Gépjármű Műszaki Szakértői Szeminárium 2009. október 1–2. Lajosmizse Ügyfelek – javítók – biztosítók kapcsolata
TÉMAKÖRÖK: JAVÍTHATÓSÁGI HATÁRÉRTÉK UTÁNGYÁRTOTT- EREDETI ALKATRÉSZEK JÁRMŰÉRTÉKELÉS BIZTOSÍTÓK- SZÁMLA NÉLKÜLI KÁRRENDEZÉS ÓRADÍJAK RONCSPORTÁL KÁRFELMÉRŐK TEVÉKENYSÉGE MŰHELYMINŐSÍTÉS-OSZTÁLYBASOROLÁS ZÁRSZÓ
I. JAVÍTHATÓSÁGI HATÁRÉRTÉK 1. A Magyarországi Biztosítók tendenciája, hogy a sérült járművet (Kgfb) a káridőponti érték 45- 70 % -ig engedik javításba. Ennek a számításnak „köszönhetően” nagyon sok vétlen gépjármű tulajdonos elveszíti autóját
I. JAVÍTHATÓSÁGI HATÁRÉRTÉK 2. Németországban az a gyakorlat, hogy a sérült gépjárművet a káridőponti érték 110 %-ig engedik javítani, akár Kgfb, akár Cascós kárrendezés történik. A gépjármű tulajdonosok sajnos néha „kényszerből” az olcsóbb, számla nélküli javíttatást választják
I. JAVÍTHATÓSÁGI HATÁRÉRTÉK 3. Vonatkozó jogszabályok 190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezései A Ptk. 355. § cikkelyei
I. JAVÍTHATÓSÁGI HATÁRÉRTÉK 4. Az AOE, EME, GÉMOSZ, KAFE nem fogadja el a biztosítók javíthatósági értékhatár számítását és teljes egyetértéssel a 100%-os értékhatár elfogadására kéri a biztosító társaságokat. (Példa: Hyundai Getz.)
II. UTÁNGYÁRTOTT- EREDETI ALKATRÉSZEK 1. A biztosítók néha indokolatlanul javasolják az utángyártott alkatrészekkel történő javítást, aminek az a veszélye, hogy egy következő sérülés esetén ugyanők lesznek, akik megtagadják a gyári alkatrész árának kifizetését. Utángyártott vagy bontott alkatrész beépítése 8 év alatti gépjárműveknél semmivel sem indokolható Kgfb-s károknál.
II. UTÁNGYÁRTOTT- EREDETI ALKATRÉSZEK 2. Az utángyártott alkatrészek felhasználásánál minden esetben figyelembe kell venni az autógyárak jóváhagyott technológiai elvárásait (APPROOVEL), hiszen a közlekedésbiztonsági szempontok a legfontosabbak
III. JÁRMŰÉRTÉKELÉS A járműértékelésnél legalább érintőlegesen figyelembe kellene venni a piaci viszonyokat, hiszen az Eurotax Katalógus értékelése messze nem tükrözi a valós szabadpiaci helyzetet. A gépjármű tulajdonosok sok esetben, nem véletlenül érzik becsapottnak magukat. A hasonló értékkülönbségű számítások (lásd ismertetett példa) nagy száma miatt jelentősen romolhat, a biztosítók megítélése.
IV. BIZTOSÍTÓK- SZÁMLA NÉLKÜLI KÁRRENDEZÉS 1. Tudjuk, hogy jogilag ez ellen fellépni nem tudunk. Ilyen módú kárrendezés kapcsán közlekedésbiztonsági problémák merülhetnek fel.
IV. BIZTOSÍTÓK- SZÁMLA NÉLKÜLI KÁRRENDEZÉS 2. Megoldási javaslat: A biztosítókat adatszolgáltatásra kötelezzék, létrehozva a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál egy központi adatbázist. A gépjármű tulajdonosnak a javítás szakszerűségét (amennyiben nem szakműhelyben történt a javítás) közlekedésbiztonsági vizsgálattal kelljen igazolnia.
V. ÓRADÍJAK 1. Téves a REZSIÓRADÍJ elnevezés a VÁLLALÁSI ÓRADÍJ helyett. Az 1995-ös év Kisipari norma gyűjteményben és az Audatex katalógusban szereplő munkaidőket figyelembe véve az átváltó szorzó szám alkalmazásával a következő képen nézett ki a képlet: 1600Ft x 2.2 = 3520Ft.
V. ÓRADÍJAK 2. A gépjárműjavítás valamennyi munkanemét tekintve szabadáras szolgáltatás (1990. évi LXXXVII. tv. rendelkezései). A vállalási óradíj : Tényrezsi számítás + haszon. Egy példa: tényrezsi 7500Ft + 1875Ft (25% haszon) = 9375Ft. Ez kerekítve 9400Ft-os nettó vállalási óradíjat jelent. Vállalási óradíj számításra- megállapításra, kizárólag a vállalkozás tulajdonosa- vezetője jogosult, abba „kívülről” beleszólni senkinek sincs joga.
VI. RONCSPORTÁL A sérült gépkocsik roncsportálra való felrakása. Jogi kérdések tisztázása. Nem gazdasági totál gépkocsi roncsportálra tétele!!!
VII. KÁRFELMÉRŐK TEVÉKENYSÉGE Ki lehet kárfelmérő? Van-e/kell-e, hogy legyen karosszériajavítói alapképzése? Ki gondoskodik a továbbképzésükről?
VIII. MŰHELYMINŐSÍTÉS- OSZTÁLYBASOROLÁS 1. Készítette: Horváth József és Szénási Róbert 4 kategória „A” kategória „B” kategória „C” kategória „D” kategória
VIII. MŰHELYMINŐSÍTÉS- OSZTÁLYBASOROLÁS 2. „A” kategória Márkakereskedés és Márkaszerviz Műhelyfelszereltség
VIII. MŰHELYMINŐSÍTÉS- OSZTÁLYBASOROLÁS 3. „B” kategória Márkakereskedés és szerviz, valamint független szakszerviz Műhelyfelszereltség karosszériajavítási tevékenység esetén Műhelyfelszereltség fényezőtevékenység esetén
VIII. MŰHELYMINŐSÍTÉS- OSZTÁLYBASOROLÁS 4. „C” kategória Márkafüggetlen karosszériajavító megfelelő műhelyfelszereltséggel Márkafüggetlen javító, csak fényezési tevékenység esetére.
VIII. MŰHELYMINŐSÍTÉS- OSZTÁLYBASOROLÁS 5. „D” kategória Típusfüggetlen kisjavító A „D” kategória reményeink szerint megszűnik. Fenti besorolás munkaanyagnak tekintendő. Fogarassy László (Magyar Posta Biztosító) javaslatainak figyelembe vételével még változhat.
IX. ZÁRSZÓ ÜGYFÉL Javítók Biztosítók
IX. ZÁRSZÓ Közös érdekek: Szakszerűen kijavított gépjárművek Szürke és feketegazdaság visszaszorítása Egységes biztosítói szemlélet Rendszeres konzultáció a biztosítók- szakértők- javítók között Minél kevesebb bírósági ügy Elégedett ügyfelek
Karosszériajavítók és Fényezők Egyesületének elnöke Köszönöm figyelmüket! Várom kérdéseiket! Szénási Róbert Karosszériajavítók és Fényezők Egyesületének elnöke szenasir@t-online.hu
Az előadás teljes anyaga megtalálható a www.szenasimuhely.hu honlapon!