Validációs, az előzetes tudás elismerésének kérdésköre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A kutatási program rövid bemutatása
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Leszkó Hajnalka SZTE – JGYPK Felnőttképzési Intézet
EU alapismeretek E-Learning.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Széchenyi István Egyetem, Győr
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
VIII. Közművelődési Nyári Egyetem Művelődés – műveltség Szeged A felnőttnevelés a művelődés rendszerében.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Felnőtt- és Szakképzési Csoport A szak- és felnőttképzési csoport 2002 szeptembere óta létezik Elke Gruber alapításásval: Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
tudás és kompetenciák mérése
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Validációs, az előzetes tudás elismerésének kérdésköre Dr. Benkei-Kovács Balázs egyetemi adjunktus Andragógia és Művelődéselméleti Tanszék ELTE PPK

Mit tekinthető a felnőtt ember egyik legfontosabb jellemzőjének?

A tapasztalat módszertani felhasználása – a klasszikusok Az igazi tanulás a tapasztalati tanulás, a begyakoroltatáson keresztül történik, a cselekvés által szerezzük meg az „igazi” tudást (Dewey,1938) A felmért tapasztalati tudásra lehet építeni a tanulási folyamatot, a tapasztalat egyfajta kiinduló pontjaként szolgálhat az individualizált oktatás számára a didaktikai folyamatban (többek között Siebert, 1977; Knowles, 1980; Brookfield, 1989.) A tapasztalat feldolgozása lehet maga a tanulás tárgya is. A tapasztalatok reflexív feldolgozásán keresztül – jutunk el az új tudáshoz, például a személyiségfejlesztés terén. (Leirmann, 1998.) A felnőtt elme nem „tabula rasa”.

Mit nevezünk előzetes tudásnak? Egy képzési programra történő belépéskor, a képzési program megkezdéséhez képest korábban megszerzett kompetenciákat, ismereteket. Önök rendelkeznek-e ilyennel? Mit nevezünk az előzetes tudás elismerésének, vagy validációnak? az ausztrál modell „működése” Az RPL Central bemutatkozik Miért kiemelten fontos foglalkozni ezzel a kérdéskörrel az andragógiában? Kimeneti oldalról szabályozott tanulási rendszerek – tanulási eredmények alapú szemlélet RPL CENTRAL rövid bemutató: „To attain a career improving qualification, you would normally have to attend a TAFE or other training organisation. You would study for a number of years and by the end of your course you would have developed the skills that you need for your chosen career. But what if you've done things the other way round - what if you have the skills but not the qualification? RPL enables you to have these skills recognised and to attain a formal qualification: you will get the same qualification as people who've trained first. RPL Central® provides the means to do this easily and cost-effectively. You will need to prove that you have the skills required (through your employers, other certificates that you may have, or through obtaining references from people you have worked with), and your assessor will need to be sure that you meet the criteria and competencies for a qualification. They will help you with gathering the right evidence and will let you know if you need to do anything else to meet the criteria.  Once you've proved that you have all the skills you'll receive a formal Nationally Accredited Qualification: the same qualification that you would have received if you had undertaken the actual course. You'll then be able to use your new qualification to develop your career, or to help take your career in a new direction. The first step towards improving your career opportunities is to use the RPL Central® PowerSearch™ tool to match your skills and experience to courses.  To do this, simply go to www.rplcentral.com.au and start to get the recognition you deserve.”

A munka világa és az egész életen át tartó tanulás

Szakaszos életút

Ciklikus életút

Komplex életút

Átalakuló társadalom – átalakuló kihívások – folytonos fejlődés (?) Technikai fejlődés Társadalmi változások Migráció Információs „dömping” Az individuum alternatívája: folyamatos innováció és fejlődés, önfejlesztés avagy lemaradás Történelmi párhuzam az emberi sorsok kihívásaira: Sütő András – Anyám könnyű álmot ígért…

A felnőttoktatás új formái igazodnak a változásokhoz Levelező tagozat Távoktatás E-learning Esti tagozat Jelenléti vagy nappali tagozatos oktatás Résztvevő-központúság Individualizált tananyag Validációs eljárás Modul-rendszer Kompetenciák Előzetes tudásszint felmérés Csoportbontás

A validáció aktualitása APEL PLA Nem formális és informális tanulás elismerése RPL validáció

A validáció aktualitása Memorandum az Egész életen át tartó tanulásról(2001) Közös európai alapelvek (2003-2004) Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (CEDEFOP) kutatása és az Európai Leltár (2001, 2005,2007,2010.) Az OECD Oktatási és Kulturális Igazgatósága: RNFIL-kutatás (2006-2010), Az UNESCO Felnőttképzési Központjának kutatása (2008-2012) UNESCO VI. Felnőttoktatási Konferenciája: Franciaország országjelentése (2009) Európai Kézikönyv (European Guideline, 2009) Magyarország: TÁMOP 4.1.3. kutatás (2010)

A kutatások eredményei: ország-tipológiák Duvekot-SCHUUR, The unfinished story of VPL, 30.

