Vidéki térségek fejlesztési programjai Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„TISZAI ÁRADÁS” – apró lépésekkel, közösen a TISZATÉR turizmusáért.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Integrált közösségi szolgáltató terek
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Ilyés Szabolcs, Félixfürdő, 2007 Európai Alapok 2007 után Új lehetőségek vagy bürokratikus buktatók?
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
A határtérség.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Vidéki térségek fejlesztési programjai Magyarországon Bacsi Zsuzsanna Kovács Ernő Lőke Zsuzsanna Pannon Egyetem, Georgikon Kar, Nyugat-Balatoni Társadalomtudományi Kutatócsoport Keszthely, Magyarország Szabadka, 2009. márc.6.

Magyarország NUTS 4 szintű térségei OECD kritériumok szerint, 2003 Magyarország NUTS 4 szintű térségei OECD kritériumok szerint, 2003. (KSH, TSTAR adatbázis) alapvetően városi: az a térség, ahol a lakosság kevesebb mint 15%-a él jellemzően vidéki: az a térség, ahol a lakosság 15 - 50%-a alapvetően vidéki: a lakosság több mint 50%-a 120 fő/km2 alatti népsűrűségű településen.

Közelmúlt 2000-2003: felkészülés az EU támogatási rendszerére Vidékfejlesztési célelőirányzat (VFC)  LEADER SAPARD  Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program 2004. május 1. Magyarország csatlakozik az Európai Unióhoz A vidékfejlesztés keretei, 2004-2006 Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) Nemzeti Fejlesztési Terv – AVOP (Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program) Közösségi Kezdeményezések: Interreg – határokon átnyúló interregionalis együttműködés Leader+ - a vidék gazdasági fejlesztése helyi közösségekkel Hazai finanszírozású programok (Széchenyi Terv, Területfejlesztési célelőirányzat, Környezetvédelmi célelőirányzat, stb)

NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV (NFT) 12053 lezárt pályázat 681,2 Mrd Ft (2,7 Mrd €) kifizetett támogatás (2009.03.01) Összes megítélt támogatás: 727 Mrd Ft (2,85 Mrd €) OPERATÍV PROGRAMOK AGRÁR- ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI OP (AVOP) EMOGA Orientációs részleg GAZDASÁGI VERSENYKÉPESSÉG OP REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI OP HUMÁN ERŐFORRÁS-FEJLESZTÉS OP KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSI OP 107 Mrd Ft (420 mó €) NEMZETI VIDÉKFEJLESZTÉSI TERV EMOGA Garanciarészleg (NVT) 192 Mrd Ft (750 mó €) (Hazai: 39 Mrd Ft, EU: 153 Mrd Ft)

NVT támogatási prioritások Agrár-környezetgazdálkodás Kedvezőtlen adottságú és környezetvédelmi korlátozások alá eső területek Európai Unió környezetvédelmi, állatjóléti- és higiéniai követelményeinek való megfelelés Mezőgazdasági területek erdősítése Szerkezetátalakítás alatt álló félig önellátó gazdaságok Termelői csoportok létrehozása és működtetése Mezőgazdaság!

Agrár- és Vidékfejlesztés OP (AVOP) 1. A versenyképes alapanyag termelés megalapozása a mezőgazdaságban 3. Vidéki térségek fejlesztése 2. Az élelmiszer-feldolgozás modernizálása 3.1 Vidéki jövedelemszerzés lehetőségeinek bővítése 3.2 Mezőgazdasághoz kötődő infrastruktúra fejlesztése 3.4 A falufejlesztés és megújítás, a vidék tárgyi és szellemi örökségének megőrzése 3.5 LEADER+ 2.1 Mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése 1.1 Mezőgazdasági beruházások támogatása 1.3 A halászati ágazat strukturális támogatása 1.4 Fiatal magyar gazdák támogatása 1.5 Szakmai továbbképzés és átképzés támogatása

A 2004-2006 időszak tapasztalatai Összes NFT támogatás: 727 mrd Ft Adatok forrása: www.nfu.hu, 2009.03.01.

Az AVOP LEADER+ Program (2005. május – 2008. dec) „Készségek elsajátítása” – 2005 májustól Képesség a helyi akciócsoportok létrehozására A LEADER program lebonyolítására „Helyi vidékfejlesztési terv kidolgozása és megvalósítása” – 2005. nyár A helyi akciócsoportok támogatása A pályáztatás lebonyolítása „Térségek egymás közötti és nemzetközi együttműködésének támogatása” – a kiválasztott (nyertes) akciócsoportok pályázatai Együttműködések létrehozása Közös projekt végrehajtása „Kommunikációs hálózatépítés európai, nemzeti és regionális szinten” Nemzeti koordinációs iroda létrehozása Vidéki térségek hálózatba kapcsolása A LEADER kistérség: helyi akciócsoport A települése szabad elhatározásán alapul földrajzilag összefüggő, egymással szomszédos vidéki települések – ACS-k közt ne legyen átfedés ACS lakosság összlétszáma 10.000 –100.000 főig (egyes megyékben a min 5.000 fő!) csak olyan települések, ahol népesség 10 000 fő alatti és/vagy a népsűrűség 120 fő/km2 alatti

AVOP – Vidéki térségek fejlesztése: pályázatok és támogatások

Interreg IIIA, 2004-2006: Határmenti együttműködés Forrás: Váti Kht és: http://europa.eu.int/comm/regional_policy/interreg3/ index.htm

Vidékfejlesztési prioritások azz INTERREG IIIA programokban Ausztria - Magyarország határon átnyúló gazdasági együttműködés az elérhetőség javítása  határon átnyúló együttműködési struktúrák és hálózatok fejlesztése emberi erőforrások fejlesztése fenntartható térségi és környezeti fejlesztés Magyarország-Szlovákia - Ukrajna a határon átnyúló üzleti együttműködések támogatása intézményi együttműködés Mikro Projekt Alap (helyi közösségek és kulturális együttműködés támogatása) környezetvédelmi politikák és kapcsolódó kisléptékű beruházások határon átnyúló koordinációja határon átnyúló természetvédelmi együttműködés kis léptékű közlekedési és telekommunikációs infrastruktúra Szlovénia - Magyarország - Horvátország Szomszédsági Program közös gazdasági térség, közös humán erőforrás-fejlesztés és közös turisztikai és kulturális térség fenntartható fejlődés: környezeti erőforrások fenntartható használata, környezetvédelem, természetvédelem, elérhetőség Magyarország-Románia, Magyarország-Szerbia és Montenegró határ menti infrastruktúra javítása, a környezetvédelem és az árvízmegelőzés üzleti infrastruktúra és a közös üzleti szolgáltatások fejlesztése, a kis- és középvállalkozások együttműködése, intézmények és közösségek közötti együttműködések, kutatás és technológiai fejlesztés (KTF), humán erőforrás fejlesztés

Esettanulmány - magyar kistérségek: Barcs, Siklós, Keszthely-Hévíz

1: Vállalkozásfejlesztés általában 2: KKV-k fejlesztése 3: Vidéki mikrovállalkozások fejlesztése 4: Helyi szolgáltatások fejlesztése 5: Vidéki infrastruktúra fejlesztése 6: Falufejlesztés 7: Közlekedés, vidéki úthálózat 8: Kistérségi centrum 9: Romák és leszakadó rétegek integrálása 10: Munkahelyfejlesztés 11: Szociális gazdaság fejlesztése Interreg felmérés (NYBTK + KHTKT + Krizevci főiskola 2006): Vidékfejlesztési feladatok a magyar válaszadók szerint Baranya Somogy Zala Összes Legkevésbé fontos (átlagos pontszám) 4. Helyi szolgáltatások fejlesztése (2,47) 9. Romák és leszakadó rétegek integrálása (2,81) 9. Romák és leszakadó rétegek integrálása (2,98) 9. Romák és leszakadó rétegek integrálása (2,82) Legfontosabb (átlagos pontszám) 7. Közlekedés, vidéki úthálózat (3,95) 6. Falufejlesztés (4,15) 6. Falufejlesztés (4,11) 5. Vidéki infrastruktúra fejlesztése (4,00) Eltérés: (legfontosabb – legkevésbé fontos) 1,48 1,34 1,13 1,18 1-5 skálán pontozva, 5: nagyon fontos, 1: nem nagyon fontos a vállalkozások fejlesztését befolyásoló tényezők a legfontosabbak, a szociális problémákat kisebb fontosságúnak tekintik A munkahelyfejlesztést is említik, magas pontszámmal

