Természetesen, örömmel!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP-3.4.3/08-/ ZÁRÓKONFERENCIA
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Pályaválasztás 2014/15.
A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács mint mentor tehetségsegítő tanács, mint mentor Mentorok: Dégenhardtné Szántó Ágota, Kőrösi Tibor Budapest, november.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) /1-2. „Iskolai tehetséggondozás” című pályázatról Kecskemét, augusztusPapp Attila.
Iskolánkról.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Tehetségpont létrehozása
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Z IKCS TEVÉKENYSÉGE TÁMOP integrÁLOM Kovácsné Borbély Zsuzsa.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
MIÉRT JÓ „KŐRÖSISNEK” LENNI?
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
13+1 ÖTLET DIÁKMENTOROKNAK. Kik a diákmentorok? közel-kortárs szerepazonosság nem szülő, nem tanár +2 év +1 iskolai fokozat +tapasztalat.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Készítette: Kocsis Erzsébet
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Pedagógus értékelési rendszer
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Előadás másolata:

Természetesen, örömmel! Élményalapú, komplex környezeti nevelési tehetséggondozó programok tapasztalatai Kőrösi Tibor Körös Tehetséggondozó Egyesület Békéscsaba Természetesen: életközelinek, természetesnek megélt program, tevékenységek, helyszínek Öröm: tanulónak, tanárnak, minden résztvevőnek. A Magyar Tehetséggondozó Társaság megalakulásának 25. évfordulója alkalmából rendezett „Debreceni Tehetségműhely” jubileumi emlékülése Kémia és környezetvédelmi szekciója. Debrecen, 2014. szeptember 20.

„Körös körül a világ” Komplex, moduláris környezeti nevelési Egész éves, (választható modulok, módosítható, kiegészíthető) Tanórán kívüli, (szabadidős, délutáni, hétvégi, szünidei) valóságos terepeken végzett, változatos, vonzó tevékenységrendszer segítségével, (választhatóság, élmény(kaland)pedagógia, projektek, terepgyakorlatok) Tanulók, pedagógusok, iskolák, környezet- és természetvédelmi szervezetek, szakemberek, szülők együttműködése Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács Természetközeliség Kalandpedagógia Komplex, moduláris környezeti nevelési tehetségazonosító és -gondozó program, kalandpedagógiai elemekkel

Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság TÁMOP 3.4.3-08/2-2009-0136. sz., Komplex, térségi környezeti nevelési tehetségfejlesztő program kialakítása keretében.

Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Békéscsaba Ványai Ambrus Ált. Isk. , Dévaványa Pusztaföldvári Általános Iskola, Pusztaföldvár Mezőkovácsházi Csanád Vezér Ált. Isk. Körösladányi Tüköry Lajos Ált. Isk. AMI és EPSZ Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Szarvas Magvető Általános Iskola, Gyula Orosháza Város Általános Iskolája és PSZI Kardoskúti Tagintézmény Békési Kistérségi Általános Iskola

Egész éves (választható, módosítható, kiegészítő modulok) Egész éves, (választható modulok, módosítható, kiegészíthető) Tanórán kívüli, (szabadidős, délutáni, hétvégi, szünidei) valóságos terepeken végzett, változatos, vonzó tevékenységrendszer segítségével, (választhatóság, élmény(kaland)pedagógia, projektek, terepgyakorlatok) Tanulók, pedagógusok, iskolák, környezet- és természetvédelmi szervezetek, szakemberek, szülők együttműködése tanórán kívül, valós helyszínek, változatosság, választhatóság

Lakóhely, közvetlen környezet adottságai Bemutatóhelyek, látogatóközpontok, tanösvények, Egész éves, (választható modulok, módosítható, kiegészíthető) Tanórán kívüli, (szabadidős, délutáni, hétvégi, szünidei) valóságos terepeken végzett, változatos, vonzó tevékenységrendszer segítségével, (választhatóság, élmény(kaland)pedagógia, projektek, terepgyakorlatok) Tanulók, pedagógusok, iskolák, környezet- és természetvédelmi szervezetek, szakemberek, szülők együttműködése

Versenyt futunk a digitális technikával „…diákjaink szabadidő eltöltési szokásaira rátelepedett a szórakoztató ipar … Sokkal nehezebb ma hétvégi programra vinni egy csapatot, mint 10-20 évvel ezelőtt. Versenyt futunk a digitális technikával a gyerekek szabad idejéért, és az erőviszonyok nem a mi oldalunk felé billennek…” Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. MKNE. 2010. Motiválási stratégiánk: Természetes tanulási folyamatok, Élmény és kalandpedagógia, Igazodás a megváltozott pszichikus fejlődéshez

