Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Első tapasztalatok az NIIFI-nél üzemelő infrastruktúra cloud szolgáltatással kapcsolatban Stefán Péter NIIFI RICOMNET Miskolc.
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
© 2006 Avaya Inc. All rights reserved. Kommunikáció bárhol, bármikor! Rohály Gábor ügyvezető igazgató.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Rövid beszámoló egy tört évről 2013 Klaszter Klubest Bertalan Zsolt elnök.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Negyedik előadás Március 11
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A vállalkozások környezete
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Bauer András - Berács József:
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:
Az innováció-átvételi döntési folyamat
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
K NOWLEDGE M ANAGEMENT R ESEARCH C ENTER U NIVERSITY OF S ZEGED, H UNGARY Technológiai információk diffúziós topológiája Twitteren környezetben Kiss, Horváth,
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A székely kulturális örökség digitalizálásának szakmai problématérképe Rab Árpád BME-UNESCO ITTK Székelyföld – Jövőképünk Európa küszöbén május 13.,
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A külső környezet elemzése
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web: Csótó Mihály A digitális televíziózásra történő átállás társadalmi körülményei és hatása – a nemzetközi tapasztalatok tükrében

A digitális kihívás  Gyors technológiaváltás a lakosság részéről  Olyan problémahalmaz, mely az új technológiák terjedésében speciális helyzetet teremt  Az adott ország társadalmi, kulturális kontextusa döntő tényező

A helyzet különlegessége  Technológiai szempontból egy olyan váltásról van szó, ahol az új technológia nem kompatibilis az előzővel  A technológiaváltás normatív jellegű (jogi tényezők)  Gazdasági megfontolások (frekvenciagazdálkodás, párhuzamos sugárzás, versenyképesség)  Társadalmi szempontból egy olyan létező technológia leváltására kerül sor, amely (szinte) a teljes népességet érinti  Aktív együttműködés szükséges az aktorok között

Rogers diffúzióelmélete Rogers (1995) meghatározása szerint az innovációk diffúziója nem más, mint az adott (1.) innovációra vonatkozó információk meghatározott (2.) kommunikációs csatornákon keresztül, bizonyos (3.) idő alatt történő elterjedése, adott (4.) társadalmon belül. Rogers szerint az adott innováció elterjedésének mértékét és ütemét meghatározzák annak jellegzetességei (relatív előny, kompatibilitás, komplexitás, a kipróbálhatóság mértéke, megfigyelhetőség), illetve az hogy ezeket miként érzékelik, élik meg a felhasználók

Az adaptáció folyamata időben

Az adaptáció fázisai 1. fázis: Az újítással kapcsolatos információkkal való találkozás. Fő kommunikációs csatornája a tömegkommunikáció ill. egy másik csoportosítás szerint a kozmopolita jellegű kommunikációs csatornák, amin keresztül a potenciális alkalmazók értesülnek az újítás létezéséről. 2. fázis: Alapvető vélekedések és megközelítések kialakítása. 3. fázis: Az innováció alkalmazásának elfogadása vagy elvetése (többszöri elvetést is követhet elfogadás) 4. fázis: Az alkalmazást követően az innováció értékelése (és ebből következően elfogadást is követhet – teljes v. részleges – elvetés, pl. bizonyos funkciók nem használata)

Különböző technológiák terjedése az USA-ban

Tanulságok a brit felmérések alapján  Az átállás költsége két komponenst tartalmaz: az első a platform pszichológiai költsége – kényelmetlenség és időráfordítás. A második a fizikai költség – új készülék ára illetve további költségek,  vannak elfogadók, akik csak akkor állnak át, ha ismerik az átállás dátumát,  a digitálisra váltás okai idővel változnak,  kezdetben nagyon alacsony volt az emberek tudásszintje a digitális televíziózás mibenlétéről,  ahogy a kormány szándéka szélesebb mértékben kerül nyilvánosságra, a fogyasztó tudatosan várja a váltást, és hiszi, hogy az hatással lesz rá és háztartására.

Tanulságok a brit felmérések alapján  Vannak olyanok, akik számára a DTV egyszerűen nem jelent többet, mint „jobb televízió”,  megfelelő szinten, megfelelő üzenettel a nézők DTV iránti attitűdje megváltoztatható,  a váltás sokkal elfogadottabb lehetne, ha valamiféle technológiai elkerülhetetlenségről van szó  a nem-közszolgálati, ingyenesen nézhető csatornák tartalma különösen fontos az attitűdök kialakításában,  a kormány szerepe olyan entitásként fellépni, amely felelősséget vállal a váltásért,  a demográfiai csoportokban különböző korlátozó tényezők játszottak szerepet.

Ajánlások  Az átállás komoly és hosszú idejű kommunikáció folyamat, amelyet a magyar kormányzatnak is minél hamarabb el kell kezdenie  Együttműködésre van szükség a szektorok között, illetve a szabályozási anomáliák mielőbbi felszámolására  A minőségnövekedés mellett más irányokra is szükség van magyar viszonyok között  Be kell azonosítani a különböző lehetőségekkel és attitűdökkel rendelkező csoportokat, illetve azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a döntésüket (nagyobb, évente ismétlődő kvantitatív adatfelvétel, illetve ez alapján kvalitatív módszerekkel a csoportok vizsgálata)  Az adaptációs csoportok ismeretében a kommunikációs folyamat célzottabban és hatékonyabban végezhető el, a megfelelő üzenetekkel

Köszönöm a figyelmet! BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Stoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: Fax: