Nagy Koppány igazgató Biztosítás-, pénztár-, pénzügyi vállalkozások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
A időszak végrehajtási intézményrendszere
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
BÉT – Kibocsátói Villámprezentációk
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
6. előadás A magyar biztosítási piac szabályozása
Biztosításgazdaságtan 6. téma
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Az EIOPA stressz teszt ütemezése, illetve az LTG jogszabálycsomag módosulásai Varga Gábor Biztosítási szakmai konzultáció április 15.
Kockázat alapú felügyelés
1 Szolvencia II. QIS 3 – Nem-élet ági biztosítástechnikai tartalékok Kristóf Katalin
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
1 Tartalékok értékelése a QIS4-ben Somlóiné Tusnády Paula március 20.
Tájékoztató a második mennyiségi hatástanulmány (QIS2) előkészületeiről Gaálné Kodila Diána
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
Dátum: Solvency II. Mennyiségi hatástanulmány (QIS) Előkészítő helyszíni tanulmány (PFS) Gaálné Kodila Diána, Pados Patrik
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Holczinger Norbert aktuárius MNB - Biztosításfelügyeleti főosztály
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Stabilitás és bizalom – az MNB biztosításfelügyelési stratégiája és módszerei Kisgergely Kornél – Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia november 6. Budapest Corinthia Hotel.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A hitelintézet prudens működésének szabályozása
A biztosításfelügyelés aktuális kérdései Dr. Szebelédi Ferenc Főosztályvezető Biztosításfelügyeleti főosztály október 14.
EGYES PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK SAJÁTOSSÁGAI Készítette: Szabó Gabriella.
Értékpapírok: az EU direktívák főbb elemei Szendrei Csaba.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

Küszöbön a Szolvencia II és az IMD II Felkészülés az új európai biztosítási szabályokra Nagy Koppány igazgató Biztosítás-, pénztár-, pénzügyi vállalkozások és közvetítők felügyeleti igazgatóság 2014. november 6.

Tartalom Szolvencia II áttekintése IMD II áttekintése SII felkészülési folyamat SII hatástanulmányok

Tartalom Szolvencia II áttekintése IMD II áttekintése SII felkészülési folyamat SII hatástanulmányok

Felgyorsuló szabályozási folyamat Szolvencia II Szolvencia II irányelv Jóváhagyva: 2009. november 25. Quick Fix II: 2013. december 11. → céldátum 2016. január 1. Omnibus II: 2014. április 16. → módosítás (EIOPA: erősebb jogkör + LTG: hozamgörbe kiigazítás) Bit. kodifikáció: 2014. április óta együttműködés az NGM-mel, Parlament előtt (T/1760) Felhatalmazáson alapuló rendelet (Delegated Acts) szakértői véglegesítés (EU Bizottság): 2014. október, várható jóváhagyás: 2015. március vége Végrehajtási technikai standardok (Implementing Technical Standards) 18 db ITS, elfogadás 2015 során első csomag: EU Bizottság előtt második csomag: kidolgozás alatt, EIOPA várhatóan még 2014-ben piaci konzultációra bocsátja EIOPA iránymutatások 4 átmeneti iránymutatás hatályban (2013. december) → 2 MNB ajánlás, egy tájékoztatás (2014. Q3-Q4) 26 végleges iránymutatás első csomag: piaci konzultáció lezárult, véglegesítés még 2014-ben második csomag: kidolgozás alatt, EIOPA várhatóan még 2014-ben piaci konzultációra bocsátja