Magyar tapasztalatok – 2004-2006 időszakra A vállalkozások működését nehezíti: forgótőke ill. beruházási tőke hiány,jogszabályok és előírások, erős verseny, a magas bérjárulékok, magas adók, illetve EU-előírások. A vidékfejlesztésben a legfontosabb: vállalkozások fejlesztését befolyásoló tényezők, kevésbé fontos: szociális problémák megoldási feladatok A fejlesztési feladatok megoldására aktív pályázati részvétel AVOP pályázatokra 2005-ben: 80 % adott be pályázatot, 20 % egynél többet is. A pályázás fő okai: nem volt más forráslehetőség, vonzó a finanszírozási konstrukció, már volt illeszkedő projektje készen Információforrások: tanácsadó, írott sajtó, és minisztériumok honlapja. A legkevésbé használt forrás: az önkormányzat és az üzleti partner. Mindössze 10% valósítaná meg elképzelését pályázati forrás nélkül is Fő nehézségek: elhúzódó ügyintézés, indokolatlan hiánypótlások, a nem egyértelmű pályázati és végrehajtási feltételek. Második fő nehézség: finanszírozási, likviditási nehézségek: késedelmes kifizetések, utófinanszírozás. és likviditási gondok, Harmadik fő nehézség: a kapcsolattartás nehézségei, a nem megfelelő kommunikáció és az elszámolások körülményessége. Legtöbben (66%) külső szakértő céggel. 33% önállóan készítette a pályázatot. Az AVOP intézkedések közül fontosnak tartják:: a mezőgazdasági beruházások támogatását, a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítését és a mezőgazdasági infrastruktúra fejlesztését Kevésbé fontos: fiatal gazdák támogatása és a szakképzés LEADER programról kevesen voltak csak informálva.

Vidékfejlesztés, 2007-2013 Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program: EMVA-ból Új Magyarország Fejlesztési Terv – Kohéziós / Strukturális Alapok Európai Területi Együttműködési programok

Allokáció Magyarország számára, 2007-2013 Strukturális és Kohéziós Alapok Támogatások Millió euro Kohéziós Alap 7 589 Konvergencia 12 654 Reg. versenyképesség és foglalkoztatás (Közép-Magyaro.) 1 860 Területi együttműködés 344 Összesen (EU források, kb 85%) 22 452 Hazai források. 15 % Forrás: Európai Bizottság, és Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Az ÚMFT operatív programjai, 2007-2013 Az ÚMFT prioritásai Az Operatív Programok Mozaik-szó Forrás (6.943 Mrd Ft): A gazdaság fejlesztése Gazdaságfejlesztés OP GOP 674 A közlekedés fejlesztése Közlekedés OP KÖZOP 1.721 A társadalom megújulása Társadalmi megújulás OP TAMOP 933 Társadalmi infrastruktúra OP TIOP 539 Környezet- és energiafejlesztés Környezet és energia OP KEOP 1.054 Államreform Államreform OP ÁROP 41 Elektronikus közigazgatás OP EKOP 100 Területfejlesztés összesen 1.770 Mrd Ft Nyugat-dunántúli OP NYDOP 128 Dél-alföldi OP DAOP 207 Észak-alföldi OP EAOP 270 Közép-magyarországi OP KMOP 580 Észak-magyarországi OP EMOP 250 Közép-dunántúli OP KDOP 140 Dél-dunántúli OP DDOP 195 Az ÚMFT koordinációja és kommunikációja Végrehajtás OP VOP 87,2 22506 pályázat, 1962,1 Mrd Ft megítélt támogatás (2009.03.01, állapot)

