Dr. Palásti Kovács Béla BMF-BGK kari főigazgató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A felsőoktatási felvételi eljárás
A gazdaság és az oktatás együttműködése
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 17. Szeged, TIK.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
A megújuló tanárképzés
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Oktatási dékánhelyettesi beszámoló a 2005-ös évről Pannon Egyetem Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar.
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
szakmérnök hallgatók számára
Bemutatkozik a Georgikon
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Erdőmérnöki Kar QUO VADIS ERDÉSZETI OKTATÁS? Mészáros Károly dékán.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4.; B. Szendrei Mária, SZTE Szegedi Tudományegyetem (1872, 1921, 2000) 12.
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Perjésiné Hámori Ildikó
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Gépészmérnöki és Informatikai Kar rt itt a helye! Korszerű és innovatív mérnökképzés! „Hallgatóvá fogadom”
Köszöntjük a Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar nevében!
Korszerű és innovatív mérnökképzés!
Készítette: Szabó Tamás
Korszerű és innovatív mérnökképzés!
Kártyás Gyula Oktatási Igazgató Budapest, január 11.
Előadás másolata:

MFRFK-2006-1. Az alap- és mesterképzés bevezetésének helyzete a műszaki felsőoktatásban Dr. Palásti Kovács Béla BMF-BGK kari főigazgató műszaki felsőoktatási szakértő Oktatási Minisztérium MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (1) Felsőoktatási létszámok alakulása 1990- 2005/06 Forrás: OM statisztika MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

AZ OKTATÁSI FOLYAMAT TRENDJE A képzettségi arányok alakulása 1960- 2001-… MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

AZ OKTATÁSI FOLYAMAT TRENDJE MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (2) „hallgatói létszámok – felvételi – a várható jövő” Teljes hallgatói létszám: 1950/51 32.500 fő …. 1970/71 80.500 fő 18 éves 1990/91 102.000 fő 190 efő 2000/01 295.000 fő 140 efő 2004/05 421.000 fő 128 efő 2005/06 424.000 fő 127 efő 2015 ????? 108 efő 2020 ????? 100 efő MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (3) „hallgatói létszámok – felvételi – a várható jövő” MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (4) „belépő hallgatói létszámok – felvételi ” Egyetemi Napp. Esti Lev. Táv. Összes 2003/04 22.630 175 3.950 ---- 26.755 2004/05 23.680 280 3.864 --- 27.824 2005/06 20.843 357 4.446 75 25.721 Főiskolai Napp. Esti Lev. Táv. Összes 2003/04 28.989 1.677 29.126 8.653 68.445 2004/05 29.912 1.485 28.560 5.621 65.578 2005/06 31.539 1.036 28.154 3.835 64.564 MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (5) „felvételi jelentkezési létszámok” MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (6) KIADOTT OKLEVELEK: MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (7) FINANSZÍROZÁS 1990 1997 2000 2005 Oktatói létszám össz.(ezer fő) 17,3 19,7 22,8 23,8 Nappali hallgató (ezer fő) 77 157 184 225 Összes hallgató (ezer fő) 108 255 327 421 Nappali hallgató/oktató arány 4,4 7,9 8,2 9,5 Össz.hallgató/oktató arány 6,2 12,9 14,3 17,7 OM támogatás… Saját bevételi kötelezettség és egyéb támogatások… MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

