Regionális Tudományi Társaság, Szabadka, Szerbia Magyarságkutató Tudományos Társaság, Szabadka, Szerbia Révkomárom, Magyar Regionális Tudományi Társaság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Intézményfejlesztési Terv
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Brüsszel milyen messze van
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Paradigmaváltás a határon átnyúló együttműködési programokban
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
INNOAXIS A HATÁR, MINT INNOVÁCIÓS MEGÚJULÁSI TENGELY Fejsztámer Róbert, ICR igazgató Szabadkán, november 16. konferencia.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
MTA Regionális Kutatások Központja Határon átnyúló együtt- működések a Dráva mentén KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Regionális Tudományi Társaság, Szabadka, Szerbia Magyarságkutató Tudományos Társaság, Szabadka, Szerbia Révkomárom, Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése november Takács Zoltán, doktor-jelölt, PTE KTK

 A kutatásról… előzmények  Szakirodalmi áttekintés  (Határ)régió ismeretek - felsőoktatási problémák  Empirikus kutatás ( )  Kutatási eredmények (megjegyzések) Összegzés: Regionális és határon átívelő felsőoktatási intézményi kapcsolatok

„Integrating (trans)national migrants in transition states (IMIG)”  Kutatási projekt: „Integrating (trans)national migrants in transition states (IMIG)” TRANSMIG (SCOPES - Scientific Cooperation between Eastern Europe and Switzerland, SNSF)  Partnerintézmények: Berni Egyetem, Földrajztudományi Tanszék, Bern, Svájc, MTA FKI, Budapest, Magyarország, MTA RKK Pécs, Magyarország, Földrajztudományi, turizmus és szállodamenedzsment tanszék, Újvidéki Egyetem, Újvidék, Szerbia, Magyarságkutató Tudományos Társaság, Szabadka, Szerbia.  Projekt-koordinátor: Dr. Doris Wastl-Walter  A bemutató a kutatási projekt részeredményeit összegzi. MTT feladata: határon átívelő mobilitás kutatása: (ezen belül) határon átívelő intézményi kapcsolatok HU-SRB

Felsőoktatás, Regionális fejlődés, Határon átívelő felsőoktatási intézménykapcsolatok, Kisebbségi felsőoktatás-kutatás:  Felsőoktatás modell – résztvevők párharca: állami bürokrácia, akadémiai oligarchia, piac- magán szféra (Clark 1983)  A helyi-regionális elit, oktatáspolitizálás (kisebbségi !), változásmenedzserek (Kozma 2004)  Új stakeholder-ek, menedzsment, hallgatók, stb. (Teichler 1998)  A gazdaság (gazdasági-térszerkezet, munkaerőpiac), a regionális igények egy tanuló régióban, vállalkozó egyetemmel, stb. (Florida 1995, Goddard 2000, Horváth 2003, Hrubos 2004)  kisebbségi felsőoktatás-fejlesztés specifikumai (Kozma, 2004, 2005, Tóth Pál, 2005, Gábrity Molnár, 2005, 2008).  Regionális tudományszervezés – határok nélkül (Kozma 2004, Berényi 2005), általános KM felsőoktatás és hálózatépítés (Horváth 2003, Papp Z. 2010), Kihelyezett képzések, intézményi integrációk, felzárkóztatási stratégiák (Kozma, 2005, Gábrity Molnár, 2005), i nnovatív, nemzetközi (személyes és intézmény !) kapcsolatokon alapuló, határon átívelő tudományos hálózatok (Rechnitzer 2007)

