Zöld úton a felsőoktatásban – egy társadalmilag felelős projekt és annak hatásai FENNTARTHATÓSÁGI CSÚCS 2014 Budapest, 2014. november 19. Előadók: Lambertné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
Szervezetfejlesztési Program
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
MÉDIAHÍR KUTATÁS GVH VPI a Bajnai-kormány első gazdasági miniszterjelöltjének kartellezés miatti visszalépése kapcsán.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Könyvtárhasználati verseny
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
„Zöld Kampusz Zalaegerszeg” mintaprojekt tanösvényének bemutatása
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
Napocska Napköziotthon
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Környezeti szemléletformálás
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete – 2008, az első öt év
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Témahét 2014 FÓKUSZBAN A DEMOKRÁCIA. Miért szervezünk témahetet minden évben? Azért,… hogy a jelen valós problémáit boncolgatva együtt tanulhassunk hogy.
Civil Kezdeményezések Programja
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Nyugat-Mecseki TIT területi kutatás Összefoglaló 2005.április.
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Használói elégedettség vizsgálata és eredményei egy gazdasági szakkönyvtárban Könyvtári minőségfejlesztés 21 workshop december. 8. ELTE Egyetemi.
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
KISÚJSZÁLLÁS VÁROS ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETFEJLESZTÉSI REFORMJA ÁROP-1.A LAKOSSÁGI ELÉGEDETTSÉGMÉRÉS.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Marketing információs
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
PROJEKT-TERV Youth 2 Youth Innovációs Verseny Keretében Megvalósítandó Közösségi Készítette: Harmati Katalin, Lázi Alexandra, Perge Gábor /Sorsfordítók.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Zöld úton a felsőoktatásban – egy társadalmilag felelős projekt és annak hatásai FENNTARTHATÓSÁGI CSÚCS 2014 Budapest, november 19. Előadók: Lambertné Katona Mónika, egyetemi adjunktus BGF Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

BGF-GKZ CÉLJAI Rövid távú célok érintettek körében tudatosuljon a fenntarthatóság, mint értékrend, a mintaprojekt tevékenységei elérhető példaként szolgálhatnak számukra. Hosszú távú célok Kar szubregionális körzetében ismertté és népszerűvé kívánja tenni az energiahatékonysági és megújuló energiaforrások alkalmazására vonatkozó fejlesztéseket, multiplikációs hatásokat gerjesztve Társadalmi beágyazottság elérése

A ZÖLD KAMPUSZ PROGRAM LÉNYEGE Gazdasági haszon Felhasználás csökkenés Költség megtakarítás Környezettudatosság Tájékozottság Érzékenység Felelősség

A TANÖSVÉNY ÁLLOMÁSAI: 1.Geotermikus rendszerek 2.Komplex energiahatékonysági megoldások 3.Hulladékgazdálkodás, szelektív szigetek 4.Kerékpártárolók, kerékpáros közlekedés 5.Víztakarékos megoldások 6.Napelemes kiserőmű 7.Komposztáló KIR A ZÖLD KAMPUSZ MINTAPROJEKT

A KÖRNYEZETTUDATOS FEJLESZTÉSEK HATÁSAI ?pvSystemId=dcfbbcab-216b-41eb-af37- a de7

A KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAMOK HATÁSA 2 év alatt közel 4000 látogató!

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA A célcsoport tagjai a fenntartható életmódhoz kapcsolódó viselkedésminták körét részlegesen ismerik. 1. hipotézis A fenntarthatóság és környezettudatosság fogalmának megfogalmazása hiányos és a fenntartható viselkedésminták elemeihez kapcsolódó ismeretük hiányos. 2. hipotézis A fenntartható életmódhoz kapcsolódó készségek és képességek a célcsoport körében hiányosak, elsősorban gyakorlat és infrastruktúrafüggők. 3. hipotézis A célcsoport fogékony a fenntartható viselkedésminták követése iránt, de vannak gátjai (gazdasági, társadalmi, életmódbeli, pszichológia) a viselkedésminták követésének. 4. hipotézis A Zöld Kampusz Zalaegerszeg mintaprojekt tevékenységei alapvetően 4 hipotézisen nyugszanak:

