ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 A MAGYAR NŐK MUNKAERŐPIACI RÉSZVÉTELE ÉS ANNAK TÁRSADALMI MEGHATÁROZOTTSÁGA Monostori Judit Népességtudományi Kutatóintézet március 28.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
BIBE2006.ppt1 Bismarck-Beveridge Klub 2006 november 30, Budapest A HIÁNYZÓ PILLÉR Augusztinovics Mária MTA KTI
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Értékelés a pedagógiában
Fazekas Károly Iskolázottság, munkaerő-piaci rugalmasság
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
A nevelés stílusa.
A népesség nem és kor szerint
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
1 A RENDSZERVÁLTÁS MOSTOHAGYERMEKEI A szülők munkaerőpiaci kiszorulásának hatása gyermekeik középiskolai továbbtanulására Szirák, november 3-4. Kertesi.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Tárki-Unicredit Európai társadalmi jelentés Demográfiai folyamatok Hozzászólás Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ hu hu.
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
Halmazok. Legyen A={a; a=4k 2 -2k+1; kЄ N} – Legyen B={b; b=(8m 3 +1)/(4m 2 -2m+1), m ЄN} – Adja meg az A halmaz elemeit k=1,3,5,7-re, a B halmaz elemeit.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Az iskola világa I. A tanulók világa. Demográfia Életmód Iskolázottság.
A Hallgatói Mentorprogram célkitűzései Fejes József Balázs tanársegéd, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet fejlesztési vezető, EDUCOOP-projekt.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Felnőttoktatási tájékoztatója
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet kertesi@econ.core.hu Történelemtanárok 17. Országos Konferenciája 2007. október 14.

Vázlat A foglalkoztatás összeomlása. Trendek. Hosszú távú iskoláztatási trendek a munkapiac értékítéletének tükrében. Felzárkózás: 8 osztály, szakiskola. A piac nem értékeli ezt. Növekvő relatív lemaradás: érettségi, diploma (a piacon ez a fontos) Családon belüli mechanizmus: a foglalkoztatás összeomlása => elszegényedés => erőforráshiány & családi trauma => középiskolai továbbtanulás esélye szignifikánsan csökken. Az iskolai szegregáció növekedése fokozódó mértékben aláássa a minőségi pedagógiai szolgáltatásokhoz való hozzájutás esélyeit.

A foglalkoztatottak százalékos aránya a 15-49 éves romák körében (nappali tagozatos tanulók és nyugdíjasok nélkül) Év Férfiak Nők Együtt 1984 95 61 77 1989 85 53 67 1993 39 23 31 2003 38 20 29

A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben 20-39 éves férfiak foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák

A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben 20-39 éves nők foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák

Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik befejezték a 8 osztályt (R93, R03, KSH MF) Roma népesség Országos adat fiúk fiúk lányok lányok Születési évjárat Születési évjárat 1960-ban 1990-ben 15 évesek

Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik szakmunkás végzettséget szereztek (R93, R03,KSH MF) Roma népesség Országos adat fiúk fiúk lányok lányok Születési évjárat Születési évjárat 2000-ben 1970-ben 20 évesek

Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik érettségit szereztek (R93, R03, KSH MF) Országos adat Roma népesség lányok fiúk Születési évjárat Születési évjárat 1985-ben 2000-ben 20 évesek

Különböző iskolai végzettségi fokozatok munkaerőpiaci értéke Mincer-típusú kereseti függvényekből becsülve (1973-1993) 1973: KSH JF, 1981: TI RF, 1993: Tárki HP-2

Közülük továbbtanul a 8 oszt. után Az 1994-ben, illetve 2003-ban 16-18 évesek középiskolai továbbtanulási adatai (R93, R03, KSH MF) Befejezte a 8 osztályt Közülük továbbtanul a 8 oszt. után szakiskolában érettségit adó i-ban Roma fiatalok különbség Országos adat különbség Relatív különbség +0.18 +0.18 -0.27

1 = nem szegény család, 0-2 gyerek, 2 = szegény család, 0-2 gyerek, Hány százalékkal növeli a szegénység eltérő mértéke annak a valószínűségét, hogy a roma családokban élő, 8 osztály végzett fiatalok nem tanulnak tovább? 1 = nem szegény család, 0-2 gyerek, 2 = szegény család, 0-2 gyerek, 3 = szegény család, 3 gyerek 4 = szegény család, 4 gyerek, 5 = szegény család, 5+gyerek ( R93, TTRF 96/97) 0-7 oszt-t végzett szülő 8 oszt-t végzett szülő szakmunkás szülő referencia (Kontrollok: van-e apa, szülő(k) életkora, aktuális foglalkoztatása, lakóhely (teltip, lakóhelyi szegregáció, közlekedési elszigeteltség))

A szegregált iskolarendszer káros hatásai. Miért romlik le az oktatás minősége szegregált körülmények között? Tanárok túlterhelése Teljesítmény-követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése A tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A tanárok munkaterhelésének növekedése változatlan bérek mellett: a tanári bérek „leértékelődése” Tanári kontraszelekció

Köszönöm a figyelmet!