Az OECD vizsgálat eredményei Teljes mértékben kiépült egy nemzeti rendszer Ausztrália, Dánia, Kanada, Norvégia (+ Franciaország, aki nem vett részt a kutatásban) Részben van ilyen típusú működő rendszer (nem teljes) Belgium, Dél-Afrika, Egyesült Királyság, Írország, Hollandia, Mexikó A szakértők szerint csupán részleges tapasztalatokkal rendelkezik az ország Ausztria, Csehország, Izland, Korea, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Spanyolország, Szlovénia Egyáltalán nem működik ilyen rendszer Chile, Görögország WERQUIN,2007, 9. Magyarul TÓT, 2010,26.

A nemzetközi kutatások korlátai A felnőttek tanulásának ezen kérdésköre nagyon komplex Nem rendelhetőek egyértelmű mérőszámok a (szemben az Eurostat LLL felmérésével vagy a közoktatásban alkalmazott PISA kutatással) Az oktatási rendszer iránti társadalmi bizalom is változó országonként Fő cél: a jó gyakorlatok elterjesztése, az - adott országok oktatási kultúrájához alkalmazkodó módszerek kidolgozása

A validációs rendszer kialakítását befolyásoló tényezők SZOCIÁLIS TÉNYEZŐK GAZDASÁGI TÉNYZŐK DEMOGRÁFIAI TÉNYZŐK TECHNOLÓGIAI TÉNYEZŐK OKTATÁSI RENDSZEREK FEJLETTSÉGE POLITIKAI TÉNYEZŐK ELISMERÉSI RENDSZER OTERO, 2007 alapján.

A validáció funkciói Validáció szintjei A funkció jellemzője Felvételi vizsga alóli mentesség Lehetőség biztosítása a képzésekre történő belépéshez (elsősorban szigorú szelekciós vizsgák kiváltása esetében). Modulok / tantárgyak alóli felmentés Bizonyos ismeretek tanulása alóli mentesség, melyet legtöbbször a képzésben már bent lévő hallgatók részére biztosít az intézmény. Modulok/ tantárgyak összefüggő csoportja alól történő felmentés Több éves képzések esetében jellemző. Például a képzés „emelt szinten” történő megkezdése, egy speciális felvételi vizsga által, amely belépéskor a második vagy harmadik évfolyamon „indítja” el a hallgatót. Angolszász egyetemeknél jelent meg bevezetése (Anglia, Írország). Teljes képesítés megadása Egyelőre néhány ország vezette be ezt a szintet, közöttük Írország, Kanada, Ausztrália és Franciaország. A francia felnőttképzési rendszerben alternatívaként jelenik a meg a nappali tagozatos képzés és a távoktatás mellett a ’validáció, mint egy lehetséges tanulmányi út’.

„A tanulás láthatóvá tétele” és jelentősége az egyének életében A járulékos tanulás (Rubinstein, 1964) - kíséri mindennapi tevékenységeinket… A legegyszerűbben elismertethető intézményi oldalról: a munkavégzés során megszerzett szakmai tudás Az önbecsülés / önértékelés megváltozása és megváltoztatása: A holland Certificate of Experience (EVC) bemutatkozó filmje Lépés egy „boldogabb társadalom” felé? Rubinstein (1964): A komponensként végbemenő tanulást nem éljük át tanulásként, hiszen nem azt tesszük, hogy tanulunk, hanem valami mást. Azt éljük át, hogy tudunk valamit, pedig nem is tanultunk.” EVC felirat: „Sok tapasztalatra teszünk sort munkánk során, ami segít fejlődésben. Most lehetségessé vált dokumentálni mindezt egy Tapasztalati Bizonyítványban. Segítségével gyorsabban diplomát szerezhet. Tudja meg, hol tart. Készítesse el Tapasztalati Bizonyítványát!”

Az Egész életen át tartó tanulás (Lifelong Learning) definíciója „Az egész életen át tartó tanulás az iskolai előkészítéstől a nyugdíj utáni korig terjedően magában foglal minden formális, nem- formális és informális tanulást. Tehát az egész életen át tartó tanulásba minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból.” (Az Európa Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról). A tanulás fogalma időben kitágult és a tanulás környezete az élet számos színteréhez kötődik. Az LLL

Nem szervezett keretek között lezajló tanulás (informális tanulás) Szociológiai vizsgálatok életút-interjúkon keresztül tárták fel jellegzetességeiket (Tót, 2006) Mozzanatos, időben szakadozott tanulási folyamat Sokszor töredékes tudáselemek Kitől? Mit tanultak? Megjegyzések Nagyszülők, szülők Kerti munka, növénytermesztés, állatok gondozása Életkorhoz igazodó, családi feladatmegosztás Nagymama Hímzés, kötés, horgolás, játékbaba-készítés, szappanozás Női munkák, időtöltés Anya Varrás, ruhakészítés, háztartás Női házimunka Apa Barkácsolás, javítása Gyerekek Számítógép és internet Modern technika Barátok Gépszerelés, ‘letöltés’, számítógépes programok használata Ellesett ismeretek Tót, 2006 alapján.

