ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON (1984 – 2006) Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet kertesi@econ.core.hu Történelemtanárok 17. Országos Konferenciája 2007. október 14.
Vázlat A foglalkoztatás összeomlása. Trendek. Hosszú távú iskoláztatási trendek a munkapiac értékítéletének tükrében. Felzárkózás: 8 osztály, szakiskola. A piac nem értékeli ezt. Növekvő relatív lemaradás: érettségi, diploma (a piacon ez a fontos) Családon belüli mechanizmus: a foglalkoztatás összeomlása => elszegényedés => erőforráshiány & családi trauma => középiskolai továbbtanulás esélye szignifikánsan csökken. Az iskolai szegregáció növekedése fokozódó mértékben aláássa a minőségi pedagógiai szolgáltatásokhoz való hozzájutás esélyeit.
A foglalkoztatottak százalékos aránya a 15-49 éves romák körében (nappali tagozatos tanulók és nyugdíjasok nélkül) Év Férfiak Nők Együtt 1984 95 61 77 1989 85 53 67 1993 39 23 31 2003 38 20 29
A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben 20-39 éves férfiak foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák
A foglalkoztatás leépülése az életpályák mentén: az 1984-ben 20-39 éves nők foglalkoztatása (A kohorsz hány százalékának volt munkája az adott évben?) romák
Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik befejezték a 8 osztályt (R93, R03, KSH MF) Roma népesség Országos adat fiúk fiúk lányok lányok Születési évjárat Születési évjárat 1960-ban 1990-ben 15 évesek
Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik szakmunkás végzettséget szereztek (R93, R03,KSH MF) Roma népesség Országos adat fiúk fiúk lányok lányok Születési évjárat Születési évjárat 2000-ben 1970-ben 20 évesek
Azoknak az aránya a születési évjáratból, akik érettségit szereztek (R93, R03, KSH MF) Országos adat Roma népesség lányok fiúk Születési évjárat Születési évjárat 1985-ben 2000-ben 20 évesek
Különböző iskolai végzettségi fokozatok munkaerőpiaci értéke Mincer-típusú kereseti függvényekből becsülve (1973-1993) 1973: KSH JF, 1981: TI RF, 1993: Tárki HP-2
Közülük továbbtanul a 8 oszt. után Az 1994-ben, illetve 2003-ban 16-18 évesek középiskolai továbbtanulási adatai (R93, R03, KSH MF) Befejezte a 8 osztályt Közülük továbbtanul a 8 oszt. után szakiskolában érettségit adó i-ban Roma fiatalok különbség Országos adat különbség Relatív különbség +0.18 +0.18 -0.27
1 = nem szegény család, 0-2 gyerek, 2 = szegény család, 0-2 gyerek, Hány százalékkal növeli a szegénység eltérő mértéke annak a valószínűségét, hogy a roma családokban élő, 8 osztály végzett fiatalok nem tanulnak tovább? 1 = nem szegény család, 0-2 gyerek, 2 = szegény család, 0-2 gyerek, 3 = szegény család, 3 gyerek 4 = szegény család, 4 gyerek, 5 = szegény család, 5+gyerek ( R93, TTRF 96/97) 0-7 oszt-t végzett szülő 8 oszt-t végzett szülő szakmunkás szülő referencia (Kontrollok: van-e apa, szülő(k) életkora, aktuális foglalkoztatása, lakóhely (teltip, lakóhelyi szegregáció, közlekedési elszigeteltség))
A szegregált iskolarendszer káros hatásai. Miért romlik le az oktatás minősége szegregált körülmények között? Tanárok túlterhelése Teljesítmény-követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése A tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A tanárok munkaterhelésének növekedése változatlan bérek mellett: a tanári bérek „leértékelődése” Tanári kontraszelekció
Köszönöm a figyelmet!