„A mai fiatalok” Nehezen motiválhatók Virtuális világ Felszínesség Elköteleződés hiánya Virtuális világ „ami nincs az interneten, az nem létezik” Folyamatosan ingergazdag környezet igénye Romló emlékezet Nehezen motiválhatók Narcisztikus ONLINE személyiség Azonnali kielégülésre törekvés Közösségi oldalak: közösségi élmény, kapcsolatteremtés, kapcsolattartás, tanulás, magánélet A program elsősorban a két kiemelt területet veszi célba (kulcsterületként), de ezeken keresztül hat az összes többire. Pl. a magas szintű motiváció miatt megtanulnak elköteleződni tevékenységek, személyek, elvek mellett. Megismerik a valóságot, rájönnek, hogy az is elég izgalmas, érdekes, nem lesznek a virtuális világ ragjai. Megtanulnak elmélyülni, a dolgok mélyére ásni, fejlődik kitartásuk. Megtanulják, hogy az igazi sikerélmény erőfeszítést, kitartást igényel – egyre inkább képesek lesznek kitartó, elmélyült, erőfeszítéssel járó tevékenységekre. Valódi közösségi élményekben részesülnek, megtanulnak együttműködni. Megismerik a természet szépségét, stb. A korlátokat rosszul tűrik Érdekvezéreltség Magas elvárások Médiafüggőség Elmélyülés, kitartás nehézsége

Y, Z generáció Az új nemzedék gondolkodásának főbb jellemzői (Audio-vizuális, digitális kultúra) Mobil-, twitter-, mp3-, digitális-, WEB2.0,- WEB3.0-, Facebook nemzedék

Audio-vizuális kultúra Írásbeli kultúra Audio-vizuális kultúra Logikus gondolkodás Érzések, intuíció Stratégia Kockázatvállalás Rendszerben gondolkodás Téri-vizuális gondolkodás Tények Képzelet Részletek Egészben való látás Egymásutániság Egyidejűség Szavak, nyelv Szimbólumok, képek Az írásbeli kultúrára jellemző tulajdonságok (hiányosságok) erősítése, az audiovizuális kultúrára jellemző sajátosságok figyelembe vétele az oktatás-nevelésben. Forrás: Gyarmathy Éva: Felismerés Hiedelmek Dolgok nevének ismerete Működés (működtetés) Realitás Fantázia Tudomány, tudás Művészetek, filozófia

Természetesen, örömmel! „Egy okos iskola…bátorítja azt a pedagógust, aki elviszi diákjait a parkba, és ott tart órát nekik Csokonai mintájára. Ezt a diák örömként éli meg, és az ott hallott dolog talán örökre megmarad, mivel más környezetben hallotta, mint amit megszokott… és lehetőséget adnak nekik, hogy válasszanak valami rendkívül érdekes tevékenységet, amelyre lehet, hogy nem lesz szükségük később, de megtanulják a csapatmunkát.” Rocard-jelentés - első kézből Szilágyi Zsuzsa interjúja Csermely Péterrel Fizikai szemle 2007. 9-10. Csermely Péter

Motivációs stratégiánk Természetes tanulási folyamatok középpontba állítása + Kalandpedagógia

Természetes tanulási helyzetek kialakítása Valós (természet közeli) környezetben, helyzetekben végzett tevékenységek Változatosság, komplexitás, ingergazdagság Aktív élményszerzés, interaktivitás (projekt, szimuláció, játék, terepgyakorlat, verseny valós feladatokkal) + Kaland-, élménypedagógia alkalmazása (kihívások, erőpróbák, izgalmak, tapasztalati tanulás) Technikai eszközök használata (IKT, mérő- vizsgáló- megfigyelő- tájékozódást segítő stb. eszközök)

Magas szintű motiváció Teljes személyiség bevonódása Természetes tanulási helyzetek kialakítása Tanórán kívüli iskolai Iskolán kívüli programok Kalandpedagógiai elemek Változatosság Kíváncsiság Magas szintű motiváció Kellemes élmények (érzékszervi, esztétikai) Cselekvés, megértés, felfedezés, teljesítmény öröme Hatékonyság Tehetségazonosítás, -fejlesztés Környezeti nevelés Teljes személyiség bevonódása

A megvalósítás szintjei: Megyei Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács Iskolai együttműködések Iskolai Jankay Tibor Két Tanítási Ny. Ált. I. Beválogatás utáni csoport Osztály 5-8. évfolyam (1. év) Egyesület Egy teljes osztály Tehetséggondozó- és környezeti nevelési program (tanítási órán kívül) Szülők, pedagógusok által működtetett egyesület

Megyei szint: Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács Iskolák Ugyanazon programmal, lakóhelyen: Projekt (kutatás-megismerés-bemutatás, környezeti probléma) 1. iskola 2. iskola 3. iskola 4. iskola 5. iskola 6. iskola I. 1. nap: Terepgyakorlat Közös fejlesztő program Terepgyakorlat Projekt Tudományos diákkonferencia II. 2. nap Akadálypálya III. Verseny, vetélkedő Terep Előadás Szimuláció IV. tábor Nyári tábor Nemzeti park egy területén