Fókuszban a kockázatok Szolvencia I Szolvencia II Korszerűtlen modell nem érzékeny a tényleges kockázatokra fix hozam, könyv szerinti érték Kockázatalapú modell beépíti a legújabb kockázatkezelési gyakorlatokat piaci adatok felhasználása, gazdasági érték Díjbevétel- és tartalékalapú tőkekövetelmény bünteti a nagy díjbevételű és a prudens tartalékot képző biztosítókat Kockázatérzékeny tőkekövetelmény forgatókönyv alapú tőkeszükséglet-számítás Nemzeti szintű részletszabályok tartalékképzés adatszolgáltatás EU-szinten harmonizált részletszabályok tartalékszámítás adatszolgáltatás Mennyiségi elemek dominálnak szavatoló tőke és tőkeszükséglet központú Mennyiségi + minőségi elemek pl. vezető testület végső felelőssége, kockázatkezelés, egyedi és csoportszintű felügyelési folyamat, dokumentáció

Átfogóbb szemléletű szabályozás Mennyiségi követelmények Minőségi követelmények közzétételi követelmények Adatszolgáltatás, I. pillér II. pillér III. pillér A jelenlegi 13 biztosítási irányelv módosítása és beépítése a Szolvencia II irányelvbe 6

Átfogóbb szemléletű szabályozás Kockázatalapú tőkekövetelmény (nem-élet, élet-, és egészségbiztosítási, piaci, hitel-, működési kockázat) Gazdasági értékelés (eszköz oldal) Modell alapú értékelés (kötelezettség oldal) átvállalási érték, CF alapú, diszkontfaktor: kockázatmentes hozamgörbe Rendelkezésre álló tőke = = eszköz – kötelezettség (Volatilis!) Irányítási rendszer: Funkcióhoz rendelt követelmények (kockázatkezelési, belső ellenőrzési, megfelelőségi, aktuáriusi feladatkör; igazgatóság kompetenciái: kollektív tudás követelménye) Előretekintő kockázatértékelés (ORSA) Felügyeleti eszközök keretszabályozáshoz illeszkedő rugalmas eszköztár pl. belső modell, többlettőke-követelmény lyozáshoz Felügyeleti jelentés: harmonizált, közös adatszolgáltatási rendszer Közzététel: kockázatokra, tőkemegfelelésre, tartalékokra I. pillér II. pillér III. pillér

A felügyelés módszertana átalakul Kockázati struktúra és monitoring rendszer átalakítása → IT háttér fejlesztése Helyszíni ellenőrzési kézikönyv felülvizsgálata Üzleti modell alapú felügyelés: fókuszban a stratégia, üzleti modell és üzleti tervek, alkalmazott paraméterek előretekintő szemlélet

Tartalom Szolvencia II áttekintése IMD II áttekintése SII felkészülési folyamat SII hatástanulmányok

Dinamizált egyeztetés Insurance Mediation Directive II IMD I irányelv Jóváhagyva: 2002. Bit. kodifikáció: 2003. EB IMD I-et módosító javaslata (IMD II): 2012.07.03. Egyeztetési folyamat az aktuális elnökség kezeli az egyeztető folyamatot, ami a jelenlegi olasz elnökség alatt dinamizálódott EU Bizottsági szintű egyeztetés „újraindult”: 2014. Q2 cél a jelenlegi olasz elnökség alatt a trialógus (Tanács- Bizottság és a Parlament háromoldalú egyeztetése) lezárása és a direktíva Parlament általi megszavazása a parlamenti szavazás várhatóan át fog tolódni Jóváhagyás IMD II jóváhagyása várhatóan 2015-ben Implementálási határidő 24 hónap a hatálybalépéstől, várhatóan 2016-ban

Részletesebb szabályozás IMD I IMD II Cél biztosításközvetítői tevékenység egységes közjogi szabályozásának megalapozása Cél tisztességes verseny fogyasztó megfelelő tájékoztatása követelmények egységesítése könnyebb Uniós piacra jutás Minimum harmonizáció a piacra lépés és a tevékenység végzésére vonatkozó feltételrendszerének kialakítása fókuszban két közvetítői kategória: függő-független nemzeti szintű szabályok jelentős eltérése Minimum harmonizáció, részletesebb szabályokkal nemzeti szabályok közelítése közvetítők köre változik szakmai követelmények kiterjesztése, továbbképzés bizonyos fokú jutaléktranszparencia