Változás – új kényszer (nyomás) a felsőoktatásban: (CBC) határon átívelő együttműködés Változás – új kényszer (nyomás) a felsőoktatásban: (CBC) határon átívelő együttműködés – a tradicionális együttműködések (diák és tanár-csere) a múlté … (Palfreyman et al 2011)  CBC a globális gazdasági integrációs folyamatokkal jelenik meg, a formális és nem formális felsőoktatási intézményi aktivitásokkal (Chapman-Sakamoto 2011)  A FO gyorsan növekvő ágazata, „új termékekkel”, mint például: ágazati campus-ok (branch campuses), kettős fokozatszerzési programok (dual degree programs), technológia-megosztás (technology sharing), közös kutatási projektek, stb. … új bevételi forrásokkal (Chapman 2007), fejlődő akadémiai vállalkozói háttérrel (Slaughter and Leslie 1999, Hrubos 2004). Számos ország „kivitelének fontos komponensét képezi a CBC” (McParlane 2005)  CBC kötelező (motiváló) jellemzője a kétoldali Benefit-hatás (kielégítetlen kereslet, kapacitás-fejlesztés, reputáció, stb.) (Martin 2007, Jie 2008), amelyben az igazán „feltörő határtalan aktivitás a kutatás” (individuális érdek, „könnyed-fluid” tartalom, stb.).  A FO CBC Modellje (tényezők): a) szervezeti, b) financiális, c) individuális, d) az együttműködés (szélesebb) kontextusa (Sakamoto-Chapman 2011) …a kutatás alanyai összegzik a felvetett elméleti kérdésekkel kapcsolatos tapasztalataikat…

A határrégiót kettészeli Magyarország (EU-tag) és Szerbia (EU-n kívüli ország), viszont természetes, gazdasági, társadalmi és karakteres kulturális kapcsolatok vannak jelen a régióban. A létező kapcsolatok-együttműködések közül a legkarakteresebb „legaktívabb” a felsőoktatási hálózat (felsőoktatási csatorna). Egyéni szinten ez a (szerbiai) magyar egyetemisták tanulási célú migrációjában jut kifejezésre. A magyar kisebbségi hallgatók a határ két oldalán: egyetemista és főiskolás SRB (APV Pokr.S.za obr.,2010) egyetemista és főiskolás HU (Hungarian National Council, 2010) A vajdasági magyar hallgatói kontingens 30-35%-a Magyarországon tanul, a diplomázást követő visszatérésük (becslések szerint) : 30-50% - agyelszívás (...)

Forrás: Educatio Kht Kartográfia: Dr. Tátrai Patrik, MTA FKI Szeged%Szabadka% Bölcsész sz.21,5%Pedagógia25,7% (!) Természettudományi sz. 16,4%Műszaki tud. (mérnökök) 24,7% Informatika8,2% Orvos-és egészs.tudományok 20,1% Társadalom tud.13,3%Társadalom tud. (közgazdászok) 42,3% (!) Szakirányok, amelyek SRB (régióban) nem érhetők el (magyar nyelven). Potenciális diplomás munkanélküliek a régióban (!) A határ dinamikus tanulási célú mozgást, és későbbi emigrációs csatornát jelent (!)

 A változások képviselői rendelkeznek-e elegendő „kapacitással” a felsőoktatás fejlesztéséhez a határrégióban?  Hogyan érhető el a határrégió társadalmi és kulturális felzárkóztatása (és a folyamatos emigráció csökkentése)?  A határon átívelő felsőoktatási kapcsolatok milyen formákban léteznek?  Hogyan jellemezhető az intézmények szándéka, motivációja, együttműködési hajlandósága – szolgáltathat-e megfelelő megoldást a problémákra?

Empirikus kutatás:  Intézményvezetők (rektor, dékán, tanszékvezető, iskolaigazgató, stb. SZTE, EJF, BCE, ÚE, SZMSZ)  Helyi-regionális elit (tartományi oktatási titkár, magántanár, kulturális intézményvezető, felsőoktatási kollégium, stb.)   20 interjú (kor: év)  8 nő, 12 férfi  Területi megoszlás:SZERBIAMAGYARORSZÁG Szabadka 8 Szeged 5 Újvidék 3 Baja 1 Zenta 2 Kecskemét 1

 A határrégió felsőoktatása a hatalmi harc minden elemét megjeleníti,  A felsőoktatás politizálás gyenge (a változások képviselői bizonytalanok),  A határ két oldalán, az egységesítendő régióban, eltérő oktatás- és tudományszervezési gyakorlat van jelen,  Az intézményi kapcsolatok/együttműködések lehetőségei nincsenek kellőképpen kihasználva,  Nincs racionális és valós munkamegosztás és hálózatszerűen működtetett együttműködés a régióban,  Az együttműködések iránya (határ menti szakasz/vagy nagy oktatási centrumok, fővárosok) és tartalma (projektek, diák-oktató csere, közös képzés, konferenciák, kiadványok, publikációk, stb.) változó és intézményfüggő (nagy, patinás intézmények, kis, vidéki főiskolák),  Személyi kapcsolatok (érdekek) mozgatják az intézményi együttűködéseket,  A szerb-magyar határrégióban különösen erős integrációs szándék nyilvánul meg a szerb (magyar-magyar) Szabadka-központú intézmények esetében.

