Kovács Áron PhD hallgató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Advertisements

1 Építőipari beruházások Szerbiában június 4. Szeged.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Energia – történelem - társadalom
Somogy megyei projektek
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
műszaki osztályvezető
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Az egészségügy átfogó változásának szükségessége Magyarországon 2010-ben.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
PTE IGYK Felvételi 2012 PTE IGYK AZ ELÉRHETŐ TOVÁBBTANULÁS ELSŐ HELYEN IGYK!
Dr. Hinfner Miklós Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Budapest, december 15.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Az Európai Unió története
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Kovács Gábor mb. átviteli igazgató, MAVIR ZRt. Császár György
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
EU II..
szakmérnök hallgatók számára
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Logisztikai hálózat és folyosók
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
LEÍRÓ STATISZTIKA GYAKORLAT
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
Az Eötvös József Alapítvány évi beszámolója Rendes évi közgyűlés február 10.
KEXPORT Klaszter Céljai Őri István KEXPORT Klaszter Bizottság elnöke
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A CIVAQUA program jelentősége, megvalósításának feltételei Nagyerdő Konferencia szeptember 16. Előadó: Orbán Ernő osztályvezető TIKÖVIZIG.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Záhonyt a páneuropai 5-ik és 7-ik közlekedési folyósó is érinti Bei Záhony treffen der 5. und die 6. Paneuropäische Korridor zusammen.
DUNA A MAGYARORSZÁGI SZAKASZA ÉS DUNAPARTI MAGYAR VÁROSOK.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
Előadás másolata:

Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya és a vízi közlekedés találkozási pontjai Vajdaságban Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen

Páneurópai közlekedési folyosók Szerepe: makro szinten mezo szinten mikro szinten

A külföldi nemzetiségű munkavállalók száma Németországban (fő) Kibocsájtó ország: Törökország: 1.629.480 Volt Jugoszlávia: 915.734 - Horvátország: 220.199 - Bosznia és Hercegovina: 152.444 - Szerbia: 179.048 - Koszovó: 108.797 Görögország: 276.685 Ausztria: 175.244 175.244 68.892 220.199 57.166 10.250 152.444 179.048 32.892 12.930 108.797 9.859 65.998 1.629.480 276.685 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31

Teherautó állomány változása 2003-2008 között egyes országokban (1000 db.) Németország -3 Csehország +23 Szlovákia +16 Szlovénia +15 Magyarország +8 Románia +8 +10 -3 +23 +16 +3 +8* +8** +15 +5 +2 * 2003-2007 ** 2004-2008 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31

EU 27: fogyasztói árak alakulása Év (2005=100) Teljes árszint Szállítás Összes közúti gépjármű Személy-gépkocsi Motorkerékpár, kerékpár és állati erővel húzott jármű 2010 111,9 114,2 101,4 101,7 105,1 2009 109,6 108,4 100,9 101,2 103,7 2008 108,6 110,7 101,3 100,7 2007 104,7 105,6 101,6 100,3 2006 102,3 103,0 100,6 99,5 2005 100 2004 97,8 95,7 99,7 100,4 2003 95,6 92,6 98,9 2002 93,6 90,2 2001 91,3 88,6 96,6 99,4 2000 88,5 87,3 96,1 97,3 Forrás: Statistical pocketbook: EU transport in figures, 27. old

A X. korridor szerbiai szakasza

A X. korridor vajdasági szakasza A X-es korridor teljes hossza 2300 km, ezen belül: Szerbiához 835 km, Vajdasághoz 176 km tartozik Érinti: Szabadkát, Topolyát, Kishegyest, Újvidéket, Belgrádot Építésének finanszírozása: Világbank – hitel 380 millió € Európai Beruházási Bank – hitel 600 millió € Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank – hitel 150 millió € Görög állam – donációja 100 millió € Szerb állam – büdzsé 1.630 millió € - Vajdasági szakasz (108 km) 132 millió € - Építésén 20.000 ember dolgozik (kisegítő projekteken 100.000 fő) - Megtérülési idő : 10 év