Megyei szintű programok tapasztalatai Pályázati támogatás (csak szűk körű megvalósítás) Állandó, visszatérő résztvevők Iskolák/pedagógusok/gyerekek közötti erősödő kapcsolatok, közös programok Programelemek, tanulói feladatok átvétele, felhasználása (KMNPI, iskolák)

Iskolai szint: környezeti-nevelési tehetséggondozó csoport (szakkör jelleg) „környezeti-nevelési” Tehetséggon-dozó Csoport „Xprs” tehetséggondozás

Iskolai szintű, szakkör jellegű megvalósítás tapasztalatai KLIK: többlet költségekre nincs fedezet, pályázati adminisztrációs ellehetetlenítés Pedagógusok kevés ideje és energiája Tehetséges tanulók túlterhelése, időhiánya, Verseny a tanulókért Kevés programra ugyanazok a tanulók (kevés kiválasztott) Folyamatosság hiánya

Osztály, mint tehetséggondozás színtere TANÓRAI differenciálás Szaktanárok, osztályfőnök, tehetségkoordinátor TANÓRÁN KÍVÜLI iskolai tehetséggondozás: Heti 2 óra, délutáni általános tehetséggondozás Osztályfőnök Tehetségfejl. tanár Szaktanárok Esti programok EGYESÜLET Tehetségfejlesztő pedagógusok Szülők Mentor tanulók Külső szakemberek Hétvégi programok Szünidei programok (tábor) Egyéni fejlesztés: Tanórán és iskolán kívüli szervezett fejlesztés Sport, művészetek, tantárgyi gondozás …

Osztály szintű megvalósítás: Mindenki részt vesz a programokban „Mindenki tehetséges valamiben…” Sokféle tehetség azonosítása, fejlesztésére: Erős oldal Gyenge oldal Kiegészítés A tanulók terhelésének jobb szabályozása. (Ne az „iskolaérdek” érvényesüljön!) Szülők bevonása könnyebb – érzelmi azonosulás, kapcsolat. Egyesület létrehozása (szülői összefogás, pályázat) Szülői tehetség-képzés

Az eredményességre utaló jelek Közvetlen visszajelzések (tanulók, szülők, pedagógusok) Látható öröm, lelkesedés (videók, fotók) A programok hírének spontán terjedése Érdeklődők, jelentkezők száma Mérés (folyamatban) A fodrásznál téma 

2013/2014. tanév programjaiból Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola 5. osztálya (Békéscsaba)

Tanulmányi verseny, vetélkedő Kalandtúra a természetben Őrjárat a természetben Megvalósítása megyei szinten: a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács szervezésében 2010 óta.

Hasonló jellegű tanulmányi verseny, vetélkedő Élmény- és kalandpedagógiára, természetes tanulási tevékenységekre épülő fejlesztő programok Hasonló jellegű tanulmányi verseny, vetélkedő Természet közeliség (helyszín, problémák, komplexitás, alkalmazni tudás) A tevékenység öröme Kalandpedagógia, kreativitás, együttműködés X-Y-Z nemzedéki sajátosságok figyelembe vétele

Megyei szint: tanulmányi verseny + fejlesztő program Iskolák Ugyanazon programmal, lakóhelyen: Projekt (kutatás-megismerés-bemutatás, környezeti probléma) 1. iskola 2. iskola 3. iskola 4. iskola 5. iskola 6. iskola I. 1. iskola 1. nap: Terepgyakorlat Közös fejlesztő program Terepgyakorlat Projekt Tudományos diákkonferencia II. 2. nap Akadálypálya III. Verseny, vetélkedő Terep Előadás Szimuláció IV. tábor Nyári tábor Nemzeti park egy területén

Természetvédelmi kalandtúra verseny 1. nap Békés, 2014.05.25. Közös ebéd, ismerkedés, felkészülés a terepbejárásra Az otthoni projekt bemutatása (előadás, tudományos konferencia) Terepbejárás, szakvezetés, értékek-problémák megismerése (mozaik módszer) Közös ismerkedő játék, szabad program Bemutató készítése

Természetvédelmi kalandtúra verseny 2. nap 2014.05.26. 3-4 fős csoportok 4-5 km-es pálya ismeretlen terepen Szimuláció: természetvédelmi őrjárat, út közben környezet- és természetvédelmi problémák megoldása (mérések, vizsgálatok, ügyességi-logikai feladatok)

Költségigény Pályázatok

A programokról részletesebben: www.korostehetseg.hu Videók: Tibor Kőrösi youtube (60 film) https://www.youtube.com/playlist?list=UUjMkGrdj-d_3ufVKRHLi_nA