Konvertálhatóak-e az elsajátított tapasztalatok munkatevékenységekké? Szakmai feladatok Lehetséges szakmai továbbfejlődés Gyermekfelügyelet Kisgyermekgondozó, -nevelő (54) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (31) Betegkíséret Betegkísérő (31) Ápoló (55) Kirakatrendezés Lakberendező (55) Látványtervező szak (BA) Otthoni feladatok Lehetséges szakmai tudástranszfer Főzés Szakács Betegellátás Betegkísérő, ápoló Kertgondozás Kertész, parkgondozó Autóvezetés Sofőr, fuvarozó, taxisofőr Hajvágás Fodrász

A felnőtt tanulási képessége és életkora Edward L. Thorndike Adult learning (1928) „top tanulás” ↔ „visszaesés” időszaka (1874-1949)

Időmérleg-vizsgálatok - Nemzetközi különbségek Forrás: Török Balázs: Felnőttkori tanulás – célok és akadályok, Educatio / 2006.

Gyakorlati képzés alól Szaknyelvi kurzus alól Szakmai gyakorlat alól A validáció szigetszerű jó példái hazánkban Teljes modul alól Teljes képesítés alól Gyakorlati képzés alól Felmentés Szaknyelvi kurzus alól Szakmai gyakorlat alól

Az „előzetes tudásszint mérés és elismerés” úttörője: Franciaország

Pierre Bourdieu: A társadalmi egyenlőtlenség újratermelése „Egy tehetségtelen, ugyanakkor iskolázottsággal felvértezett ember, és egy alapos, de tanulatlan szakember között akkora lesz egész életük során a különbség, mint a korabeli nemesember és jobbágya között.” (Pierre Bourdieu: Jelentés a College de France számára, 1985)

A francia validációs rendszer a számok tükrében 2002 óta működik teljes validációs rendszer 100.000 ember szerzett végzettséget 2010-ig ezen az úton A nők aránya résztvevők között 60-70% 3 éves munkatapasztalat szükséges az eljárás megindításához 1200-1500 euro az eljárás teljes díja 1934-ben jelent meg első előzménye a CNAM mérnökképzésében 30 éve működik felnőttek számára kompetenciamérés és képzési tanácsadó hálózat

Az EU Kézikönyv (2009) ajánlása a validáció értékelés módszertanához Portfolió-vizsgálat Deklaratív eljárások Megfigyelés Interjú Szimuláció és a munkatevékenység eredményének bemutatása Prezentáció Vita Teszt és vizsgáztatás

A francia validáció módszertana A validáció során a jelöltek csoportos tanácsadásban, majd személyes mentorálásban részesülnek, a felnőttképző-intézmények munkatársai által Az értékelés alapja: Portfolió bírálat Gyakorlati vizsga Az eljárásnak létezik egyéni és vállalati formája

A CNAM Felnőttképző Egyetem: a validáció egyik éllovasa Fro-ban

A párizsi metróban: Arts et Métiers metróállomás

A párizsi metróban: a Réaumur-Sébastopol állomás /1.

A párizsi metróban: a Réaumur-Sébastopol állomás /1I. „Sikerült. Megszereztem a képesítést. Nem gondoltam volna, hogy a bizottság az összes modult elismeri, de végül a portfolióm kiállta a próbát. És a vizsgabeszélgetés is inkább baráti hangulatban telt. Szinte kedvem lenne folytatni, akár a doktori fokozatig. De előtte, azért ezt meg kellene ünnepelni, nem?” Gérard, 41 éves

Néhány érdekes weblap és szervezet Németország: Központi validációs portál Anglia: Learning from Experience Kanada: Association for Prior Learning Assessment Hollandia: Kenniscentrum - EVC Ausztrália: RPL Central …és Magyarországon: TÁMOP 413. projekt eredményei (Felsőoktatás)

Egy rituális beavatási szertartás emlékei a középkori Európából /1.

Egy rituális beavatási szertartás emlékei a középkori Európából /1I.

Egy rituális és szakrális beavatási szertartás pillanatképe Afrikából „A rituális dimenzió ott jelenik meg, hogy a jelölt egy „képzetlen, el nem ismert személyiségből” egy „elismert és képzettséggel rendelkező személlyé válik”. A hagyományos oktatási folyamat záróvizsgájának is van egy „rituális-szakrális” jellege (érettségi, diploma megszerzése, az elsőt bankett, a másodikat pedig ünnepélyes átadó-ünnepség követ, amelynek más és más hagyományai vannak kultúrkörönként). Azonban a validációs folyamatnál azért különösen jelentős ez, mert az eljárás folyamán az illető, aki elismerteti megszerzett tudását – szakmai és személyes értelemben – nem változik meg, nem megy keresztül fejlődési folyamaton. Ő „csak” leírja, értékeli saját korábbi tevékenységét, azonban a sikeres záróvizsga után a „körülötte állók tekintete”, a társadalom megítélése változik meg vele kapcsolatban.” Benkei-Kovács, 2012, 105.

Valahol útközben… Köszönöm a figyelmet!