„Ebben a kérdésben (egyetem-szervezés, Szabadka) a politikumnak meghatározó szerepe van. Ha politikum ebben felismeri a számára „szükséges jó dolgokat”, amivel aztán operálni tud a különböző politikai kampányok során, akkor fölkarolja ezt a dolgot.” – dékán (ÚE MTTK, Szabadka, SRB). „Ma már a multietnikus irányzat képviselői közül kerülnek ki azok az emberek, akik a jövő egyetemének kérdéséről dönteni fognak, tárgyalni fognak. Fogyatkozik az „ortodox” vonal, a színmagyar egyetemet akaró, asztalt verők tábora…” – tartományi titkár (APV, Újvidék, SRB).

„Az előírások borzalmasak… különböző szintű szervek vannak felettünk, és csak diktálnak, diktálnak, előírnak, (…) úgy hogy tönkre tesz bennünket a bürokrácia (…) nagy az összevisszaság, a rendszer nem működik úgy, ahogy kell. Úgy látszik, hogy nem megfelelő emberek vannak a bizonyos vezetői helyeken” - tanszékvezető (ÚE, BTK, Újvidék, SRB).

„Az állam (ha már ennyire próbálja kontrollálni, akár a piacot akár a felsőoktatási intézményeket) ne azokat a szakokat preferálja, amelyikre „nagyon mennének” az egyetemisták (ma mindenki menedzser akar lenni például), hanem olyan szakokat preferáljanak, amire valóban egyszer szükség lesz. Ezt még mi sem tudjuk pontosan átlátni, mert nem tudjuk, hol vannak lehetőségek, munkalehetőségek, nem tudjuk átlátni a reformtörekvések végét, 3-5 év múlva a külföldi tőkeberuházóknak a helyezkedését, a gazdasági térszerkezet alakulását. Az állam az elvárásoknak enged, és ez nem jó irány”. – elnök (MTT, Szabadka, SRB)

„Személyes kapcsolatokból kell kiindulni, az fejleszthet ki majd intézmények közötti kapcsolatot, aminek aztán meg kell találni egy financiális keretét. Egyedül ez az út járható” – tanszékvezető (ÚE ÉK Szabadka, SRB). „Sokszor több terület is összetalálkozik, megbízható embereken keresztül. Egyetemi tanárokon keresztül jönnek a kapcsolatok, később már dominó-effektusként.” (…) „Az IPA pályázatok jók, ezzel épülnek a kapcsolatok. Látják az emberek a párhuzamosságokat, az együttműködési lehetőségeket…” – intézményvezető (BCE KK, SRB).

„Az együttműködéseket motiválja maga a pályázati forrás” a szerb oldalon a háttér-infrastruktúra, nálunk a bérek javítása is elsődleges szempontok.– oktatási dékán helyettes (SZTE TTIK, Szeged, HU).

„A szerb partnerek passzív elodázó magatartása miatt néhány kezdeményezésünk nem jött össze (könyvtárszak), a munka- attitűd akadályozó tényező, nincs előrehaladás. A magyar közösségek bevonása is rendkívül nehézkes, a magyarok sem képviselnek egységes álláspontot, bizonyos szempontból még hátráltatják is egymást. Nagy a generációs árok a kinti értelmiség esetében. A fiatalok tapasztalatlanok, az idősek sérelmeket hordoznak… ”. – igazgató (EJF, Baja, HU).

„Meg kell érteni ezt az intézményt. Ide eljön a belgrádi (vagy újvidéki) tanár, ideérkezik kilenckor. Akkor zsinórban tart egy csomó előadást (felét meg sem tartja...). Beül a kocsijába, és elmegy. Aztán ideges, ha valaki zavarja. Tehát ezt az igényt (egy nem szokványos vendégtanári- együttműködési formát) nem akarják fölismerni… …Passzív-impotens az iskolavezetés. Ha formálisan rákényszerítik a vezetőséget és a tanári kart, és hivatalos keretet biztosítanak, csak akkor fognak ezek az együttműködések működni”. – tanszékvezető egyetemi tanár (ÚE ÉK, Újvidék, SRB).

