A minimumjövedelem Magyarországon A Magyar Szegénységellenes Hálózat tapasztalatai Jász Krisztina- a MSZEH vezetőségi koordinátora 2014. szeptember 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Lépj pályára! Využi šancu! Lépj pályára! / Využi šancu! HUSK /1101 /1.6.2 /0107.
Az eredményeket nem látni, hanem érezni kell Az EQUAL program hatása és kihatása Május 20 VGYKE.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
E-learning alapú komplex képzések
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Kanász-Nagy Máté: Az önkormányzati segélyezési rendszer lehetséges reformlehetőségei a harmonizáció tükrében Budapest,
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Közfoglalkoztatás Budapesten Adatok* budapesti országosLakónépesség: Munkanélküliségi ráta : 3,5 % 7.8 % Magát munkanélkülinek.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Közfoglalkoztatás Magyarországon
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
CSEREHÁTI UTAK A SZOCIÁLIS GAZDASÁGBAN Nonprofittól a forprofitig.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

A minimumjövedelem Magyarországon A Magyar Szegénységellenes Hálózat tapasztalatai Jász Krisztina- a MSZEH vezetőségi koordinátora szeptember 18. Kesztyűgyár

A makrotársadalmi környezetről és néhány ellátásról A témához kapcsolódó legfrissebb szegénységi adatok  Az Eurostat jelentése szerint:  minden 3. magyar szegénységben él- 3,3 millió fő ( fős növekmény egy év alatt)  a munkavállalók között is nőtt a szegénységgel, kirekesztődéssel veszélyeztetettek aránya (a részmunkaidőben dolgozók 16,5%-a)  az átlag magyar állampolgár naponta kevesebb mint 522 Ft-ot költ élelmiszerre (folyamatosan csökkenő a tendencia)  a súlyosan depriváltak aránya 26,8% (Közép-Magyarország: 26,6%!!!)  folyamatosan növekvő jövedelmi egyenlőtlenség (de még az EU-átlag alatt…)

A makrotársadalmi környezetről és néhány ellátásról  A szegénységi ráta (a mediánjövedelem 60%-a alatt) él a magyar emberek 17%-a (Forrás:

A makrotársadalmi környezetről és néhány ellátásról  magas inaktivitással párosuló kirívóan alacsony foglalkoztatási szint  drámaian alacsony legális keresetek  A júliusi adatok szerint a 414,2 ezer fő regisztrált álláskereső ( több mint fele nem jogosult semmilyen pénzbeli ellátásrawww.afsz.hu  Mózer Péter becslése szerint kb ezer aktív korban lévő embernek tartósan nincs rendszeres látható jövedelme. (Forrás: Esély, 2013/6. p. 21.)  A szociális transzferek rendszere áttekinthetetlen, kesze- kusza, a szabályozási rendszer elégtelen.

A témánk szempontjából releváns ellátások  Az aktív korúak ellátásának két eleme Magyarországon:  a Rendszeres Szociális Segély: (RSZS) max. összege: Ft (145 euro), FHT-ban részesülő családtag esetén: Ft  a Foglalkoztatást Helyettesítő Támogatás: Ft. (72,6 euro) forrás: Mi mennyi 2014-ben?  E két ellátástípus - véleményünk szerint – nem teremti meg a szociális minimumot a rászoruló emberek számára.  Az RSZS összege alacsony, szűk kört ér el, a családból csak egy fő veheti igénybe, a hozzájutás bonyolult és megalázó  A fenti két ellátás kizárja egymást  Érdemes-érdemtelen szegény dichotómia  (Bővebb információk:

A válasz: minimumjövedelem  Jelenleg a fogalmat illetően egy keretdefiníció áll rendelkezésre, amely szerint: a minimumjövedelem egy olyan, a társadalom rászoruló tagjai számára biztosítandó szociális juttatás, amely elősegíti, hogy a társadalom egyetlen tagja se éljen a méltó megélhetést jelentő jövedelmi szint alatt.  Mózer Péter szociálpolitikus megközelítésében: a minimumjövedelem egyéni jogosultság alapján igényelhető ellátás. Javasolt mértéke: az alapvető létfenntartás (ruházkodás, élelmiszerfogyasztás, közlekedés biztosítására szolgáló összeg.)  Azért egyéni:  mert így elkerülhető a jövedelemtesztelés  a személyi jövedelemadó-rendszer is egyéni az adózás alapja. A potenciális igényjogosultak: akik a nyugdíjbiztosítási rendszerben nem szereztek jogosultságot; akiknek a munkajövedelmük alacsony összegű; aktív korú nem munkaképesek; aktív korban lévő állástalanok. (Forrás: Esély, 2013/6. p ) A minimumjövedelem célja nem csupán az ellátások anyagi mértékének növelése, hanem egy olyan eszközrendszer kialakítása, amely érdemi segítséget nyújt az érintettek számára a társadalmi integrációban. A prosperáló országokban kipróbált, működő modell, nem hat a versenyképesség ellen Nagymértékű a megtérülése Megtörhető általa a szegénység átörökítése

A minimumjövedelem bevezetését akadályozó elhárítandó tényezők  A jóléti társadalom helyett (köz)munkaalapú társadalmi modell,mint politikai prioritás  „A közfoglalkoztatás 2011-ben bevezetett rendszerének célja: az alacsonyan kvalifikált emberek számára olyan megoldást kell kínálni, amely hosszú távon biztosítja megélhetésüket és segíti visszalépésüket az elsődleges munkaerőpiacra. (Forrás: A közfoglalkoztatási csapda. p. 18. )”  A szakértők véleménye: nem a piaci állásba kerülést segítik a közfoglalkoztatási programok, hanem az érintettek körforgását a segélyek és alkalmi munkák világában  A társadalom tagjainak teherhordó/bíró és problémás rászorultakra való felosztása  Leegyszerűsítő magyarázatok, a szűk lencse használata  A társadalmi párbeszéd hiánya  A segélyezési rendszer- korábban már jelzett – sajátosságai  A komplex, egyénre szabott szociális szolgáltatások hiánya

Mit tettünk és teszünk a minimumjövedelem bevezetése érdekében?  Az érintetti bázis létrehozása a közösségszervezés eszközeivel, ezen belül:  NCTA támogatás, egyéb forrás-kampányok, vidéken is!  Aláírásgyűjtés kezdeményezése- a Civil Kollégium Alapítvány révén – EPIC  Humán Platform: Budapest Kampány- Egyenlő Budapestet!  Aktív részesei vagyunk az Európai Szegénységellenes Hálózaton keresztül az európai szintű lobbi-tevékenységnek (partnerek: 5 pilot és az EAPN összes többi tagja)  Egy olyan bázis létrehozása a cél, amelynek keretében együttműködnek a szegénységben élő emberek, a szociális szakma reprezentánsai és a laikus közvélemény tagjai is  Ráhangolásként: májusi konferencia- EP-képviselőjelöltekkel (pech- egyikük sem lett az); támogatásukról biztosították az EMIN bevezetését  Megvalósítási stratégia

Mit tettünk és teszünk a minimumjövedelem bevezetése érdekében?  A döntéshozók felé: (ami a nyitottságuk függvénye)  Szakértői fórumok megteremtésében való aktív együttműködés  A minimumjövedelem köztudatba való beemelése  Hangsúlyos együttműködés a hazai szakértőkkel  Célunk: az innovációkra nyitott döntéshozói és szakmai légkör megragadása!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Magyar Szegénységellenes Hálózat Cím: 1073 Budapest, Erzsébet krt. 17. V/19. Tel: , Website: Facebook: