Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Peritoneálisan dializált diabéteszes betegek glükóz terhelése és életkilátásai – statisztika és valóság Dr. Zakar Gábor orvos-igazgató MANET Ápolási Albizottság.
Advertisements

Automata kezelési módok szerepe a PD otthoni alkalmazásában
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Haemodialízis, peritoneális dialízis, vesetranszplantáció
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Nefrológiai ápolók, betegek véleménye az otthoni kezelési módokról
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Beszámoló a 2010 évi dublini EDTNA Kongresszusról Tölgyesi Katalin BBraun 3.sz. Dialízisközpont Veszprém XVI. Debreceni Nephrologiai Napok június.
dr Szabó Tamás1, dr Bakonyi Géza2 Flór Ferenc Kórház, Kistarcsa
D-vitamin kezelés a predialízisben és a dialízis időszakában Zakar Gábor dr.
Krónikus veseelégtelenség és kardiovaszkuláris kockázat
A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és
A dialízis elutasításának, elhagyásának problémája
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
A peritoneális transzport klinikai vizsgálatának módszerei,
A hypertonia és kezelése krónikus veseelégtelenségben
A családorvos és a nephrologus együttműködése a vesebetegek
A hypertonia kezelése végállapotú veseelégtelenségben és
Hohmann Krisztina Debrecen
A vesepótló kezelésre való felkészítés
Holisztikus szemlélet jelentősége a krónikus vesebetegek ellátásában
15. számú B.Braun Avitum Dialízisközpont Gyula
Hemodializált betegek kanül infekciójának megelőzése: a nemzetközi ajánlások és ápolási gyakorlat aktuális kérdései. Sebestyén Lajos Hálózati vezetőápoló.
Moga Istvánné Klinikai szakápoló 8.sz.Dialízisközpont Tatabánya
Szabóné Dubiczki Mária, Siposné Kozma Anikó
Nem tervezetten kezdett dialízis és a túlélés
Vesetranszplantációs várólistán lévő betegek cardiovascularis állapota
Beteg compliance jelentősége a hemodialízisben
Beszámoló a 2011 évi birminghami EuroPD Kongresszusról
Az intradialitikus hipotenzió okai és
A peritoneális dialízis és a hemodialízis összefüggéseiről
A renális anémia kezelésének új célértékeiről és lehetőségeiről
A PD ápoló perioperatív teendői és szerepe a Tenckhoff katéter
Peritoneálisan dializált betegek túlélése,
A dializáló nővér szerepe a transzplantációs várólistára
Az anaemia szerepe és jelentősége a betegségek progressziójában
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
CAPD helye és helyzete a dialízis ellátásban
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
Dializált betegek kalcium egyensúlya, a kalcium terhelés tényezői a dialízis idején Zsiros Andrea, B.Braun Avitum 9.
Betegek dialízis ellátással kapcsolatos jogai
A nephrológiai ápoló szerepe az akut vesepótló kezelések
Konzervatív kezelés, vagy dialízis ? - idős vesebetegek otthoni ápolása Feksziné Osztolykán Emese B. Braun Avitum 14.dk, Kistarcsa DNN,
A visszautasítás lelki mechanizmusa és
Beszámoló a 2011 évi ljubljanai EDTNA Kongresszusról
Krónikus osztályon és idősotthonban ápolt vesebetegek ellátásának
HLA ellenes antitestek szűrése és nyomonkövetése
Akutan indított peritoneális dialízisek nephrológiai ápolása
Hatásos kommunikációs technikák – a predializált betegek edukálása
Akutan hemodialízisre került betegek PD konverziója – a nephrológiai
Mit esznek, hogyan táplálkozzanak vesebetegeink?
Rejektáló transzplantált betegek lelki állapota: mire készüljön a
Ahogy a szakfőorvos látja
Hogyan érzik magukat dializált betegeink - dialízis munka az
Új ápolási dimenzió a peritoneális Új ápolási dimenzió a peritoneális dialízisben: az asszisztált PD B. Braun Avitum 11. sz. Dialízis Központ, Győr Bátor.
Dr. Ladányi Erzsébet FMC hálózati orvos-szakmai igazgató
Egyensúly és stabilitás a hemoglobin szintben: A MIRCERA
Dr. Hőnyi Péter mb. osztályvezető Országos Mentőszolgálat
A B.Braun Avitum Hungary Zrt. Dialízis Hálózatának tevékenysége Magyarországon Dr. Kiss István med. habil., az orvostudomány kandidátusa Hálózati Orvosszakmai.
Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Otthoni dialízis lehetőségek (PD, HD) evidenciái a nemzetközi elemzések tükrében Dr. Ladányi Erzsébet orvos igazgató, hálózati orvosszakmai igazgató FMC.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A nephrologiai ápoló és orvos együttműködésének szerepe az
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Előadás másolata:

Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában Sebestyén Lajos B. Braun Avitum 8. sz. Dialízisközpont, Tatabánya

Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában Sebestyén Lajos Vezetőápoló 8.DC Tatabánya 2

A betegek programba vétele A betegek programba kerülése igen magas százalékban akut kezdetű, nem tervezett (nincs elő és felkészítve, nincs vérnyerési helye, nincs jó állapotban) Nagy hányaduk a fentiek miatt nem éri meg a 90. napot, azaz nem is kerül krónikus programba Nem ideális a centrumok és a háttér osztályok lehetősége (nincs dietetikus, psychologus, klinikai szakgyógyszerész, megfelelő érsebészet, stb.) Nincs ezek miatt megfelelő beteg együttműködés sem. Megfelelő, érthető tájékoztatás, ismeret átadás javítja a betegek együttmű-ködését

A beteg edukáció eszközei a BBRAUN Hálózatban: 90 nap program (PD modalitással kiegészítve) Centrumok kezdeményezéseivel eszközök a 90 nap program további kiegészítésére: Kérdőívek ismeret-felmérésre Video lehetőség kihasználása: *90 nap még érthetőbb magyarázata *Pumpa fordulat *Kezelési idő *Uf. mennyiség és háttere

A 90 nap program nem csak a tájékoztatásról szól, hanem a beteg követését, ezzel saját tevékenységünk kontrollálását is szolgálja:

Kinyomtatott, laminált, fertőtleníthető lapok, melyek nem vihetők haza.. Amennyiben a beteg képes olvasni, kezelés alatt egy- egy fejezet (rész) kézbeadásával, majd annak a nővér általi visszakérdezésével, közös értelmezésével folyik az edukáció. Olvasni nem képes betegeknek a szóbeli, ápoló általi edukációja történik az írott anyag segítségével.

PD oktató anyag rész A 90 nap oktató anyag HD betegeknek készült a nemzetközi Hálózatban. Magyarországon az alap elveket betartva kiegészült egy PD modalitás választáshoz kapcsolódó résszel: - Dialízis kezelések sürgősséggel történő kezdése okán, - HD-val kezdő alkalmas beteg PD-be irányítása, - Mikor a PD az utolsó lehetőség,

Video lehetőség kihasználása: 90 nap program oktató ismeret anyagának érthető, rövid összefoglalását video filmen rögzítve: - többször is levetítik a HD kezelőkben - a DC területén működő nephrologiai gondozó várójában a gondozott, predializált betegeknek - az ismétlés fontos - (rosszul látó, valami okból olvasási nehézséggel küszködő betegek oktatásának inkább ez az elsődleges eszköze)

További fontos tudnivalók Kezelési idő: Tassin példája Kezelésszám (heti 3)

Az Uf. mennyisége és a túlélés „Rapid Fluid Removal During Dialysis is Associated With Cardiovascular Morbidity and Mortality Jennifer E Flythe1, Stephen E Kimmel2 and Steven M Brunelli1” 1846 hetente háromszor hemodializált beteg 7 évig tartó randomizált vizsgálatának a végeredménye: 10-13 ml. / prc Uf. mennyiség esetén a legjobb a túlélés 13 ml felett, jelentősen nő a mortalitás aránya a 10-13 csoporthoz képest. (4000 ml terv Uf 4 h alatt = 16,66 ml / perc 4000 ml terv Uf 5 h alatt = 13,33 ml / perc 4000 ml öt és fél órás kezeléssel 12,12 ml / perc) technikai, szervezési, kényelmi szempontok…………

Összegzés Azonos ismeret anyag a Hálózat minden betege esetében, (vannak nem oktathatók is…) Azonos az oktatási módszer Azonos mérhetőség A követés eredményeinek elemzése…….

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!