanít több osztályt=TANULÓKÖRZET melléjük rendelnek teljes állású speciális szakembereket=ÁLLANDÓ TEAM (Meijer, 2005)
’nyitott osztály’ modellje felső tagozat az osztály 3 tanára látta el 80%-ban a szaktanári feladatokat, az osztályban éppen tanító szaktanár mellett pedig egy gyógypedagógus biztosította az oktatás teljes időtartamában a kéttanáros rendszert. a gyógypedagógus egyben osztályfőnökké is vált 3 fő enyhe, 1 fő pedig középsúlyos fokban értelmi fogyatékos tanuló tanult egy felső tagozatos, összesen 25 fős osztályban (Feyerer és Prammer, 2003)
Irodalom Cook, L. (2004) Co-Teaching: Principles, Practices, and Pragmatics http://www.ped.state.nm.us/seo/library/qrtrly.0404.coteaching.lcook.pdf Feyerer, E. és Prammer, W. (2003): Gemeinsame Unterricht in der Sekundarstufe I. Anregungen für eine integrative Praxis. Beltz, Weinheim, Basel, Berlin Friend, M. (2008): Inclusive Practices and Co-Teaching: Creating Schools for ALL Learners. http://www.usviosep.org/PDF/suminst08/MFRIEND/VISIFRIE.PDF Kemény Péter (2010): Integráció a PRIZMA Általános Iskolában. http://www.onfejlesztoiskolak.hu/Xikonf/eloadas/prizma.pdf Meijer, C. J. W. (szerk, 2005): Az együttnevelés gyakorlata az alsó középfokú oktatásban. European Agency for Development in Special Needs Education, Middelfart Némethné Tóth Ágnes (2009): Tanári attitűdök és inkluzív nevelés. In. Magyar Pedagógia, 109. évf. 2 szám 105–120. Némethné Tóth Ágnes, Golecz Andrea, Györkéné Mölcs Mária, Tóth Katalin, Tulok Szilvia, és Tüske Adél (2008): Inklúzió – ahogy mi csináljuk. In. Fejlesztő Pedagógia, 3. 17-31.