Kovács Áron PhD hallgató X. Pán- (Transzeurópai) autópálya és a vízi közlekedés találkozási pontjai Vajdaságban Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010-0029 Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen
Páneurópai közlekedési folyosók Szerepe: makro szinten mezo szinten mikro szinten
A külföldi nemzetiségű munkavállalók száma Németországban (fő) Kibocsájtó ország: Törökország: 1.629.480 Volt Jugoszlávia: 915.734 - Horvátország: 220.199 - Bosznia és Hercegovina: 152.444 - Szerbia: 179.048 - Koszovó: 108.797 Görögország: 276.685 Ausztria: 175.244 175.244 68.892 220.199 57.166 10.250 152.444 179.048 32.892 12.930 108.797 9.859 65.998 1.629.480 276.685 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31
Teherautó állomány változása 2003-2008 között egyes országokban (1000 db.) Németország -3 Csehország +23 Szlovákia +16 Szlovénia +15 Magyarország +8 Románia +8 +10 -3 +23 +16 +3 +8* +8** +15 +5 +2 * 2003-2007 ** 2004-2008 Forrás: Német Statisztikai Hivatal, 2010.12.31
EU 27: fogyasztói árak alakulása Év (2005=100) Teljes árszint Szállítás Összes közúti gépjármű Személy-gépkocsi Motorkerékpár, kerékpár és állati erővel húzott jármű 2010 111,9 114,2 101,4 101,7 105,1 2009 109,6 108,4 100,9 101,2 103,7 2008 108,6 110,7 101,3 100,7 2007 104,7 105,6 101,6 100,3 2006 102,3 103,0 100,6 99,5 2005 100 2004 97,8 95,7 99,7 100,4 2003 95,6 92,6 98,9 2002 93,6 90,2 2001 91,3 88,6 96,6 99,4 2000 88,5 87,3 96,1 97,3 Forrás: Statistical pocketbook: EU transport in figures, 27. old
A X. korridor szerbiai szakasza
A X. korridor vajdasági szakasza A X-es korridor teljes hossza 2300 km, ezen belül: Szerbiához 835 km, Vajdasághoz 176 km tartozik Érinti: Szabadkát, Topolyát, Kishegyest, Újvidéket, Belgrádot Építésének finanszírozása: Világbank – hitel 380 millió € Európai Beruházási Bank – hitel 600 millió € Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank – hitel 150 millió € Görög állam – donációja 100 millió € Szerb állam – büdzsé 1.630 millió € - Vajdasági szakasz (108 km) 132 millió € - Építésén 20.000 ember dolgozik (kisegítő projekteken 100.000 fő) - Megtérülési idő : 10 év
A X-es korridor vajdasági szakasza Határidők: Békova-Nagyfény 2009 Szőreg-Újvidék 2009 Horgos-Békova 2011 Horgos-Belgád 2011 dec. Leágazások száma: 17 db. 2008-as évben hivatalosan kiadott tranzit engedélyek száma: Szabadka: 266.603 Újvidék: 256.086 Belgád: 186.316 Napi forgalom (jármű /db.): Horgos-Újvidék szakasz: 5.794 Újvidék-Batajnica: 12.684 2018-2032 között becsült bevételek közvetlen a X-es korridorból Bevétel Érték Úthasználati díj és belépési illeték 200-300 millió € Kiegészítő szolgáltatások* 5-15 millió € Üzemanyag eladás 2,8 milliárd € évente *(töltőállomás, motel, autó szerviz, posta, stb.)
Problémák: Megoldás: Szállítási költségek emelkedése Környezet szennyezés Gépjárművek számának növekedése Közlekedési balesetek gyakorisága Nagy infrastrukturális beruházás szükségsége Szállíthatóság korlátja (nagyság, idő) Megoldás: Gazdaságosabb Biztonságosabb Kevesebb a területigénye Kevésbé szennyező Legkisebb energia igényű
Építkezés befejezése év Duna hajózhatóságának biztosítása vízvisszatartás és vízpótlás többcélú integrált vízgazdálkodási stratégia (árvíz/belvíz-védelem), mederbővítés és folyamhajózás biztosítása, öntözés, ivóvízbázisok energetika. Vízlépcsők Építkezés befejezése év Teljesítmény MW Kapacitás Esés Megnevezés GWh m Közös magyar-szlovák szakasz: 39 Gabcsikovo-Bős 1992 720 2835 21 Magyar szakasz: 40 Nagymaros (közös magyar-szlovák mű) A beruházást 1990-ben leállították! ? 158 1038 9,1 41 Adony 150 950 8 A magyar kormány álláspontjától függ 42 Fajsz 145 900 7,5 Szerb szakasz: 43 Apatin .. 44 Újvidék 250 2500 10 Közös szerb-román szakasz: 45 Vaskapu I 1972 2300 11000 35 46 Vaskapu II + (román bővítés 2001) 1986 537 12,8 Közös román-bolgár szakasz: 47 Turnu-Magurele 804 3970 12 Forrás:Kerényi A. Ödön, A dunai vízlépcsők és Magyarország, cikktervezet
Vajdaság két legjelentősebb vízi útja a Duna és a Tisza Dunai hidak száma: 6 közúti: Bezdán, Gombos, Palánka, Beška, 2 db. Újvidék 1 vasúti: Gombos 2 kombinált: Újvidék, Pancsova
ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON Kikötők forgalma 2009-ben (tonnában) Smederevo: 1.959.187 Belgrád: 909.150 Pancsova: 852.422 Požarevac: 839.436 Újvidék: 791.023 Kovin: 379.232 Palánka: 275.851 Apatin: 67.685 HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ
ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON Vajdaság vízi közlekedése Lehetőségek: Szállítási módok bővítése Szállítási költség megtakarítása Környezet megóvása Gyors és biztonságos szállítás Nagy dimenziójú rakomány szállítása HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ
Gyerdáp 2008 2012 Duna közlekedés útjának fejlesztése Projekt értéke: 10,5 millió € Projekt: IPA 2007 Megvalósítás: 2009-2012 Gyerdáp 2008 2012
Duna közlekedés útjának fejlesztése Vízmérnöki munkák Žabljai híd Újvidéknél Dokumentáció elkészítése: 2 millió € Program: IPA 2010 Projekt érték: 18 millió € Program: IPA 2011-2013 Program: IPA 2009 (30 millió €) Előfinanszírozás: 30 millió € Összérték: 60 millió €
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!