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA A fenntarthatósági viselkedésminták ismertsége, ismeretek megszerzése a célcsoportok körében A fenntarthatósági viselkedésminták követése a célcsoportok körében S zemléletformálás vizsgálata célcsoport és közösségi szinten Módszer: írásbeli/online megkérdezés Vizsgálat: 4 pillérű primer kutatással Mintavétel: -Látogatói adatbázisból véletlenszerű kiválasztás; -250 fő - Ideje: október - Kutatás célja:  ismeretek hatása az életvitelben,  a megszerzett információk és élmények kommunikációja,  környezettudatos viselkedésminta követési hajlandósága, annak korlátozó tényezői. Kutatás célja: Fenntarthatósági viselkedésminták ismeretségének és alkalmazásának felmérése; Az ismeretek megszerzési forrásainak feltárása; A környezettudatosság iránti elkötelezettség felmérése; A Zöld Kampusz Zalaegerszeg mintaprojekt ismertségének vizsgálata. Kutatás célja: a megszerzett ismeretek, tapasztalatok és élmények felmérése; a környezettudatos szemlélet változásának mérése; a megszerzett ismeretek mindennapokba történő beépítésének vizsgálata. Módszer: mélyinterjús megkérdezés Mintavétel: -A projekt látogatóiból véletlenszerű kiválasztás; -125 fő - Ideje: október Telefonos megkérdezés Írásbeli megkérdezés Mintavétel: -A szubrégió lakossága véletlenszerű és hólabda kiválasztással; -265 fő -Ideje: I. ütem: március II. ütem: szeptember - Mintavétel: -A mintaprojekt látogatói véletlenszerű kiválasztással; -380 fő - Ideje: novembertől júniusig -

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA A megkérdezettek : nem ismerik a perlátor és a szürkevíz hasznosítás módszerét; csak az 3 fázisú hulladékgyűjtés módszerével vannak tisztában; összekeverik a szelektív gyűjtésben alkalmazott jelölő színeket; a megújuló energiaforrások ismertsége viszonylag magas, viszont azok mindennapokban való alkalmazása mindössze 7,75%-os értéket képviselt; 46,8%-a hallott már a projektről. A fenntarthatósági viselkedésminták ismertsége, ismeretek megszerzése a célcsoportok körében A kutatás eredményeinek tükrében

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA A Tanösvény állomásain átadott információk beépültek az látogatók ismeretébe, mert javult: a megújuló energiaforrások ismertsége; a szelektív hulladékgyűjtés színeinek ismerete; a hőenergiával kapcsolatos takarékossági megoldások száma; A víztakarékos megoldási alternatívák ismertsége. A környezettudatos viselkedésmintákat vizsgálva a megkérdezettek elsősorban a szelektív hulladékgyűjtést, majd az energiatakarékosságot, s a víztakarékosságot alkalmazzák a mindennapjaikban. A fenntarthatósági viselkedésminták ismertsége, ismeretek megszerzése a célcsoportok körében A kutatás eredményeinek tükrében Vizsgált témaBemeneti kérdőívKimeneti kérdőív Környezettudatosság3,633,87 Magatartás/viselkedés a környezettudatosság terén 3,833,97 Elkötelezettség a környezettudatosság iránt 3,874,13 Táblázat: Környezettudatosság, viselkedés és elkötelezettség mérésének összefoglaló eredményei Forrás: saját szerkesztés évi írásbeli megkérdezés eredményei alapján