Gazdasági Operatív Program K+F és innováció a versenyképességért (35 %) A vállalkozások (kiemelten kkv-k) jövedelemtermelő képességének erősítése (30 %) Az információs társadalom és a modern üzleti környezet erősítése (12 %) Pénzügyi eszközök technikai prioritása (23 %) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program Az oktatási infrastruktúra fejlesztése (23 %) Az egészségügyi infrastruktúra fejlesztése (52 %) A munkaerőpiaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése (19 %) A kulturális infrastruktúra fejlesztése a közösségfejlesztés szolgálatában (6 %)

Társadalmi megújulás Operatív Program A foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése (17 %) Az alkalmazkodóképesség javítása (21 %) Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek (21 %) Az emberi erőforrások fejlesztése a kutatás és innováció területén (12 %) Egészségmegőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése (18 %) Közép Magyarországi fejlesztések (12 %) Közlekedés Operatív Program Az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének javítása Térségi elérhetőség javítása Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése Városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése

Területfejlesztés – Regionális OP-k prioritásai A Közép-magyarországi régió (Regionális versenyképesség és foglalkoztatás prioritás) A tudásalapú gazdaság innováció- és vállalkozás-orientált fejlesztése A versenyképesség keretfeltételeinek fejlesztése A régió vonzerejének fejlesztése A humán közszolgáltatások intézmény-rendszerének fejlesztése A települési területek megújítása A 6 „vidéki” régió (Konvergencia-prioritás alapján) Regionális gazdaság fejlesztés Turizmus fejlesztés Város / település fejlesztés Környezetvédelem és közlekedési infrastruktúra Humán infrastruktúra

Környezet és Energia Operatív Program Egészséges tiszta települések (53 %) Hatékonyabb energia felhasználás (2 %) A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése (5 %) Vizeink jó kezelése (34 %) Természeti értékeink jó kezelése (3 %) Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése (3 %) Államreform ÚMFT Koordináció és Kommunikáció

Európai Területi Együttműködés –határmenti programok, 2007-2013: Önálló prioritás – határmenti, transznacionális, interregionális programok A határmenti együttműködés fõ iránya: kis- és középvállalkozások, turizmus, határon átnyúló kereskedelem, kulturális és oktatási kapcsolatok határon átnyúló közlekedési és információs hálózatok, víz- és hulladékgazdálkodás, egészségügyi, környezetvédelmi tevékenységek Magyarország-Szlovákia (EU+HU: 207 millió euró, Ebből EU: 176 millió euró (85%) Magyarország-Románia :(EU+HU: 263 millió euró, ebből EU: 224 millió euró (85%) Magyarország-Horvátország (EU: 19 millió euró, HU:5 millió euró) Magyarország-Szerbia (EU: 16,6 millió euró (85%) + 15% hazai forrás) Ausztria-Magyarország (EU: 82 millió euró, HU:1: 8,6 millió euró) Szlovénia-Magyarország (EU: 29,3 millió euró, HU: 5,2 millió euró) Magyarország-Románia-Szlovákia-Ukrajna ENPI(EU: 68,6 millió euró, HU: 6,2 millió euró)

Vidékfejlesztés 2007-2013: az ÚMVP keretei 3-4 tengely: 262 mrd Ft (1 Mrd €) 7 év alatt 4. 300 mó € 2,4 Mrd € 1,6 Mrd € 700 mó € EMVA