A X-es korridor vajdasági szakasza Határidők: Békova-Nagyfény 2009 Szőreg-Újvidék 2009 Horgos-Békova 2011 Horgos-Belgád 2011 dec. Leágazások száma: 17 db. 2008-as évben hivatalosan kiadott tranzit engedélyek száma: Szabadka: 266.603 Újvidék: 256.086 Belgád: 186.316 Napi forgalom (jármű /db.): Horgos-Újvidék szakasz: 5.794 Újvidék-Batajnica: 12.684 2018-2032 között becsült bevételek közvetlen a X-es korridorból Bevétel Érték Úthasználati díj és belépési illeték 200-300 millió € Kiegészítő szolgáltatások* 5-15 millió € Üzemanyag eladás 2,8 milliárd € évente *(töltőállomás, motel, autó szerviz, posta, stb.)

Problémák: Megoldás: Szállítási költségek emelkedése Környezet szennyezés Gépjárművek számának növekedése Közlekedési balesetek gyakorisága Nagy infrastrukturális beruházás szükségsége Szállíthatóság korlátja (nagyság, idő) Megoldás: Gazdaságosabb Biztonságosabb Kevesebb a területigénye Kevésbé szennyező Legkisebb energia igényű

Építkezés befejezése év Duna hajózhatóságának biztosítása vízvisszatartás és vízpótlás többcélú integrált vízgazdálkodási stratégia (árvíz/belvíz-védelem), mederbővítés és folyamhajózás biztosítása, öntözés, ivóvízbázisok energetika. Vízlépcsők   Építkezés befejezése év Teljesítmény MW Kapacitás Esés Megnevezés GWh m Közös magyar-szlovák szakasz: 39 Gabcsikovo-Bős 1992 720 2835 21 Magyar szakasz: 40 Nagymaros (közös magyar-szlovák mű) A beruházást 1990-ben leállították! ? 158 1038 9,1 41 Adony 150 950 8 A magyar kormány álláspontjától függ 42 Fajsz 145 900 7,5 Szerb szakasz: 43 Apatin .. 44 Újvidék 250 2500 10 Közös szerb-román szakasz: 45 Vaskapu I 1972 2300 11000 35 46 Vaskapu II + (román bővítés 2001) 1986 537 12,8 Közös román-bolgár szakasz: 47 Turnu-Magurele 804 3970 12 Forrás:Kerényi A. Ödön, A dunai vízlépcsők és Magyarország, cikktervezet

Vajdaság két legjelentősebb vízi útja a Duna és a Tisza Dunai hidak száma: 6 közúti: Bezdán, Gombos, Palánka, Beška, 2 db. Újvidék 1 vasúti: Gombos 2 kombinált: Újvidék, Pancsova

ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON Kikötők forgalma 2009-ben (tonnában) Smederevo: 1.959.187 Belgrád: 909.150 Pancsova: 852.422 Požarevac: 839.436 Újvidék: 791.023 Kovin: 379.232 Palánka: 275.851 Apatin: 67.685 HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ

ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON Vajdaság vízi közlekedése Lehetőségek: Szállítási módok bővítése Szállítási költség megtakarítása Környezet megóvása Gyors és biztonságos szállítás Nagy dimenziójú rakomány szállítása HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ

Gyerdáp 2008 2012 Duna közlekedés útjának fejlesztése Projekt értéke: 10,5 millió € Projekt: IPA 2007 Megvalósítás: 2009-2012 Gyerdáp 2008 2012

Duna közlekedés útjának fejlesztése Vízmérnöki munkák Žabljai híd Újvidéknél Dokumentáció elkészítése: 2 millió € Program: IPA 2010 Projekt érték: 18 millió € Program: IPA 2011-2013 Program: IPA 2009 (30 millió €) Előfinanszírozás: 30 millió € Összérték: 60 millió €

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!