12. TELEVÍZIÓ- ÉS HANGTECHNIKAI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS Adatátviteli hálózatokon nyújtott videós szolgáltatások Lois László
Videós szolgáltatások terjesztése Alapvetően 3 jellemző kézbesítő hálózat: Hagyományos műsorterjesztő hálózat (analóg vagy digitális) Elsődlegesen videó átviteli hálózat adatátviteli platformon: pl. IP TV Általános adatátviteli (van nem elsődlegesen videóátviteli) hálózat járulékosan videós szolgáltatással, például: Adatátviteli hálózat: Internetes multimédia Mobiltelefonos hálózat: videó GPRS/UMTS felett
IP alapú átvitel Az Internet a legnagyobb és a legtöbb ember számára elérhető hálózat. Az alkalmazások 3 fő osztálya: Fájlok, adatok átvitele (ftp, http, levelezés, Kazaa stb.) Streaming és interaktív média Interaktív alkalmazások (játékok, chat) Média átvitel mindhárom osztályban elképzelhető.
1. Alkalmazás: fájl átvitel A lejátszás elindítása: Miután letöltöttük Ha már elegendő mennyiség megérkezett ahhoz, hogy a lejátszást el tudjuk kezdeni az elejétől úgy, hogy ne kelljen megállni. Szükség esetén a megállás elfogadható. A cél a tartalom biztonságos kinyerése, a késleltetés csak másodlagos.
Példa fájl átvitel alapú médiaátvitelre: „http streaming” Feladat: mostantól számítva T idő hosszú M bitnyi anyagot kell letölteni r becsült bitsebességen: Akkor játszhatunk le, ha M < T·r becsült Azaz: hátralévő fájlméret < hátralévő idő alatt letölthető adatmennyiség Megoldandó problémák a fenti képlettel: Teljesülni kell keretenként (pl. képenként) is r becsült meghatározandó, sőt időben változhat
Internet Letöltési puffer Példa fájl átvitel alapú médiaátvitelre: „http streaming” Jellemző megvalósítás: TCP Média lejátszó Tárolt média tartalom
2. Alkalmazás: media streaming Nem csak egyedül a tartalom célba juttatása, hanem az időbeli hűség is fontos: Néhány másodperces késleltetést elviselünk az indulásig Ha már elegendő mennyiség megérkezett ahhoz, hogy a lejátszást el tudjuk kezdeni, akkor folyamatos lejátszást kell biztosítani.
Valósidejű átvitelre alkalmas formátumok a jelenlegi hálózatokon Hálózati kapcsolatTeljes bitsebesség Videó bitsebesség KépméretKépvált. Frekv. GPRS32 kbit/s24 kbit/s160 x 1206¼ Hz EDGE50 kbit/s48 kbit/s160 x 1208⅓ Hz UMTS128 kbit/s112 kbit/s160 x 12012½ Hz UMTS, WLAN192 kbit/s176 kbit/s320 x 24012½ Hz HSDPA, WLAN256 kbit/s224 kbit/s320 x 24012½ Hz WLAN, DSL320 kbit/s288 kbit/s320 x 24012½ Hz DSL, LAN512 kbit/s448 kbit/s352 x Hz DSL, LAN1800 kbit/s1500 kbit/s704 x Hz i
Internet Letöltési puffer, jitter kiegyenlítés Media streaming jellemző megvalósítása Most csak az átvitelre koncentrálva: UDP Média lejátszó (Tárolt) média tartalom CTRL Küldés Ismétlés Majdnem minden keret ACK NACK puffer állapot
3. Alkalmazás: interaktív átvitel Az időbeli hűség az elsődleges szempont: Azonnali indulás fogadható csak el Körbefordulási idő: 200 ms jó, max. 400 msec A megbízhatóság csak másodlagos szempont: legyen a lehető legjobb a minőség, de ez semmiképpen sem ronthat az időbeliségen.