Az egyes tengelyek tartalma: 1. tengely: A farm-gazdálkodás és az erdőgazdálkodás versenyképességének javítása Az emberi és fizikai potenciál javítása, szerkezetváltás; mezőgazdasági termelés és agrártermékek minőségének javítása; . 2. tengely: Környezetvédelem és földterület-gazdálkodás Az erdőterület és a mezőgazdasági földterület fenntartható használa 3. tengely: A tevékenységek diverzifikálása és az életminőség javítása vidéken A vidéki gazdaság diverzifikálása, a vidéki élet minőségének javítása , gazdasági szereplők szakképzése, a helyi fejlesztési stratégia végrehajtásával összefüggő intézkedések. 4. tengely: LEADER típusú program Átfogó tengely, LEADER szemléletű helyi fejlesztési stratégiák a fenti három tematikus tengely céljaival összhangban, Hangsúlyt kap a helyi vidékfejlesztési csoportok létrejötte, a csoportok közötti kapcsolatépítés.

A LEADER megközelítés Helyi közösségek létrehozása (HACS-k) kb. kistérségi szinten Helyi Vidékfejlesztési Stratégia kialakítása (HVS) 2007. okt 10. a HACS-k regisztrációja, előzetes elismerése : 96 közösség (174 kistérségből) 3021 település – gyakorlatilag teljes országos lefedettség! Kb. 12 ezer szervezet a tagja (önkormányzati, civil, vállalkozói szféra) 2008. szept. 26: LEADER HACS-ok elismerése A HACS-ok feladatai: jogi személyiségű szervezetek UMVP III. tengely nem horizontális intézkedései ÚMVP IV. tengely intézkedései végrehajtása Projektek értékelése, kiválasztása

Összesen 96 ACS

Az akciócsoportok által lefedett terület és népesség

Pályázati kiírások (helyi közösségekre részletezve) ÚMVP III. tengely: A tevékenységek diverzifikálása és az életminőség javítása vidéken Pályázati kiírások (helyi közösségekre részletezve) Falumegújítás és -fejlesztés: épületfelújítás, kisl. Infrastruktúra fejl., mezőg. term. piacok, játszóterek (önkorm., nonprofit , egyházi sz.) Vidéki örökség megőrzése: építmény külső-belső felújítás, külső környezet, táji elemek, pihenőhelyek, tanösvények, kiadványok, táblák (önkorm., nonprofit , egyházi sz.) Mikrovállalkozások létrehozása és fejlesztése: eszközök;gazdasági épülethez felújítás, épületgépészet; gazdasági épülethez kisléptékű infrastruktúra; minőségbiztosítási és környezetirányítási rendszer (természetes személy, vállalkozó) Turisztikai tevékenységek ösztönzése: a falusi turizmushoz magánszálláshelyek; vidéki ifjúsági turizmushoz szálláshelyek és szolgáltatások; a vidéki helyi vonzerőre épülő agro- és ökoturisztikai szolgáltatások, a foglalkoztatás segítése ( természetes személy, mikro, kis-, és középvállalkozás önkormányzat, egyházi, non-profit sz.)

Helyi LACS- ok munkaszervezetei és Helyi Vidékfejlesztési Irodák A LEADER közösségek – Helyi/Leader Akciócsoportok (HACS/LACS)- működése A HACS-ok területi lefedettsége, összetétele – gazd.szociológiai jellemzők vállalkozói aktivitás, civil szféra, önkormányzatok részvétele, Rendelkezésre álló források Önerő szerepe, tervezett támogatások megoszlása Projektek mérete és utófinanszírozás kapcsolata A HACS-ok mint szervezetek működése, menedzsmentjének sikeressége, kooperációs készség, munkaszervezet mérete, hatékonysága A HVS alapján kialakított projektek sikeressége, hatékonysága, fenntarthatósága, továbbgyűrűző hatásai Információforrások: A www.umvp.eu honlapon ill.az FVM honlapján elérhető HVS-ek, pályázati kiírások Helyi LACS- ok munkaszervezetei és Helyi Vidékfejlesztési Irodák