Tartalom Szolvencia II áttekintése IMD II áttekintése SII felkészülési folyamat SII hatástanulmányok

Szolvencia II SII rendszer bevezetésének fő folyamatai 2013 2014 2015 2016 Átmeneti adatszolgáltatás dokumentáció és tájékoztató a piac részére 2014. évi adatszolgáltatás 2015Q3 adatszolgáltatás EIOPA átmeneti iránymutatás: információk benyújtása Szolvencia II Belső védelmi vonalak ajánlás kiegészítése EIOPA átmeneti iránymutatás: FLAOR és irányítási rendszer FLAOR jelentés Progress riport (EIOPA) Belső modell pre-applikáció EIOPA átmeneti iránymutatás: belső modell pre-applikáció Pre-applikációs ajánlás Belső modell engedélyezés Mennyiségi és minőségi hatástanulmányok Visszamérés 2014. évi adatszolgáltatás alapján Elemzés közzététele EIOPA SRP kézikönyv vezető testületek, kockázatértékelési rendszer Befektetési szabályok, kiemelten fontos feladatkörök, nem-élet biztosítástechnikai tartalékok megfelelősége kidolgozás: 2015 tavaszától Monitoring rendszer átalakítása Kockázatértékelési rendszer átalakítása, üzleti modell alapú módszertan kialakítása Koordinációs megállapodások (IM) Koordinációs megállapodások (SF) IMD II Bit. kodifikáció Szolvencia II Bit. kodifikáció Szolvencia 1,5

Szolvencia II az MNB szervezetén belül

Szolvencia II munkacsoport felépítése I. pillér: tőkekövetelmények aktuáriusok II. pillér: vállalatirányítás, felügyeleti intézkedések szabályozási szakértők, közgazdasági elemzők, jogászok, felügyelők III. pillér: információszolgáltatás, nyilvánosságra hozatal közgazdasági és statisztikai elemzők, aktuáriusok IT almunkacsoport IT szakértők Csoportügyek felügyelők, jogászok, aktuáriusok Módszertani almunkacsoport módszertani szakértők, felügyelők, közgazdasági elemzők Bit. kodifikációs munkacsoport

Aktív részvétel az EIOPA munkacsoportokban Az célja: szabályozás és felügyelet a pénzügyi piacok integritása, átláthatósága, eredményessége és szabályos működése nemzetközi felügyeleti koordináció szabályozási arbitrázs megelőzése egyenlő versenyfeltételek kockázatvállalás szabályozása és felügyelete fogyasztóvédelem erősítése MNB részvétele: BoS, SRP Steering Committee és 15 szakértői (al)munkacsoport összesen 29 delegált BoS ITDC TFPP CCPFI FSC OPC FinReq CAT SG IGSC IGSRR Accounting SG Governance SG Reporting SG SRP SG Review Panel IMC SRP SC

Tartalom Szolvencia II áttekintése IMD II áttekintése SII felkészülési folyamat SII hatástanulmányok

Rendszeres hatásfelmérések a szektorban 2006 óta nyolc mennyiségi hatástanulmány (QIS-ek) 2014. évben: QIS2013 (hazai): 2013 év végi adatokon, 23 biztosító részvételével, 85%-os lefedettség SI-SII mérlegek megfeleltetése (96 Excel-munkalap) Forgatókönyv-adatok plauzibilitásának vizsgálata (~23 ezer adat alapján), what-if elemzés EIOPA alacsony hozamkörnyezet felmérés (nemzetközi): 17 biztosító, 81%-os lefedettség (~1500 mérlegadat) Minőségi felmérés (hazai): 100%-os lefedettség, biztosítónként 32 kérdés és válasz feldolgozása aktuáriusi, kockázatkezelési, megfelelési, belső ellenőr feladatkörök kialakítása, ezek pénzügyi ráfordításai