Az átviteli hálózat számunkra releváns tulajdonságai Garantált bitsebesség Maximális átviteli késleltetés Maximális átviteli késleltetés ingadozás Bithiba arány Csomagvesztés vagy csomaghiba arány Maximális körbefordulási idő Maximális szolgáltatás kimaradási idő
A streaming átvitel sajátosságai Az ábra alapján látható, hogy a streaming átvitel sajátosságát a vezérlés (az ábrán: CTRL) határozza meg. Ennek feladatai: Csomag küldés a média lejátszás és a hálózat által biztosított bitsebesség szerint Csomag újraküldés, ha van értelme Küldési sebesség változtatás szükség szerint A fentiekhez szükséges paraméterek meghatározása
A streaming átvitel vezérlési sémái Küldő alapú séma: médiát küldő eszköz (szerver vagy médiaproxi) határozza meg a médiafolyam bitsebességét Kódoló/transzkódoló alapú séma: a bitsebesség változtatása mellett a formátumot is változtatja a küldő Vevő alapú séma: a küldő minden reprezentációt elküld, és a vevő annyi reprezentációhoz kapcsolódik rá, amennyihez lehetősége van
IETF Multimédia protokoll készlet RTP/RTCP: média átvitele és annak vezérlése vételi jelentésekkel SIP (Session Initiation Protocol): felépíti és újrakonfigurálja a multimédia átvitelt RTSP (Real Time Streaming Protocol): VCR jellegű funkciók SDP (Session Description Protocol): a média- átviteli paraméterek közlése és rögzítése SAP (Session Announcement Protocol): a multicast jellegű médiaátvitelek broadcast- jellegű bejelentését teszi lehetővé
IP átvitel: garantált tulajdonságok Best effort szolgáltatás ...de előfordulhat az IP csomagokkal: Késleltetés: várakozási sorok hossza miatt Csomagvesztés: várakozási sor túlcsordulása miatt, továbbá a vezeték nélküli hálózaton a csatorna miatt is Csomagok sorrendje változik Duplikáció Ingadozó késleltetés, bitsebesség
UDP átvitel Hozzáadott szolgáltatásként az alábbi fejléc kerül be az IP csomaghoz: Adó és vevő port (2-2 bájt) Hossz (2 bájt) és ellenőrző összeg (2 bájt) Demultiplexálás és ellenőrző összeg. Továbbra sincs hibakezelés, sorrend kezelés, torlódás vezérlés De vannak előnyei is: torlódáskezelés nélkül kisebb a késleltetés
Miért nem jó a médiának a TCP? A média átviteli alkalmazás igényei: Az átlagos átviteli kapacitás „látszódjon” Dönthessen az újraküldésről Sokkal simább paraméterek, mint a TCP-nél A TCP a médiaátvitelre nem kedvező: Nagyon ingadozó küldési sebesség nem változó hálózati helyzetben is (AIMD) A nagy ablaknyi adat elvesztése-újraküldése a média számára túl nagy késleltetést jelen Felesleges újraküldések
Miért lehet mégis jó a TCP? Az adatátviteli hálózat vagy a kliens készülékek speciális tulajdonságai miatt: A tűzfalak csak a HTTP forgalmat engedik át: kénytelen vagyunk a médiát is HTTP protokollal átvinni Az UDP megvalósítás akkora pufferelést igényel (pl. szolgáltatás kiesési idő nagy), hogy az már TCP átvitel ingadozását is kiegyenlítené A dekóder adott (pl. nagyon sokféle kliens), és nem tolerálja a csomagvesztést
Multimédia átvitele UDP felett Real-time multimédia igényli: Időbélyeg: AV szinkron, órajel regenerálás Sorszámozás: csomagvesztés detektálása Kodek azonosítás, on-the-fly váltáshoz (a tartalom a lényeg, nem a formátum) Forrás azonosítás 1. megoldás: RTP 2. megoldás: rendszerfolyam (MPEG-2 TS, MPEG-4)
RTP és QoS Az RTP és RTCP nem biztosít QoS-t, de… Az RTCP üzenetekkel fontos QoS paramétereket lehet mérni: Csomagvesztési arány Késleltetés ingadozás Átlagos átviteli sávszélesség (az adott idő alatt átment bájtok számából) Az RTCP üzenetek értelmezésével alkalmazás szinten kell a QoS-t megvalósítani.