FELSŐOKTATÁSI FOLYAMATOK (6) Műszaki felsőoktatás - ÖSSZEHASONLÍTÁS: HALLGATÓI LÉTSZÁMOK VÁLTOZÁSA, ARÁNYAI…1990…..2004/05 MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MAGYAR FELSŐOKTATÁS ÉS BOLOGNA MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS BOLOGNA (1) 460 szakból - 108 alapszak + művészeti MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS BOLOGNA (2) (előzmények…252/… ill. 381/2004. …) 289/2005. (XII.22.) KORM. RENDELET: BEVEZETI A BOLOGNAI-RENDSZERT: - BSc szint (alapképzés) - MSc szint (mesterképzés) (az informatikai területen már egy évvel korábban!) BSc SZAKOK: * 16 mérnöki alapszak + műszaki menedzser, + műszaki szakoktató * 7 féléves képzés - 210 kredit * 8 féléves képzés - 240 kredit – építő, építész TERVEZETT MSc SZAKOK: * 37… mesterszak (induláskor) * 4 féléves képzés * 120 kredit ** építő, építész, mérnöktanár, műsz.men. 3 féléves, 90 kredit *** építész képzés osztatlan, 10 féléves, 300 kredit MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS BOLOGNA (3) MAB - 2004 Az új alapszakok létesítése és indítása Alapszakok KKK, indítás véleményezése Műsz.-Inf. szakterület Beadott szakindítás - (2004) 88 Egyetem, egy. ill. főisk. kar: 67 Főiskola, főiskolai kar: 21 Támogatott szakindítások: 76 Egyetem, egy. ill. főisk. kar: 59 Főiskola, főiskolai kar : 17 Nem támogatott (Körny. Inf. Vill. Ép. Bio.) 12 MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS BOLOGNA (4) TERVEZETT MESTERSZAKOK (MSc), 4 FÉLÉV, 120 KREDIT: anyagmérnöki kohómérnöki fizikus mérnöki faipari mérnöki könnyűipari mérnöki ipari és körny.véd.biomérnöki környezetmérnöki vegyészmérnöki gyógyszermérnöki műanyag- és száltechnológiai folyamatmérnöki szerkezet-építő mérnöki (90 kredit) infrastruktúra-építő m. (90 kredit) földmérő és térinformatikai (90 krd) településmérnöki tűzvédelmi mérnöki építész (300 kredit) építészmérnöki (90 kredit) fa- és bútoripari terméktervez. ipari termék- és formatervező gépészmérnöki közlekedésmérnöki logisztikai mérnöki járműmérnöki mechatronikai mérnöki biztonságtechnikai mérnöki katasztrófavédelmi mérnöki katonai logisztikai védelmi, vezetéstechnikai energetikai mérnöki villamosmérnöki egészségügyi mérnöki MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS - BSc (1) FELVÉTELI LÉTSZÁMOK… BSc 2006. szeptemberi indulás: Műszaki felsőoktatási terület nappali áll. fin. felv. irányszámok: MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

„MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS”- BSc (2) FELVÉTELI LÉTSZÁMOK… BSc 2006. szeptemberi indulás: Informatikai felsőoktatási terület nappali áll. fin. felv. irányszámok: MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS - BSc (3) FELVÉTELI 2005. TAPASZTALATAI - 1: Gépészmérnöki képzés BSc MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS – BSc (4) FELVÉTELI 2005. TAPASZTALATAI - 2: Gépészmérnöki képzés BSc Felvételi pontszámok MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

A mesterszakok kialakításának irányelvei (1) LÉTSZÁMOK: (tervezet 2004/5) Előgondolat: Bemenet: (0.3 – 0.4)* alapképzés kimenet közvetlenül vagy megszakítással korábban végzettek Kimenet: Munkaerőpiac ~ 85-90 %, PhD ~ 10-15 % ********* Ftv-2006.: Bemenet: 0.35* alapképzés bemenet 53. § (4) A mesterképzésre felvehető államilag támogatott hallgatói létszámkeret az adott évet megelőző harmadik évben megállapított új belépők létszámkeretének harmincöt százaléka. Műsz. feo.: 2004-ben: E: 3300 fő, F: 5500 fő, Össz: 8.800 fő Kb: 2006: BSc: 8150 fő*0,35=…2009: MSc: 2850 fő, Össz: 11.000 fő A doktori képzésre és a szakirányú továbbképzésre felvehetők létszámkerete a mesterképzésre felvehető létszámkeret tíz százaléka. 2002: PhD: kb 520 fő, 2009: MSc: 2850,….2009: PhD: 285 fő MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

A mesterszakok kialakításának irányelvei (2) MAB-honlap: Friss hírek… MSc szakindítás feltételrendszere: Főállású minősített oktatók száma Alkalmas infrastruktúra Kutatás, publikáció Fokozott elvárások Kérdőjelek – Mikor indul(hat)? MAB – OM – INTÉZMÉNYEK……. mai helyzet!! MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

A mesterszakok kialakításának irányelvei (3) MSc szakalapítás: hogyan tovább? Erősségek: A műszaki terület szervezettsége Már van minta – Út-törők vagyunk… A gazdaság igénye… pozitív jelzések, igények Kamarai támogatás - összefogás Kérdőjelek: Több vagy kevesebb MSc?? BSc-szakon végzettek száma?? A belépés követelményei?? – KKK 11.pont Finanszírozás az intézményben/karon (lehet-e kis létszám??) FONTOS: Szakirányú továbbképzés!!! MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET ! Dr. Palásti Kovács Béla BMF-BGK kari főigazgató műszaki felsőoktatási szakértő Oktatási Minisztérium MFRFK-ülés Nyíregyháza, 2006. 03. 08.