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA Az interjúalanyok 45,6%-a vett részt egy Zöld Kampusz rendezvényen. A megkérdezettek többsége azonban 2 vagy akár annál több programon is megjelent. 1-től 7-ig terjedő skálán értékelve a válaszadók az ismeretbővülés mértékét 4,75, a felelősségtudat változását pedig 4,62 átlagúra értékelték. Az ismeretbővítés és a szemléletváltozás mellett kiemelten fontos, hogy a felmérésbe bevontak körülbelül főnek meséltek a Zöld Kampuszról, s az ott szerzett ismeretekről, élményekről. Többen konkrét lépéseket is tettek a látogatást követően, az interjúalanyok több mint fele 2-3 olyan konkrét lépést tudott megnevezni, amelyeken változtatott. A Zöld Kampuszon szerzett tudáscsomagnak köszönhetően konkrét lépéseket tettek szinte valamennyi területen. Kiemelten a víztakarékossági (28,1%), a szelektív hulladékgyűjtési (27,7%) és az energiahatékonysági (23%) szokásokon változtattak. A változtatási szándékot több tényező akadályozza, így például a családi minta vagy a kerékpárút hiánya a biciklizéshez, az emeletes házban élés a komposztáláshoz vagy az esővízgyűjtéshez. De sajnos a megkérdezettek 23%-a egyszerűen kényelmi okok miatt nem hajlandó változtatni. A fenntarthatósági viselkedésminták követése a célcsoportok körében

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA Szemléletformálás vizsgálata célcsoport és közösségi szinten még viszonylag kevesen tettek konkrét lépéseket a látogatók közül a környezetük érdekében, de az is egyértelművé vált a válaszokból, hogy minél több programon vett részt valaki a válaszadók közül a Zöld Kampuszon, annál nagyobb mértékben tett már konkrét lépéseket a környezetéért; a megkérdezettek válaszi arra is rámutatnak, hogy a víztakarékosság, a szelektív hulladékgyűjtés és energiai-hatékonyság terén kis erőfeszítéssel hajlandóak tenni azért, hogy a környezettudatosabban élhessenek; a környezetvédelem fontossága a megkérdezettek körében az átlagos érték feletti, közöttük is elsősorban a nők tartják fontosabbnak ezt a kérdést; a környezettudatos életmód terén a megkérdezettek alapvetően három területen érzik magukat korlátozottnak, ezek: anyagi okok, kényelmi okok és tájékozatlanság; A projekt események után a fogyasztói szokások változásának mértékei: víztakarékosság terén 28,1%, a szelektív hulladékgyűjtés esetében 27,7% és az energiahatékonyság módszereiben 23%.

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA A célcsoport tagjai a fenntartható életmódhoz kapcsolódó viselkedésminták körét részlegesen ismerik. 1. hipotézis A fenntarthatóság és környezettudatosság fogalmának megfogalmazása hiányos és a fenntartható viselkedésminták elemeihez kapcsolódó ismeretük hiányos. 2. hipotézis A fenntartható életmódhoz kapcsolódó készségek és képességek a célcsoport körében hiányosak, elsősorban gyakorlat és infrastruktúrafüggők. 3. hipotézis A célcsoport fogékony a fenntartható viselkedésminták követése iránt, de vannak gátjai (gazdasági, társadalmi, életmódbeli, pszichológia) a viselkedésminták követésének. 4. hipotézis A hipotézisek igazolódtak.

A KÖRNYEZETI NEVELÉST CÉLZÓ PROGRAMOK HATÁSA Összefoglaló megállapítások A kutatási eredmények egyértelműen megerősítik a Zöld Kampusz Zalaegerszeg mintaprojekt küldetését, miszerint környezettudatosságra kell nevelni az embereket, bővíteni kell az ismereteket, s segíteni kell a környezetközpontú szemlélet kialakulását, olyan konkrét gyakorlati megoldásokat kell átadni, amelyek beépíthetők a mindennapokba, felelősségtudatot kell kialakítani a környezetünk tisztaságáért és megóvásáért, fel kell ébreszteni a belső motivációkat az eddigi rossz szokások, hozzáállások megváltoztatására a környezet fenntarthatósága érdekében.

„Egy korszerű, a 21. század követelményeinek megfelelő felsőoktatási intézmény hagyományos feladatai – vagyis az oktatás és a kutatás – mellett egy úgynevezett harmadik missziót is teljesít: társadalmi felelősséget vállal közvetlen környezetének tudásának fejlesztéséért.” (Dr. Solt Katalin, dékán)

Bővebb információ: en: Programajánlatunk: Rendhagyó tanórák magyar nyelven Rendhagyó tanórák angol és német nyelven Egyéb programok egyeztetés szerint Zöld Kampusz, ahol a jövő nyílik ki előtted… Köszönöm a megtisztelő figyelmet!