„ A tudományos érdekeltségű, tartalmú határátjárás, együttműködés nem csak a határ egyik és másik oldalán, egymás közvetlen közelében lévő intézményekkel valósítható meg. Az átjárhatóság: ha már az ember elindult, akkor mindegy, hogy 10km, 100 vagy 1000km-t tesz meg. Ennél fogva stratégiai partnerek lehetnek Budapest, Temesvár is!” – a tanszékvezető egyetemi tanár véleményét idézve (ÚE ÉK, Szabadka, SRB). „Nincsenek most már határai ezeknek az együttműködéseknek…” – intézményvezető (BCE KK, Zenta, SRB).

 Jelentős intézményvezetői mobilitás, kétlakiság (H-SRB, magán és állami szféra, politika és felsőoktatás),  A politika megkérdőjelezhetetlen szerepe,  Erős állami bürokrácia (politikailag átszőtt, akkreditáció, ellenőrzött kisebbségi oktatás)  Magánkarok, minőségi kérdések, több nyelvű oktatás, piac (…) megválaszolatlan kérdések az állam részéről,  Szabadka szerepe ? !  Verseny van régión belül (hallgatók), de szakosodás alakul ki és együttműködések: Motívumai: hasonló problémák, ösztönző anyagi keret, önfelismerés, integráció …

 IPA 2009, 2010 sikeres pályázataival sikeres együttműködések születtek.  A nyitottságról…  A szabadkai szerb érdekeltségű intézmények nem nyitottak  A szabadkai magyar érdekeltségű intézmények az Anyaország felé orientálódnak  A határ menti főiskolák között intenzív az együttműködés  A SZTE karai inkább Újvidék, Belgrád felé irányulnak, az együttműködések nem a sajátos „magyar-magyar” kapcsolatokra épülnek.  Jellegzetes együttműködési relációk: Szabadka-Baja, Kecskemét, Budapest, Debrecen, Pécs, Győr Szeged-Újvidék, Belgrád

Együttműködési tartalom:  Bilaterális szerződések (intézményi együttműködési keretegyezmények, „híg,”, „képlékeny” tartalommal;  Kisebb volumenű (elsősorban magyar érdekeltségű) diák-és tanárcsere;  Oktatói hiánypótlás elsősorban Magyarországról;  Új, közös szak akkreditálása (Kecskemét-Szabadka, műszaki tudományok, IPA);  A szakmai együttműködési lehetőségek között minden intézmény kiemeli az IPA projekteket, kutatás-fejlesztési programokat, közösen akkreditált programokat, felnőttképzést, konferenciákat, közös publikációs megoldásokat.  A tudományos műhelyek részesei ezen folyamatoknak (improvizatív, ad hoc. módon, társadalmi tudományokban területén…), hálózatszerű együttműködések irányába törekszenek. A személyi kapcsolatok a mozgatórugói ezeknek az együttműködéseknek.

ÖSSZEGZÉS  Felsőoktatás-szervezés a régióban jelentősen átpolitizálódott, központosított és bürokratizált, a kisebbségi kérdések és regionális fejlődés problémáira „érzéketlen”.  A kisebbség felsőoktatási igényeit egy Szabadka-központú intézmény (multietnikus alapokon szerveződő, dinamikusan változó, a folyamatos izolálódást felszámoló). Ehhez szükség van a határon túli együttműködésekre.  A határon átívelő CBC felsőoktatási együttműködések lehetőségei nincsenek megfelelőképpen kihasználva a régióban.  Többnyire személyi kapcsolatok mentén szerveződnek az együttműködések, amelyek a végletekig polarizáltak (érdek, magán, állami, stb).  A szerb-magyar határrégióban következetesen fejleszteni (stratégiailag tervezni és operacionalizálni) kell az elégtelen, határon átívelő munkaszervezést, hálózati kapcsolattartást.

Takács Zoltán, doktor-jelölt, PTE KTK Magyarságkutató Tudományos Társaság, Szabadka, Szerbia Révkomárom, Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. Vándorgyűlése november