Megnyugtató jövőkép A szektor 2013. évi Szolvencia II tőkefeltöltöttsége javul 2013 SII: 237%, 2013 SI: 178%, 2011 SII: 201% 2013 év végén 180 milliárd forint tőke szabadulna fel a Szolvencia II szerint A biztosítók szavatoló tőkéje volatilis A tartósan alacsony hozamkörnyezet okozta kockázat nem jelentős A biztosítók felkészültek a vállalatirányítási követelményekre Várhatóan nem okoz megrázkódtatást a szektornak a Szolvencia II-re való átállás 19

Eszközoldal felértékelődik Fő hatás: áttérés a piaci alapú értékelésre (mark-to-market) Állampapír-állomány: a felhalmozott kamat és az aktuális hozamgörbe hatása Unit-linked eszközfedezet: jelenleg is piaci értékelésű a könyvekben Egyéb eszközök: immateriális javak csökkenése, az elhatárolt költségeket a tartalékképzéskor kell figyelembe venni Legfőbb változás a QIS2011 óta: Hozamok nagyarányú csökkenése, ezáltal az állampapírok felértékelődése QIS2013 (milliárd forint) 820 55 17 789 86 48 Szolvencia I +81 901 58 20 74 182 219 Szolvencia II 50 -37 2034 +40 2074 Befektetési jegyek Részvények Viszontbiztosítóra jutó tartalékrész Egyéb eszközök UL mögötti eszközök Vállalati kötvények Állampapírok

A biztosítástechnikai tartalékok csökkennek Fő hatás: áttérés a modell alapú értékelésre (mark-to-model) A biztosítástechnikai tartalékok csökkenésének oka diszkontálás jövőbeli profitok elismerése néhány Szolvencia I tartaléktípus a szavatoló tőke részévé válik Egyéb kötelezettségek: a halasztott adókötelezettség megjelenése Legfőbb változás a QIS2011 óta: csökkenő diszkonthatás a tartalékoknál QIS2013 (milliárd forint) 584 115 371 791 212 529 715 159 -159 -76 -55 +44 Szolvencia I Szolvencia II 1861 -246 1615 Nem-életbiztosítási tartalék UL tartalék Egyéb kötelezettségek UL-en kívüli életbiztosítási tartalék

Tőkehelyzetre gyakorolt hatás QIS2013 (milliárd forint) A szavatolótőke-szükséglet meg- duplázódik, a tőketöbblet több mint 3,5-szeresére nő a SI-hez képest SII tőkefeltöltöttség szektorszinten 237% Jelentős eltérések az intézmények között kompozitok: magasabb feltöltöttség alacsony tőkemegfelelés jellemzően a nem-élet ágban kis hagyományos portfólióval rendelkező életbiztosítók esetében 901 58 20 789 74 182 50 Eszközök 212 529 715 159 Források 184 253 94 73 Szolvencia II Szolvencia I Szavatolótőke-szükséglet Szabad tőke 22

Volatilis tőkehelyzet 2013 év végén a 2011 év végi eredményekhez képest Szolvencia I alapon mérsékelt változás Szolvencia II alapon 44%- kal emelkedő tőketöbblet A volatilitás oka: magas állampapír- koncentráció miatti hozamgörbe-kitettség Volatilitási tőkepuffer +44% 23

A hazai szektor a SII minőségi követelményekre felkészült, de további ráfordításokat tervez A felkészülés becsült ráfordításai: 5,7 milliárd forint (a 2013-as díjbevétel 0,7%-a, az adózott eredmény ötöde) A biztosítók igazgatósági tagjainak kollektív kompetenciái megfelelnek (biztosítás és pénzügyi piacok, üzleti stratégia és üzleti modell, irányítási rendszer, pénzügyi és aktuáriusi elemzés, szabályozási keret és követelménye) A biztosítók kialakították a 2014. július 1-jétől elvárt, kockázatkezelési, aktuáriusi, megfelelőségi, belső ellenőrzési feladatköröket Arányosság alkalmazása jellemzően a kisméretű/banki hátterű/ikerbiztosítók esetében Tipikusan a megfelelőségi vezető és a vezető jogtanácsos személye egyezik meg 24