Streaming média szerver Sok kliens kezelése párhuzamosan Egyetlen kliensre (unicast): A szükséges R kijátszási bitsebesség meghatározása. R bitsebesség és a kliens képességének megfelelő kodek használata. Kijátszás előéletének nyilvántartása: újraküldés és statisztikai célból. Újraküldés: a tényleges kijátszás megismétlése vagy kulcsképként új predikciós láncot indítva.
Küldési bitsebesség vezérlés A vezérlés alapja, hogy a média forrás (küldő) változtatni tudjon a küldési sebességen az átviteli út állapotának függvényében. Megvalósítás: a szabályozás alapja szinte mindig: a két végpont közötti csomagvesztési arány a körbefordulási idő figyelése, és ennek változása esetén döntenek másik (nagyobb, kisebb) bitsebesség mellett
Küldési sebesség vezérlés vezetékes hálózatokon - TCP Feltevés: csomagvesztés csak a torlódás miatt Ablakméret változtatásán alapul: AIMD (Additive Increase, Multiplicative Decrease) Esemény vezérelt: ACK vagy timeout esetén Küldési sebesség: W·csomagméret/T körbefordulási Ablakméret változtatás (állandósult helyzet): Ha ACK érkezik: W = W + 1/W Ha csomagvesztés lesz: W = W/2 Megfigyelt küldési sebesség p csomagvesztési arány és M csomagméret esetén
TCP-hez hasonló küldési sebesség vezérlés vezetékes médiaátvitelre Feltételek: a média kódolás olyan, hogy a bitsebesség változtatható menet közben, csomagvesztés csak torlódás miatt van. Küldési sebesség: mint TCP-re a heurisztikus képlet Vezérlési algoritmus: Szerver és kliens: mérik a p end-end és T körbefordulási -t, kb. minden T körbefordulási idő alatt. A szerver a kijátszási sebességet az ez alapján kiszámított értékben határozza meg.
Küldési sebesség vezérlés vezeték nélküli hálózatokon Csomagvesztés a rádiós csatornahiba miatt is Nem teljesül az a feltétel, hogy a csomagvesztést csak a torlódás okozza. Megoldások: A világ összes hálózati eszközét módosítani (Alkalmazás réteg?, Transzport réteg?, Hálózati réteg?, Hardver?) Vezetékes és nem-vezetékes esetre külön protokoll Heurisztikusan: sok hiba →kisebb bitsebesség
Média küldési sebesség vezeték nélküli hálózatokon Cél a mai viszonyok mellett: A teljes rendelkezésre bocsátott rádiós kapacitás kihasználása. A rádiós csatornán a csomagvesztést állandónak tekintve meghatározzuk a nettó átviteli sebességet. Problémák: Bearer alapú átviteli modell, csomag alapú átvitelnél (HSUPA!) kérdéses Bizonyos közegeken (GPRS, WLAN) a csomagvesztési arány sem állandó.
Streaming média lejátszó Csomagvesztés, sorrend hiba kezelése A „megmaradt” adatok dekódolása. A forrás órajelének visszaállítása: órajel regenerálás jitter kiküszöbölés A kijátszás ingadozó bitsebességének kiküszöbölése Megjelenítés a pontos időpontban Interaktivitást biztosító felhasználói felület.
Streaming média lejátszó jellemző protokoll rétegei UDPTCP IP RTP Audió dekóderVezérlés Adatátvitel Videó dekóder Csomagolás, szinkronizáció Hozzáférési hálózat
Példa: atomi videós szolgáltatások mobiltelefonokra Atomi szolgáltatások: Streaming videó megtekintése mobil készülékkel Hibrid készülék DVB-H, DMB stb. képességekkel Rögzített kép/videó elküldése MMS üzenetként Kép vagy mozgókép felvételek elküldése IP felett Videó telefonhívás mobil készülék és számítógép között A fenti alapszolgáltatásokból építhető fel a komplexebb szolgáltatás
Köszönöm a figyelmet!